Gå til innhold

En liten kul under venstre arm!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei:) jeg er en jente på 23snart 24. Jeg oppdaget en liten kul inder venstre arm for noen dager siden. Den er ikke stor. Av og til vanskelig å legge merke til. Mellom 3-5mm. Må kjenne godt etter. Men ble engstelig da jeg merket dette! Kulen er også hard og flytter ikke på seg. Da ble jeg enda mer engstelig. Har også tatt blodprøver hos legen der SR(senkningen) var forhøyet til 30. Er også forkjølet! Iog med at jeg har vært syk en stund dro jeg til legen for å utelukke bakteriell ingeksjon og det vart det ikke. Ble tatt CRP og halsprøver og de var normale. Så legen sa det var luftveisinfeksjon og fikk ta tiden til hjelp. Men så vart det denne kulen. Fastlegen tok en titt å hadde ingen bekymringer annet en at jeg skulle følge opp dette selv for forandringer. Iog med at SR var førhøyet ble det da tatt nye blodprøver. Resultatet skal vært klart innen kommende fredag. Jeg tenkte at SR å kulen kanskje har en sammenheng? Lymfekreft? Brystkreft med spredning eller lymfekreft med spredning til bryst. Jeg er jo redd! Eller extremt redd! Håper på svar:) 

Anonymkode: 549b6...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig bare en hoven lymfekjertel.

Kanskje du skal ta opp md fastlegen at du har helseangst?

Anonymkode: c0d52...50a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en hoven kjertel eller en talgklump, har hatt slike selv og de forsvinner av seg selv. Er du veldig redd for at det kan være kreft så sjekk hos fastlegen. Det er INGEN her som kan gi deg et sikkert svar.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt helseangst. Men fikk litt extra angst etter å se familiemedlemmer gå igjennom kreft og døden. Tenker det værste med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en hoven kjertel eller en talgklump, har hatt slike selv og de forsvinner av seg selv. Er du veldig redd for at det kan være kreft så sjekk hos fastlegen. Det er INGEN her som kan gi deg et sikkert svar.

Lykke til!

vet jo at jeg ikke får svar her. Men om noen har hatt noe lignende. Er jo som dt står på nette. Harde klumper som ikke er bevegelige er tegn på kreft. Vet man ikke skal lese seg frem til ditt å datt men av og til vanskelig når man føler man går ut ifra et legekontor med flere spørsmål enn da du kom inn. Så blir litt at man ønsker et svar og da leter litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig bare en hoven lymfekjertel.

Kanskje du skal ta opp md fastlegen at du har helseangst?

Anonymkode: c0d52...50a

Unødvendig svar. Kuler i armhulen tas hvertfall seriøst i oslo Jeg fikk ble relativt høyt prioritert  og fikk time hos radiolog innen tre uker da jeg oppdaget en bitteliten kul i venstre armhule.

Nå vardet riktignok ikke kreft, men det var ikke lymfeknuter eller talgklump heller, men en fibroadenom/godartet svulst.

Anonymkode: bf7ef...f88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snoopy_93

Jeg var hos legen med kul i brystet og jeg ble sendt til brystdiagnostisk for undersøkelse. Der tok de første gangen en ultralyd av brystene og i armhulene samt celleprøver av den kulen jeg var inne for. Den andre gangen ble det mammografi og celleprøver + ul av armhulene. De fant sånn tjue kuler i hver pupp og det var bare fettkuler og ingenting å bekymre seg for. De la også til at det er veldig, veldig, veldig sjeldent at ei jente i tjueårene får brystkreft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bekymrer deg, så be legen om henvisning til brystdiagnostisk undersøkelse(mammografi /ultralyd/ biopsi). I Oslo er det brystdiagnostisk senter ved ullevål sykehus som avgjør hvilke undersøkelser som er nødvendig, basert på fastlegens beskrivelser, tror jeg (Jeg har kun erfaring som pasient)

Jeg fikk som sagt time hos fastlege på dagen og time hos radiolog 3 uker senere (og dette var over jul), så den lille kulen min var ikke noe helsevesenet tok lett på. Når det er sagt, så er det jo i de aller fleste tilfellene ikke noe farlig hos oss som er så unge.

Hvis fastlegen ikke gir henvisning, så går det an å få dette privat omtret på dagen. Vet at unilabs i Oslo tilbyr dette og tipper de har tilsvarende hos f.eks aleris og volvat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet jo at jeg ikke får svar her. Men om noen har hatt noe lignende. Er jo som dt står på nette. Harde klumper som ikke er bevegelige er tegn på kreft. Vet man ikke skal lese seg frem til ditt å datt men av og til vanskelig når man føler man går ut ifra et legekontor med flere spørsmål enn da du kom inn. Så blir litt at man ønsker et svar og da leter litt. 

Jeg forstår deg, og jeg ville bestilt ny legetime snarest for å få snakket med legen om alle spørsmålene som du har

Lykke til! Klem :)

Anonymkode: 18ae2...df0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si til legen om jeg ønsker videre utredning? Er det noe jeg kan påvirke selv? Takk for svar:)

Nå er det vel også relativt vanlig å ha hovne lymfekjertler i forbindelse med forkjlelse, så det være grunnen til at legen ile gjorde noe mer med det. Men om du lurer, så er det helt greit å spørre legen om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen gakk for alle svar:) har jo også et barn å har lest at barn i tidlig alder gir beskyttelse for brystkreft:) men er ingen garanti men man er litt mer utrustet. Jeg tenker fort det verste. Men skal til legen på Mandag å da skal jeg få henne til å henvise meg til spesialist. Bedre å sjekke det opp en å lure å uroe seg for dette. Det er aldri noe garanti for at det ikke er kreft, men kreft har ingen alder å det vet jeg godt. Men sjeldnere hos unge. Så jeg vil heller få sjekket det opp:) krysser fingrene for at det er ufarlig å noe så enkelt sm byll, fettkul eller noe i den duren! Men blir jo litt redd også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen gakk for alle svar:) har jo også et barn å har lest at barn i tidlig alder gir beskyttelse for brystkreft:) men er ingen garanti men man er litt mer utrustet. Jeg tenker fort det verste. Men skal til legen på Mandag å da skal jeg få henne til å henvise meg til spesialist. Bedre å sjekke det opp en å lure å uroe seg for dette. Det er aldri noe garanti for at det ikke er kreft, men kreft har ingen alder å det vet jeg godt. Men sjeldnere hos unge. Så jeg vil heller få sjekket det opp:) krysser fingrene for at det er ufarlig å noe så enkelt sm byll, fettkul eller noe i den duren! Men blir jo litt redd også. 

Det er sikkert ingenting,men hvis du uroer deg er jeg helt enig at du skal sjekke det ut :)

Lykke til TS :)

Anonymkode: d8767...fd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...