Annevenn Skrevet 3. oktober 2004 #21 Del Skrevet 3. oktober 2004 Har søkt et sted mellom 20 og 30 jobber de siste to årene, har vært ganske kresen og bare søkt jobber som passer til utdannelse og erfaring..... Har vært på 4-5 intervjuer, og har fått jobb som jeg begynner i snart, og som jeg gleder meg til å starte i. Da jeg hadde takket ja til jobben, ringte de fra en annen jobb jeg også hadde søkt på. Men dem sa jeg selvsagt nei til. Jeg ser i ettertid at jeg nok har vært litt for "snever" i søket mitt tidligere, da jeg utvidet horisonten litt, fikk jeg mer napp. Jeg kjenner meg så uendelig godt igjen i det dere skriver om å føle seg ubrukelig, unyttig og utenfor i samfunnet. Men stå på, vær tålmodig, det ordner seg!!!! Arbeidsmarkedet er på vei opp, det er ALLE jeg snakker med enige om, og det er bare et tidsspørsmål før det tar av. Sender mange varme klemmer til alle dere som leter etter DERES jobb der ute! Lykke til videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2004 #22 Del Skrevet 3. oktober 2004 Har søkt 5 jobber i hele mitt liv (+ helgejobb/sommerjobb). Har fått alle jobbene jeg har søkt på. Jobber som sykepleier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 4. oktober 2004 #23 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jeg teller ikke jobbsøknadene. Har fått et råd om å ta vare på dem og legge i en perm, men det blir så deprimerende. Får jo heller som oftest ikke svar når jeg søker. Det er vanskelig å få jobb i Trondheim, og nå har jeg begynt å søke på pleieassistentjobber og støttekontakt-oppdrag. Hvordan får folk jobber??? Skjønner det ikke. Det sliter enormt på meg, føler at samfunnet ikke har bruk for meg, og at det er en usynlig hinne mellom meg og det "vanlige" livet som jeg ikke klarer å trenge gjennom. Får heller ingen støtte i form av dagpenger el.l., og snart må jeg sprette BSU-kontoen slik at jeg får betalt husleie. Og DET er et stort nederlag. Har hovedfag i språkvitenskap, men studerte i utlandet og fagfeltet mitt er ikke-eksisterende i Norge. Burde valgt mer med hodet enn med hjertet... Var ikke forberedt på den tøffe overgangen fra studietid til jobbliv, det er sikkert! Er det mulig for deg å jobbe som lærervikar? Noen skoler lyser jo ut vikariater for noen måneder/ et semester eller to pga svangerskap for eksempel. Ikke sprett BSU'en, ta heller en prat med banken din om de kan gi deg et lån med pant i BSU'en eller noe slikt. Jeg forstår at det må være ganske fortvilende. Kan du flytte på deg? Er du villig til det? Har du søkt jobber i forlag for eksempel (nå vet jo ikke jeg noe annet om faget ditt enn at det er innenfor språk da...), oversetterjobber, språkvask eller lignende. Har du snakket med institusjoner som Ungdomspsykiatrisk avdeling, barnehjem og lignende? Det er en det områder man kan få jobb, og å jobbe er bedre enn å sitt og fortvile. Og før eller siden så skjer det noe som gjør at du når dit du vil, bare du ikke gir opp. Kan du jobbe i utlandet med ditt fagfelt? Kunne det være en mulighet for å få mer arbeidserfaring, og så komme hjem når markedet har løsna litt? Og så må jeg bare minne om at snittaldren for lektorer i den videregående skolen er nærmere 55 år... Ikke lenge til det blir mange jobber der, sånn om det skulle være interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Gioberti Skrevet 4. oktober 2004 #24 Del Skrevet 4. oktober 2004 Søkte minst 100-150 søknader før jeg fikk en 100 % relevant stilling innen det jeg er utdannet innen. Det tok omtrent 14 måneder før jeg fikk napp. Før det ble jeg dumpet på 4 intervjuer. I mellomtiden jobbet jeg i to ulike stillinger som jeg egentlig ikke ønsket.. Det er ikke lett alltid, spesielt ikke dersom en er nyutdannet og tror at man skal få en bra jobb med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyibyen Skrevet 5. oktober 2004 #25 Del Skrevet 5. oktober 2004 Er det mulig for deg å jobbe som lærervikar? Noen skoler lyser jo ut vikariater for noen måneder/ et semester eller to pga svangerskap for eksempel. Ikke sprett BSU'en, ta heller en prat med banken din om de kan gi deg et lån med pant i BSU'en eller noe slikt. Jeg forstår at det må være ganske fortvilende. Kan du flytte på deg? Er du villig til det? Har du søkt jobber i forlag for eksempel (nå vet jo ikke jeg noe annet om faget ditt enn at det er innenfor språk da...), oversetterjobber, språkvask eller lignende. Kan du jobbe i utlandet med ditt fagfelt? Kunne det være en mulighet for å få mer arbeidserfaring, og så komme hjem når markedet har løsna litt? Og så må jeg bare minne om at snittaldren for lektorer i den videregående skolen er nærmere 55 år... Ikke lenge til det blir mange jobber der, sånn om det skulle være interessant. Takk for råd Jepp - har faktisk vært lærervikar ett år! Flyttet til en liten øy i Lofoten etter ett år som arb.ledig. Så flyttet jeg til et annet sted ett år og jobbet der litt - men alt var bare deltid, slik at jeg ikke har rett til dagpenger, og lærerjobben fulgte naturligvis skoleåret, og ikke kalenderåret som aetat følger når de ser om man har tjent nok til å få støtte. Er lei av å flytte rundt pga jobb, bo ett år her, ett der, bare så vidt rekke å bli kjent med folk før det er på tide å dra. Føler jeg kaster bort livet, mens mine venninner slår seg ned med mann og barn (Har bodd 9 år i utlandet og flyttet rundt helt siden jeg var liten og vil ha et fast HJEM et sted!) Derfor utelukker jeg utlandet, må tenke litt på egen trivsel. Men du har rett i at det er lettere å få jobb der! Er faktisk allerede freelance språkvasker og oversetter på noen forlag / bedrifter i utlandet. Lett når alt kan skje på mail. Men det blir ikke mye, maks 300-400 kr i måneden. Får satse på at det kommer en influensaepidemi snart - så kan jeg få små lærervikariater igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 5. oktober 2004 #26 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg har hatt jobb på 4 steder i min karriere og fått alle jeg søkte på. Jeg er førskolelærer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 14. november 2004 #27 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg søkte på læresteder som lærling og fikk den første jeg søkte på og den første jeg var på intervju på. Ferdig utdannet etter lærlingetiden gikk jeg i underkant av en måned arbeidsledig før jeg fikk meg jobb. Søkte på mange, men fikk en jobb jeg ville ha på de første som kontaktet meg. Etter jeg hadde fått den jobben kontaktet alle meg og tilbydde meg intervju eller jobb. Så jeg har aldri slitt med å få meg jobb for å si det sånn. Er i den samme jobben enda.. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 14. november 2004 #28 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg søker så mange jobber at jeg snart blir gal. I januar er attføringstiden min over og jeg sitter på bar bakke. Kanskje jeg skulle be om innleggelse på psykiatrisk sykehus så får jeg i hvert fall mat! :-x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 14. november 2004 #29 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg søkte ikke. Jeg ble oppringt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 15. november 2004 #30 Del Skrevet 15. november 2004 Etter at jeg var ferdigutdannet har jeg søkt på en jobb. Den fikk jeg med en gang. Fast stilling og 100% . Så jeg har vært heldig (selv om jeg er sykepleier...og en skulle tro det var godt om jobber..så er det vanskelig å få fast jobb...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 15. november 2004 #31 Del Skrevet 15. november 2004 Har alltid faatt de jobbene jeg har soekt paa....dvs....nei, det har jeg jo ikke. Soekte paa sommerjobb i lokalavisen, den fikk jeg ikke. Og naa holder jeg paa aa soeke paa en jobb, og er halvveis i prosessen. Haaper jeg faar den.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå