Gå til innhold

"Fks"?


Frøken Smilla

Anbefalte innlegg

I flere tråder her inne -og flere andre steder, har jeg den siste tiden observert at mange skriver "fks" der jeg mener det skal være "f.eks". Er dette en ny rettskrivingsnorm som har gått meg hus forbi, eller er det rett og slett bare mange som gjør samme feilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok bare innflytelse fra SMS-språk hvor "fks" tar litt mindre plass enn "f.eks". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare innflytelse fra SMS-språk hvor "fks" tar litt mindre plass enn "f.eks". 

Huff! :sprettoy:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver fks. Det er fordi det er raskere. Eller så hadde jeg jo skrevet "for eksempe"l. Folk skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: 8c3d8...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et punktum og en E tar så lang tid å skrive at du heller vil skrive feil med vilje? Slikt forstår ikke jeg.

Anonymkode: 8c3d8...9d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver fks. Det er fordi det er raskere. Eller så hadde jeg jo skrevet "for eksempe"l. Folk skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: 8c3d8...9d4

Det er ikke dermed sagt at alle forstår det. Men i forhold til (ifht) hvilken sammenheng det skrives i så bør kanskje de fleste forstå. Men f.eks. er da mer riktig enn fks. Mener iallfall (iaf) jeg ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med foreks, da? Ser at noen skriver det også. Duster.

Anonymkode: 4b839...79a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dermed sagt at alle forstår det. Men i forhold til (ifht) hvilken sammenheng det skrives i så bør kanskje de fleste forstå. Men f.eks. er da mer riktig enn fks. Mener iallfall (iaf) jeg ;) 

hvis de ikke forstår hva som menes med fks så får da vel det være deres problem.

Anonymkode: 8c3d8...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter for eksempel. Forkortet heter det f.eks. 

Å skrive annet fordi man ikke klarer å bruke den brøkdelen av et sekund det tar å skrive .e eller for å spare plass i sms (wtf??) får en bare til å fremstå som mindre smart som ikke kan såpass enkle regler i det skriftlige språket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter for eksempel. Forkortet heter det f.eks. 

Å skrive annet fordi man ikke klarer å bruke den brøkdelen av et sekund det tar å skrive .e eller for å spare plass i sms (wtf??) får en bare til å fremstå som mindre smart som ikke kan såpass enkle regler i det skriftlige språket.

Hvorfor kan man ikke skrive litt sånn som man vil, så lenge man blir forstått? Du skriver jo selv "wtf", det er jo ikke "lov". Eller når er sånt greit?

Anonymkode: 8c3d8...9d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Hvorfor kan man ikke skrive litt sånn som man vil, så lenge man blir forstått? Du skriver jo selv "wtf", det er jo ikke "lov". Eller når er sånt greit?

Anonymkode: 8c3d8...9d4

Det er ikke det samme, "wtf" er veletablert slang i skriftlig kommunikasjon, og et akronym på lik linje med "f.eks". Fks er en skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan man ikke skrive litt sånn som man vil, så lenge man blir forstått? Du skriver jo selv "wtf", det er jo ikke "lov". Eller når er sånt greit?

Anonymkode: 8c3d8...9d4

Er ikke det lov nei? I følge deg da? Det er en velkjent og etterhvert anerkjent forkortelse som faktisk forkorter det man mener. 
Fks er ikke det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det samme, "wtf" er veletablert slang i skriftlig kommunikasjon, og et akronym på lik linje med "f.eks". Fks er en skrivefeil.

"F.eks." er slett ikke et akronym, og strengt tatt er ikke "wtf" det heller, all den tid det ikke kan leses rett ut som et vanlig ord.

Anonymkode: 842e7...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

"F.eks." er slett ikke et akronym, og strengt tatt er ikke "wtf" det heller, all den tid det ikke kan leses rett ut som et vanlig ord.

Anonymkode: 842e7...a31

Det har du helt rett i, jeg skal holde meg unna store ord i dag tror jeg :fnise: Når det er sagt mener jeg fortsatt at "wtf" er helt gangbart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke det lov nei? I følge deg da? Det er en velkjent og etterhvert anerkjent forkortelse som faktisk forkorter det man mener. Fks er ikke det. 
 

wtf er jo slang/data-språk. Du kan ikke skrive wtf i en jobbsøknad, men du kan skrive fks (med mindre du søker jobb i språkrådet). Mest sannsynlig vil de ikke tenke over det en gang. Hvis det er så viktig for deg at alle følger de formelle reglene for skriftlig norsk, så er det litt rart at du ikke følger alle selv. 

Anonymkode: 8c3d8...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wtf er jo slang/data-språk. Du kan ikke skrive wtf i en jobbsøknad, men du kan skrive fks (med mindre du søker jobb i språkrådet). Mest sannsynlig vil de ikke tenke over det en gang. Hvis det er så viktig for deg at alle følger de formelle reglene for skriftlig norsk, så er det litt rart at du ikke følger alle selv. 

Anonymkode: 8c3d8...9d4

Vil ikke tenke over det??

Kanskje, om den som vurderer søknadene er under 20 år.

Anonymkode: a6372...c0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wtf er jo slang/data-språk. Du kan ikke skrive wtf i en jobbsøknad, men du kan skrive fks (med mindre du søker jobb i språkrådet). Mest sannsynlig vil de ikke tenke over det en gang. Hvis det er så viktig for deg at alle følger de formelle reglene for skriftlig norsk, så er det litt rart at du ikke følger alle selv. 

Anonymkode: 8c3d8...9d4

Nei, man kan ikke skrive det i en jobbsøknad dersom man vil bli tatt seriøst og ha den minste mulighet for å få en jobb. 
Med mindre det er noe som er så simpelt at selv hunden min hadde klart å utføre den med glans.... 
Hadde jeg vært ansvarlig for ansettelser så hadde slik latskap og slike slurvefeil dyttet søkeren nedover i bunken. 
Det finnes allerede en forkortelse som er ment for å brukes. Og det er f.eks. Det tar som sagt en brøkdel av et sekund å sette inn 2 tegn ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wtf er jo slang/data-språk. Du kan ikke skrive wtf i en jobbsøknad, men du kan skrive fks (med mindre du søker jobb i språkrådet). Mest sannsynlig vil de ikke tenke over det en gang. Hvis det er så viktig for deg at alle følger de formelle reglene for skriftlig norsk, så er det litt rart at du ikke følger alle selv. 

Anonymkode: 8c3d8...9d4

Hadde jeg vært leder og fått inn en søknad der søker skrev "fks", hadde den søknaden røket over i "ikke"-bunken umiddelbart! Det er en skrivefeil, og skrivefeil hører ikke hjemme i en jobbsøknad. Er det noen gang man sørger for ordentlig korrekturlesing, er det i en søknadssituasjon. Jeg er til og med så fordomsfull at jeg mener at det vitner om ignoranse, og får avsender til å virke mindre intelligent.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...