Berit Skrevet 12. november 2015 #121 Del Skrevet 12. november 2015 Klart eg meinte det! I den grad spørsmålet i det heile er så viktig at det er eigna til å avgjere om ein er raus eller ikkje, og det synest eg ikkje, så vil eg likevel seie her at det er å tole litt av kvart. Tru litt godt om folk, setje pris på den innsatsen dei har gjort, vise litt humør, vere litt overberande. Og absolutt ikkje bruke ordet "respekt", som jo etter kvart har mista alt innhald.Enig i alt du sier utenom den siste setningen. Men er nok enig i det og på den måten at andre skal irettesette andre til å vise respekt. For det er egentlig bare tåpelig, i hvert fall i slike sammenhenger som dette. Men at en selv tenker at en vil vise respekt, synes jeg positivt, og føler meg vel selv av å gjøre det jeg tenker andre setter pris på. Setter og pris på at andre viser omtanke og bryr eg. Det viser at man har respekt for hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 12. november 2015 #122 Del Skrevet 12. november 2015 Nei, jeg har et par inne sko som jeg har med meg og går med inne på f.eks julebord, besøk. På byen ute hvor jeg går inn og ut på steder har jeg noen andre sko, ja. Har et par fine utesko også.Drasser du på ekstra sko når du er på byen eller på julebord? Og bytter når du går innenfor døra? Vel, sko som har vært innenfor en bar eller på julebord er heller ikke greit å ha på seg inne i folks private hjem ette rmin mening. Folk på bar eller utesteder søler, og gulvet blir fullt av øl, drinker, eller vin. på toalettene er det ofte fuktighet, og gudene veit hvor det kommer fra. Det får du under skoa. Det samme skjer på julebord. I tillegg til matsøl. Og så tar du skoene av deg altså, putter dem i veska, og bærer dem med deg. Og skal du i selskap i et privat hjem så tar du gjerne samme skoa med deg og har på deg inne der. Fordi du bare har brukt dem inne. Må gjerne rette meg hvis det er feil, men slik du skriver så er det jo slik du gjør. Greit nok at du sier at du har andre sko på utesteder, men julebord og utested er egentlig same shit, different wrapping. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 12. november 2015 #123 Del Skrevet 12. november 2015 Drasser du på ekstra sko når du er på byen eller på julebord? Og bytter når du går innenfor døra? Vel, sko som har vært innenfor en bar eller på julebord er heller ikke greit å ha på seg inne i folks private hjem ette rmin mening. Folk på bar eller utesteder søler, og gulvet blir fullt av øl, drinker, eller vin. på toalettene er det ofte fuktighet, og gudene veit hvor det kommer fra. Det får du under skoa. Det samme skjer på julebord. I tillegg til matsøl. Og så tar du skoene av deg altså, putter dem i veska, og bærer dem med deg. Og skal du i selskap i et privat hjem så tar du gjerne samme skoa med deg og har på deg inne der. Fordi du bare har brukt dem inne. Må gjerne rette meg hvis det er feil, men slik du skriver så er det jo slik du gjør. Greit nok at du sier at du har andre sko på utesteder, men julebord og utested er egentlig same shit, different wrapping. Vil ikke kalle det "drasse på", det høres så negativt ut når du sier det sånn. Ha, ha, men det er det jeg gjør. Har en egen fin liten skotøypose. Julebord kan være så mangt, både hjemme privat med nære få venner, eller på f.eks arrangert stort julebord på et leid lokale. På større lokaler blir skoene selvsagt litt skitne, noen ganger mye. Da får man heller vaske de litt under etterpå. Pusser jo skoene med jevne mellomrom også. Pleier å vaske de litt da også. Men gullende rene til enhver tid er de vel ikke. Tror vel de aller fleste synes det er greit nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 12. november 2015 #124 Del Skrevet 12. november 2015 Drasser du på ekstra sko når du er på byen eller på julebord? Og bytter når du går innenfor døra? Vel, sko som har vært innenfor en bar eller på julebord er heller ikke greit å ha på seg inne i folks private hjem ette rmin mening. Folk på bar eller utesteder søler, og gulvet blir fullt av øl, drinker, eller vin. på toalettene er det ofte fuktighet, og gudene veit hvor det kommer fra. Det får du under skoa. Det samme skjer på julebord. I tillegg til matsøl. Og så tar du skoene av deg altså, putter dem i veska, og bærer dem med deg. Og skal du i selskap i et privat hjem så tar du gjerne samme skoa med deg og har på deg inne der. Fordi du bare har brukt dem inne. Må gjerne rette meg hvis det er feil, men slik du skriver så er det jo slik du gjør. Greit nok at du sier at du har andre sko på utesteder, men julebord og utested er egentlig same shit, different wrapping. Du gløymte ein ting: mellom bæringa heim og takinga til ein privat heim, så har ein gjerne vaska av sålene på skoa, då. Eg vil tru dei fleste av inneskoa mine, som eg for øvrig også brukar ute i sommarhalvåret, likevel er om lag like reine som stuegolva eg ikkje er velkommen til å bruke dei på. I følgje alle dei her som eg openberrt ikkje har i omgangskretsen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 12. november 2015 #125 Del Skrevet 12. november 2015 du er hjemme hos kjentfolk. Hvem bryr seg. Norske hjem er renere enn i andre land der sko inne er vanlig. Er bare positivt.Hvorfor pynter de seg da før selskapet i det hele tatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 13. november 2015 #126 Del Skrevet 13. november 2015 Jada, det er mulig å vaske sko. Men jeg har enda ikke sett en eneste god grunn for at man på død og liv skal ha sko på inne. Det er første gang jeg har hørt at dette er normalt noe sted. Og som sagt tidligere: Man trenger ikke pynte seg i den fineste stasen som krever høye hæler eller finsko for å ikke se dumt ut. Men det kan være hva jeg ser for meg. Andre har kanskje lavere terskel for hva som ser dumt ut og ikke enn hva jeg har. Men her i min stue får dere bare se dumme ut etter deres mening. Ingen her hadde lagt merke til eller tenkt over manglende sko på parketten, for det er hva man kaller normal folkeskikk å ikke dra med seg sko inn i huset 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 13. november 2015 #127 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Jada, det er mulig å vaske sko. Men jeg har enda ikke sett en eneste god grunn for at man på død og liv skal ha sko på inne. Det er første gang jeg har hørt at dette er normalt noe sted. Og som sagt tidligere: Man trenger ikke pynte seg i den fineste stasen som krever høye hæler eller finsko for å ikke se dumt ut. Men det kan være hva jeg ser for meg. Andre har kanskje lavere terskel for hva som ser dumt ut og ikke enn hva jeg har. Men her i min stue får dere bare se dumme ut etter deres mening. Ingen her hadde lagt merke til eller tenkt over manglende sko på parketten, for det er hva man kaller normal folkeskikk å ikke dra med seg sko inn i huset Jeg er til dels enig med deg når det kommer til det daglige, men at du aldri har hørt om en eneste god grunn til å ha på sko inne, blir for meg litt merkelig.Vi har hatt to barnedåper, og to konfirmasjoner i vårt hus. Alle selskapene hadde mellom 20-30 gjester.Alle selskapene ble holdt på våren, det var tørt og fint ute, ingen støvler eller vintersko i sikte, kun bunadsko, dressko, mokkasiner, og pumps, og på grunn av det flotte været ble det beveget seg mye inn og ut i løpet av dagen.Hadde det i slike settinger vært naturlig for deg å be gjestene ta av seg skoene? Jeg tenker det ville blitt kaos her i huset i alle fall, om 20-30 gjester skulle ta av og på seg skoene hver gang de gikk ut og inn i løpet av disse dagene. Vi opplevde det i alle fall som mest praktisk at alle hadde sine sko på, selv om det medførte litt ekstra rengjøring i ettertid. Jeg må legge til at om vi hadde hatt dåp om vinteren, hadde vi mest sannsynlig ikke kunnet ha selskapene hjemme, eller så hadde vi måttet redusere antall gjester, fordi det hadde krevd såpass mye ekstra plass med tanke på yttertøy og utesko. Endret 13. november 2015 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 13. november 2015 #128 Del Skrevet 13. november 2015 Mekelig for deg, men det har faktisk vært en selvfølge at folk har hentet skoa sine når de skulle ut. Enten for å oppholde seg ute, eller for å ta en røyk. Så jo, det har aldri vært et tema eller noe verken jeg eller andre har tenkt over. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 13. november 2015 #129 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Du gløymte ein ting: mellom bæringa heim og takinga til ein privat heim, så har ein gjerne vaska av sålene på skoa, då. Eg vil tru dei fleste av inneskoa mine, som eg for øvrig også brukar ute i sommarhalvåret, likevel er om lag like reine som stuegolva eg ikkje er velkommen til å bruke dei på. I følgje alle dei her som eg openberrt ikkje har i omgangskretsen min. Da er det vel heller litt firkantet hvis ikke folk tåler det heller. Tror de fleste tåler det, men hvis de ber meg ta mine innesko av, så gjør jeg det. Skulle bare mangle når man er på besøk i et annet sitt hjem. Da følger man deres regler. Endret 13. november 2015 av Berit 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 13. november 2015 #130 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Mekelig for deg, men det har faktisk vært en selvfølge at folk har hentet skoa sine når de skulle ut. Enten for å oppholde seg ute, eller for å ta en røyk. Så jo, det har aldri vært et tema eller noe verken jeg eller andre har tenkt over. Det virker som om det er merkelig for de fleste, ikke bare for meg.Selv om de fleste er enige om at utesko ikke skal brukes til daglig inne, har også de fleste gitt uttrykk for at de gjør unntak i enkelte situasjoner der det er hensiktsmessig. Eksempler kan være når de har håndtverkere som går ut og inn, eller ved store (eller mindre) formelle selskaper der det benyttes pensko.Jeg er rimelig sikker på at absolutt alle har sin grense der de ikke lenger ser på sko inne som viktig, selv om noen har en litt høyere grense enn andre.For å sette det på spissen, jeg er temmelig sikker på at ingen sier til ambulansepersonell, når de kommer for å hjelpe et sykt familiemedlem, at de må ta av seg på beina før de går inn!Og jeg er klar over at dette er et søkt eksempel, men det er etter min mening like søkt å si at det aldri finnes unntak. Endret 13. november 2015 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #131 Del Skrevet 13. november 2015 Dette temaet var faktisk så interessant at det burde lages en poll av typen "er det greit å gå med pumps inne hos folk". Skitne vinterstøvler tror jeg vi alle er enige om at ikke er greit. Anonymkode: b5417...f27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 13. november 2015 #132 Del Skrevet 13. november 2015 Det virker som om det er merkelig for de fleste, ikke bare for meg.Selv om de fleste er enige om at utesko ikke skal brukes til daglig inne, har også de fleste gitt uttrykk for at de gjør unntak i enkelte situasjoner der det er hensiktsmessig. Eksempler kan være når de har håndtverkere som går ut og inn, eller ved store (eller mindre) formelle selskaper der det benyttes pensko.Jeg er rimelig sikker på at absolutt alle har sin grense der de ikke lenger ser på sko inne som viktig, selv om noen har en litt høyere grense enn andre.For å sette det på spissen, jeg er temmelig sikker på at ingen sier til ambulansepersonell, når de kommer for å hjelpe et sykt familiemedlem, at de må ta av seg på beina før de går inn!Og jeg er klar over at dette er et søkt eksempel, men det er etter min mening like søkt å si at det aldri finnes unntak.Det er jo helt spesielle situasjoner. Jeg har ikke bedt murerne om å ta av seg skoa når de skulle montere ny ovn. Og ambulansepersonell hadde heller ikke fått beskjed om det. Det der var jo helt ekstremt satt på spissen Det finnes unntak, men ved anledninger man feirer hjemme så kan det virkelig ikke være så upraktisk å kaotisk å ta skoa av og på når det behøves. Man løper jo ikke inn og ut terrassedøra når man er i familieselskap. Joda, det er enklere når det er snakk om 30-40 stk som skal henge av seg klær osv, men de færreste har vel selskaper av den størrelsen hjemme i sitt eget hjem. Og det virker som at det er mange her som mener at man er sær uansett. Bare fordi de er invitert og det ikke er helt uformelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 13. november 2015 #133 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Det er jo helt spesielle situasjoner. Jeg har ikke bedt murerne om å ta av seg skoa når de skulle montere ny ovn. Og ambulansepersonell hadde heller ikke fått beskjed om det. Det der var jo helt ekstremt satt på spissen Det finnes unntak, men ved anledninger man feirer hjemme så kan det virkelig ikke være så upraktisk å kaotisk å ta skoa av og på når det behøves. Man løper jo ikke inn og ut terrassedøra når man er i familieselskap. Joda, det er enklere når det er snakk om 30-40 stk som skal henge av seg klær osv, men de færreste har vel selskaper av den størrelsen hjemme i sitt eget hjem. Og det virker som at det er mange her som mener at man er sær uansett. Bare fordi de er invitert og det ikke er helt uformelt. Som jeg sa, var det satt på spissen. For veldig mange ville det vært veldig kaotisk om alle skulle ta av seg på beina når det er mange samlet. For å bruke vårt hus som eksempel, har vi stue til å romme 20-30 mennesker, men entréen (ca 3,5- 4 m2) er ikke egnet for slike mengder sko og yttertøy. Ikke har vi noe annet egnet rom disponibelt til slikt bruk heller. Da er det mye mer hensiktsmessig at folk beholder skoene på, når vi er så mange samlet. Og her jeg bor er det ikke uvanlig at folk har større selskaper hjemme hos seg selv, det være seg dåp, konfirmasjoner, eller minnesamvær etter begravelser. Dette fordi det ikke er så mange tilgjengelige selskapslokaler i nærheten, og når etterspørselen er så stor, blir det fort veldig dyrt. Jeg mener ikke at man er sær uansett, men jeg mener man er sær dersom man lar prinsipper gå foran alt, uten å vurdere hva som er mest hensiktsmessig ut i fra situasjonen. Endret 13. november 2015 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 13. november 2015 #134 Del Skrevet 13. november 2015 Det er jo helt spesielle situasjoner. Jeg har ikke bedt murerne om å ta av seg skoa når de skulle montere ny ovn. Og ambulansepersonell hadde heller ikke fått beskjed om det. Det der var jo helt ekstremt satt på spissen Det finnes unntak, men ved anledninger man feirer hjemme så kan det virkelig ikke være så upraktisk å kaotisk å ta skoa av og på når det behøves. Man løper jo ikke inn og ut terrassedøra når man er i familieselskap. Joda, det er enklere når det er snakk om 30-40 stk som skal henge av seg klær osv, men de færreste har vel selskaper av den størrelsen hjemme i sitt eget hjem. Og det virker som at det er mange her som mener at man er sær uansett. Bare fordi de er invitert og det ikke er helt uformelt. Jeg synes det hadde vært veldig merkelig og sært hvis jeg hadde blitt bedt om å ta av og på meg sko i et selskap hjemme hos noen. Jeg har vært i konfirmasjoner, barnedåper, 17. mai-feiringer og bryllup hjemme hos folk på våren og sommeren, og har ingen av stedene blitt bedt om å ta av penskoene inne. Bunad uten sko er merkelig, både ute og inne. Og jo ,man går mye ut og inn i et sånt type selskap hvis været er ok. Det er ofte "pause" mellom mat og kaffe, kanskje noen aktiviteter ute, man trenger luft osv, som gjør at det er helt naturlig.Å tørke over gulvene er en av ryddejobbene etter et sånt type selskap hjemme, og det er lettere enn å passe på at alle følger regelen om å ta av seg skoene hver gang man kommer inn fra terrassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #135 Del Skrevet 13. november 2015 Jeg går med sko inne hos de som har det møkkete. Hvis folk har det normalt reint tar jeg at skoa på dørmatta.Så.. har du tenkt over renholdet ditt? Anonymkode: f7237...4af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 13. november 2015 #136 Del Skrevet 13. november 2015 Jeg går med sko inne hos de som har det møkkete. Hvis folk har det normalt reint tar jeg at skoa på dørmatta.Så.. har du tenkt over renholdet ditt?Anonymkode: f7237...4afDerfor folk tar av seg sko her altså! Altså.. Jeg ser begge sider av saken, men jeg skjønner ikke de som argumenterer her om at det ser så dumt ut. Joda, bunad uten bunadsko ser sikkert dumt ut. Men i våre familier er ikke bunad så mye brukt at det er på i selskaper vi har her hjemme. Knapt nok på 17. mai egentlig. Så det har nok noe om hvilken type bekledning som er foretrukket hos forskjellige også da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 13. november 2015 #137 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Bunad uten sko er merkelig, både ute og inne. Og som en liten fotnote: Bunad uten sko ser ikke bare merkelig ut, men det er veldig upraktisk også.Bunadens lengde er vanligvis tilpasset med sko på, og når man går med bunad uten sko, blir den ofte akkurat litt for lang,slik at man soper gulvet med den,Det samme gjelder forøvrig andre lange kjoler, selv om det ikke er så ofte man bruker andre fotside kjoler enn bunad til slike anledninger. Endret 13. november 2015 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #138 Del Skrevet 13. november 2015 Det er jo helt spesielle situasjoner. Jeg har ikke bedt murerne om å ta av seg skoa når de skulle montere ny ovn. Og ambulansepersonell hadde heller ikke fått beskjed om det. Det der var jo helt ekstremt satt på spissen Det finnes unntak, men ved anledninger man feirer hjemme så kan det virkelig ikke være så upraktisk å kaotisk å ta skoa av og på når det behøves. Man løper jo ikke inn og ut terrassedøra når man er i familieselskap. Joda, det er enklere når det er snakk om 30-40 stk som skal henge av seg klær osv, men de færreste har vel selskaper av den størrelsen hjemme i sitt eget hjem. Og det virker som at det er mange her som mener at man er sær uansett. Bare fordi de er invitert og det ikke er helt uformelt. Jo, det gjør vi faktisk rett som det er. Når det er sommer er det hyggelig å ha verandadøren åpen, og da går folk inn og ut. Spesielt røykerne selvfølgelig, men også andre. Anonymkode: b5417...f27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 13. november 2015 #139 Del Skrevet 13. november 2015 Jo, det gjør vi faktisk rett som det er. Når det er sommer er det hyggelig å ha verandadøren åpen, og da går folk inn og ut. Spesielt røykerne selvfølgelig, men også andre.Anonymkode: b5417...f27Jo, men ikke så mye at det ikke er tid til å ta på seg sko om man skal ut i hagen? Det hele er rart synes jeg. Har aldri opplevd at noen har tatt det som en selvfølge å gå inn med sko. Uten at noen har sagt noe som helst tar besøket av skoa når de kommer inn, og skoa på når de går ut. En gang var mannen så lur å tillate røyking i loftstua pga dårlig vær. Etter å ha kjent på den stanken i flere dager etterpå til tross for lufting så har jeg krevd at de står ute, enten det er full orkan eller ikke. Men sko har jeg aldri sett på som et tema en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 13. november 2015 #140 Del Skrevet 13. november 2015 Jeg var i besøk i går. Vi var 4 gjester som jeg ikke hadde vært i besøk sammen med før. Alle fire hadde med seg inne pensko som de skiftet til inne. I min omkrets er det visst ganske normalt. Vi gjør det tilogmed når vi går i bunad inne hjemme hos noen, men er somoftest ute når vi er i bunad. Vi er vel ikke så nøye om at vi ikke er så pene på bena ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå