Gå til innhold

Ta med kake. Gøy, eller bare rart?


Netteki

Anbefalte innlegg

Jeg skal på 2. gangs intervju hos en arbeidsgiver jeg har veldig lyst til å jobbe for. Tror faktisk jeg har en ganske god sjanse på å få jobben også, og det at jeg skal på 2.gangs intervju bekrefter vel forsåvidt det...

Nå har jeg søkt på utrolig mange jobber det siste året, men det ender sjelden med så mye som et jobbintervju. Da denne jobben attpåtil er en jobb jeg har veldig lyst på, tenker jeg at jeg må gjøre det jeg kan for å skille meg ut positivt, og faktisk få jobben. Ligger forøvrig an til å bli arbeidsledig i januar dersom det ikke skjer noe snart - jeg jobber som vikar..

Hvor fikk jeg så ideen til å ha med meg kake på jobbintervju?

Jeg har selvsagt tenkt mye på denne jobben og på førstegangsintervjuet jeg var på, og der spurte de meg om jeg kan bake. Jeg tok spørsmålet som delvis spøk (men regner samtidig med at dette betyr at de har en kultur for at folk har med kake). Dermed svarte jeg at selvfølgelig kunne jeg det, men at det var verre med gjærbakst. (Ja, jeg har nok littegrann tørr humor...)

Og nå sitter jeg altså og lurer på om jeg skal bake kake/muffins e.l. og ta med på intervjuet. Jeg tenker at det kan være med på å videreføre den gode tonen fra det første intervjuet, samtidig som jeg viser at jeg fulgte med og har tenkt på jobben i mellomtiden. Men så kan det jo hende at de bare synes det er teit, eller at de tror jeg prøver å smiske eller bestikke dem sånn at jeg får jobben.

Hva tror dere?

Kan legge til at jeg er ei ung dame med det jeg antar er helt gjennomsnittlige kakebakeferdigheter, og at jeg selvfølgelig vet at de ikke kommer til å ansette meg kun fordi jeg har med kake... :kokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker: nei. Hadde jeg skulle hatt intervju og noen tok med kake hadde jeg syns det var veldig rart og ganske kleint. 

Anonymkode: 87817...5be

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei! Ta IKKE med deg kake på jobbintervju!

Anonymkode: 4122a...9f9

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier meg enig med alle som sier nei her. Vil i tillegg legge til dette spørsmålet, for å synliggjøre hvorfor det er en dårlig idé: Du vet at en kake kan slå negativt ut, samtidig vet du at de ikke kan gi deg jobben fordi du har med kake, det ville bryte alle spilleregler i arbeidslivet. Er det da lurt, med tanke på at du kan tape på det, men ikke vinne på det? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tanken om at det kunne vært et artig påfunn pga det ble nevnt om kakebaking - men ikke i intervjusammenheng! Don't do iiiiiiit!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Dette er jo bestikkelse. Hvis du får jobben, skal du få den, uten at du skal "betale" for den

Anonymkode: ac94c...ca3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en mikroskopisk sjanse for at det hadde slått an, men jeg ville ikke tatt den sjansen. Syns heller det hadde virket som at du har lagt vekt på feil ting og egenskaper om bakespørsmålet var det du tok med deg videre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du ikke finne på å gjøre. Men jeg liker at det faller deg naturlig å bake/lage mat til mannsjåvinistene du var på intervju hos, du høres ut som skikkelig konemateriale. Send meg en PM så kan vi finne ut av detaljene rundt et potensielt giftemål.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som har forsøkt å gi skikkelige svar: takk!

Jeg vet selvfølgelig at jeg ikke får jobben fordi jeg har med kake... tror ikke de vraker mellom 150 og 200 søkere fordi "Hun var snill, hun hadde med kake! Jeg liker kake! Vi velger henne!" 

Ellers er jeg absolutt ikke en smiskete type, heller tvert imot! Jeg er stille og beskjeden og har tydeligvis enda dårligere humor enn jeg var klar over, ettersom "alle" synes dette var en så forferdelig idé... Hadde heller aldri vurdert å ha med kake om de ikke hadde nevnt det (ble faktisk ganske overrasket da jeg fikk spørsmålet).  

Og til Minnismus: Tror nok de er langt mer mannssjåvinistiske der jeg jobber nå, og de har jeg aldri bakt kake til... kommer ikke til å bake til deg heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Minnismus: Tror nok de er langt mer mannssjåvinistiske der jeg jobber nå, og de har jeg aldri bakt kake til...kommer ikke til å bake til deg heller

crying2.jpg

Endret av MinnisMus
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo en sjanse for at det ville slått an med den referansen til førstegangsintervjuet. Men den sjansen er liten, og det vil mer sannsynlig fremstå som enten feilslått eller bare desperat. Så nei, jeg ville ikke gjort det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Overhodet ikke. Det er teit og smiskete. I tillegg kan det jo hende at de ikke husker det i det hele tatt, og da blir det jo hvertfall pinlig. 

Anonymkode: b7024...205

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en morsom idé, med tanke på bakgrunnen for handlingen.  :)

Men spar kaken til første arbeidsdag på ny arbeidsplass.  Da kan du kommentere at du måtte jo vise dem at bakekunnskapene var på plass, og at du ikke skrøt på deg ferdigheter for å få jobben.  ;)

Anonymkode: 7a774...5f4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For all del, ikke ta med kake til intervjuet! Du kan heller kommentere "nå blir det kake!" den dagen du blir tilbudt jobben.

Anonymkode: e4ce1...aeb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så pinlig. Selvfølgelig tar du ikke med kake på jobbintervju.

Anonymkode: 5c2e3...857

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere kjedelige, negative folk kan ta det helt med ro. Jeg kommer ikke til å ta med hverken kake, muffins eller annen bakst på intervjuet. 

Etter alle de negative svarene jeg har fått her, skjønner jeg at jeg må regne med at det kan være sånn at minst en av de som intervjuer meg er en skikkelig surpomp uten sans for humor, og at det dermed kan "ødelegge for meg".

Jeg kommer uansett til å fortsette å være meg selv, og dette er neppe den siste sprøe ideen jeg får. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere kjedelige, negative folk kan ta det helt med ro. Jeg kommer ikke til å ta med hverken kake, muffins eller annen bakst på intervjuet. 

Etter alle de negative svarene jeg har fått her, skjønner jeg at jeg må regne med at det kan være sånn at minst en av de som intervjuer meg er en skikkelig surpomp uten sans for humor, og at det dermed kan "ødelegge for meg".

Jeg kommer uansett til å fortsette å være meg selv, og dette er neppe den siste sprøe ideen jeg får. :)

Man er da ikke kjedelig eller negativ fordi man ikke synes at idéen din er særlig god. 

Anonymkode: 9de89...664

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...