Gå til innhold

Hvordan løse dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette med mobbing virker urealistisk og et vikarierende motiv for å kunne blåse ut og også gi uttrykk for bekymring, såklart.

Jeg mener mobbing ikke er tema i det hele tatt. Det er flere komponenter som skal til før man kan si at det er mobbernes.

Når barnet begynner på skolen så vil problemet minke betraktelig. Da trenger du kun være bevisst på klær på hente/leveringsdagen.

Du har selvsagt rett til å være forbannet og fortvilet; men det bærer ikke noe godt med seg. Blås ut, spis en kamel. Blås igjen :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mobbegrunn**

Sskriver på IPad. Blir mye tull...

Skrevet

Du har med ditt siste innlegg tapt klesdebatten. Nå viser du et større bilde. Bilde handler også om deg...

Du har helt sikkert rett i at mor gjør mye feil etc. Nettopp derfor prøver jeg å være pragmatisk til "klær"

Du blir jo provosert. Det skjønner jeg; men jeg mener det godt likevel.

Ja det handler om oss alle, mine to barn, samboer og meg. Vi fyller opp klesskap med nye klær tar det på han så rasker mor det med seg når barnet er i Bhg. Barnet kommer tilbake med for små og hullete bukser. Da min andre sønn kom til verden klarte jeg ikke helt å holde styr på alle klærne men da viste det seg at alle nye bukser var borte og jeg hadde EN bukse igjen av 7 bukser. Det blir mye penger, spesielt siden jeg har to barn som skal ha klær og utstyr. Samboer tjener ikke stort og jeg har en normal betalt jobb, vi har lån og regninger som alle andre så det går nesten ikke rundt, derfor er det surt at man må stå for klær i begge hjem. Barnet mitt skal være varm og god i barnehagen, han skal ikke fryse og ikke bli mobbet! Det er mange faktorer som spiller inn her. Den måten mor forsyner seg med klær syns jeg dårlig. Da kunne hun heller spurt om det og det plagget kunne vært hjemme hos henne eller noe liknende. Jeg gjør alt for at hun skal være blid og fornøyd, unnskylder meg for ting som ikke er min feil og ting dom er min feil så klart, er det noe hun er misfornøyd med så retter jeg opp i det, har gjerne barnet flere ekstra uker for at mor ikke kan. Det skulle bare mangle, det er jo barnet mitt! Det eneste som er litt synd er at det bare går en vei..Men du som har vært borti dette selv ? Hadde dere en løsning på dette?

Dette med mobbing virker urealistisk og et vikarierende motiv for å kunne blåse ut og også gi uttrykk for bekymring, såklart.

Jeg mener mobbing ikke er tema i det hele tatt. Det er flere komponenter som skal til før man kan si at det er mobbernes.

Når barnet begynner på skolen så vil problemet minke betraktelig. Da trenger du kun være bevisst på klær på hente/leveringsdagen.

Du har selvsagt rett til å være forbannet og fortvilet; men det bærer ikke noe godt med seg. Blås ut, spis en kamel. Blås igjen :)

Barn kan være fæle og utspekulerte, i ganske tidlig alder faktisk. Så man skal ikke se bort i fra at det skjer.

det er nettopp derfor jeg henvender meg her. For å få ut frustrasjon, og så klart et ønske om forslag til løsninger.

Ikke vil hun på familievernkontoret heller.

jeg skjønner at du ikke vil noe vondt med dette innlegget, det er jo et diskusjonsforum. 

Anonymkode: 94d3f...bc7

• Liker 2
Skrevet

Forklar situasjonen for de barnehageansatte, og hør om de har mulighet til å oppbevare ditt skiftetøy et annet sted, så kan dårlig skift fra mor være på den vanlige skifteplassen. Og si til de barnehageansatte at du ikke ønsker at mor kommer inn og skifter på ungen din de ukene han er hos dere. 

Skrevet

Hvorfor går du ikke på NAV og får dem til å fastsette riktig bidrag for deg? Det trenger du ikke å ha med deg eksen for :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Snakk med de i barnehagen, og fortell det som det er. Si at mor ikke får ta med klær. Særlig utedresser og sko. Be om to hyller. 

Lag listet over tøy som ligger i bhg, det kan jo være lurt for noen med 50%, print ut og legg en i bhg, ha en hjemme. 

Merk alt med strykelapper i selve tøyet og tusj. 

Bevisstgjør barnet selv, snakk med det og vis fram " nå har du fått disse fine buksene, det passer til den genseren, nå som det er kaldt har vi kjøpt dette til deg".

Snakk med mor selvsagt, og fortel henne at dette er et stort problem, at du følger med, merker tøyet, forventet at hun varsler deg/bhg hver gang noe er borte.

Familievernkontor, der du forteller hvordan dette ødelegger for samarbeidet. 

Endret av Lou Salome
Skrivefeil
  • Liker 3
Skrevet

Dra på familievernkontoret uten henne. De kan hjelpe deg uansett om hun er der eller ikke. Og ta opp dette med tyveri av klær i barnehagen med barnehagen, legg det frem uten at noen blir beskyldt. Si at du ønsker eget skap med egen lås hverken mor eller noen andre har nøkkel til. Håper det løser seg.

• Liker 2
Skrevet

Forklar situasjonen for de barnehageansatte, og hør om de har mulighet til å oppbevare ditt skiftetøy et annet sted, så kan dårlig skift fra mor være på den vanlige skifteplassen. Og si til de barnehageansatte at du ikke ønsker at mor kommer inn og skifter på ungen din de ukene han er hos dere. 

Det var en god ide, men veldig trist å blande inn barnehagen i vårt lille dilemma. Vil lage minst mulig kvalm,men jeg mener nå at klær er viktig så kanskje jeg faktisk må få til et samarbeid med barnehagen. Jeg prøver å ta enda en prat med mor også ser jeg det ann til etter jul. Kan de ansatte nekte mor å skifte på barnet sitt? Takk for et godt innlegg 😊

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor går du ikke på NAV og får dem til å fastsette riktig bidrag for deg? Det trenger du ikke å ha med deg eksen for :)

Er det mulig? Har fått beskjed fra NAV om at jeg ikke kommer noe vei uten en skriftlig avtale med underskrift fra mor.

Skrevet

Snakk med de i barnehagen, og fortell det som det er. Si at mor ikke får ta med klær. Særlig utedresser og sko. Be om to hyller. 

Lag listet over tøy som ligger i bhg, det kan jo være lurt for noen med 50%, print ut og legg en i bhg, ha en hjemme. 

Merk alt med strykelapper i selve tøyet og tusj. 

Bevisstgjør barnet selv, snakk med det og vis fram " nå har du fått disse fine buksene, det passer til den genseren, nå som det er kaldt har vi kjøpt dette til deg".

Snakk med mor selvsagt, og fortel henne at dette er et stort problem, at du følger med, merker tøyet, forventet at hun varsler deg/bhg hver gang noe er borte.

Familievernkontor, der du forteller hvordan dette ødelegger for samarbeidet. 

tusen takk for et veldig godt innspill!! Dette satt jeg pris på! Gode løsninger og god dialog med mor er det jeg er ute etter 😊

Skrevet

Dra på familievernkontoret uten henne. De kan hjelpe deg uansett om hun er der eller ikke. Og ta opp dette med tyveri av klær i barnehagen med barnehagen, legg det frem uten at noen blir beskyldt. Si at du ønsker eget skap med egen lås hverken mor eller noen andre har nøkkel til. Håper det løser seg.

Ja, det var en måte å gjøre det på, uten at noen får skylden. Ja, jeg har fått en time på familievernkontoret bare meg alene. Takk for godt innlegg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det var en god ide, men veldig trist å blande inn barnehagen i vårt lille dilemma. Vil lage minst mulig kvalm,men jeg mener nå at klær er viktig så kanskje jeg faktisk må få til et samarbeid med barnehagen. Jeg prøver å ta enda en prat med mor også ser jeg det ann til etter jul. Kan de ansatte nekte mor å skifte på barnet sitt? Takk for et godt innlegg 😊

Naturligvis må barnehagen inn på banen her, det er jo der mor går til aksjon!

For øvrig bør mor nektes å gå inn i avdelingen når ting er som de er. Og ja, det kan barnehagen nekte henne.

Vedr. at hun stikker av med skiftetøyet: Kjøp en Fridge Locker som dere har skiftetøy og kostbart yttertøy i i "dine" uker. Så har kun du og barnehageansatt kode til kodelåsen. Men igjen, dette innebærer at du involverer barnehagen. Og jeg kan garantere deg at de har vært borti merkeligere løsninger enn det der for skjerming av skiftetøy og kostbart yttertøy.

Endret av Rosalie
  • Liker 2
Skrevet

Naturligvis må barnehagen inn på banen her, det er jo der mor går til aksjon!

For øvrig bør mor nektes å gå inn i avdelingen når ting er som de er. Og ja, det kan barnehagen nekte henne.

Vedr. at hun stikker av med skiftetøyet: Kjøp en Fridge Locker som dere har skiftetøy og kostbart yttertøy i i "dine" uker. Så har kun du og barnehageansatt kode til kodelåsen. Men igjen, dette innebærer at du involverer barnehagen. Og jeg kan garantere deg at de har vært borti merkeligere løsninger enn det der for skjerming av skiftetøy og kostbart yttertøy.

barnehagen kan jo ikke nekte mor å gå inn på avdelingen til sitt eget barn. Det ville bli altfor mye drama for alle.

Men en kodelås e.l er kanskje en idé. Jeg ville nok snakket med avdelingsleder og hørt hva de selv foreslår. Kanskje leder tar en prat med mor? Ikke godt å si i hvilken grad de blander seg inn her...

Familievernkontoret er mor pliktig til å møte på. De kan innkalle henne etter barneloven (det er bare å be om!) 

Økonomi og ens økonomiske ansvar er en viktig del av det å ha barn og Fvk kan bistå med en ny, skriftlig avtale.  Alvoret i situasjonen kan muligens vekke henne litt.

Hovedptoblemet er uansett mors holdning og jeg tviler på at den endres uavhengig av samtaler....

Skrevet (endret)

Er det mulig? Har fått beskjed fra NAV om at jeg ikke kommer noe vei uten en skriftlig avtale med underskrift fra mor.

NAV opererer med satser for bidrag som du kan finne på deres nettsider (regnes etter inntekt), så kan du forholde deg til disse utregningene når du overfører bidrag til mor heretter. Du trenger ikke mors underskrift for å få fastsatt bidrag, det høres jo helt banalt ut. Dersom du per dags dato betaler mye mer enn du ville ha gjort med NAVs kalkulator kan ikke mor automatisk bare kreve ut av det blå at du skal betale tusenvis av kroner mer. Du har riktignok gått med på det så langt, så akkurat det må du nesten ta på din egen kappe. 

Synes også det er litt rart at dere har 50/50-fordeling og du likevel betaler bidrag..? Vanligvis er det vel sånn at ved en slik ordning er hver forelder ansvarlig for utgifter på sin side og har også kontroll på klær, utstyr osv. hver for seg. At du og barnets mor ikke har laget en ordentlig, skriftlig avtale for disse tingene er litt rart - trodde hun at du skulle betale alt for all fremtid, eller? Samtidig har du selv valgt å kjøpe dyre klær til barnet, og akkurat hvor du handler velger du strengt tatt selv, så dersom du svir av store summer på klær og mor vet at dersom hun rapper det med seg hjem fra barnehagen så vil du automatisk fortsette å "fylle på" med mer i samme prisklasse så forstår jeg fra et økonomisk perspektiv at hun gjør som hun gjør.. Her sparer hun MYE penger, samtidig som hun sannsynligvis får aaaaalt for mye i bidrag fra deg.

Ville avtale møte med en advokat som har spesialisert seg på denne typen saker hvis jeg var deg, både for å få en 100 % klargjøring på regelverket (jeg er f.eks. ingen jurist), og for å få korrekt fremgangsmåte for å få i stand endringer på de områdene du/dere sliter med. Og ikke minst få alt gjort etter boka slik at det ikke blir rom for sånne irritasjonsmoment og snylting som det har vært hittil. De pengene den advokaten koster tjener du fort inn igjen når en fast, juridisk bindende avtale er på plass - dere må jo forsørge ungen til den er minst 18 år så tror det er en god, langsiktig investering å få orden på forholdene der altså. :)

Endret av Strixvaria
Skrevet

NAV opererer med satser for bidrag som du kan finne på deres nettsider (regnes etter inntekt), så kan du forholde deg til disse utregningene når du overfører bidrag til mor heretter. Du trenger ikke mors underskrift for å få fastsatt bidrag, det høres jo helt banalt ut. Dersom du per dags dato betaler mye mer enn du ville ha gjort med NAVs kalkulator kan ikke mor automatisk bare kreve ut av det blå at du skal betale tusenvis av kroner mer. Du har riktignok gått med på det så langt, så akkurat det må du nesten ta på din egen kappe. 

Synes også det er litt rart at dere har 50/50-fordeling og du likevel betaler bidrag..? Vanligvis er det vel sånn at ved en slik ordning er hver forelder ansvarlig for utgifter på sin side og har også kontroll på klær, utstyr osv. hver for seg. At du og barnets mor ikke har laget en ordentlig, skriftlig avtale for disse tingene er litt rart - trodde hun at du skulle betale alt for all fremtid, eller? Samtidig har du selv valgt å kjøpe dyre klær til barnet, og akkurat hvor du handler velger du strengt tatt selv, så dersom du svir av store summer på klær og mor vet at dersom hun rapper det med seg hjem fra barnehagen så vil du automatisk fortsette å "fylle på" med mer i samme prisklasse så forstår jeg fra et økonomisk perspektiv at hun gjør som hun gjør.. Her sparer hun MYE penger, samtidig som hun sannsynligvis får aaaaalt for mye i bidrag fra deg.

Ville avtale møte med en advokat som har spesialisert seg på denne typen saker hvis jeg var deg, både for å få en 100 % klargjøring på regelverket (jeg er f.eks. ingen jurist), og for å få korrekt fremgangsmåte for å få i stand endringer på de områdene du/dere sliter med. Og ikke minst få alt gjort etter boka slik at det ikke blir rom for sånne irritasjonsmoment og snylting som det har vært hittil. De pengene den advokaten koster tjener du fort inn igjen når en fast, juridisk bindende avtale er på plass - dere må jo forsørge ungen til den er minst 18 år så tror det er en god, langsiktig investering å få orden på forholdene der altså. :)

hei! Takk for et godt innlegg. Barnebidraget betaler jeg ut i fra en gammel kontrakt. Da hadde jeg barnet annenhver helg. Det er NAV som trekker det fra lønnen min. Nå har vi 50/50 og mor vil ikke skrive ny avtale. NAV sier at de må ha en skriftlig avtale med mor sin underskrift for å ikke trekke barnebidrag. Jeg måtte bare belage meg på å betale til barnet er 18 år fikk jeg beskjed om. Skulle tro de snakket ut fra personlige meninger.

Når det kommer til klær så er det ikke snakk om dyre merkeklær. Det er klær fra HM og slike butikker. Men sko, ulltøy, jakke og annet yttertøy er litt dyrere. Vil at barnet mitt skal ha klær som tåler en støyt. 

Ja, advokat er en ting å tenke på. Det har vært så mye styr mellom mor og meg. Det har vært rettssaker fordi hun ville nekte meg samvær med barnet. Det er først for en liten stund siden det ble "greit" og samarbeide.. 

Skrevet (endret)

hei! Takk for et godt innlegg. Barnebidraget betaler jeg ut i fra en gammel kontrakt. Da hadde jeg barnet annenhver helg. Det er NAV som trekker det fra lønnen min. Nå har vi 50/50 og mor vil ikke skrive ny avtale. NAV sier at de må ha en skriftlig avtale med mor sin underskrift for å ikke trekke barnebidrag. Jeg måtte bare belage meg på å betale til barnet er 18 år fikk jeg beskjed om. Skulle tro de snakket ut fra personlige meninger.

Når det kommer til klær så er det ikke snakk om dyre merkeklær. Det er klær fra HM og slike butikker. Men sko, ulltøy, jakke og annet yttertøy er litt dyrere. Vil at barnet mitt skal ha klær som tåler en støyt. 

Ja, advokat er en ting å tenke på. Det har vært så mye styr mellom mor og meg. Det har vært rettssaker fordi hun ville nekte meg samvær med barnet. Det er først for en liten stund siden det ble "greit" og samarbeide.. 

Da har dere heller ikke per definisjon en 50/50 avtale, og dine forpliktelser kan ikke regnes som større enn de var under den gamle avtalen - derunder også ift. økonomiske forpliktelser. Enten har man 50/50 med lik fordeling, eller så har man det ikke. Da får dere gå tilbake til slik det var før - det kan ikke være sånn at du både skal betale mer for ungen som du i teorien bare har rundt 30 % av tida, mens du samtidig må betale for å ha ungen 50 % i din bolig + barnebidrag til mor som om dere IKKE hadde 50/50-ordning.. Dette ser du vel selv?? Da får ungen heller være hos deg annenhver helg slik det var før, så du ikke betaler mangedobbelt mens mor kan le hele veien til banken. Det er dessverre mye i vårt rettssystem som avgjøres av hva du har mellom beina - som kvinne har man ufattelig mye rettigheter og krav når det gjelder familie- og barnesaker, selv om jeg personlig aldri har sett realiabel forskning som kan bevise at det å være hunkjønn nødvendigvis må gjøre deg til en bedre egnet omsorgsperson, eller forelder i det hele tatt. 

Dersom mor ikke er villig til å endre reell samværsordning skal du heller ikke betale mer enn du tidligere gjorde, og du bør også gå tilbake til å ha ungen annenhver helg - og dermed heller ikke betale for mye. I så fall skal mor også stå for alt av utstyr, siden du tross alt betaler bidrag som om dere skulle hatt noe rundt en 70/30-ordning hvor mor har hovedansvar og dermed også det fulle og hele ansvaret for å utstyre ungen med klær, utstyr osv. - det er jo dette bidraget skal gå til. Anbefaler deg igjen å kontakte advokat, for dette kan umulig være bra for noen parter, og spesielt ikke for ungen som kommer i skvisen mellom dere på et eller annet tidspunkt. Og når du allerede har hatt flere rettslige runde med henne som kan dokumenteres, er det klart at det å ta også dette her etter boka med advokater og hele den pakka nok er den eneste fornuftige løsningen - for loven er lik for alle, og da nytter det ikke å ha vondt i viljen eller slå seg vrang. 

Uansett kan det være greit å informere barnehagen om samarbeidsklimaet dere i mellom - de har sikkert merket det for lenge siden, men da har du også ditt på det rene dersom det skulle skje noe. Og du kan jo spørre de om de har noen tips ift. dette med at klærne blir borte? Uansett er advokat neste skritt, spør du meg. :)

Endret av Strixvaria
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har et barn fra et tidligere forhold og vi har nå en 50/50 ordning. barnet har et søsken som går i samme barnehage, altså mor har barn med en annen. Jeg leverer barnet i barnehagen ganske tidlig pga jobben, mor leverer søsken senere og går da inn på avdelingen til barnet vårt og skifter på barnet, tar med seg vått tøy hjem og forsyner seg i skiftekurven. Klær for flere tusen kroner forsvinner i løpet av et år, det minker i klesskapet til barnet. Fint og solid tøy som jeg vil at mitt barn skal ha i barnehagen tar hun med seg hjem til hjemmebruk.  Jeg betaler flere tusen i barnebidrag selv om vi har 50/50 fordi hun nekter å skrive en kontrakt, jeg syns nå at noe av de pengene kan gå til klær til barnet, men det er ikke noe mor prioriterer. Allerede denne måneden er klær for 800 kr borte. Min samboer og jeg har et til barn som skal forsørges og vi har dårlig råd for tiden, derfor er dette ekstra frustrerende.

Hva gjør jeg i en slik situasjon?

Jeg synes ikke det er nødvendig med dyre klær i barnehagen. Jeg hadde rett og slett kjøpt mye brukt ( klær til barn er som nye, brukt nå for tiden) 
Hvis du ikke ønsker det, hadde jeg kjøpt billigere klær i det minste. 800 kr virkelig? Å ha varme gode klær behøver ikke koste mye, og jeg klarer ikke å se at dyrere klær varmer mer enn de som koster mindre. Barn klarer dessuten sjelden å slite ut klær, de vokser ut av dem fortere.

Her har jeg både lappet og sydd klær, fordi jeg nettopp brukte dem i barnehage. Så hadde jeg de finere klærne hjemme. Mor hadde neppe giddet ta med seg bruksklær uten verdi. Men det er opp til deg om du heller vil kjøpe dyre klær, hun forsyner seg av.

Anonymkode: 48df0...934

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig med dyre klær i barnehagen. Jeg hadde rett og slett kjøpt mye brukt ( klær til barn er som nye, brukt nå for tiden) Hvis du ikke ønsker det, hadde jeg kjøpt billigere klær i det minste. 800 kr virkelig? Å ha varme gode klær behøver ikke koste mye, og jeg klarer ikke å se at dyrere klær varmer mer enn de som koster mindre. Barn klarer dessuten sjelden å slite ut klær, de vokser ut av dem fortere.
Her har jeg både lappet og sydd klær, fordi jeg nettopp brukte dem i barnehage. Så hadde jeg de finere klærne hjemme. Mor hadde neppe giddet ta med seg bruksklær uten verdi. Men det er opp til deg om du heller vil kjøpe dyre klær, hun forsyner seg av.

Anonymkode: 48df0...934

800 kr vil da si flere plagg som er tatt..ikke et plagg, men 3-4 bukser og 2 gensere.

TS

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg ser du har fått mange svar, og inntil ting ordner seg; så bruk sprittusj og merk alle klær flere plasser.

Skrevet

Jeg har et barn fra et tidligere forhold og vi har nå en 50/50 ordning. barnet har et søsken som går i samme barnehage, altså mor har barn med en annen. Jeg leverer barnet i barnehagen ganske tidlig pga jobben, mor leverer søsken senere og går da inn på avdelingen til barnet vårt og skifter på barnet, tar med seg vått tøy hjem og forsyner seg i skiftekurven. Klær for flere tusen kroner forsvinner i løpet av et år, det minker i klesskapet til barnet. Fint og solid tøy som jeg vil at mitt barn skal ha i barnehagen tar hun med seg hjem til hjemmebruk.  Jeg betaler flere tusen i barnebidrag selv om vi har 50/50 fordi hun nekter å skrive en kontrakt, jeg syns nå at noe av de pengene kan gå til klær til barnet, men det er ikke noe mor prioriterer. Allerede denne måneden er klær for 800 kr borte. Min samboer og jeg har et til barn som skal forsørges og vi har dårlig råd for tiden, derfor er dette ekstra frustrerende.

Hva gjør jeg i en slik situasjon?

Anonymkode: 94d3f..bc7

Få rede på ved en lur  måte om mors tøy for barnet blir  borte? Merk tøyet tydelig.  Kom overraskende I barnehagen. Se om hennes særkullsbarn bruker noe av tøyet.  Knips bilde om du oppdager dette. Høres med barnet ditt om det vet noe om  klærne.

Jeg  ville gått for gammelt slitt tøy I all stillhet.  Sett om det ble noen endring.

Videre ville jeg kontakte advokat  vedrørende saken om skriftlig  avtale delt bosted om dette praktisere. Jeg antar NAV er interessert om mor mottar  stønader. Dette forsvinner ved høyt Samvær og delt bosted.

Vedrørende NAV må den offisielle samværsforelde bevise  virkelig samvær for  NAV. Kontakt familievern kontor for  samtale. Møter ikke mor få attest.  Denne er pålagt ved en rettslig tvist. 

Det er vanskelig å nå frem hos NAV med beviser for virkelig samvær og delt  bosted. Derfor er advokat lettere. Noen får dekket noen timer gjennom  fagforeninger.

Ved delt bosted begge foreldre samme og rettigheter. Det benyttes nettobidrag i stedet for vanlig bidrag. Les deg opp på dette.

Har ikke råd til advokat kan du betale det du mener er riktig.  Du må påregne krav fra NAV om innkreving om mor  tar dette med NAV. Dette tar noen mnd.før det går til innkreving. Du blir uansett  tvunget til en kamp så lurt å ta det med advokat først. 

Få rede på ved en lur  måte om mors tøy for barnet blir  borte? Merk tøyet tydelig.  Kom overraskende I barnehagen. Se om hennes særkullsbarn bruker noe av tøyet.  Knips bilde om du oppdager dette. Høres med barnet ditt om det vet noe om  klærne. 

Jeg  ville gått for gammelt slitt tøy I all stillhet.  Sett om det ble noen endring. 

Videre ville jeg kontakte advokat  vedrørende saken om skriftlig  avtale delt bosted om dette praktisere. Jeg antar NAV er interessert om mor mottar  stønader. Dette forsvinner ved høyt Samvær og delt bosted. 

Vedrørende NAV må den offisielle samværsforelde bevise  virkelig samvær for  NAV. Kontakt familievern kontor for  samtale. Møter ikke mor få attest.  Denne er pålagt ved en rettslig tvist. 

Det er vanskelig å nå frem hos NAV med beviser for virkelig samvær og delt  bosted. Derfor er advokat lettere. Noen får dekket noen timer gjennom  fagforeninger.

Ved delt bosted begge foreldre samme og rettigheter. Det benyttes nettobidrag i stedet for vanlig bidrag. Les deg opp på dette. 

Har ikke råd til advokat kan du betale det du mener er riktig.  Du må påregne krav fra NAV om innkreving om mor  tar dette med NAV. Dette tar noen mnd.før det går til innkreving. Du blir uansett  tvunget til en kamp så lurt å ta det med advokat først. 

Til slutt skal du som samværsforelde kun betale toalettsaker og mat under samvær I tillegg til aktiviteter dere gjør. Det andre har du allerede betalt gjennom ordinert bidrag. 

Lykke til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...