Gå til innhold

Vafler med sukkererstatning

Belima

Anbefalte innlegg

En venn av meg har fått diabetes og elsker vafler. Tenkte jeg skulle lage vaffelrøre til han, men jeg har ikke noen oppskrifter uten vanlig sukker. Har også lest litt på nettet om diasukker, men ble ikke så veldig mye klokere.
Er det noen som har erfaring med en sukkererstatning som kan anbefales til vafler? Tar gjerne også en oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men husk at hvit mel også gi blodsukkerstigning og er noen man må være påpasselig på ved diabetes.

Så mitt tips er å finne en vafeloppskrift og bytte ut mel med havremel og sukker med sukrin og server de med sukkerfritt syltetøy :)

Anonymkode: 479e6...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd disse: http://www.funksjonellmat.no/oppskrifter/glutenfrie-vafler/

Blir kjempegode, men går litt lettere i oppløsning enn vanlige vafler (aner ikke egentlig hvorfor). Forøvrig mange fine oppskrifter hos Funksjonell mat! Får kjøpt produktene i helsekost, men flere varianter av Sukrin finnes også i dagligvare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd disse: http://www.funksjonellmat.no/oppskrifter/glutenfrie-vafler/

Blir kjempegode, men går litt lettere i oppløsning enn vanlige vafler (aner ikke egentlig hvorfor). Forøvrig mange fine oppskrifter hos Funksjonell mat! Får kjøpt produktene i helsekost, men flere varianter av Sukrin finnes også i dagligvare :)

Vill tipping: Fordi de er glutenfrie. :) 

Anonymkode: 694ba...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill tipping: Fordi de er glutenfrie. :) 

Det kan være, spurte mamma som har Cøliaki, men hu visste ikke helt. mener kanskje at jeg ikke hadde Fiberhusk oppi, kanskje det var årsaken. Var ikke et stort problem altså, bare man fikk dem hele ut av jernet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt ut sukkeret med sukrin, og hvetemelet med havremel.  :) Dette serverer vi på sykehjemmet til pasienter som har diabetes.

Anonymkode: dc50a...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være, spurte mamma som har Cøliaki, men hu visste ikke helt. mener kanskje at jeg ikke hadde Fiberhusk oppi, kanskje det var årsaken. Var ikke et stort problem altså, bare man fikk dem hele ut av jernet :P 

Når man lager "vanlige" vafler og pannekakerører skal jo røra stå og svelle en stund. Dette er for at glutenet i hvetemelet skal rekke å utvikle seg, dvs. at røra blir "seigere" og holder bedre sammen under steking. Og når man baker brød skal brødet gjerne heve og eltes over lang tid, også for at glutenet skal få tid til å utvikle seg. Fiberhusk skal vel ha noe av den samme funksjonen, men jeg tror likevel ikke den fungerer like bra som gluten, om du skjønner hva jeg mener. 

Vafler med nøtter hørtes forresten veldig godt ut! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man lager "vanlige" vafler og pannekakerører skal jo røra stå og svelle en stund. Dette er for at glutenet i hvetemelet skal rekke å utvikle seg, dvs. at røra blir "seigere" og holder bedre sammen under steking. Og når man baker brød skal brødet gjerne heve og eltes over lang tid, også for at glutenet skal få tid til å utvikle seg. Fiberhusk skal vel ha noe av den samme funksjonen, men jeg tror likevel ikke den fungerer like bra som gluten, om du skjønner hva jeg mener. 

Vafler med nøtter hørtes forresten veldig godt ut! :) 

Ja, vet jo at glutenfri bakst oppfører seg annerledes, og det finnes vel ingen erstatning som er like god. Skjønner hva du mener, mamma har jo bakt glutenfritt i mange år nå, så har jo fått med meg litt :) Selv må jeg kutte ned på sukker, og ene søstera mi skal ha laktosefritt. Så er en utfordring når vi alle skal samles.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Her er det en del nyttig informasjon på flere måter. Får se om jeg gjør det enkelt og bytter ut store deler av hvetemelet med havre og sukrin i stedet for sukker.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager vafler etter denne oppskriften, syns de er kjempegode! Får absolutt vaffelkos-følelsen selv om vaflene er grove og uten sukker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Cartina

50g Sukrin gold

40g havremel

3 egg

25g kokosmel

litt melk (jeg bruker skummet) 

Jeg bruket ofte denne oppskriften. Veldig gode og de går ikke i oppløsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...