Gå til innhold

Angst for søvn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før jeg starter å skrive vil jeg si at jeg ikke har angst-diagnose. (enda iallefall).

Jeg vet ikke om jeg egentlig har en angst mot å sove, men jeg trenger iallefall noen råd. Det er to ting jeg sliter med. Jeg klarer virkelig ikke å sovne. Jeg legger meg for å sove, og får en klump i magen. Den klumpen man får når man har utrolig dårlig samvittighet for noe, og det er noe jeg får hver eneste kveld uten noe å ha dårlig samvittighet for. Jeg begynner å tenke på hvordan jeg puster (fordi jeg får et slags press i brystet), også begynner jeg automatisk å holde pusten fordi jeg tenker for mye på det, og det resulterer i at jeg ligger våken i flere timer, og kan også begynne å gråte.

Jeg har over en lengre periode våknet opp med flashbacks over ting jeg har opplevd tidligere som har ødelagt barndommen min, eller en del ting jeg selvfølgelig vil glemme. Jeg har også hatt en del mareritt (blitt litt bedre i det siste), og det resulterer i dårlig søvn. De to-tre siste ukene har ting vært virkelig ille. Jeg har våknet hvert 20 minutt, hele natta i snart to uker nå - og jeg blir utslitt av det. Sovner som oftest fort igjen, men kan også ligge våken i timesvis. 

Tips og råd taes i mot med takk, da jeg ikke vil være zombie lenger og gjerne vil klare å sove!!

Anonymkode: c8c0d...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Lakenskrekk. 

Problemet her er at du har kommet inn i en dårlig sirkel. Du er redd for å kjenne på angsten når du legger deg, og ergo dukker den opp. Sier ikke at dette er utgangspunktet for problemet, men det har en tendens til å bli en slik selvoppfyllende profeti som gjør det vanskeligere å bli kvitt. 

Det kan virke som at du ikke vil bli skikkelig kvitt søvn-vanskene dine før du tar tak i de underliggende problemene. 

På nettsiden sovno.no finner du mange tips mot insomnia, og dårlig søvn. De har f.eks en utvidet liste med søvnhygiene-tips (det er råd som f.eks ikke skru på lyset om natten, ikke se på klokken når du våkner om natten, ikke bruk senga til annet enn søvn og sex, ting som skal gjøre det enklere å få sove), å følge alle disse pleier å hjelpe for milde søvnvansker. 

Har du en mulighet til å få bearbeidet traumene du husker fra barndommen din? Er dette noe som påvirker deg ellers i dagliglivet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakenskrekk. 

Problemet her er at du har kommet inn i en dårlig sirkel. Du er redd for å kjenne på angsten når du legger deg, og ergo dukker den opp. Sier ikke at dette er utgangspunktet for problemet, men det har en tendens til å bli en slik selvoppfyllende profeti som gjør det vanskeligere å bli kvitt. 

Det kan virke som at du ikke vil bli skikkelig kvitt søvn-vanskene dine før du tar tak i de underliggende problemene. 

På nettsiden sovno.no finner du mange tips mot insomnia, og dårlig søvn. De har f.eks en utvidet liste med søvnhygiene-tips (det er råd som f.eks ikke skru på lyset om natten, ikke se på klokken når du våkner om natten, ikke bruk senga til annet enn søvn og sex, ting som skal gjøre det enklere å få sove), å følge alle disse pleier å hjelpe for milde søvnvansker. 

Har du en mulighet til å få bearbeidet traumene du husker fra barndommen din? Er dette noe som påvirker deg ellers i dagliglivet? 

tusen takk for svar! Jeg elsker virkelig å sove, men klarer ikke, og som du sier; jeg er redd fordi jeg vet hva som venter meg på kvelden når jeg legger meg.

jeg trodde jeg hadde bearbeidet de godt nok, men tydeligvis ikke. Har ikke hatt det sånn her før, og traumene skjedde for 6mnd-2år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Søvnvansker over lengre tid kan ha veldig negativt utslag på konsentrasjonen og påvirke den psykiske helsa di. Les litt på sovno.no, det er en veldig god side med tips og råd fra de beste søvnekspertene i Norge. Om sovevanskene ikke bedrer seg ville jeg gått til fastlegen. 

Håper du får bukt med søvn-problemene, og minnene.
Sender deg en klem, og husk at du er verdifull og god nok! :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Traumer som skjedde for såpass kort tid siden er sannsyligvis ikke bearbeidet. Det tar tid. Det at du ikke får sove, og føler denne klumpen og søvnen når deg ikke.

Jeg er ikke psykolog, men jeg henger meg på Rainstorm. Kloke ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnvansker over lengre tid kan ha veldig negativt utslag på konsentrasjonen og påvirke den psykiske helsa di. Les litt på sovno.no, det er en veldig god side med tips og råd fra de beste søvnekspertene i Norge. Om sovevanskene ikke bedrer seg ville jeg gått til fastlegen. 

Håper du får bukt med søvn-problemene, og minnene.
Sender deg en klem, og husk at du er verdifull og god nok! :klem: 

Tusen takk, leste en del om det i går før jeg endelig sovnet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Traumer som skjedde for såpass kort tid siden er sannsyligvis ikke bearbeidet. Det tar tid. Det at du ikke får sove, og føler denne klumpen og søvnen når deg ikke.

Jeg er ikke psykolog, men jeg henger meg på Rainstorm. Kloke ord.

Hvordan bearbeider man sånne ting, da?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...