Gå til innhold

EKSTREMT billige middager


Gjest Christina146

Anbefalte innlegg

Gå på coop butikk og let etter varer som er på halv pris pga dato og frys det når du kommer hjem. Ikke kjøp noe annet på coop, men gå videre til Rema eller kiwi for å handle alt annet, det er langt billigere. På kiwi kan du kjøpe 1 kg first price kylling til 109 kr eller noe. Drikk vann eller melk til alle måltider, juice er dyrt. Yoghurt og lignende er også dyrt og unødvendig, kjøp frukt isteden. 

Spis ca 1/3 kjøtt til middag, resten bør være tilbehør. Lag middagsplaner så du ikke ender opp med å kaste et halvt salathode, halve pakken med gulrøtter osv. 

Samboeren min og jeg sparer ikke på noe som helst, og drar kortet på matbutikken for 3200 kr i måneden. Kjøper alt vi har lyst på og kjøper så godt som aldri billigmerkene. Så dette skal du nok klare helt fint ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Billig, enkel og helt sykt god middag:

1 pose lapskausblanding (billig fra frysedisken)

Ca 3-4 pølser (kommer an på hvor mye dere liker å ha i, eventuelt kan dere bruke resten av pølsene til spaghetti/potetmos og pølse dagen etterpå)

1 buljongterning (jeg bruker en sånn for kjøttsupper)

 

Kok opp 1 liter vann med buljongterning i. 

Når vannet koker, ha i lapskausblandingen.

La den koke ganske lenge, den skal jo bli "grøtete" eller eventuelt til den har en konsistens du liker.

Sleng oppi pølsene på slutten og krydre med salt og pepper.

Server med flatbrød og naaaaaaam! 

 

Har dere mer pølser til overs kan kanskje pølse og potetmos friste? Potetmos på pose er jo billig, men hjemmelaget metter mer.

Du trenger:

6-7 poteter. Finnes ofte billig i kiloposer og kan brukes til flere middager.

1 pk matfløte

Smør

 

Kok potetene, skrell dem og knus dem i en bolle.

Bland i matfløte litt etter litt mens du rører og blander godt i mosen.

Ta i en slump med smør, man må egentlig smake seg til hva man syns er passende mengde smør. Jeg dynger oppi en del, men tar litt etter litt.

Deng på salt og pepper, og smak deg frem. 

Det er helt superenkelt å lage, men man må finne den smaken man liker.

Server med pølser i den formen du vil (stekt/kokt/whatever). Kan slenge med grønnsaker også om du vil, f.eks er amerikansk blanding veldig billig. Føles litt sunnere da. 

 

Ellers så anbefaler jeg dere å følge med på tilbud. Er det tilbud på pølser, karbonader, kjøttdeig, osv, så kjøp masse av produktet og lag flere ulike middager med det som utgangspunkt. Kjekt å kjøpe en del frossne grønnsaker og servere ved hver middag ettersom det er billig og gjøre måltidet sunnere. 

 

Forøvrig er vi en familie på to voksne og et barn, vi har et matbudsjett på 1000 kr uken, men av og til skjer det uventede ting som spiser i det budsjettet. Da har vi i perioder brukt ca 500 kr uken (eller mindre!), spist oss mett hver eneste dag og hatt gode middager. Man blir kreativ etter hvert! 

 

Andre middager (har ikke tenkt at det skal være så sunne middager, tenkte mer på å bare få noe i magen):

Pastaretter (first price har en ganske god pastarett i ferdigpose som koster ca 10 kr pr. pakke. Legg ved litt grønnsaker og kanskje hvitløksbrød, så er det veldig godt.)

Alt med spaghetti er egentlig billig.

Pølse og pommfri

Alt man kan stappe i pitabrød (salat, karbonade, kylling, sov).

Finn noe basis man kan spise med pasta, ris eller poteter. Det meste kan varieres i det uendelige.

Pannekaker! Melk, egg og hvetemel. Kjempebillig, men kanskje ikke så mettende. 

Eurospar har ofte tilbud på kylling, sleng ved ris og grønnsaker så er det kjempegodt!

 

Ellers råder jeg dere til å kjøpe de påleggene, brødet og drikken som er på tilbud og ikke nødvendigvis det dere absolutt har lyst på. 

 

Anonymkode: 4e06b...345

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så gode tips til deg ang. billig mat dessverre (men vet coop extra har endel billige matvarer, last ned appen mattilbud også, så får du opp hvor det finnes tilbud på det du skal kjøpe), men må bare si at jeg fikk veldig, veldig vondt av deg! Her sitter jeg som en jævla bortskjemt tenåring og får maten servert hver dag, mens andre kan streve med å ha råd til mat. 

Kanskje fattighuset kunne vært en idé å gå innom hvis det er i nærheten? 

Anonymkode: 58a27...043

synes fattighuset bør være forbeholdt de som faktisk er fattig. TS har feilberegnet hva hun skulle få i lønn. Bedre å gjøre sitt beste utav pengene en faktisk har og overlate mat fra fartighuset o.l til trengende. 2000kr skal man klare seg på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag spiser jeg sånn frossen pose fra Toro med ris og grønnsaker. Tror jeg betalte sånn 46 eller 76 eller noe, under 100 kroner tror jeg. Puttet på litt chillisaus og skylte det ned med kahlua og sjokolademelk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Pakke makaroni

- En pose frossen grønnsaksblanding (amerikansk blanding,f .eks, er billig)

- En pakke hakkede tomater 

- En pakke bønner

- En pakke ris

- En pakke billige grillpølser

 

Alt dette er billig, og med ulike kombinasjoner kan du her få pytt i panne, gryterett med ris eller makaronigryte med tomatsaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepinner ( fra X - tra eller FirstPrice ) og ris, ha litt sursøtsaus til hvis du har. Det er kjempebillig middag.

 

Fiskekaker kjøp de fra  X - tra der får du nesten en kilo for rundt 30 kr, med kokte poteter og litt smelta smør er dette en god middag, men en del proteiner hvis du har smeltet smør til 

Når ble smør proteinrikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, vi lever på dette hver eneste måned uten at jeg føler vi har dårlig råd.

Man kan fint overleve med et matbudsjett på 2000 kr for to personer i en måned. Det jeg reagerer på er at ordet "fattig" blir brukt, og råd om at man kan gå på fattighuset eller få utdelt poser med mat hos Frelsesarmeen. Det får da være visse grenser. Disse tilbudene er for mennesker som har ingenting, som ikke får det til å gå rundt uansett hvor mye de vrir og vender på krona. 2000 kr i matbudsjett havner IKKE i den kategorien.

Hvis det er varig ja, men en mnd kan de fint klare med litt planlegging!

TS skrev 2000 for 2 personer, det er 1000 per person og det er ikke mye. Til og med de på sosialstønad får langt mer enn dette. Og de som benytter seg av Frelsesarmeens tilbyd er nettopp bl.a brukere av sosialtjenesten.

Anonymkode: 16534...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag spiser jeg sånn frossen pose fra Toro med ris og grønnsaker. Tror jeg betalte sånn 46 eller 76 eller noe, under 100 kroner tror jeg. Puttet på litt chillisaus og skylte det ned med kahlua og sjokolademelk. 

Det ble jo ikke akkurat en billig middag inkludert sjokolademelken, nesten 100 kroner bare for en person? Billig middag for meg er når jeg lager middag til en tier.

Anonymkode: 16534...351

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag spiser jeg sånn frossen pose fra Toro med ris og grønnsaker. Tror jeg betalte sånn 46 eller 76 eller noe, under 100 kroner tror jeg. Puttet på litt chillisaus og skylte det ned med kahlua og sjokolademelk. 

Kostet middagen totalt 70 kr blir det over 2000 kr i måneden bare på middagsmåltidene.

Anonymkode: 16534...351

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

TS skrev 2000 for 2 personer, det er 1000 per person og det er ikke mye. Til og med de på sosialstønad får langt mer enn dette. Og de som benytter seg av Frelsesarmeens tilbyd er nettopp bl.a brukere av sosialtjenesten.

Anonymkode: 16534...351

Vet godt at 200/2=1000 kr. Synes det var mye å leve på i mat. Man får fint gode middager for 2 personer for den summen der dersom man faktisk er a) økonomisk b) kreativ på kjøkkenet. Grønnsaker, krydder og frukt er slettes ikke dyrt, derfor egner dette seg som en god base i tillegg til kjøtt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

TS skrev 2000 for 2 personer, det er 1000 per person og det er ikke mye. Til og med de på sosialstønad får langt mer enn dette. Og de som benytter seg av Frelsesarmeens tilbyd er nettopp bl.a brukere av sosialtjenesten.

Anonymkode: 16534...351

Har jeg sagt at 2000 kr er mye? Jeg skrev man fint kan klare seg i en mnd. Ikke at der bør være normalen for alle voksne alltid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo ikke akkurat en billig middag inkludert sjokolademelken, nesten 100 kroner bare for en person? Billig middag for meg er når jeg lager middag til en tier.

Anonymkode: 16534...351

Hva kan du spise bortsett fra fiskegrateng på tilbud for 10 kroner?

 

Kostet middagen totalt 70 kr blir det over 2000 kr i måneden bare på middagsmåltidene.

Anonymkode: 16534...351

Billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan du spise bortsett fra fiskegrateng på tilbud for 10 kroner?

Hva med å lese tråden?

Anonymkode: 4c89e...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

TS skrev 2000 for 2 personer, det er 1000 per person og det er ikke mye. Til og med de på sosialstønad får langt mer enn dette. Og de som benytter seg av Frelsesarmeens tilbyd er nettopp bl.a brukere av sosialtjenesten.

Anonymkode: 16534...351

Nå er det nesten like dyrt å lage middag til en person som til to personer. 

Anonymkode: c0d31...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Tacosalat med bønner

av Øystein Langeland · oktober 19, 2015 ·
 
Når du bytter ut kjøttdeiegen med bønner får du både en sunnere og billigere middag.

Porsjoner: 2, Pris per porsjon ca 16

Ingredienser

1 boks hermetiske brune bønner
2 ss Ketchup
Litt vann ca 0,5 dl
0,5 – 1 pk tacokrydder
1/2-1 løk
2 fedd hvitløk
Isbergsalat eller annen salat
Tomat
evt. andre grønnsaker (Agurk, mais +)
Tacosaus
evt. tortillachips

Slik gjør du

  1. Fres løk og hvitløk ca 1 min i en panne med litt olje. Tilsett ketchup, vann og tacokrydder etter smak. La det surre et par minutter før du tilsetter bønnene, og varmer opp.
  2. Anrett kuttet salat. og tomat på en tallerken og fordel tacobønnene og salsa over salaten.
  3. Server eventuelt med tortillachips eller brød"

 

http://studmat.no/2015/10/19/tacosalat-med-bonner/

 

Nam! :spise:

 

Anonymkode: 1f67f...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nesten like dyrt å lage middag til en person som til to personer. 

Anonymkode: c0d31...81e

Det er det ikke. Lager du til to får du to porsjoner, lager du til en får du en porsjon. Er du en og lager til to, har du mat dagen etter også (evt. putte i fryseren) .

Det er merkelig at folk virkelig tror at det er billigere å lage middag til to, maten koster det samme, det er bare det at du får mat til flere dager om du er en. Er du to, får du bare mat til halvparten av dagene og må derfor kjøpe dobbelt opp.

Anonymkode: 16534...351

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...