Gå til innhold

Hemoroide hos 5-åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdaget idag at min sønn har det som ligner på en hemoroide. Det var en grålilla liten utposning over åpningen, og han klagde over vondt når han hadde avføring. Smurte på Inotyol(eneste jeg har her hjemme som kan brukes der nede) en halvtime senere, da var utposningen forsvunnet fra utsiden og trolig trekt seg inni, noe som jo bekrefter at dette er en hemoroide. Noen som har erfaring med barn som har hemoroider? Hvilke kremer kan brukes? Er klar over at disse oftest går tilbake av seg selv, men jeg vil jo gjerne lindre mest mulig ubehag hos han. Fiberrik kost og mye væske er en selvfølge, men vil gjerne høre om noen vet om kremer/salver som kan benyttes. Forsøkt å google litt, men kom ikke opp så mye, mest om hemoroider hos voksne. 

Anonymkode: a12c7...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt fastlegen og spør om råd der. 

Anonymkode: 093cf...4d2

Jøss. Så behjelpelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om et så lite barn så synes jeg du skal høre med legen. 

De aller fleste rådene om hemoroider er beregnet for voksne. Godt mulig at mange av dem også er greit på barn, men lurt å høre med legen først.

Anonymkode: 156c0...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid slitt med magen. Dette ble ikke tatt på alvor i barndommen og jeg utviklet etterhvert angst for å spise/gå på do andre steder enn hjemme. Dette fordi opplevelsen med magesmerter og mageknipe gjorde toalettbesøkene til langdryge smertehelveter. Som følge av at jeg hadde en udiagnostisert følsomhet for visse matvarer har jeg etter mange år med dette fått mye hemoroider og utposinger som ikke er reversible. 

Jeg sier ikke at sønnen din har dette problemet, men tenker det er viktig at du passer på om han bare har vært litt hard i magen akkurat nå eller om problemene vedvarer. Om han har ubehag og smerter ved å gå på do vil det sette seg som en ekstra stressfaktor....

Jeg ville i alle fall fulgt med på formen og eventuelt tatt det videre med lege skulle han ha mer vedvarende plager. Barn har ikke så lett for å forklare hva som er galt. Selv husker jeg at jeg ofte sa jeg hadde vondt i rumpa som barn og trippet foran toalettet fordi jeg gruet meg sånn.

Anonymkode: 00926...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt tenkt å ta han til lege dersom dette vedvarer og blir et problem i hverdagen, men synes likevel det er greit å høre om noen har hatt erfaring med det samme. Trodde det var en del av poenget med slike forum. 

Og til deg over, ja det er sant. Gode poenger. Jeg hadde selv svært hard mage som barn, og ennå for så vidt, og husker tilbake på mange toalettbesøk som rent helvete. Nå var ikke kostholdet mitt det beste som barn, da foreldrene mine nok ikke visste bedre. Spiste mye brødmat, hvit pasta og diverse som magen min idag ikke reagerer så bra på. Mitt barn har heldigvis bedre kosthold og har egentlig aldri observert at han er hard i magen. Han har daglig avføring, av og til gjerne 2 ganger daglig. Han spiser mye og variert. Kanskje for mye? Han spiser som en hest som de pleier å si. Kanskje dette er en belastning på magen og gjør at volumet på avføringen blir litt i overkant. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...