AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #1 Del Skrevet 9. november 2015 Er det en forskjell mellom fastleger og andre leger (ved f.eks helsestasjoner eller legevakt) når det kommer til utskriving av resepter og videre henvisning? Anonymkode: 21edc...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest incognita Skrevet 9. november 2015 #2 Del Skrevet 9. november 2015 I utgangspunktet: Nei.Kan du utdype spørsmålet ditt litt mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #3 Del Skrevet 9. november 2015 Nei. Fastlege er bare en tittel, alle leger kan skrive ut henvisning og resepter. Men ifm utredning og behandling er det mye som bør/skal følges opp, og dette er en jobb for fastlege og ikke vaktlege ved f.eks legevakt. Derfor vil ofte legevaktsleger be om at du kontakter fastlege for videre utredning eller oppfølging. Det er også en del medisiner som vanligvis ikke skrives ut ved legevakt for å hindre misbruk og reseptshopping. Anonymkode: b3bac...67c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #4 Del Skrevet 9. november 2015 En fastlege kan vel ikke skrive ut resept på diverse A-preparater. Dersom det feks. er ritalin mot ADHD må dette gjøres av en psykiater, osv. Anonymkode: 510c7...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safiye Skrevet 9. november 2015 #5 Del Skrevet 9. november 2015 En fastlege kan vel ikke skrive ut resept på diverse A-preparater. Dersom det feks. er ritalin mot ADHD må dette gjøres av en psykiater, osv. Anonymkode: 510c7...ef3Feil. Fastleger kan skrive ut A preparater også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drikkerbrushverdag Skrevet 9. november 2015 #6 Del Skrevet 9. november 2015 Fastlegen er "din" allmennlege. Det vil si at han eller hun er din primærkontaktperson dersom du trenger et eller annet. Det er han eller hun som skal følge opp allmennhelsetilstanden din. Unntaket er hvis det er noe akutt som gjør at du må ha time på dagen, og fastlegen din ikke er tilgjengelig. Det er i utgangspunktet fastlegen din som skal gi deg henvisning til spesialist. Fastlegen kan skrive ut det aller meste. Jeg har fått a-preparater (ikke Ritalin) hos fastlegen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #7 Del Skrevet 9. november 2015 Feil. Fastleger kan skrive ut A preparater også.Ikke alle, nei. Anonymkode: 510c7...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drikkerbrushverdag Skrevet 9. november 2015 #8 Del Skrevet 9. november 2015 Jeg kjenner bare til to tilfeller der bekjente har måttet gå til andre enn fastlegen, og det var pga ritalin og et annet medikament som egentlig er amfetamin. Inntrykket mitt da var rett og slett at det var fordi at de legemidlene har en omsetningsverdi (spesielt det siste). Ikke noe med selve medikamentet, men faren for misbruk i form av videresalg. Har selv en sykdom som gjør at jeg har fått mye rart, også a-preparater som kan benyttes som rusmiddel, og fastlegen har skrevet ut alt av dette for meg. Forskjellen var vel at jeg ikke fikk store nok mengder til at jeg kunne ha det som bi-inntekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 10. november 2015 #9 Del Skrevet 10. november 2015 En fastlege har ikke noe med hva legen kan gjøre eller ikke, hvilke medisiner han/hun kan skrive ut resepter for.En fastlege er rett og slett en lege som er tilknyttet NAVs refusjonsordning for legetjenester - dvs at du bare betaler en fast sats bestemt av NAV til legen - resten av betalingen får legen refundert av NAV. Og hvorfor heter det fastlege, jo NAV(vedtatt av Stortinget) vil at du skal ha en fast lege som har ansvar for deg i det daglige og som er innenfor refusjonsordningen, alle har en fastlege - selv om ikke alle er klar over hvem denne legen er - fordi man ikke har hatt bruk for denne.På legevakter rundt omkring, så er legene enten ansatte eller de er fastleger pålagt til vakter som følge fastlegeavtalen de har inngått med NAV/kommunen, fastleger har også gjerne oppgaver som tilsynsleger ved sykehjem. En privatpraktiserende lege utenfor refusjonsordningen kan seg betalt hva som helst(gjerne 1000kroner for ren konsultasjon ++++), da hun/han ikke er underlagt satsene til NAV. Og heller har ikke legevaktsplikt eller plikt til å være tilsynslege ved institusjoner.Selv om du har fått tildelt en fastlege av NAV/HELFO, så er du ikke nødt til å bruke denne - du kan bruke en privatpraktiserende lege i stedet - men du kaster bort penger. I stedet for å betale kanskje 200 kroner hos fastlegen, så betaler du kanskje 1200-2000 kroner for samme tjenesten hos en privatlege Og så lenge en lege har full autorisasjon som lege kan du skrive ut hva som helst av medisiner, men det er noen medisiner som du ikke får utlevert på apotek, men du må ligge på sykehus eller hospice for å få - eksempler - svært sterke smertestillende og cellegifter. Disse medisinene vil i praksis si bare leger ansatt ved sykehus kan skrive ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #10 Del Skrevet 10. november 2015 Feil. Fastleger kan skrive ut A preparater også.Stemmer det Anonymkode: 40a58...b6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 10. november 2015 #11 Del Skrevet 10. november 2015 Stemmer detAnonymkode: 40a58...b6dMin er faring er at du må til spesialist første gang også fornyer fastlegen disse frem til neste time hos spesialist. (som grunnet lite kapasitet hos spesialistene fort tar noen år) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #12 Del Skrevet 10. november 2015 En fastlege kan vel ikke skrive ut resept på diverse A-preparater. Dersom det feks. er ritalin mot ADHD må dette gjøres av en psykiater, osv. Anonymkode: 510c7...ef3Fastleger blir pålagt av psykiatere å skrive ut blant annet ritalin. Spesialist innleder behandling, mens fastlegen står for dosejustering og oppfølging.Dette er det ikke alle leger som er like begeistret for.Blant annet er det en fastlege i Tønsberg som har reservert seg mot å skrive ut sentralstimulerende stoffer til barn (Ritalin), fordi han mener dokumentasjonen rundt langtidsvirkninger på et uutviklet sentralnervesystem er mangelfull. Anonymkode: 7960e...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 10. november 2015 #13 Del Skrevet 10. november 2015 Min er faring er at du må til spesialist første gang også fornyer fastlegen disse frem til neste time hos spesialist. (som grunnet lite kapasitet hos spesialistene fort tar noen år)Første gang må du det ja. Men senere kan fastlegen skrive ut helt til spesialisten sier stopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #14 Del Skrevet 10. november 2015 En fastlege må søke om lov fra fylkeslegen for å kunne skrive diverse A-prep. Anonymkode: 510c7...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #15 Del Skrevet 10. november 2015 Som vanlig mange som synser uten peil på KG, før flere folk som tror ting uttaler seg så legger jeg med litt korrekt informasjon;Forskrift om rekvirering og utlevering av legemidler §2-1Legemidler i reseptgruppe A kan bare rekvireres av:a)leger med norsk autorisasjon,b)leger med lisens i Norge for virksomhet i overordnet stilling ved sykehus,c)leger med lisens i Norge for virksomhet i stilling som kommunelege eller som vikar for praktiserende lege,d)turnuskandidater og andre med tilsvarende lisens, oge)andre leger som etter søknad har fått innvilget slik rekvisisjonsrett av Helsedirektoratet. Spesifisering av rekvisisjonsrett for sentralstimulerende midler og hvilke legemidler dette gjelder;https://helsedirektoratet.no/legemidler/endring-i-rekvireringsrett-av-sentralstimulerende-legemidler Anonymkode: b3bac...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #16 Del Skrevet 10. november 2015 Som vanlig mange som synser uten peil på KG, før flere folk som tror ting uttaler seg så legger jeg med litt korrekt informasjon;Forskrift om rekvirering og utlevering av legemidler §2-1Legemidler i reseptgruppe A kan bare rekvireres av:a)leger med norsk autorisasjon,b)leger med lisens i Norge for virksomhet i overordnet stilling ved sykehus,c)leger med lisens i Norge for virksomhet i stilling som kommunelege eller som vikar for praktiserende lege,d)turnuskandidater og andre med tilsvarende lisens, oge)andre leger som etter søknad har fått innvilget slik rekvisisjonsrett av Helsedirektoratet. Spesifisering av rekvisisjonsrett for sentralstimulerende midler og hvilke legemidler dette gjelder;https://helsedirektoratet.no/legemidler/endring-i-rekvireringsrett-av-sentralstimulerende-legemidlerAnonymkode: b3bac...67cFastlegen min kan ikke gi meg resept på Ritalin? Ble videresendt til psykiatrien, selv om jeg har gått på det før Anonymkode: 722ef...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå