Gå til innhold

Kan muslimer integreres?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Unnskyld at jeg er frekk nok til å opplyse om det, men muslimer kommer fra alle land i verden.

Tilogmed Norge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...ge, ge, ge, ge, ge....

Skrevet

Integrering er relativt. Folk må få bevare sin tro, men jeg er sterkt uenig i at det skal gå på bekostning av vår kultur, som at "juleferie" er et religionsfientlig navn, og at nissefest på skolen er fyfy. 

Det må være en rimelighet i det for begge parter. Ikke bare den ene.

Skrevet

Ingen i Norge er forhindret i å integrere seg. Det er ingen som stoppes hvis de vil integrere seg. Legges til rette? Man kan ikke legge til rette for at noen skal plutselig ville integrere seg. Enten vil man, eller ikke. Gjør man bevisste valg som motarbeider integreringen - som å bosette seg i ghetto hvor man knapt er i kontakt med lokalbefolkning, ikke lære språket, ikke jobbe, ikke delta i sosiale aktiviteter med lokalbefolkning og ikke bli kjent med lokale kultur, tradisjoner og mat, mm - så er man selv skyldig for at man er utenfor. Nei, nordmenn generelt sett ikke er de varmeste og mest pratsomme med ukjente personene man møter i Europa, men man gjør det ikke lettere for seg ved å isolere seg i Little Italy, China Town eller Mini Kabul områder og kun fysisk befinne seg i Norge uten kontakt med ... Norge.

Det er umulig å integrere seg om det ikke er noen å integrere seg med. Møter du en vegg så sier det seg selv at det blir vanskelig, om ikke umulig. 

Jeg sier ikke at det er tilfelle i Norge, langt der i fra. Men integrering er basert på et samspill. Det holder ikke at den ene parten vil og ønsker, samme hvilken av partene det gjelder. 

Noen trenger ekstra hjelp til å integrere seg. Det er ikke til å stikke under en stol. Det man kjenner best, de skikkene og reglene, de folkene, det språket er selvsagt lettest å forholde seg til. Sånn er det med de fleste folk. Og noen vil nok føle at det er ekstra vanskelig å komme inn i et nytt samfunn.  De kan hjelpes litt. 

Vi er alle tjent på at flest mulig blir integrert i samfunnet. Ingen er tjent på at noen står utenfor, eller at vi får parallelle samfunn. Så aldri så mye noen skulle mene at det ene og alene ligger på utlendingen selv å integrere seg, så taper vi ikke å legge til rette for de som sliter med det så også disse kan bli integrert. 

Skrevet

Hovedproblemet er at nordmenn risikerer å bli drapstruet av brødre dersom man blir kjæreste med jenter med foreldre fra muslimske land. Så lenge dette er noe man må regne med så blir snakk om at "alle er nordmenn om man er født i Norge" temmelig hult. 

Anonymkode: ae101...929

Jeg har flere venninner med muslimsk bakgrunn som har hatt kjærester fra blant annet Norge, uten at det har vært et problem for familien deres. I tillegg har jeg selv vært kjæreste med en muslim en stund tilbake. Heller ikke noe problem.

Selvfølgelig kan de integreres, men det krevet et samspill fra begge parter.

Skrevet

Dette er en myte. Italianere og kinesere gifter seg med de andre amerikanere etter andre generasjon og spesielt etter tredje generasjon. 

Dette gjelder ikke muslimer i Norge hvor giftemål kontrolleres utrolig strengt for de aller, aller fleste. 

Asiaterne regnes jo som godt integrert av en eller annen sinnsyk grunn. De jobber og barna får gode utdannelser, men finner de seg norske kjærester blir de pælma ut av familien 😂 Så ikke bare muslimer som kontrollerer strengt. 

Anonymkode: d6f49...b48

Skrevet

Asiaterne regnes jo som godt integrert av en eller annen sinnsyk grunn. De jobber og barna får gode utdannelser, men finner de seg norske kjærester blir de pælma ut av familien 😂 Så ikke bare muslimer som kontrollerer strengt. 

Det gjelder ikke i USA. 37% av alle asiatiske kvinner er gift med noen av en annen etnisitet, tallet er enda høyere blant øst-astiater som japanere og kinesere. Barna får amerikanske navn og de ser seg som amerikanske. Det samme ser vi med italienere i USA. 

I Norge derimot er den siste statistikken jeg så at 1% av pakistanske kvinner er gift med noen fra en annen etnisitet. Drap fra brødre er i aller høyeste grad en frykt som mange lever med. Å påstå at disse miljøene er nordmenn akkurat som etniske nordmenn faller på sin egen urimelighet. 

Skrevet

Det gjelder ikke i USA. 37% av alle asiatiske kvinner er gift med noen av en annen etnisitet, tallet er enda høyere blant øst-astiater som japanere og kinesere. Barna får amerikanske navn og de ser seg som amerikanske. Det samme ser vi med italienere i USA. 

I Norge derimot er den siste statistikken jeg så at 1% av pakistanske kvinner er gift med noen fra en annen etnisitet. Drap fra brødre er i aller høyeste grad en frykt som mange lever med. Å påstå at disse miljøene er nordmenn akkurat som etniske nordmenn faller på sin egen urimelighet. 

Ja det med usa kan nok stemme, rart at vietnameserne som er i usa er gift med amerikanere, både de som flykta på 70 tallet og barna dems ser seg friere til å gifte seg med amerikanere, mens de som kom til norge på 70 tallet kaster "barna" på hue og rævva ut om de får annet enn vietnamesisk kjæreste. Er vi nordmenn mindre likt av alle innvandrere? :P

Skrevet

hva de tror på og hvem de ber til bryr jeg meg ikke om, men når det som i Finland blir snakk om at jenter må dekke seg til og unngå utringning for at det skal være lettere for muslimske gutter å konsentrere seg, eller når barnehagen barna mine går i aldri serverer svin siden 1 av 40 barn er muslimer, ja da har det allerede gått for langt. Vil de bo her, må de tilpasse seg vårt samfunn. Samfunnet vårt er tross alt mer velfungerende enn de muslimske samfunnene de kom fra.

Det paradoksale er at det er mange SVere som er veldig for å ta i mot flest mulig for tiden, disse SVerene er jo også for kvotering og roper opp over seg om likestilling. Det er vel få samfunn som er så lite likestilte som muslimske samfunn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...