Gå til innhold

Gravid etter voldtekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ei god venninne av meg er gravid etter en overfallsvoldtekt.  Hva viller du gjort? Abort? Bære frem barnet? Adoptere det vekk?  Det hører med til historien at gjerningsmannen ikke er tatt, men også at venninna mi er lesbisk,og har samboer / kjæreste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en historie som er for utrolig til å være sann.

Men ja jeg hadde selvfølgelig fått tatt en abort brennkjapt

• Liker 11
Skrevet

Høres litt merkelig ut. En venninne av meg fikk angrepille på sykehuset da hun ble voldtatt for noen år siden med nøye oppfølging. 

Anonymkode: 0efc4...72d

• Liker 10
Skrevet

Ei god venninne av meg er gravid etter en overfallsvoldtekt.  Hva viller du gjort? Abort? Bære frem barnet? Adoptere det vekk?  Det hører med til historien at gjerningsmannen ikke er tatt, men også at venninna mi er lesbisk,og har samboer / kjæreste.

Og dette vil du at noen skal tro på?

Når du skriver at gjerningsmannen ikke er tatt, så er saken anmeldt, og den såkaltes venninna di, ha da vært innom lege for sporsikring, og vanlig oppfølgingn noe du tydeligvis ikke vet hva innebærer for å sikre at et voldtektsoffer ikke blir gravid etter voldtekt. 

denne typen saker bør du holde deg ror god til å lage tulletråder om,særlig når du ikke kjenner prosedyrer i helsevesenet etter voldtekt!

Anonymkode: 44506...1a4

• Liker 9
Skrevet

Troll dette vel?

Oppfølging er litt annerledes etter voldtekt som er meldt. 

Men skulle det være riktig er abort det eneste ansvarlige. Hva skal en si til barnet senere?  Når barnet er 18år har en krav på å vite opphav.

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke at dere argumenterer mot historien med at "oppfølging innebærer å sikre at offeret ikke blir gravid". Ja, man blir tilbudt nødprevensjon (blir absurd å kalle det angrepille i en slik situasjon), men som kjent er det langt fra 100 % sikkert for å unngå graviditet. 

Jeg ville tatt abort. 

Anonymkode: 53d4e...664

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke at dere argumenterer mot historien med at "oppfølging innebærer å sikre at offeret ikke blir gravid". Ja, man blir tilbudt nødprevensjon (blir absurd å kalle det angrepille i en slik situasjon), men som kjent er det langt fra 100 % sikkert for å unngå graviditet. 

Jeg ville tatt abort. 

Det skjer litt mer enn bare tilbud om nødprevensjon etter en voldtekt. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Er voldtekten anmeldt? Har venninnen din vært til undersøkelse og oppfølging etter hendelsen?

Hva ønsker hun selv? Hva folk på kg ville gjort er ikke relevant for din venninnes valg. Hva sier samboeren?

Endret av Snuppi
Skrevet

Jeg regner med at alle, foruten de som er prinsipielt imot abort, ønsker å avslutte svangerskapet i en slik situasjon. Jeg ser ikke hvorfor det å være i et lesbisk forhold skal gjøre forholdene særlig annerledes. Det er fortsatt et resultat av en overfallsvoldekt og en konstant påminnelse av gjerningsmannen. 

Likevel er jeg enig i dere andre som skriver at historien skurrer litt. Uansett er det greit å tenke litt over saken da det er flere som har opplevd å bli gravide etter voldtekt. Det er litt viktig å huske på også at det er en god del, de aller fleste vil jeg tenke, som ikke anmelder overgrepet. At TS skriver at gjerningsmannen ikke er tatt kan dette også ha noe med å gjøre at kvinnen det gjelder ikke anmeldte det før litt senere. Det er ikke så uvanlig dette. Jeg ser ikke helt hva slags andre tiltak man kan ta, foruten nødprevensjon, som skal forhindre graviditet. 

Anonymkode: 7a06f...e4c

• Liker 2
Skrevet

Det skjer litt mer enn bare tilbud om nødprevensjon etter en voldtekt. 

Ja, jeg vet godt om hva som skjer ved undersøkelse og sporsikring etter en voldtekt. Men når det gjelder å unngå graviditet, er det ikke så mye annet man kan gjøre enn å tilby nødprevensjon.

• Liker 2
Skrevet

Kjenner altfor godt til hva som skjer etter voldtekt, både hos lege, politi og med en selv! Kjenner jeg blir forbanna på de som ikke tror på historien. Man får bare nødprevensjon hos legen (blir gjort undersøkelser og en får vaksine men det har ingenting med graviditet å gjøre) så kanskje nødprevensjonen hun fikk ikke virket? 

det er heller ikke sikkert hun gikk til legen umiddelbart, noe jeg skjønner veldig godt. Da kan det vært for sent når hun tok kontakt. Aner noen av dere hvor skitten, fæl, ekkel og skamfull man føler seg etter voldtekt??!! Det krever MYE å oppsøke lege å måtte snakke om det. 

For å svare ts hadde jeg tatt abort på flekken. 

Anonymkode: aeab0...27a

• Liker 9
Skrevet

Nødprevensjonen virker pr. def.

Ellers må hun jo ta abortpiller kort tid etter det igjen. Det ville vært en absolutt selvfølge for meg.

Og for å svare AB over: JO! Vi er altfor mange som vet hvordan det er etter en voldtekt. Vi kan fortsatt ha forskjellig reaksjoner på dette. Det er flere ting som spiller inn hva gjelder etterreaksjoner, evne til håndtering osv.

Anonymkode: 6a609...9ab

Skrevet

Ellers må hun jo ta abortpiller kort tid etter det igjen. Det ville vært en absolutt selvfølge for meg.

Og for å svare AB over: JO! Vi er altfor mange som vet hvordan det er etter en voldtekt. Vi kan fortsatt ha forskjellig reaksjoner på dette. Det er flere ting som spiller inn hva gjelder etterreaksjoner, evne til håndtering osv.

Jeg vet det er 100% for mange kvinner som vet hvordan det er etter voldtekt, meg selv inkludert. Men virket bare som om flere over her trodde det var en selvfølge å strene inn på et legekontor så snart voldtektsmannen har gjort seg ferdig. Det er et fåtall damer som kommer seg til legen i tide til å sikre DNA-spor og ikke minst forebygge en graviditet. 

Beklager hvis kommentaren min virket støtende, men jeg ble forbanna av de over som mener det er en største selvfølge at man løper til legen. Det krevde alt jeg hadde av krefter å gå til legen å måtte snakke om det - dagen etterpå. At jeg måtte fortelle og forklare hva som hadde skjedd, og oppleve overgrepet på nytt i form av gynekologiske undersøkelser. Damen som gjorde det var veldig snill og god mot meg, og jeg vet det ikke var et overgrep - men det føltes absolutt slik. Alle som har hatt GU vet at det ikke er deilig, og etter en slik hendelse var det svært smertefult og nedverdigende. 

Og ps. jeg har alltid vert slik som sa ''selvsagt skal jeg til legen med en gang, man må jo sikre spor!! Det blir ikke problem''. Helt til det skjedde meg selv.

Anonymkode: aeab0...27a

• Liker 3
Skrevet

Kjenner jeg blir provosert at de som mener dette er troll.

Ja,ts skriver at voldtektsmannen ikke er tatt. Formuleringen kan tyde på, men betyr ikke nødvendigvis, at voldtekten er anmeldt. Hvis voldtekten er anmeldt, så er det slett ikke sikkert anmeldelsen kom tidlig nok til at nødprevensjon var et alternativ. Hvis hun fikk legehjelp tidlig nok, så er nødprevensjon et tilbud hun får, det er ikke noe hun blir pålagt. Det er derfor ogsåen mulighet for at hun har valgt å ikke ta nødprevensjon. (Man sitter med utrolig mange vanskelige følelser etter en sånn opplevelse, og det er slett ikke alltid man vil klare å opptre rasjonelt. Det finnes også en del mennesker som er prinsipielt imot nødprevensjon, da de tenker pådet som en veldig tidlig abort).

Som svar til ts: Det spiller egentlig ingen rolle hva jeg, eller noen andre kg brukere ville gjort. Det som er viktig er hva venninnen din ønsker å gjøre. Hun må ta den avgjørelsen som hun best kan leve med i ettertid. For veldig mange vil det nok være riktig å ta abort. Barnet vil fort kunne bli en konstant påminnelse om voldtekten, og det vil ikke være en god situasjon verken for barnet eller moren. Samtidig er det ikke bare, bare å ta abort. Jeg tror at jeg selv, selv om graviditeten hadde vært et resultat av en voldtekt, alltid ville hatt et barn for lite, og jeg tror sorgen over det hadde vært en like stor påminnelse om voldtekten som barnet selv ville vært. 

Jeg tror det viktigste akkurat nå er at venninnen din har mennesker rundt seg som hun kan prate fortrolig med om fordelene og ulempene både ved å ta abort og å beholde, og at dere som er rundt henne er tydelige på at uansett hva hun velger så er det ikke feil. 

Anonymkode: ea4d9...d79

• Liker 3
Skrevet

Ikke for å kverulere på det her, men siden det brukes som argumentasjon mot at historien er sann: Nødprevensjon (piller) virker absolutt ikke per def. Har du hatt eggløsning, virker den IKKE. Spiral settes gjerne ikke inn før man vet at man ikke har en kjønnssykdom. Abortpiller kan ikke tas før tidligst uke 6. Så jo, man kan fint være gravid noen uker etter en voldtekt.

• Liker 1
Skrevet

Hun må selv finne ut hva hun vil gjøre, bare hun kan vite hva som er riktig for henne. Jeg ville helt klart tatt abort. Orker ikke tanken på å skulle forklare en unge at den er et resultat av voldtekt.

Skrevet

Jeg ble gravid etter en voldtekt. Var en fyr jeg datet ett par ganger bare. Når jeg ikke ville fortsette pga at han var sjalu og kontrollerende voldtok hn meg, knekte kjeven og et par ribben på meg. Jeg beholdt og mannen jeg møtt 4 år senere har oppdrar gutten som sin egen og har adoptert han. 

Anonymkode: c2cfe...fd4

• Liker 2
Skrevet

Valgte å beholde etter jeg ble voldtatt. ikke angret en dag, det er MITT barn!

Anonymkode: 5895b...bba

• Liker 2
Skrevet

Jeg vill ha båret fram barnet, av den enkle grunn at barnet er uskyldig og at alle barn som kommer til verden er en gave til menneskeheten, uansett unnfangelsesmåte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt abort. Joda, man har sikkert et ønske om å få barn selv om man er lesbisk og det da kan være vanskelig å få det med å bli gravid selv. Men jeg håper jeg hadde valgt abort, fordi jeg regner med man sliter i etterkant av en voldtekt og følelser kan bli trigget når man føder barnet overgriperen er far til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...