Gå til innhold

Stebarn og allergi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor ikke kaste ut barna, og beholde katten? 

Anonymkode: 6f45a...7bd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn var hos sin tante som gjorde det samme. Plutselig en natt måtte han på legevakten. Dette var selvfølgelig før vi visste om allergien. Den kom over natten!

Ordene "min stesønn reagerer NESTEN aldri hos meg" er en innrømmelse av at dere leker med helsen hans, dessverre. Jeg skriver det ikke for å være ubehagelig, men for at du skal forstå alvoret av hva dere tar sjansen på her.

Dessverre er det ikke jeg som leker med hans helse i dette tilfellet. Gutten er 11år og vet at han ikke får lov å kose med katten om han ikke vasker fingrene etterpå. Katten er folkesky og stikker når barna kommer, og gutten reagerer kun når han har kost med katten å ikke vasket fingrene. Gutten er intelligent og smart for sin alder og forstår hva han må gjøre for å ikke klø i øynene. Vi kan faktisk ikke avlive dyr i hytt og pine bare fordi folk ikke klarer å styre seg. Sånn er livet og jeg gjør alt jeg kan for å bevare alle likeverdige familiemedlemmer, gutten må gjøre sin del han også :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke vitsen med å dementere alvoret.

En slik utvikling er da langt vanligere enn det du illustrerer, så jeg ser virkelig ikke problemet med å dele en slik erfaring. Eller er det bare dine erfaringer som er viktige? Det er viktig å ta det på alvor, men å forby erfaringer som viser det motsatte ser jeg ikke poenget med. TS har forstått alvoret og skal kvitte seg med katten, men det kan være godt å lese positive erfaringer også. 

Anonymkode: 5b2db...75a

Skrevet

Hvis du er så barnslig at du må furte, så la vær å delta!

Rotemor deler sin historie og viser dermed alvoret av situasjonen TS sitt stebarn er i.

Man blir ikke kvitte allergier av å kose med dyr! :murvegg:

Man kan vokse det av seg fordi kroppen endres. Men mye viktigere:

Man kan dø av det.

Og vedkommende du siterer deler sin historie. Det må da få lov til å være lov uten å få spydige responser fra Rotemor som har en annen erfaring. 

• Liker 3
Skrevet

Og vedkommende du siterer deler sin historie. Det må da få lov til å være lov uten å få spydige responser fra Rotemor som har en annen erfaring. 

I en tråd, der man understreker barns helsefare, så er det hensiktsløst å bagatellisere tena med en urealistisk solskinnshistorie.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dessverre er det ikke jeg som leker med hans helse i dette tilfellet. Gutten er 11år og vet at han ikke får lov å kose med katten om han ikke vasker fingrene etterpå. Katten er folkesky og stikker når barna kommer, og gutten reagerer kun når han har kost med katten å ikke vasket fingrene. Gutten er intelligent og smart for sin alder og forstår hva han må gjøre for å ikke klø i øynene. Vi kan faktisk ikke avlive dyr i hytt og pine bare fordi folk ikke klarer å styre seg. Sånn er livet og jeg gjør alt jeg kan for å bevare alle likeverdige familiemedlemmer, gutten må gjøre sin del han også :) 

Da synes jeg dere skal snakke med en lege og få hans eller hennes uttalelse om hva som faktisk skjer i lungene på den gutten som puster inn samme luft som katten lever i.

Det er jo ikke vits å diskutere med folk som ignorer ekspertenes råd. ved rett og slett la være å skaffe seg den nødvendige informasjon.

Det som virkelig er EKKELT med ditt innlegg er hvordan du legger ansvaret på barnet. Han er DUM (motsatt av intelligent) fordi han koser katten??....Greit at han vet bedre. Men det er da vitterlig du og hans far som er dumme. Ved å fremheve guttens intelligens så graderer du virkelig din egen!!!

Som MapleSiruo sier: Han kan dø av det.Men dumt av han, da!!

Endret av Rotemor
Skrevet

Valgte dere å prøve katt til tross for allergier? (Jeg koker... Men velger å være konstruktiv her)

Vi har hyperallegiker i hus. Dette kan jeg noe om.

Barnet kan i verste fall havne i koma,  vil utvikle kronisk astma og generelt dårlig allmennstlstand dersom kroppen skal provoseres daglig.

Katten må ut I DAG og i tillegg må dere vaske hele huset grundig, rense tekstiler. Gjerne vaske alt dere kan av sofaputer etc.

Allergi hos barn kan utvikle seg steerkt over natten. Nysing i dag kan bety pustebesvær i morgen og koma i overimorgen. Dette haster. Vennligst ta kontakt med lege asap.

jeg gjorde nettopp det, kontaktet legen. 

Ingen store problemer med å beholde katten- men fikk utskrevet medisiner. Og i følge vår lege er det ingen fare for at barnet utvikler andre allergier eller astma pga katten. 

Og vårt barn fikk allergi etter 6 år med katt i hus....

Anonymkode: 0f737...459

Skrevet

Allergi og katt kan gå om det er nok med medisiner for å dempe symptomene på det. Mange allergikere lever med katt i hus fordi de har medisiner som virker. Andre igjen er hyperallergiske og utvikler astma, da fungerer ikke det ikke å ha katt i hus sammen med allergikeren. I det tilfellet må dere finne et nytt hjem til katten. Håper ikke dere er så uansvarlige og bare setter katten på gata. Avliving for en 4 år gammel katt er ikke noe alternativ uansett. Man dreper ikke dyra sine fordi det ikke passer lenger! De er fullverdige individer akkurat som oss mennesker, og fortjener å ha et godt og langverdig liv. Det er ikke katten sin skyld at noen er allergisk. Nå er problemet kommet, og da må man sørge for at både barnet får det bra, og katten får det bra. I mine øyne avliver man ikke dyr med mindre de er døende/lider/alvorlig syke. Hadde jeg opplevd dette selv hadde jeg i verste fall laget et eget sted til katten evt i hagen (liten bod med varme eller noe), fram til den fikk et nytt hjem. For meg er dyr like viktig som mennesker.

Skrevet

jeg gjorde nettopp det, kontaktet legen. 

Ingen store problemer med å beholde katten- men fikk utskrevet medisiner. Og i følge vår lege er det ingen fare for at barnet utvikler andre allergier eller astma pga katten. 

Og vårt barn fikk allergi etter 6 år med katt i hus....

Anonymkode: 0f737...459

Fint at det går bra. Men jeg er helt imot at barn skal gå på medisiner når det ikke er nødvendig.

I følge den allergispesialisten vi var hos så kan det utvikle seg. Jeg ville aldri stolt på en fastleges bedømming av situasjonen. 

Skrevet

Da synes jeg dere skal snakke med en lege og få hans eller hennes uttalelse om hva som faktisk skjer i lungene på den gutten som puster inn samme luft som katten lever i.

Det er jo ikke vits å diskutere med folk som ignorer ekspertenes råd. ved rett og slett la være å skaffe seg den nødvendige informasjon.

Det som virkelig er EKKELT med ditt innlegg er hvordan du legger ansvaret på barnet. Han er DUM (motsatt av intelligent) fordi han koser katten??....Greit at han vet bedre. Men det er da vitterlig du og hans far som er dumme. Ved å fremheve guttens intelligens så graderer du virkelig din egen!!!

Som MapleSiruo sier: Han kan dø av det.Men dumt av han, da!!

Det er tusenvis av barn med allergi som lever med dyr og andre allergikilder hver dag uten å bli dårligere, så her må du ikke trekke en generell konklusjon. Dette er et individ og han må behandles individuelt.

Vi har tatt legens råd om hvordan vi skal forholde oss til hans allergi. Derav vasker jeg huset opp og ned og gutten får ikke lov av sine foreldre til å kose med dyr, hverken hos meg eller andre steder. Han får ikke kose med dyr på skoleveien, hos venner, på trening osv. Om han gjør dette så må han vaske fingrene før han gjør noe annet. Gutten er så stor at mor og far kan ikke passe på ham til enhver tid, så dette har de satt ham inn i. Gutten bor ikke hos meg, han er på besøk på lik linje med venner han besøker. Vi kan ikke begynne nedslakting av dyr i hans omgangskrets og vi kan ikke nekte ham å være med vennene han har.

OG NEI, han kan ikke dø av dette. SOM SAKT har vi tatt det legen sier alvorlig og lungekapasiteten hans er som friske barns lunger skal være. Han klør i øynene når han ikke gjør som foreldrene sier, men lungene er i skjønneste orden.

Så til dine påstander: 

Vi har konferert med legen og fulgt hans råd.

Vi har ikke ignorert legens råd.

Gutten er smart. Han vet konsekvensen av å kose med katten uten å vaske fingrene. Jeg og far er ikke dumme..

Nei, han kan ikke dø. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...