Gjest tjotill Skrevet 29. september 2004 #1 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg er sjef i en liten bedrift med 5 ansatte. En av dem har kun vært ansatt i 4 mnd. Den siste tiden har denne personen begynt å komme for sent på jobb og går for tidlig. Det dreier seg i utgangspunktet om 5 -10 minutter om morgenen og det samme ved arbeidstidens slutt. Da det kun er noen få minutter om å gjøre, har jeg ikke gjort så mye med det enda. De andre som jobber her er alltid klar med arbeidet klokken 7. Vedkommende som kommer for sent, kommer inn døren ti over 7 og er ikke klar til arbeid før enda noen minutter senere. Ved arbeidsdagens slutt pakker de andre sammen sakene klokken 15. Han derimot, er på vei ut døren ti på tre. Er det jeg som er for pirkete? Ønsker ikke å lage ufred pga dette, da han ellers gjør en god jobb. Men alt i alt vil det jo tross alt utgjøre ganske mange timer i øpet av et år. Noen forslag til hvordan jeg kan ta det opp med ham på en hyggelig måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 29. september 2004 #2 Del Skrevet 29. september 2004 20 minutter hver dag er en drøy halvannen time i uken - osv... Jeg synes det er frekt når det er en vane, rutine og det faktisk er sånn h*n gjør hver dag. Jeg ville spurt om det var noen grunn til det. Kanskje h*n kan ta igjen en time en dag i uken hvis det er pga henting i barnehage eller buss el. Men folk har også noen merkelige innstillinger, noen kan jo ikke vente ti minutter på en buss, men går heller før for å rekke bussen før... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 29. september 2004 #3 Del Skrevet 29. september 2004 Kanskje denne personen har jobbet et sted der dette er vanlig? Har han lite å gjøre på jobben kanskje? Jeg synes at du skal si i fra på en pen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shagya Skrevet 29. september 2004 #4 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg har lagt merke til samme tendens flere steder, og jeg syns ikke at du er for pirkete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 29. september 2004 #5 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg synes overhodet ikke du er pirkete. Det er frekt av denne arbeidstakeren å bare ta seg til rette på denne måten, og respektløst overfor deg som faktisk betaler vedkommende lønn for hele denne tiden. Jeg har ikke noen gode forslag til hvordan du skal forklare dette, men det bør nevnes i allefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. september 2004 #6 Del Skrevet 29. september 2004 Dette bør du ta opp med vedkommende, ikke bare fordi han får betalt for timer han ikke arbeider, men fordi dette er slike ting som lett blir et irritasjonsmoment for de andre på arbeidsplassen, noe som igjen kan skape ubehagelige følelser og nedsatt produktivitet blant de andre. Det KAN jo være at vedkommende har en grunn: han bor langt unna og bussene går bare med halvannen times mellomrom, eller han er alenefar og har ansvar for å lever og hente barnet på barnehage. Men like sannsynlig er det at han bare tar seg til rette. Snakk med ham, så finner du ut hva som ligger bak. Du kan for eksempel betale ham kun det han jobber. Regn lønnen kvartersvis, istedet for time- eller halvtimesvis. Fortell ham at det er uakseptablet å oppføre seg slik han gjør og gi ham en advarsel. Nå er det en stund siden jeg har lest arbeidsmiljøloven, men er ikke dette oppsigelsesgrunn om han ikke skjerper seg etter advarseler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
metteflette Skrevet 29. september 2004 #7 Del Skrevet 29. september 2004 Ta det opp med vedkommende! Det er respektløst mot sine kollegaer og det er faktisk oppsigelsegrunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musemor Skrevet 29. september 2004 #8 Del Skrevet 29. september 2004 Gi vedkommende en muntlig advarsel. Hvis det fortsatt ikke hjelper, gir du ham en skriftlig advarsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiia Skrevet 29. september 2004 #9 Del Skrevet 29. september 2004 Gi vedkommende en muntlig advarsel. Hvis det fortsatt ikke hjelper, gir du ham en skriftlig advarsel. Det er sånn det skal gjøres ihht arbeidmiljøloven og som blir praktisert her som jeg jobber. Hvis det heller ikke hjelper med skriftlig advarsel, er det oppsigelsesgrunn. Jeg ville nok tatt det opp med ham på en pen måte første gangen, så han får mulighet til å forklare seg. Regner med at det framkommer i kontrakten hva som er arbeidstiden i bedriften og ville nok henvist til denne. Der har han jo tross alt signert på at han godkjenner betingelsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2004 #10 Del Skrevet 29. september 2004 Tja, han har vært der i 4 mnd? Er det ikke vanlig å ta en "evaluering"/medarbeider samtale etter en periode som nyansatt? Kanskje han har en legitim grunn, og da bør han få forklare seg, samtidig som det bør komme frem at dette ikke er uten videre akseptabelt. HAR han en grunn (buss/barn ol) så burde han selv kommet til deg og tatt det opp, sånn at du som sjef kunne vurdert en løsning ( trekk i lønn? en time lenger dag i uken? ) Er han en flink arbeider, er det jo faktisk synd å miste ham, når en sak som denne kan løses på mange måter - synes nå jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Icy Skrevet 29. september 2004 #11 Del Skrevet 29. september 2004 Hvis han kan gjøre noe produktivt i de 20 minuttene han egentlig burde jobbet så bør han skjerpe seg. Selv jobber jeg nå der jeg har faste ting hver dag som må gjøres. Når alt er forberedt og laget klart til neste dag etc så er jeg ferdig. Kan variere fra 1 til 50 minutter før jeg egentlig skulle ha gått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2004 #12 Del Skrevet 29. september 2004 Røyker han i tillegg?... Jeg kjenner igjen problemet. Det eneste du kan gjøre, er rett og slett å ta det opp med han. Gi klar beskjed på en hyggelig måte at man betales for tiden man er tilstede på jobb. Det vil si at det forventes at man er tilgjengelig i hele arbeidstiden sin. Evt må personen trekkes i lønn.. Jeg har fortalt ansatte at de må ta seg en tidligere eller senere buss, for det er samme retningslinjer for alle. Andre kommer tidligere og leser avisen før arbeidstiden starter for eksempel. Jeg har inngått avtaler med enkelte som tar tog eller buss som går sjeldent at de kan komme en halv time senere og gå et kvarter før, men da får de færre timer. Det lønner seg å prøve å være litt fleksibel i forhold til sine ansatte, men vær obs på reaksjoner fra de andre. Jeg har erfart at spesialavtaler med enkelte lett kan føre til misnøye hos andre. Feks at andre skulle gjerne kunne gått 10 min før for å rekke et annet tog som passer bedre etc. Det greieste er å kjøre samme linje overfor alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tjotill Skrevet 29. september 2004 #13 Del Skrevet 29. september 2004 Tusen takk for alle svar. Jeg skal ha møte med ham i neste uke der jeg bla vil ta opp dette med arbeidstider. Han har ingen barn og bor i gang avstand til jobben. Mine ansatte strukturerer sin egen tid, slik at jeg slipper å benytte min tid til detalj styring. Det er alltid noe å gjøre på arbeidsplassen, slik at det er heller ingen unnskyldning for å komme sent og gå tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 29. september 2004 #14 Del Skrevet 29. september 2004 Ettersom han er forholdsvis nyansatt så burde det være greit å fortelle ham at kulturen hos dere er at alle ansatte jobber innefor en bestemt kjernetid eller fra klokken da til da. Det er så mange ulike måter å jobbe på nå at han sikkert blir glad for å bli fortalt hvordan dere vil ha det før andre ansatte og du begynner å irritere dere over ham. Hvis han er blitt orientert om saken og så gir blaffen, ja da er det på tide med en mer alvorlig samtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angie Skrevet 29. september 2004 #15 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg synes du bør gi beskjed til ham fortest mulig, slik at han vet at det ikke er akseptabelt. Det er viktig å gi beskjed kjappest mulig om det er noe du er misfrnøyd med. Det virker på meg som at denne personen er litt likegyldig til jobben sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille mor Skrevet 29. september 2004 #16 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg jobber slikt at min mann og jeg nesten overlapper hverandre to dager i uken, dvs at han slutter 15.30 og jeg begynner 15.30 så to dager i uken kommer jeg 15 min forsent. Det tok jeg opp med min arb.giver og han tok det opp med de andre ansatte, de godtok det og jeg får en 1/2 time trekk i lønnen hver uke. Enkelt og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 30. september 2004 #17 Del Skrevet 30. september 2004 Gi vedkommende en muntlig advarsel. Hvis det fortsatt ikke hjelper, gir du ham en skriftlig advarsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ringnes Skrevet 1. oktober 2004 #18 Del Skrevet 1. oktober 2004 Jeg er/var av den typen som kommer to minutter for sent til alt. Jeg somler rett og slett om morgenen, og feilberegner tiden det tar å gå til jobben. Selvsagt fryktelig irriterende for de andre (vi har vakter, så vakten før meg måtte jo alltid gå to minutter over tiden...). Det som fikk meg til å skjerpe meg, var et par syrlige, men humoristiske kommentarer fra sjefen og kollegaene mine. "Kaffen har vært klar i ti minutter, den". "Der er du jo, vi trodde du ikke kom, så vi begynte møtet fem over to, vi" "Var bussen forsinket, eller? Haha!" fra kolleger som godt vet at jeg går til jobben. Glad jeg slapp å få en muntlig advarsel, disse slengbemerkningene (som nok var nøye gjennomtenkte) var nok til at jeg skjønte hintet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå