Gjest bamsemums Skrevet 29. september 2004 #1 Del Skrevet 29. september 2004 Noen som kan hjelpe meg å finne oppdretter av hunderasen Nova Scotia Duck Tolling Retriver ???? jeg er ikke spes flink å søke på nettet, spør derfor om hjelp. Samboeren min og jeg har nettopp flyttet sammen og ønsker å kjøpe en hund, så snart som mulig, av denne rasen..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2004 #2 Del Skrevet 29. september 2004 Hvorfor akkurat den rasen? Den krever MYE.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bamsemums Skrevet 29. september 2004 #3 Del Skrevet 29. september 2004 kjenner du til den rasen? Vi har sett på den rasen fordi den er akkurat passe størrelse, blitt anbefalt den av bekjente som har en og sier den er en fin familiehund... Også har den et aldeles nydelig utseende. Hva mener du den krever da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2004 #4 Del Skrevet 29. september 2004 Ja, har arbeidet med den. Joda, den funker fint som familiehund, men krever mye hjernestimulasjon, og mosjon, og trengs å brukes. I og med at rasen er såpass ny i Norge, og folk faller for utseendet til hunden, og ikke tenker på hva den krever, er jeg redd den tilslutt vil ende opp som de fleste andre "familiehundene" i Norge (les: schæfer, golden retriever, labrador, border collie etc etc). Isåfall ville jeg spurt om det er noen du kjenner, om dere kunne fått lov til å låne hunden deres en uke, for å se videre da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bamsemums Skrevet 29. september 2004 #5 Del Skrevet 29. september 2004 Men du, det virker som du har litt greie på hunder... hvilken type hund kan du anbefale da? Vi bor i leilighet på frogner i Oslo så vi har ikke lyst på noen stor hund. Har sett på irsk setter og border collie, det hadde kanskje vært noe. Må være en hund som liker å gå turer, men som ikke krever "50mils løpetur hver dag", gjerne en med pels som en toller og irsk setter..... Har du noen å anbefale!??!?!?! Trenger nok litt hjelp.. vi er begge vant til hunder hjemmefra så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2004 #6 Del Skrevet 29. september 2004 For å si det slik, jeg ville IKKE valgt noen form for (aktiv) fugle- (eller gjeterhund, og i alle fall ikke en border collie midt i byn). Jeg sier det fordi jeg har sett altfor mye av nevnte raser midt i Oslo by som ikke har det så veldig bra av å traske gatelangs i trafikken, tenk deg selv, hvis du var en aktiv person, og plutselig blir du "stengt inne", og ikke får fått ut den energien du trenger, du blir ikke akkurat noe videre glad. Naboen min har tre border collies, og går faktisk nærmere 3 timer med dem hver eneste dag i raskt tempo, og de er ikke helt utslitt etter det heller. Hvorfor ikke en cavalier eller en cocker spaniel? Fine familiehunder det også, og tåler også en støyt, og må ikke løpe flere hundre meter hver dag for å bli sliten, men har ikke noe imot av å gå en tur heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 29. september 2004 #7 Del Skrevet 29. september 2004 På www.canis.no er det en rasevelger du kanskje kan titte på. Der står det også litt om de forskjellige rasene. En god idè å prøve å passe hunden, om ikke en uke så en helg? Det gjorde vi før vi fikk hund og vil har også leilighet sentralt i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bamsemums Skrevet 29. september 2004 #8 Del Skrevet 29. september 2004 tja, synes cavalier og cocker spaniel er i minste laget, kunne tenkt meg en som er bitte litt større..... har selv hatt en cavalier som døde i 1999, nydelig. men vil ikke ha samme hund igjen! Finnes det da noen andre raser å anbefale?!??! Samboeren ønsker ikke hund med krøllet hale(så en ser, ja du vet.... )... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 29. september 2004 #9 Del Skrevet 29. september 2004 sender deg en pm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragoline Skrevet 29. september 2004 #10 Del Skrevet 29. september 2004 hva med dalmatiner? De er ganske så aktive og kan være med på det meste likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 29. september 2004 #11 Del Skrevet 29. september 2004 Her er i alle fall to lenker til oppdrettere som jeg fant etter et enkelt søk på nettet: http://home.no.net/tokje/ http://home.no.net/apport/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 29. september 2004 #12 Del Skrevet 29. september 2004 Hva med å kontakte raseklubben for retrievere? www.retrieverklubben.no Raseråd Valpeliste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. september 2004 #13 Del Skrevet 30. september 2004 Angående tollere: de er kjempefine hunder men krever mye mental stimulering. Enig med tidligere gjest som har svart. Border collie er i samme klassen: de er supre hunder når de får jobbe nok, men har sett mange eksempler på at de kan bli aggressive hos eiere som ikke stimulerer dem. Og å jobbe "nok" for en slik hund er mer enn å gå lange turer! De må få bruke hodet masse for å trives. Jeg vil anbefale deg rasevelgeren på canis.no, som også er nevnt over her. Videre bør du ta deg god tid, reis kanskje på noen utstillinger og se på ulike hunder. Spør rundt de du liker utseende på, de fleste hundeeiere har ikke noe imot å snakke om sitt eget lille gull Selv har jeg to Berner Sennenhunder. Mange synes de er store, men den ene tispa mi er bare 32 kg, mindre enn mange Golden'er...Jeg synes de er supre nettopp fordi de kan være med på mye, men ikke klatrer på veggen av mindre aktivitet et par dager heller. Med våre trener vi lydighet, agility, er på utstillinger og lange turer i skog og fjell. Og noen dager så bare koser vi hjemme :-) Og det var dagens reklame! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå