Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier, hva studerer du? Har du alltid visst at det var det du skulle studere  eller hvordan fant du det ut? 

Hilsen ei som er passe stressa for hva hun skal velge til våren... 

Anonymkode: 03142...94f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykologi. Har vært innom mye annet på veien, men alltid kommet tilbake til psykologien. Mennesker fascinerer meg. 

Anonymkode: 349d0...973

Skrevet

Var lenge, lenge usikker på om hva jeg skulle studere, men jeg ville gjerne jobbe med psykisk helse på ett eller annet vis. Visste at jeg ikke kom til å klare psykologistudiet så det gikk jo ut. Så jeg startet på vernepleien, men var i tvil hele første året, var grusomt:P Men er veldig glad jeg fullførte, jobbet litt, tok etterutdanning og jobber nå innen psykisk helse:)

Anonymkode: f567d...b53

Gjest Linaria
Skrevet (endret)

Er litt komplisert akkurat nå, studerer egentlig nordisk på UiO, men er på utveksling og tar nå fag innen Celtic Studies på University of Edinburgh, og kommer til å fortsette med det dersom jeg kommer inn på universitetet her neste år. Føler jeg har ganske god sjans. 

Endret av Linaria
Skrevet

Jeg studerer farmasi. Går førsteåret nå. Jeg hadde virkelig ingen anelse om hva jeg skulle studere før sommeren før 3vgs. Noen fortalte meg om ei som studerte farmasi, jeg syntes det hørtes spennende ut og fra det øyeblikket har jeg vært solgt.

Skrevet

Juss. Bestemte meg i løpet av vg3. Var nok mest tilfeldigheter, men liker meg godt.

Skrevet

jeg studerer vernepleie. jeg har alltid visst at jeg vil jobbe med å hjelpe mennesker, men det tok litt tid før jeg fant ut hvilket studie som var riktig for meg. med bachelor som vernepleier har jeg mange muligheter og kan jobbe med mye forskjellig. jeg har jobba med psykisk utviklingshemmede barn i over 6 år og trives veldig godt med det. jeg har også lyst til å jobbe innenfor psykiatrien, men fortsatt med barn og ungdom. jeg kunne også tenke meg å jobbe med samme brukergruppe som jeg gjør nå, men kanskje i andre omgivelser som f.eks. skole eller barnehage. så lenge jeg vet at jeg vil jobbe med mennesker så føles vernepleie som et trygt og ikke minst riktig studievalg for meg :-)

Skrevet

Master innenfor samfunnsvitenskap :) Har også en statsvitenskapelig bachelor i bunn + en haug med andre fag innenfor sosiologi, historie og litt diverse samt et årsstudium i nordisk språk og litteratur. Jeg begynte på bachelor i sosiologi men bytta etter et år, har i grunn ikke angret men synes fortsatt sosiologi er kjempespennende. Når man har interesser som mine, som går i retning samfunnsvitenskap og humaniora, har hvertfall jeg tenkt at det er viktig å tenke langsiktig når man velger fag slik at man ikke låser seg til en retning hvor sannsynligheten for å få relevant jobb er veldig liten.

Jeg tror du gjør lurt i å sette deg ned og lage en liste over hva du er flink til, hva du liker å gjøre, og hvis mulig også tenke over hva slags type jobb du tror du kunne like. Liker du f.eks å jobbe med mennesker, er du glad i tall, vil du kanskje ha en jobb med turnus.. Det er også lurt å se på hvilke videreutdanningsmuligheter som finnes, og særlig innenfor helsesektoren kommer det stadig flere gode muligheter til dette.

Har du selv gjort deg noen tanker om hva du kunne tenke deg å studere? :) 

Gjest Entreflex
Skrevet

Studerer psykologi i England. Fant ut at jeg ville studere psykologi i vg2 da faget var ekstremt spennende, og valg av universitet i utlandet kom på grunnlag av det høye nivået på psykologistudiet her. Jeg vet jeg skal bygge på med en master etter endt bachelor, men jeg vet ikke hva enda. 

Skrevet

Master innen matematikkdidaktikk. 

(Lektor 1-7 klasse)

Anonymkode: 697b7...fcb

Skrevet

Bibliotek- og informasjonsfag. Har gått noe annet før, men fant ut ganske sent inn i løpet av det første studiet at bibliotek var mer riktig for meg. Så: Nesten tre år med opprinnelig studie, et år permisjon pga. sykdom (og i den perioden skjønte jeg at jeg ville bytte beite), og så over på det studiet som i dag føles veldig riktig. I tillegg gikk jeg et år på folkehøgskole før høyere studier.

Det er skummelt å bestemme seg for hva man skal gjøre videre med livet, men det er viktig å huske på at selv om man har tatt et valg er det ikke hugget i stein. Ikke at man skal flikke fra studie til studie til evig tid, men vi er faktisk ganske heldige her i landet med tanke på at vi har gode muligheter til å ombestemme oss. Skulle du velge noe du finner ut er feil for deg så har du muligheten til å velge på ny, som mange andre har gjort før deg. Husk på det i perioden fremover, for den er jo veldig stressende :klem1:

Skrevet

Folkehelse på hioa :)

Anonymkode: fc005...4cc

Skrevet

Jeg studerer Ledelse og servicestrategi ved Markedshøyskolen, som jeg falt på ved en ren tilfeldighet! De siste 3-4 årene har jeg visst at det var MH jeg hadde lyst til å gå på, men har drivi å hoppa rundt på om jeg ville studere markedsføring eller innovasjon/forretningsutvikling. Har også kikket en del på BI sine markedsføringsstudier opp gjennom årene.

Har alltid interessert meg myyye for medieverdenen, men har ikke vært interessert i å jobbe med feks journalistikk, redaktørarbeid osv, men nå har jeg funnet en måte hvor jeg kan jobbe med det litt mer i bakgrunnen men fortsatt være en del av den samme verdenen :-) Per dags dato har jeg også fått et relevant internship som kommer til å hjelpe meg mye den dagen jeg er ferdigutdannet :)) 

Skrevet

Master i et humaniora/estetisk fag. Har visst at det var det jeg skulle gå siden tidlig vgs. Aner ikke hva jeg skal bli da!

Skrevet

Studerer sykepleie. Det er mye annet jeg kunne tenkt meg å studere, men det er bare sykepleier jeg kan se for meg å jobbe som. Trives veldig godt med valget mitt.

• Liker 1
Skrevet

Veterinærmedisin! Alltid ville blitt veterinær, og her er jeg midt i drømmeutdanninga :laugh:

Anonymkode: 1c4e9...16c

Skrevet

Tusen takk for svar, og så gøy å høre at mange er fornøyd med valgene sine :-) Jeg hadde bestemt meg for farmasi, men etter en psykisk knekk i sommer så ble planen lagt på is (for alltid). Så nå aner jeg egentlig ikke, har alltid stått med farmasi, tannlege og veterinær, men nå som ingen av de går, så vet jeg ikke..

Skrevet

Tusen takk for svar, og så gøy å høre at mange er fornøyd med valgene sine :-) Jeg hadde bestemt meg for farmasi, men etter en psykisk knekk i sommer så ble planen lagt på is (for alltid). Så nå aner jeg egentlig ikke, har alltid stått med farmasi, tannlege og veterinær, men nå som ingen av de går, så vet jeg ikke..

Hvorfor skal en psykisk knekk stoppe dine livsdrømmer? Du tar en pause, får hjelp, kommer på beina og fortsetter! Farmasi, tannlege og veterinær er flotte utdannelser som man ikke legger på is helt uten videre. Er det med tanke på karakterer så er du ikke begrenset til å kun studere i Norge, Øst-Europa har kjempegode skoler som du burde ta en titt på, som ikke krever karakter, bare en opptaksprøve (men beinhardt studie da.. Studerer her i øst selv!). Ikke gi opp om ting ikke går etter planen! :hug:

Skrevet

Hvorfor skal en psykisk knekk stoppe dine livsdrømmer? Du tar en pause, får hjelp, kommer på beina og fortsetter! Farmasi, tannlege og veterinær er flotte utdannelser som man ikke legger på is helt uten videre. Er det med tanke på karakterer så er du ikke begrenset til å kun studere i Norge, Øst-Europa har kjempegode skoler som du burde ta en titt på, som ikke krever karakter, bare en opptaksprøve (men beinhardt studie da.. Studerer her i øst selv!). Ikke gi opp om ting ikke går etter planen! :hug:

Jeg har mistet så mye av gnisten, så tror ikke jeg klarer å komme meg gjennom et slikt studie. Vil helst begynne på noe til høsten eller 2017, og har nok ikke blitt "frisk" til da. Planen var å studere i øst-Europa, og hadde lenge planlagt å ta noen opptaksprøver til våren, men slik ble det ikke. Er derfor så leting etter er ny retning.. 

Du studerer til å bli veterinær? I hvilket land? :) 

Skrevet

Jeg har mistet så mye av gnisten, så tror ikke jeg klarer å komme meg gjennom et slikt studie. Vil helst begynne på noe til høsten eller 2017, og har nok ikke blitt "frisk" til da. Planen var å studere i øst-Europa, og hadde lenge planlagt å ta noen opptaksprøver til våren, men slik ble det ikke. Er derfor så leting etter er ny retning.. 

Du studerer til å bli veterinær? I hvilket land? :) 

Jeg fikk meg en psykisk knekk etter videregående og trodde at jeg aldri kunne bli veterinær . Et år senere, med psykolog-hjelp og litt undersøkelser rundt, hadde jeg sendt avgårde søknad til et opptaks-kurs i Ungarn (var så sykt redd:overrasket:)! Et år etter det igjen, var jeg offisielt veterinærstudent.
Jeg vil tippe du er også ung? VGS nettopp fullført eller lignende? Slapp av. Bli frisk - vi har flere her på vet/medisin/farmasi/tannlege som er 40 og oppover. Studiene har ingen aldersgrenser! Hva så om du blir student i kanskje 2018?
Ikke legg det på is men ha det som motivasjon til å bli frisk. Dette klarer du! Jeg har vært så langt nede selv, men jeg fant lyset i enden av tunnelen og er så glad for at jeg aldri gav opp på den store drømmen. Ikke gjør det du heller!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...