Petra Skrevet 9. november 2015 #1 Del Skrevet 9. november 2015 Hei! For en måned siden var jeg til lege. Jeg sa til legen at jeg var plaget med bekkenet (jeg er gravid). Legen la ut om hvordan det å være gravid ikke var en årsak til å få sykemelding, noe jeg er fullstendig enig i. Legen behandlet meg dårlig og ble ved flere anledninger sint på meg. Jeg var ydmyk hele veien til jeg til slutt fikk nok og forlot kontoret hans gråtende. Jeg fikk gjort noen svangerskapsrelaterte undersøkelser hos helsesekretærene istedenfor da legen nektet på at jeg skulle gjøre disse (blodprosent, sjekke urin). Etterpå kom han og omtrent tvang meg inn igjen til han for å ta blodtrykk selv om både jeg og legesekretær sa til han at jeg ikke ønsket dette. Etter dette ville jeg helst bare gå, men han sa vi måtte ta andre undersøkelser også (sjekke babyens puls). Jeg øsnket helst ikke mer kontakt med denne legen og fant det ubehagelig at han skulle ta på magen min. Jeg hadde vært på ultralyd dagen før og kjente gode bevegelser så det var ikke nødvendig å gjøre dette. Jeg følte det nærmest som et overgrep da han igjen omtrent tvang meg opp på benken. Jeg var ganske sint og lei over måten han hadde behendlet meg på i starten og da han ba om tilgivelse ville jeg ikke gå med på dette. Han ville ha klem og bare viske ut alt sammen. Da jeg ikke ville klemme og ta han i hånden begynte han å krenke meg jobbmessig. Jeg jobber som lærervikar og da burde jeg vite blablabla. Til slutt tok jeg han i hånden og han tok ikke bare en klem, men to klemmer og tvingte meg nesten til å smile (men dette fikk jeg meg ikke til). Hadde vondt i magen og følte at jeg var utsatt for noe veldig ubehagelig mot min vilje. Etter dette har jeg ikke jobbet pga at jeg har trengt mye pauser og trenger å styre når jeg skal sitte/stå/ligge selv. Dette har jeg ikke muligheten til på en hektisk dag på jobb. Der er det ikke pause å få som regel. Alltid noe som skjer. Jeg burde så klart ha kontaktet en annen lege, men jeg har ikke klart det. Dette var en turnuslege siden det var ventetid hos fastlegen min. Er sjelden hos legen så har ikke noe forhold til fastlegen og kan ikke ringe å ta opp ting der.Nå er det gått en måned siden jeg har tatt vikaroppdrag. Det betyr vel at jeg har mistet retten på sykepenger? Jeg har ikke våget å ta opp denne opplevelsen med noen andre enn samboeren ennå for syns det er så ubehagelig. Men skjønner selvsagt at jeg burde gjort det. Går det an å gå til legen med plagene nå og eventuelt få sykepenger med tilbakevirkende effekt pga den opplevelsen jeg hadde sist? Veldig takknemlig for seriøse svar da dette ikke var noe enkelt for meg å nøste opp i. Men trenger råd. Mvh Petra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Smilla Skrevet 9. november 2015 #2 Del Skrevet 9. november 2015 For en uproff lege! Han hadde jeg glatt rapportert!Jobber du som tilkallingsvikar, eller hadde du et fast vikariat? Dersom det er det første, er jeg usikker på hvilke rettigheter du har mtp sykepenger/sykmelding i det store og hele, men det står det vel noe om i kontrakten (dersom du er tilknyttet en kommunal eller privat tilkallingstjeneste). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #3 Del Skrevet 9. november 2015 For det første så kan man selvfølgelig sykemeldes for bekkenløsning. Man kan få kjempe store smerter og noen ender i rullestol pga det. Noen blir til og med uføre pga smerter resten av livet.Jeg var vikar og tilkallingsvikar og fikk sykepenger som gravid, og er sykemeldt igjen nå (ikke gravid) og var tilkallingsvikar rett før jeg ble syk. Eneste kravet for å få sykepenger er at man har jobbet i minst 4 uker. Men har du jobbet f.eks 50% så vil du ikke få 100% sykepenger men 50%. Så lenge du har hatt inntekt i 6 av de siste 10 mnd før fødselen så får du fødselspenger, sykepenger regnes som inntekt.MEN da du ikke har vært i jobb på en mnd så tviler jeg for at du vil få sykepenger dessverre, ring nav men jeg tror at de er strenge på dette. Ja er lett å være etterpåklok men du burde der og da når denne dustelegen var så frekk bestille deg time hos en annen lege. Ikke nødvendigvis samme dag men så fort du skjønte at det blir vanskelig å jobbe. Om du har jobbet nok de siste året så har du krav på dagpenget og kan søke om det, og eventuelt spørre en annen lege om sykemelding etter en mnd. Da vil du få det samme som i dagpenger. Jeg har også blitt sykemeldt fra dagpenger for noen år siden. Eller du må jobbe nå i en mnd, men trenger ikke jobbe 100% men lurt å jobbe så mye du klarer. Om du ikke sørger for inntekt fremover så vil du ikke få foreldrepenger. Ellers så ring en manuellterapeut og få deg time, de kan fikse bekkenlåsninger og hjelpe til med bekkenløsning. Så lenge den har en avtale med den offentlige så koster en time ca 200kr, og man trenger ikke henvisning til manuellterapeuter. Og btw de kan sykemelde og vil garantert støtte deg i at bekkenløsning kan man sykemeldes for. Den legen du var hos burde fått sparken! Lykke til! Anonymkode: b9c57...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #4 Del Skrevet 9. november 2015 Du bør absolutt rapportere legen videre, hadde jeg vært deg hadde jeg byttet fastlege. Det er ikke lov å skrive ut sykemeldinger med tilbakevirkende kraft. Du må også ha jobbet de siste 14 dagene for å få sykepenger når du "bare" går på løst i vikariater. Anonymkode: 136c5...3da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #5 Del Skrevet 9. november 2015 Her får vi bare pasientens side av saken, hvordan legen har oppfattet situasjonen vet vi ingenting om. Å tilbakedatere sykemelding for en så lang periode er nesten umulig for en lege. Legen skal stå opp i forhold til Nav. Nav utbetaler sykepenger for sykdom. Hele saken er merkelig. Anonymkode: df498...13b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLuna Skrevet 9. november 2015 #6 Del Skrevet 9. november 2015 I utgangspunktet kan man ikke tilbakedatere sykmelding, men det finnes visse unntak, som må redegjøres for og søkes om av legen. Problemet ditt er at du i så fall må tilbake til den legen du var hos, da en lege ikke kan sykmelde uten å ha undersøkt deg selv. Siden du var hos en turnuslege, synes jeg du skal ringe legekontoret og spørre om å få snakke med veilederen til turnuslegen, og fortelle om hvordan du opplevde ham når du var der. Det er veilederen som skal skrive under på at turnuslegen har fått godkjent tjenesten sin, og slike ting som du har opplevd er grunnlag for å trekke godkjennelsen i tvil. Hvis du ikke orker å ringe, kan du skrive et brev adressert til turnuslegens veileder (evt. til fastlegen din) og fortelle historien. Dette blir tatt på alvor. Vet det ikke var svar på spørsmålet ditt, men følte for å si det likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Smilla Skrevet 9. november 2015 #7 Del Skrevet 9. november 2015 Her får vi bare pasientens side av saken, hvordan legen har oppfattet situasjonen vet vi ingenting om. Å tilbakedatere sykemelding for en så lang periode er nesten umulig for en lege. Legen skal stå opp i forhold til Nav. Nav utbetaler sykepenger for sykdom. Hele saken er merkelig. Anonymkode: df498...13bDet rent medisinske og juridiske rundt sykmeldingen er nå en ting, men er det virkelig god legeetikk å tvinge en pasient til klem(!?) før timen avsluttes?? Jeg klemmer selv ytterst få mennesker, og jeg setter pris på å selv få velge hvem jeg skal klemme. Legen min, som jeg for øvrig har kjent i et tosifret antall år, er ikke en av dem jeg klemmer. Ville i grunn ikke falt meg inn, selv om hun hadde spurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #8 Del Skrevet 9. november 2015 Det rent medisinske og juridiske rundt sykmeldingen er nå en ting, men er det virkelig god legeetikk å tvinge en pasient til klem(!?) før timen avsluttes?? Jeg klemmer selv ytterst få mennesker, og jeg setter pris på å selv få velge hvem jeg skal klemme. Legen min, som jeg for øvrig har kjent i et tosifret antall år, er ikke en av dem jeg klemmer. Ville i grunn ikke falt meg inn, selv om hun hadde spurt.Jeg har mine tvil om sannhetsgesjalten i innlegget ditt, deriblant dette. Min oppfatning er at innlegget er skrevet i affekt, det er lite saklig. At du angivelig ikke har gjort noe med dette på en måned og heller ikke har skaffet ny time hos egen fastlege, jordmor eller byttet fastlege gjør ikke saken mer troverdig. skal du ha sykemelding med en måneds tilbakevirkende kraft, så får du prøve å snakke med egen lege, der er alltid akutttimer på legekontor for akutte situasjoner og sykemeldinger. Anonymkode: df498...13b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Smilla Skrevet 9. november 2015 #9 Del Skrevet 9. november 2015 (endret) Jeg har mine tvil om sannhetsgesjalten i innlegget ditt, deriblant dette. Min oppfatning er at innlegget er skrevet i affekt, det er lite saklig. At du angivelig ikke har gjort noe med dette på en måned og heller ikke har skaffet ny time hos egen fastlege, jordmor eller byttet fastlege gjør ikke saken mer troverdig. skal du ha sykemelding med en måneds tilbakevirkende kraft, så får du prøve å snakke med egen lege, der er alltid akutttimer på legekontor for akutte situasjoner og sykemeldinger. Anonymkode: df498...13bDet er ikke jeg som er ts.Men av ren nysgjerrighet: hva mener du jordmor kunne gjort i ts' tilfelle? Endret 9. november 2015 av Frøken Smilla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra Skrevet 11. november 2015 Forfatter #10 Del Skrevet 11. november 2015 Hei igjen, og tusen takk for svar Regnet selv med at det vanskelig lar seg gjøre med tlbakevirkende sykemelding, men ville høre om noen hadde erfaring. Ser at det også tviles på sannheten i innlegget. Det vil selvsagt alltid være to sider av en sak, og en må selv vurdere hva en skal tro på eller kke. Men så god fantasi at jeg dikter opp det med bl.a. klemmene som du påpeker, AnonymBruker 19:44, det har jeg ikke. Jeg fortalte legen at jeg kom til å sende inn en klage på han. Da raste han og sa han skulle kontakte advokaten sin, før han skiftet om, ble ubehagelig og tryglet om tilgivelse og klemmer. Jeg måtte ta han i hånden å love å ikke gå videre med dette. Synes heller kke det jeg fortellrër ser veldig reelt ut. Var veldig satt ut, og adlydet tilslutt bare ordre. Han brukte utrolig mye hersketeknikk.Kan nevne at jeg er student hjemmefra og mottar lån og forsørgerstipend for to barn. Dermed har jeg noe å leve for til tross for at jeg mister inntekt for det jeg normalt er avhengig av (60 % jobb). Derfor har jeg ikke trengt å tvinge meg på jobb, men jeg ser at jeg er helt nødt til det nå halvannen måned før permisojon. Så da får jeg bare ta krykkene fatt og gjøre mitt beste.Igjen, takk for seriøse og gode svar. Godt å få luftet denne opplevelsen om ikke annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå