AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #1 Skrevet 7. november 2015 Hei. Jeg er ateist og har ganske klare og sterke meninger om hva jeg synes om religion. Jeg respekterer at andre tror, spotter ingens Gud eller religion. Nå har det seg slik at jeg er i et forhold med en kristen mann, men har egentlig aldri tenkt over hva dette betyr i praksis. Jeg både tror og håper at dette skal gå bra, men har i det siste opplevd en eskalerende tendens fra hans side om å "overbevise meg" om at kristendommen er sannheten, den rette veien osv. Vi har det veldig greit i lag, men dette med religion skremmer meg veldig mye i utgangspunktet. Når folk tar sin religion og tro så seriøst at det går utover måten man lever livet, og samhandler med andre mennesker, da blir jeg meget skeptisk. Noen som har erfaringer med forhold og forskjellige religiøse syn? På forhånd, takk! Anonymkode: 8e5ae...526
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #2 Skrevet 7. november 2015 Dette er noe dere må finne ut sammen. Det spørs på hvor mye troen påvirker hverdagen hans. Jeg hadde nok ikke kunnet levd med en mann som var "aktivt" kristen. Anonymkode: 0185e...82b 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #3 Skrevet 7. november 2015 Min mann og jeg har ulike livssyn, men ingen av oss har gjort noen forsøk på å overbevise den andre om at ens eget syn er det riktige. Vi har snakket mye om at vi er forskjellige på dette området, og hvordan vi ser på ting, men uten å innta en holdning om at den andre "tar feil". Ingen av oss kan jo vite hva som er "sannheten", så det er interessant å høre hvordan den andre tenker om tro og tvil fra sitt ståsted. Verken han eller jeg har jo nødvendigvis mer "rett" enn den andre: det er kun en oppfatning.Vi har svært mange felles verdier, moralsk og etisk, selv om troen/livssynet er ulikt. Derfor har vi aldri havnet i interessekonflikter på grunn av ulikt livssyn. Hvis vi hadde vært veldig forskjellige på det området, tror jeg at vi ville hatt store utfordringer med å leve sammen. Når det kommer til "livets store høytideligheter", så har vi ikke barn, så vi har sluppet diskusjonen om barnedåp eller ei. Vi giftet oss på tinghuset, da dette er helt livssynsnøytralt. Det ville vært helt uaktuelt for den ene av oss å gifte seg i kirken, og det ville vært akkurat like uaktuelt for den andre å ha humanistisk vielse. Anonymkode: a2177...a8b
Gjest Skrevet 7. november 2015 #4 Skrevet 7. november 2015 Jeg er selv Katolikk og min mann er tviler, men han respekterer at jeg tror og jeg har respekt for at han tviler. Vi giftet oss Katolsk og vi hadde forberedende kurs med prest hvor dette tema ble tatt opp. Fikk luftet ut det meste før vi inngikk ekteskap. Dvs hvordan skal vi oppdra barna etc.Barna er forøvrig Katolikker og han deltar på alle store dager som Kommunion, Ferming etc. han blir med i Kirken ved Påske og Jul.Respekt er nok nøkkelordet her. 2
ajarRun Skrevet 7. november 2015 #5 Skrevet 7. november 2015 Ateisme er den mest barnslige religionen jeg vet om. Hvorfor er du ikke agnostiker? 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #6 Skrevet 7. november 2015 Ateisme er den mest barnslige religionen jeg vet om. Hvorfor er du ikke agnostiker?Ateisme er ingen religion, men en mangel på sådan. Det er et livssyn, men ingen religion. Å spørre noen med et bestemt livssyn eller en bestemt religion om hvorfor de ikke heller er tvilere er jo meningsløst. Anonymkode: a2177...a8b 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #7 Skrevet 7. november 2015 I den grad jeg overhodet kunne levd sammen med noen som har en religiøs tro, så måtte de i alle fall ikke dra det inn i hverdagslivet eller misjonere synet sitt.Jeg er glad jeg har en mann med samme virkelighetsforståelsen som meg :-)Og ateisme er virkelig ikke noen «religion». Hvorfor skulle man kalle seg agnostiker, når man overhodet ikke tviler? Anonymkode: dc1dd...c29 1
Kara W Skrevet 7. november 2015 #8 Skrevet 7. november 2015 Vi har det slik. Vi ble tidlig enige om at livssyn var noe privat, og ikke noe som nødvendigvis måtte diskuteres med hverandre. Altså, vi diskuterer gjerne religion på generelt grunnlag, men diskuterer sjeldent hverandres konkrete tro, eller mangel på sådan. Et hvert forsøk på å "omvende" den andre har endt dårlig.Forøvrig er vi gift i kirken, for dette var svært viktig for meg. Derimot er barna ikke døpt, for dette er svært viktig for ham. Vi diskuterer gjerne religion med barna, men har blitt enige om at vi skal være åpne om den andres meninger. Altså si "dette tror mamma, og dette mener pappa", heller enn å servere det som den eneste sannheten. Så får barna velge selv når de kommer til konfirmasjonsalderen.
ajarRun Skrevet 7. november 2015 #9 Skrevet 7. november 2015 Ateisme er ingen religion, men en mangel på sådan. Det er et livssyn, men ingen religion. Å spørre noen med et bestemt livssyn eller en bestemt religion om hvorfor de ikke heller er tvilere er jo meningsløst. Anonymkode: a2177...a8bÅ tro på en gud uten bevis, er en religion. Å tro det ikke finnes en gud, uten bevis, det er en religion. Agnostikere er ikke religiøse. Ateister er religiøse, de bare har en helt håpløs doktrine (det finnes ingen gud, fordi det tror jeg). 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #10 Skrevet 7. november 2015 Jeg var sammen med en som var svært kristen, og kom fra en kristen familie. Selv er jeg ikke troende, men respekterer andre som tror. Vi bodde sammen i 3 år. I hverdagen merket jeg lite til hans tro. Det vanskelige var at han og hans familie mente at det de gjorde var rett, og at gjorde de noe galt så fikk de tilgivelse fra Gud. Dette førte til mye frustrasjon for meg, for de behandlet meg ikke alltid så bra. Noe som overasket meg mye utifra hva jeg har lærr om kristendommen. Men for dem så var det ikke så farlig fordi de fikk jo tilgivelse.Jeg ble også hånet for ting jeg tror på, selvom jeg alltid har vært åpen og respekterende ovenfor andre religioner og ting folk tror på. Dette fant og finner jeg noe merkelig. At de forventet at jeg skulle respektere deres tro, men min "tro" ble hånet.Nå var det ikke religionene som til syvende og sist gjorde at vi slo opp, men det var en av faktorene. Jeg vet med sikkerhet at jeg aldri kommer til å finne en kjæreste som har en sterk tro eller en familie med sterk tro. For meg funker det ikke.Men jeg tror at hvis det skal funke så er nøkkelen at man har samme verdier, og respekt for hverandre. Anonymkode: 78a50...a6f
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #11 Skrevet 7. november 2015 Å tro på en gud uten bevis, er en religion. Å tro det ikke finnes en gud, uten bevis, det er en religion. Agnostikere er ikke religiøse. Ateister er religiøse, de bare har en helt håpløs doktrine (det finnes ingen gud, fordi det tror jeg). Du har din egen feilaktige definisjon av hva en religion er, og dermed er det dødfødt å ta denne diskusjonen videre med deg som deltaker. Anonymkode: a2177...a8b 8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #12 Skrevet 7. november 2015 Men jeg tror at hvis det skal funke så er nøkkelen at man har samme verdier, og respekt for hverandre.Anonymkode: 78a50...a6fDet... tror jeg gjelder alt av forhold. Det høres ikke ut som en mann som elsket akkurat. Han høres usikker ut, nå leker jeg psykolog, men ser ikke bort fra at han selv er blitt tråkket på som "ikke god nok/kristen nok", av sine foreldre. Du er blitt litt... lynavleder for han. Slik at han kan peke på deg så ingen peker på han. Men det er en teori som meget sannsynligvis er feil. Uansett, som sagt, høres ikke så veldig kjærlig ut. Anonymkode: 5ed75...2f0
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #13 Skrevet 7. november 2015 Du har din egen feilaktige definisjon av hva en religion er, og dermed er det dødfødt å ta denne diskusjonen videre med deg som deltaker. Anonymkode: a2177...a8bDet må så være at det er galt å hevde at ateisme er en religion, men det er ikke galt å hevde at mange ateister er religiøse i sitt forhold til "det finnes ingen guder!". Anonymkode: 5ed75...2f0 2
Okapi Skrevet 7. november 2015 #14 Skrevet 7. november 2015 Ateisme er den mest barnslige religionen jeg vet om. Hvorfor er du ikke agnostiker?Ateisme er ingen religion, og de fleste ateister er også agnostikere. 3
Charmander Skrevet 7. november 2015 #15 Skrevet 7. november 2015 Jeg datet en kristen jente som sa at vi aldri kunne gifte oss fordi vi hadde hatt sex. Mye rør med religion gitt.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #16 Skrevet 7. november 2015 Ateisme er ingen religion, og de fleste ateister er også agnostikere.Agnostisisme er ikke gudsfornektelse.ateisme m1 (også utt a´-; av gr. atheos 'uten gud'; se teisme) lære, tro som går ut på at det ikke fins noen (personlig) gud, gudsfornektelsehttp://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=ateisme&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Anonymkode: 5ed75...2f0
ajarRun Skrevet 8. november 2015 #17 Skrevet 8. november 2015 Ateisme er ingen religion, og de fleste ateister er også agnostikere.Hvordan kan du både ikke vite om det finnes noen Gud og benekte at det fines en? 3
jabx Skrevet 8. november 2015 #18 Skrevet 8. november 2015 Ateisme er ingen religion, men en mangel på sådan. Det er et livssyn, men ingen religion. Ateisme er ikke noe livssyn. Ateisme er et svar på et spørsmål: Eksisterer Gud?Et livssyn består av et sett regler m.m. En enkelt ting utgjør ikke et sett. 3
Okapi Skrevet 8. november 2015 #19 Skrevet 8. november 2015 Agnostisisme er ikke gudsfornektelse.ateisme m1 (også utt a´-; av gr. atheos 'uten gud'; se teisme) lære, tro som går ut på at det ikke fins noen (personlig) gud, gudsfornektelsehttp://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=ateisme&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaalAnonymkode: 5ed75...2f0Hvordan kan du både ikke vite om det finnes noen Gud og benekte at det fines en?(A)gnostisisme og (a)teisme omhandler to forskjellige spørsmål. Det første dreier seg om kunnskap, mens det andre handler om gudstro. Det dere kaller ateisme er egentlig gnostisk ateisme; ifølge noen "sterk ateisme." Definisjonen det linkes til er dårlig og ikke brukt i filosofien. Kristne kan også være gnostikere eller agnostikere. Gnostiske ateister er veldig sjeldne. Selv ikke Richard Dawkins påstår å vite at guder ikke kan finnes.Ellers trenger man litt mer enn et svar på ett enkelt trosspørsmål før noe kan kalles en religion. 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #20 Skrevet 8. november 2015 Det dere kaller ateismeHvilke "dere"? ambivalentReaction og språkrådet? For det kan umulig være meg du sikter til, jeg nevnte ikke ateisme i innlegget du siterte. Jeg siterte norsk språkråds definisjon av ateisme (gudsfornektelse). Anonymkode: 5ed75...2f0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå