Gå til innhold

Sosionomutdanning-trenger innspill!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest sosionomstudent

Hei!

Er det noen her som har tatt sosionomutdanning og kan svare meg på hvilke muligheter det var til å få jobb etter endt utdanning? Jeg har begynt på 2.året, men jeg har inntrykk av at det er veldig vanskelig å få jobb, særlig når man er ung og ikke har erfaring. Det føles litt bortkastet å gå på denne utdanningen, så jeg lurer på å avbryte. Men jeg vet ikke. Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar ikke sosionom, men følger mye med i arbeidslivet. Her vi bor tror jeg ikke det er kjempelett å få jobb, men det virker som det er en del jobber på institusjon ledig.

Er vel kanskje lettere å få jobb som sykepleier, samtidig virker det som det er lettere for sosionomer enn for barnevernspedagoger. Uansett kan ting forandre seg når du er ferdig.

Da jeg tok utdanning på NMH, var arbeidsmarkedet helt på topp for oss, men da jeg var ferdig fire år etter, var det nesten umulig å få jobb. Gjør det som hjertet sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sosionomstudent

Takk for svar, Tulipanen. Jeg har lyst til å slutte, men samtidig føler jeg at det kan være nyttig å ha på cv'en. Det ser kanskje "bedre ut" at man har 3-årig høgskoleutdanning enn kun allmenne fag fra vgs. Men samtidig føles det så lite motiverende å fullføre når jeg sikkert ikke får jobb etter jeg er ferdig..

Håper på flere svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Om du ikke tar utdanning, er jo valgmulighetene dine innenfor arbeidslivet enda mindre!

All utdanning er bedre enn ingen!

Signerer på denne :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Var ferdig sosionom nå i vår. Ikke lett å få jobb, men det ordner seg alltid. Det jeg kan anbfale er å ta deg en relevant ekstra jobb. (Hvis du ikke har) Erfaringer er alfa omega, og det vil telle mye i en jobbsøkingsituasjon. Du bør gjøre ferdig studiet, for hvis du slutter nå vil du ikke få godskrevet noen poeng, eller få noe som helst bevis. Arbeidsmarkedet går som andre har påpekt opp og ned. Det gjelder også å ikke være kresen når det gjelder den første jobben. Lykke til og stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv akkurat begynt på sosionomstudiet, og har blitt fortalt at vi har gode muligheter, men dette kan jo selvsagt være noe man bare sier for å få flest mulig søkere :roll:

Uansett ville jeg sagt, at dersom du har noe konkret som du heller vil begynne på, så blir det en ting, mens å slutte uten å ha noe annet å gå til, ville ikke jeg selv ha gjort.

På sosionomstudiet har vi mange fag som vil være svært relevant i en nærmest hvilken som helst jobb, så bortkastet vil det uansett absolutt ikke være. Det er jo også mulig å ta videreutdanninger som gjør deg mer ettertraktet i jobbmarkedet. Disse kan jo være noe å begynne på dersom man ikke får seg jobb med en gang :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullfør utdanningen din, du. Den er ikke bortkastet. Det går litt opp og ned med arbeidsmarkedet; i 1998 avla jeg tredjeårseksamen på en torsdag, og begynte som kurator på mandagen etter. Et råd til deg nå under utdanningen, er at du melder deg som ekstravakt på bolig, eller liknende. Dette kan ofte en tendens til å bygge på seg i positiv retning, pluss at du får relevant erfaring i CV`en din.

I min tid som student var det en veldig utbredt "enten jobbe med rus, ungdom og psykiatri"-innstilling blant oss studenter. For all del......fjern deg fra denne innstillingen dersom du har den... ( å jobbe psykiatri eller rus er etter min meninge to aldeles fabelaktig effektive måter å brenne seg ut på :roll: ) Meld som interessert rundt forbi...

Milo.....(sosionom siden 98)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sosionomstudenten

Takk for svar, Milo. Hva jobber du med, og hvilke områder mener du det er "lettest" å jobbe innen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boliger for psykisk utviklingshemmede? har ei venninne som er sosionom og hun jobba alle 3 årene som ekstravakt i boliger der det bodde psykisk utviklingshemmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er miljøterapeut i bolig for psykisk utviklingshemmede. Koser vettet av meg der.

Jeg kan ikke eksakt si hvor det er enklest å få jobb, for å si det sånn. Foreslår dog at du ser etter "sosionomisk" utradisjonelle steder. Eldresektoren, f. eks.

Uansett... dersom du finner deg et sted å være ekstravakt, bygger du deg opp en erfaring, samt at du vil kunne ha en platfrom å stå på mens du faktisk søker på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er nok sant som du sier at deler av arbeidsmarkedet er lukket for en purung sosionom - det skulle da bare mangle. En 21-åring bør kanskje ikke sitte på sosialkontoret i Oslo, feks. Eller jobbe med tungt belastede brukere.

Men det er mange alternativer. Kjæresten min er nyutdannet og relativt ung (men mann, en fordel både under studietiden - han ble nokså populær blant jentene - og seinere i et kvinnedominert yrke), og har fått jobb som attføringsleder i en mindre bedrift. Man kan sikkert også få miljøarbeiderjobber o.l i de "lettere" avdelingene ved ulike institusjoner.

Fullfør utdanninga, og søk jobber som i større og mindre grad er innenfor felt du vil jobbe med, så bygger du deg raskt opp arbeidserfaring. Sosionomfaget er veldig bredt, så du skulle ha masse muligheter om du er engasjert nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...