Gå til innhold

Stebarn og allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stejenta på elleve er allergisk mot nesten alle dyr. Men vi prøvde med katt for fire år siden og det gikk overraskende bra. Men nå i det siste har hun begynt å reagere. Hun begynner å nyse i det hun kommer inn i huset, i det hun står opp om morgenen og lar det gå.. Men verken hun eller faren sier noen ting. Jeg tenker at de ikke vil kvitte seg med katten, og at det er derfor de ikke sier noe. Men hva kan dette gjøre i lengden? Kan det utvikle andre allergier, astma ol??

Jeg tenker at dette ikke er bra, og at vi må kvitte oss med katten ASAP!

Anonymkode: e33f2...9de

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan føre til at hun reagerer mer og mer, og også at hun blir allergisk mot andre ting. Så selvfølgelig må katten ut. Skjønner ikke hvorfor dere engang "prøvde" med katt når hun var allergisk.

Anonymkode: 9d245...f2e

• Liker 8
Skrevet

Katt er et av de verste dyrene når det gjelder å fremprovosere allergi, så det å få det i hus når man vet at man er disponert for allergi er fryktelig dumt. Mange som utvikler allergi av å være utsatt for katter over tid. 

Det er ikke sunt i lengden, nei, og katten bør nok dessverre omplasseres. Selv om det er trist. Allergenene kan sitte igjen i huset lenge, så det er godt mulig det tar en god stund før hun slutter å få allergisymptomer selv etter at katten er borte. 

Anonymkode: 57ad8...fa1

• Liker 3
Skrevet

takker for svar. Katten skal ut!

• Liker 5
Skrevet

Sikker på at pus er problemet? Dere har ikke bytta vaskemiddel eller noe i det siste da? Jeg har vert allergisk mot katt i "alle år, men så fikk jeg meg kjæreste som hadde katter. Nå har jeg bodd umedisinert med katt i  ca syv år., med til sammen fire forskjellige katter. Vi har tre nå.

• Liker 4
Skrevet

Hvis det er vondt for jenta å gi fra seg katten så kansje prøv å vask oftere? Spesielt utsatt er ting i stoff. Støvsug sofaen jevnlig, vask gardiner jevnlig, bank tepper oftere. Skyll moppen før den går ned i bøtta igjen. Allergiforbundet anbefalte plastgardiner og skinnsofa for allergikere med dyr. Min allergiske stesønn klarer seg helt fint hos meg, vi har særbo, men jeg vasker hele huset en gang hver mnd. Støvsuger sofa, vasker gardiner, flytter alle møbler bort for å få med alt som gjemmer seg. Tak og vegger tar jeg minimum en gang i året. Min stesønn reagerer nesten aldri hos meg, men hos mange andre. Så jeg vet det hjelper. Klær gardiner pledd og lignende tromler jeg for å fjerne alle hår, katten har fast plass på teppene sine, legger han seg på andre steder legger jeg "katteteppe" der også, slik at jeg kan fjerne teppene når stesønn kommer på besøk. Alt for å beholde alle familiemedlemmer! :) 

• Liker 4
Skrevet

Sikker på at pus er problemet? Dere har ikke bytta vaskemiddel eller noe i det siste da? Jeg har vert allergisk mot katt i "alle år, men så fikk jeg meg kjæreste som hadde katter. Nå har jeg bodd umedisinert med katt i  ca syv år., med til sammen fire forskjellige katter. Vi har tre nå.

nja.. Har skiftet fra jif til Ajax faktisk... kunne jo prøvd å kutte det ut, men er ganske sikker på at det e katten altså.

Skrevet

Stejenta på elleve er allergisk mot nesten alle dyr. Men vi prøvde med katt for fire år siden og det gikk overraskende bra. Men nå i det siste har hun begynt å reagere. Hun begynner å nyse i det hun kommer inn i huset, i det hun står opp om morgenen og lar det gå.. Men verken hun eller faren sier noen ting. Jeg tenker at de ikke vil kvitte seg med katten, og at det er derfor de ikke sier noe. Men hva kan dette gjøre i lengden? Kan det utvikle andre allergier, astma ol??

Valgte dere å prøve katt til tross for allergier? (Jeg koker... Men velger å være konstruktiv her)

Vi har hyperallegiker i hus. Dette kan jeg noe om.

Barnet kan i verste fall havne i koma,  vil utvikle kronisk astma og generelt dårlig allmennstlstand dersom kroppen skal provoseres daglig.

Katten må ut I DAG og i tillegg må dere vaske hele huset grundig, rense tekstiler. Gjerne vaske alt dere kan av sofaputer etc.

Allergi hos barn kan utvikle seg steerkt over natten. Nysing i dag kan bety pustebesvær i morgen og koma i overimorgen. Dette haster. Vennligst ta kontakt med lege asap.

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er vondt for jenta å gi fra seg katten så kansje prøv å vask oftere? Spesielt utsatt er ting i stoff. Støvsug sofaen jevnlig, vask gardiner jevnlig, bank tepper oftere. Skyll moppen før den går ned i bøtta igjen. Allergiforbundet anbefalte plastgardiner og skinnsofa for allergikere med dyr. Min allergiske stesønn klarer seg helt fint hos meg, vi har særbo, men jeg vasker hele huset en gang hver mnd. Støvsuger sofa, vasker gardiner, flytter alle møbler bort for å få med alt som gjemmer seg. Tak og vegger tar jeg minimum en gang i året. Min stesønn reagerer nesten aldri hos meg, men hos mange andre. Så jeg vet det hjelper. Klær gardiner pledd og lignende tromler jeg for å fjerne alle hår, katten har fast plass på teppene sine, legger han seg på andre steder legger jeg "katteteppe" der også, slik at jeg kan fjerne teppene når stesønn kommer på besøk. Alt for å beholde alle familiemedlemmer! :) 

Mitt barn var hos sin tante som gjorde det samme. Plutselig en natt måtte han på legevakten. Dette var selvfølgelig før vi visste om allergien. Den kom over natten!

Ordene "min stesønn reagerer NESTEN aldri hos meg" er en innrømmelse av at dere leker med helsen hans, dessverre. Jeg skriver det ikke for å være ubehagelig, men for at du skal forstå alvoret av hva dere tar sjansen på her.

• Liker 3
Skrevet

Min kusine var allergisk mot både hund og katt. Hver gang hun var hos oss, noe som var ganske ofte, koste hun med hunden og katten vår. Allergien forsvant etter hvert. Hun er i dag voksen og har 1 hund og 2 katter selv. Har ikke vist tegn til allergi siden hun var liten og ikke hørte på foreldrene da hun skulle kose med dyra :)

Anonymkode: cf43f...85b

Skrevet

Min kusine var allergisk mot både hund og katt. Hver gang hun var hos oss, noe som var ganske ofte, koste hun med hunden og katten vår. Allergien forsvant etter hvert. Hun er i dag voksen og har 1 hund og 2 katter selv. Har ikke vist tegn til allergi siden hun var liten og ikke hørte på foreldrene da hun skulle kose med dyra :)

Hva vil du med innlegget ditt?

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir rent skremt av å lese om hva som hendte med barnet ditt i denne tråden, Rotemor. Det er skummelt at det kan utvikle seg så hurtig. Takk for at du deler, jeg tror ikke jeg er den eneste som ikke visste dette.

Anonymkode: c5172...4c8

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir rent skremt av å lese om hva som hendte med barnet ditt i denne tråden, Rotemor. Det er skummelt at det kan utvikle seg så hurtig. Takk for at du deler, jeg tror ikke jeg er den eneste som ikke visste dette.

Anonymkode: c5172...4c8

Takk :)

Når man har kjent noe slikt på kroppen så setter det spor. Allergi er virkelig alvorlig av og til :)

• Liker 1
Skrevet

Hva vil du med innlegget ditt?

Er det ikke lov å komme med egne erfaringer?

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke vitsen med å dementere alvoret.

• Liker 2
Skrevet

hun kan utvikle kraftig astma i verste fall. I bestefall forblir det slik det er nå. Eller noe midt i mellom. Men dette å skaffe katt! Det mest allergifremkallende av alle dyr når barnet er allergisk og dere vet om allergien er det mest ukloke foreldre kan gjøre. Dere kan skade barnets helspå livstid, noe jeg vet litt for mye om hvordan det er å måtte leve med. Ut med katta og full nedvasking av hele huset, med klær og møbler. Katteallergener er ekstremt vanskelig å få ut av huset, når dere først har fått de inn. Noen må faktisk bytte bolig for å bli bra helsemessig. J.fr. Kjell Aas allergiviten.no

Anonymkode: a4331...333

• Liker 3
Skrevet

Synes det er utrolig tragisk av dere å prøve å se hvordan det går. En ting er at jenta opplever allergi, men hva med katten? Nå skal dere plutselig bare kaste den bort som om den ikke var et levende vesen med følelser. Når folk oppfører seg slik blir jeg virkelig forbanna. Det virker som om de tror at et dyr bare er en slags leke som man kan gjøre som man vil med. 

Anonymkode: 6f45a...7bd

• Liker 7
Skrevet

hvorfor i all verden skaffet dere katt da dere visste fars barn er allergisk??!!

hun kan få astma m.m nå...kvitt dere med dyr, røyk, lufte godt og rengjør godt! 

Håper ikke dere røyker...:-:

Anonymkode: c9c94...117

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke vitsen med å dementere alvoret.

Fint at det nå er flere på kg som har skjønt alvoret med katt/husdyr og allergi. Tidligere har jeg følt meg ganske alene med denne kunnskapen. 

Anonymkode: a4331...333

• Liker 3
Skrevet

En ting jeg har litt vanskelig for å forstå: Dere viste om barnets allergi, likevel går dere til anskaffelse av en katt, nettopp det hun er allergisk for...........hvorfor??

Så nå har dere en katt som har bodd hos dere i fire år og som nå må bort.......er det greit synes du? Det florerer av katter på gies-bort markedet nå, og Kattens Vern er overbelastet. 

Dette er bare så fullstendig høl i hodet og ansvarsløst at jeg blir helt matt. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...