Gå til innhold

Homøopati - håranalyser. Jeg blir så oppgitt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min tante har det siste året slitt med en gjenstridig lungeinfeksjon, hoste og nedsatt allmenntilstand. 

Hun har hatt tett oppfølging av fastlege og har vært innlagt på sykehus for utredning og behandling. 

Dessverre blir hun ikke helt bra, hosten vedvarer og allmenntilstanden er fortsatt nedsatt. 

Tidligere i år har hun vært i kontakt med en homøopat, som ville ta med seg en hårprøve som han skulle ta en analyse av. Resultatet er nå kommet; hun lider, i følge håranalysen, av sopp i lungene og det er best at hun kjøper tabletter en homøopat i en annen kant av landet selger. Dette kan hjelpe på problemet.

Jeg kjenner jeg blir SÅ irritert! (Men har ikke sagt noe om dette til henne ennå.)

På den ene siden er det jo bra hvis hun kan føle seg bedre dersom hun tror på denne behandlingen. Placebo-effekten er sterke saker. Hun virker nedstemt etter den lange sykdomsperioden.

På den annen side kjenner jeg en trang til å forklare at det selvfølgelig ikke er mulig å påvise sopp i lungene fra en håranalyse, og heller ikke mulig å behandle dette med noe en eller annen homøopat selger av piller til dyre dommer. Jeg vil beskytte henne og vil heller ikke at disse menneskene skal tjene penger ved å få folk til å tro på dette. 

Min mening skinner gjennom i dette innlegget, men hva mener dere andre? 

Et søk i PubMed gir ingen gode treff på problemstillingen. 

Anonymkode: 3d24a...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et raskt søk fikk iallefall opp lommelegen og der sies det at det er veldig usannsynlig om man ikke har svekket immunforsvar pga cellegift eller HIV. Du bør vise henne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...