Gå til innhold

Var dette uprofesjonelt av meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber som sykepleier på en avdeling ved et av de største sykehusene i landet, hvor vi fra tid til annen har veldig syke langtidsliggere. Her om dagen stod jeg midt i et stell av en slik pasient, sammen med en sykepleier i førtiårene. Et slikt stell tar fort en time hos denne pasienten, og vi gjør det daglig. Pasienten har vært hos oss i mange måneder, og det blir mye prat når man er så tett på noen over så lang tid. Underveis spør pasienten om jeg gleder meg til helgen, da dette blir min første frihelg på åtte uker, og han vet jeg blant annet skal på vinsmaking med mannen min og et vennepar. Pasienten er vinsamler og vi har ofte pratet om vin, og jeg har fått tips av ham. Han er også den som anbefalte meg stedet vi skal til. 

Etter stellet tar kollegaen meg til side, og legger ut i det vide og breie om hvor upassende det er å snakke om private planer, og ikke minst alkohol(!), med en pasient. Vi må forholde oss profesjonelle, og ikke dele av oss selv og vårt liv. Jeg blir litt paff, da jeg tross alt er nyutdannet, og muligens har gått glipp av noen "regler". Men jo mer jeg tenker på det, desto mer er jeg uenig med henne. Eller er jeg helt på viddene her? Var dette veldig upassende?

Til info er en del av detaljene selvsagt gjort om på for å ikke identifisere noen.

Anonymkode: cae87...319

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå jobber ikke jeg i helsevesenet, men jeg har da tilbragt en god del timer på sykehjemsbesøk hos besteforeldre. 

Jeg vil ikke si du var uprofesjonell. Min erfaring er at det er vanlig at de ansatte på sykehjem byr på seg selv ved å fortelle om privatlivet sitt. Mine besteforeldre har ihvertfall satt stor pris på å få litt mer personlig kontakt med pleierne, og ikke bare måtte forholde seg til klinisk og profesjonelle "automater" som de ikke vet noe om. 

Anonymkode: 18ffd...68e

• Liker 31
Skrevet

Hun er urimelig. Det er absolutt ikke upassende. Tvert imot. Det er hyggelig for pasienter å snakke om noe annet en plagene sine, vær og hva man skal spise til middag. 

Anonymkode: 6aa76...003

• Liker 30
Skrevet

Nei, det var ikke upassende. Det er jo bare positivt for pasienten å kunne prate med noen om interesser fremfor meningsløst hverdagspjatt.

• Liker 23
Skrevet

Du opptrådde akkurat som du skal! Jeg har vært mye på sykehus, og det er slike som deg, som faktisk snakker til pasientene som er lettest å forholde seg til syns jeg.  

Anonymkode: eb6bf...b77

• Liker 26
Skrevet

Nei jeg synes ikke dette var uprofesjonelt. Bare flott at du klarer å hyggelige samtaler med en pasient. Jeg er sikker på at denne pasienten setter stor pris på at du deler litt av ditt liv og at han kan dele litt av sitt liv. Dere har en felles interesse for vin, så hvorfor ikke prate litt om det? Vedder på mange sykepleiere snakker om hvilket fotballag de holder med, om fotballkampen som var på TV i går osv med pasiener. Dette er jo også en "privat" interesse...
Selvfølgelig skal man ikke dele fra hele privatlivet sitt, men det virker heller ikke som om du har gjort det. Det er viktig å huske på at det er mennesker man jobber med, og hverdagslige samtaler om et slikt tema som dette går fint an å ha. Regner uansett med du tenker over hvem av pasientene du deler og prater om slikt med. Man kan jo merke fort om man har noe felles man kan prate om. Og man vil stort sett merke dersom pasienten skulle føle seg utilpass rundt et tema. 

• Liker 8
Skrevet

Kollegaen din mente nok at du ble for privat. Det er tross alt et pleier-pasient forhold mellom dere, du skal ikke bli venn med dem. Men jeg skjønner at det er lett å snakke om mer personlige ting når pasientene oppholder seg der lenge. Jeg har jobbet som pleieassistent på sykehjemmet i hjemkommunen min da jeg var yngre, og der ble det naturlig at beboerene lurte på hvem familien min var (om de kjente besteforeldrene mine) og da Skjedde det at de andre sykepleierene introduserte meg som "barnebarnet til NN" (ene besteforeldrene min er en kjent skikkelse på stedet). Mulig dette er forskjellig på små og store steder, og fra sykehus til sykehjem osv. 

Anonymkode: a2c2c...446

Skrevet

Jeg synes overhodet ikke du opptrådte upassende. Jeg tenker det var veldig hyggelig for denne pasienten med litt ordentlig samtale fremfor bare sykehussnakk.

• Liker 11
Skrevet

Jeg syntes ikke det var uprofesjonelt. I mitt hode er det bra for pasienter å kunne snakke om ting de interesserer seg for, og ikke bare bli behandlet som ting. De er jo faktisk mennesker de og, tro det eller ei :P

hadde vært noe annet om du var på en avrusningsplass og begynner å legge ut om at du skal ruse deg med kompiser, eller forteller at du skal drikke deg drita liksom til en alkoholiker som er innlagt ,,;P

Anonymkode: 3be8f...b5e

• Liker 3
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det helt utenkelig at man skal få sine pasienter til å føle seg hjemme og føle noe annet enn det man gjør gjennom det kliniske pasient-behandler forholdet. Private samtaler bør det selvfølgelig være totalforbud mot, det kunne jo hende at man blir ansett som menneskelig.... :ironi:

Nei selvfølgelig gjorde du ikke noe galt. Så lenge samtalen dreier seg om uskyldige temaer som dette og det ikke er til ubehag for pasienten så er det selvfølgelig ingenting i veien for å ha en normal, menneskelig samtale mellom pasient-sykepleier eller pasient-lege.

Helt utrolig hvordan helsevesenet har utviklet seg til det verre hvis det er vanlig at det reageres mot dette. Men slik blir det vel i et samfunn som stadig får flere tellekanter også i helsevesenet. Jeg blir kvalm. 

Anonymkode: 92bb8...36e

• Liker 6
Skrevet

Synes slett ikke du oppførte deg uprofesjonelt TS. Heller tvert om!

• Liker 6
Skrevet

Det er forskjell på å være privat og å være personlig. Og slik jeg leser situasjonen du beskriver så var du personlig og det er absolutt ikke uprofesjonelt. 

Skrevet

Jeg synes du tvert imot utviste veldig bra balanse mellom å være fagperson, og omsørger.

Det hadde vært upassende om du fortalte om veldig negative ting og la ut om intime anliggender, men at du forteller om generelle helgeplaner og lar pasienten føle en hyggelig tilknytning til deg, det er jo bare supert :)

Bare ignorer vedkommende, og skulle dere havne på vakt igjen og hun kommer med samme kommentar kan du be henne kontakte ledelsen om hun opplever at dette er uprofesjonelt. 

Anonymkode: 65c50...d3e

• Liker 4
Skrevet

Hadde gjort akkurat det samme! :)  så lenge man skiller mellom privat og personlig ser jeg ingen grunn til og ikke gi litt av seg selv på jobb! 

• Liker 2
Skrevet

I og med at pasientene er i en veldig utsatt situasjon der de selv må brette ut om livet sitt til fremmede, synes jeg det ofte kan hjelpe og dele private ting med mine pasienter (uten å dele for mye selvsagt). Jeg har bare fått positive tilbakemeldinger på dette. Jeg synes ikke du opptrådte uprofesjonelt i det hele tatt, tvert imot! Jeg er sikker på at pasienten satte stor pris på at du valgte å dele dette med han.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du gjorde alt riktig her

Anonymkode: 34944...555

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber også på sykehus, ikke som sykepleier, men med nokså tett pasientkontakt. Med pasienter som jeg har til behandling i lengre tid er det naturlig å prate om dagligdagse ting, som f.eks. interesser og planer for helga. For min del er det alltid en regel at det pasientene selv som skal vise interesse for å snakke om slikt. Jeg begrenser meg selvsagt, og snakker ikke om alt jeg gjør, men deler like mye som med kassadama, frisøren, naboen osv. 

Ts, jeg kan ikke se at du har gjort noe galt. 

Anonymkode: 211a6...0d9

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Med mindre pasienten sliter med rusproblematikk så ser jeg ingen grunn til at dette skulle være uprofesjonelt. 

Pasienter blir ofte satt i en bås: PASIENT. Noen husker ikke at pasienter er først og fremst mennesker. De er voksne mennesker som evner å bestemme selv hva temaene kan være. At dere har en god tone er godt for opprettholdelse av god psykisk helse og god psykisk helse er positivt for den fysiske helsa. Jeg synes det høres ut som du gjør en jobb pasienten setter pris på. :klem: 

Skrevet

Jeg jobber på sykehjem, synes absolutt ikke dette var upassende. 

Anonymkode: 9b5b3...465

• Liker 3
Skrevet

SELVFØLGELIG var du uprofesjonell. Det er da ikke noe å spørre om en gang???

Anonymkode: d5623...927

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...