Gå til innhold

"Fks"?


Frøken Smilla

Anbefalte innlegg

Hadde jeg vært leder og fått inn en søknad der søker skrev "fks", hadde den søknaden røket over i "ikke"-bunken umiddelbart! Det er en skrivefeil, og skrivefeil hører ikke hjemme i en jobbsøknad. Er det noen gang man sørger for ordentlig korrekturlesing, er det i en søknadssituasjon. Jeg er til og med så fordomsfull at jeg mener at det vitner om ignoranse, og får avsender til å virke mindre intelligent.

 

Både det å skrive "fks" og annet slurv og latskap vitner om at vedkommende er mindre intelligent. 
Jeg har mange ganger lurt på hva som skjer med den norske skolen når dette er kunnskapsnivået i norsk skriftlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både det å skrive "fks" og annet slurv og latskap vitner om at vedkommende er mindre intelligent. Jeg har mange ganger lurt på hva som skjer med den norske skolen når dette er kunnskapsnivået i norsk skriftlig.

Helt enig i det første du skriver.

Hva gjelder den norske skolen, så jobber jeg som (norsk)lærer på barnetrinnet. Jeg kan dessverre fortelle at selv om vi har fokus på rettskriving, er det bare en av alt for mange ting som skal presses inn på tilsvarende for liten tid. Mange prioriterer derfor bort det jeg mener må til for å gi en tilstrekkelig god innlæring av rettskriving og grammatikk, og satser vel på at det "kommer av seg selv". Et kjapt blikk i landets aviser, reklameplakater og ulike nettsider kan vel avkrefte den teorien ganske kraftig. En annen ting er at barn og unge leser så mye andre steder enn i (skole)bøker at de blir påvirket av det dårlige språket som føres rundt omkring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det første du skriver.

Hva gjelder den norske skolen, så jobber jeg som (norsk)lærer på barnetrinnet. Jeg kan dessverre fortelle at selv om vi har fokus på rettskriving, er det bare en av alt for mange ting som skal presses inn på tilsvarende for liten tid. Mange prioriterer derfor bort det jeg mener må til for å gi en tilstrekkelig god innlæring av rettskriving og grammatikk, og satser vel på at det "kommer av seg selv". Et kjapt blikk i landets aviser, reklameplakater og ulike nettsider kan vel avkrefte den teorien ganske kraftig. En annen ting er at barn og unge leser så mye andre steder enn i (skole)bøker at de blir påvirket av det dårlige språket som føres rundt omkring. 

Jeg mener ikke å kritisere deg som lærer. Eller lærere generelt. Men ett sted på veien gikk det tydeligvis fryktelig galt. Som du også bekrefter med oppgaver som skal presses inn i allerede presset arbeidshverdag blant annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både det å skrive "fks" og annet slurv og latskap vitner om at vedkommende er mindre intelligent. Jeg har mange ganger lurt på hva som skjer med den norske skolen når dette er kunnskapsnivået i norsk skriftlig.

Nå får du bestemme deg. Vitner det om lav intelligens, eller vitner det om dårlige tilstander i den norske skole? Hvis det er skolens skyld, bør du vel ikke dømme intelligensen til elevene nord og ned? Og hvis det er intelligensen det er noe i veien med, bør du vel ikke skylde på skolen?

Anonymkode: 842e7...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du bestemme deg. Vitner det om lav intelligens, eller vitner det om dårlige tilstander i den norske skole? Hvis det er skolens skyld, bør du vel ikke dømme intelligensen til elevene nord og ned? Og hvis det er intelligensen det er noe i veien med, bør du vel ikke skylde på skolen?

Anonymkode: 842e7...a31

Hva er grunnen til at du må kverulere så heftig egentlig? Fortsett å skriv "fks" i jobbsøknader og i andre formelle sammenhenger du. 
Bare husk på det at dagpenger ikke varer evig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter for eksempel. Forkortet heter det f.eks. 

Å skrive annet fordi man ikke klarer å bruke den brøkdelen av et sekund det tar å skrive .e eller for å spare plass i sms (wtf??) får en bare til å fremstå som mindre smart som ikke kan såpass enkle regler i det skriftlige språket.

Men vi får jo ikke bukt med "f.eks." ved å bare føye oss. Språkrådet har jo ved flere tilfeller bøyd av etter språklige endringer som sakte har vokst frem. Med andre ord - bruk "fks" for alt det er verdt, og nyt gradvis anerkjennelse. Danskene bruker jo til og med "fx". Vi har litt å jobbe med.

Hadde jeg vært leder og fått inn en søknad der søker skrev "fks", hadde den søknaden røket over i "ikke"-bunken umiddelbart! Det er en skrivefeil, og skrivefeil hører ikke hjemme i en jobbsøknad. Er det noen gang man sørger for ordentlig korrekturlesing, er det i en søknadssituasjon. Jeg er til og med så fordomsfull at jeg mener at det vitner om ignoranse, og får avsender til å virke mindre intelligent.

Man velger jo sine kamper med litt ømfintlighet.

Anonymkode: 0b400...371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vi får jo ikke bukt med "f.eks." ved å bare føye oss. Språkrådet har jo ved flere tilfeller bøyd av etter språklige endringer som sakte har vokst frem. Med andre ord - bruk "fks" for alt det er verdt, og nyt gradvis anerkjennelse. Danskene bruker jo til og med "fx". Vi har litt å jobbe med.

Man velger jo sine kamper med litt ømfintlighet.

Anonymkode: 0b400...371

Det heter "velger sine kamper med omhu". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å kritisere deg som lærer. Eller lærere generelt. Men ett sted på veien gikk det tydeligvis fryktelig galt. Som du også bekrefter med oppgaver som skal presses inn i allerede presset arbeidshverdag blant annet. 

Jeg skjønte det, og er i grunn enig med deg. Var mer ment som en forklaring, ikke et forsvar av eget yrke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wtf er jo slang/data-språk. Du kan ikke skrive wtf i en jobbsøknad, men du kan skrive fks (med mindre du søker jobb i språkrådet). Mest sannsynlig vil de ikke tenke over det en gang. Hvis det er så viktig for deg at alle følger de formelle reglene for skriftlig norsk, så er det litt rart at du ikke følger alle selv. 

Anonymkode: 8c3d8...9d4

En ting er å skrive fks, men hva med for eksempel? Jeg ser ikke helt hvorfor man skal skrive det heller i en jobbsøknad? "Jeg viser til stillingsannonsen for eksempel på finn.no?

Jeg er enig i at man noen ganger kan bruke FKS, for eksempel om man søker jobb i Foreningen for kroniske smertepasienter.

Anonymkode: e95ae...97d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter "velger sine kamper med omhu". 

Så på det. Syntes bare ømfintlighet klang godt.

Anonymkode: 0b400...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant som en skrev over her. Begynner mange nok å skrive fks, så blir det normen og regelen. Samme som verken, som tidligere var en skrivefeil men som nå er greit. Man må ikke bli for irriterte på folk som uansett faktisk gjør seg veldig forstått. Danskene skriver fx ja, kanskje vi nordmenn ender opp der til slutt? Og hva er galt med det hvis alle forstår hva som menes?

Anonymkode: 8c3d8...9d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på det. Syntes bare ømfintlighet klang godt.

Anonymkode: 0b400...371

Det er ikke lov, skjønner du vel. :O

Anonymkode: 8c3d8...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fks" er å anse som en (SMS-)dialekt, mens "wtf" er å anse som en (engelsk) forkortelse.
Forkortelser er lov i diskusjonsforumet, det er ikke dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant som en skrev over her. Begynner mange nok å skrive fks, så blir det normen og regelen. Samme som verken, som tidligere var en skrivefeil men som nå er greit. Man må ikke bli for irriterte på folk som uansett faktisk gjør seg veldig forstått. Danskene skriver fx ja, kanskje vi nordmenn ender opp der til slutt? Og hva er galt med det hvis alle forstår hva som menes?

Anonymkode: 8c3d8...9d4

Svar: Ingenting. Evt. alt ifølge mange her. Bare vent til de kaster seg over min bruk av "evt." her. De river seg garantert i håret allerede! :fnise:

Anonymkode: 0b400...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fks" er å anse som en (SMS-)dialekt, mens "wtf" er å anse som en (engelsk) forkortelse.
Forkortelser er lov i diskusjonsforumet, det er ikke dialekter.

men det er jo ikke lov til å skrive på engelsk. Det korrekte ville da blitt noe som hih (hva i helvete), hvis reglene skal følges til punkt og prikke.

Anonymkode: 8c3d8...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar: Ingenting. Evt. alt ifølge mange her. Bare vent til de kaster seg over min bruk av "evt." her. De river seg garantert i håret allerede! :fnise:

Anonymkode: 0b400...371

Evt. = etter vår tidsregning. Eventuelt forkortes ev.

Anonymkode: 4b839...79a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...