Gå til innhold

Hva kan dette komme av?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde time hos gynekolog tidligere i dag, og opplevde noe litt rart. Jeg klarte ikke helt å slappe av, og da hun satt inn den dingsen fikk jeg forholdsvis vondt, og det lagde en liten rift. Det var ikke dødsvondt eller noe, men ikke akkurat behagelig heller. Jeg reagerte med å kaldsvette, bli ekstremt svimmel og kvalm, og slik var jeg i rundt 10 minutter etterpå. Jeg reagerte på samme måte da jeg tok hull i ørene da jeg var 12, og fikk samme reaksjon hver gang jeg prøvde å bytte øredobber i 2 år etterpå. Jeg reagerer også likt når jeg tar blodprøver.

Hva kommer det av egentlig? Syns det er himla merkelig. Hadde forstått det dersom jeg hadde gruet meg fælt og vært veldig nervøs, kanskje hyperventilert litt (eller ikke pustet i det hele tatt), men jeg var helt rolig, med unntak av at jeg ikke klarte å slappe helt av i musklene. 

Anonymkode: 48a2f...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har absolutt ingen utdannelse innen dette og uttaler meg derfor kun på bakgrunn av egen erfaring.. Men for meg høres det ut som det kan være et angstanfall/ panikkanfall. De kommer i mange varianter, og det du beskriver høres ut som hvordan jeg opplevde dem. Jeg fikk dem plutselig, uten at jeg noen gang skulle ha noen grunn til det. Kunne være plutselig i en undervisning, mens jeg satt på bussen, etc. For meg kom det av at jeg kanskje følte meg bittelitt stresset slik at kroppen sendte ut noen små signaler (klamme hender, økt hjerterytme), og siden jeg ikkje skjønte hva pokker de signalene var for noe (fordi jeg ikke følte meg nervøs eller stresset!), så ble jeg plutselig stresset og nervøs på grunn av signalene! Som en kjempevond sirkel fordi jeg ble redd det var noe galt med meg. Ble superkvalm, fikk vondt i magen, og trodde regelrett at jeg var dødssyk. Haha. Kan le av det i ettertid, men siden jeg var overbevist om at det var noe FYSISK og ikke psykisk tok det meg to år å overtale hjernen min til at ingenting var i veien. Nå hvis jeg kjenner de samme signalene vet jeg hva det kommer av og alt går helt fint :)  

Vil vel egentlig bare si til deg at det kan være angst/ panikk selv om du ikke helt føler deg angstfull eller panisk. Kanskje prøve å bare si til deg selv at du er trygg og pust en stund om du føler det igjen? Jeg utelukker selvsagt ikke at det er noe annet, vil bare gi det et velmenende råd og si at små angstanfall er VELDIG normalt og alle kan få dem for absolutt ingen grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er en psykisk reaksjon på en uvanlig situasjon i livet ditt der du er usikkker på hva som venter deg. Noe wom er innenfor normalen av reaksjonsmønstre i ukjente situasjoner. 

Anonymkode: 9c2c7...629

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd lignende ved å se, smake og lukte blod. Tannlegen min sa at det kom av instinkt fra da menneskene var ute i skogen og jaktet og sånn og hvis de blødde så trengte de å legge seg ned. Derfor kan man få lavt blodtrykk og sånn av å se blod.

Jeg vet ikke om det stemmer, men det var det han sa :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg opplevd mange ganger.  Jeg husker vi skulle ta pirkè-prøve på skolen, den med flere rifter i huden, og allergitest i hver rift.. Jeg var så uheldig å komme bort i armen, og prøvene (før de var ferdige) , at jeg fikk samme følelsen som deg.. Men jeg svimte faktisk av også.. Jeg har opplevd dette mange ganger oppigjennom, og det er når ting er utenfor min kontroll at det gjerne skjer. Men jeg har faktisk lært å kontrollere det litt. Pusteøvelser , bevisstgjøring og ufarliggjøring.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg opplevd mange ganger.  Jeg husker vi skulle ta pirkè-prøve på skolen, den med flere rifter i huden, og allergitest i hver rift.. Jeg var så uheldig å komme bort i armen, og prøvene (før de var ferdige) , at jeg fikk samme følelsen som deg.. Men jeg svimte faktisk av også.. Jeg har opplevd dette mange ganger oppigjennom, og det er når ting er utenfor min kontroll at det gjerne skjer. Men jeg har faktisk lært å kontrollere det litt. Pusteøvelser , bevisstgjøring og ufarliggjøring.  

og TS!

Får dere denne følelsen av disse bildene også? http://forum.kvinneguiden.no/topic/927024-vekker-det-her-avsky-hos-deg-advarsel-sterke-bilder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Jeg må ærlig si at jeg fikk frysninger av de bildene, ja..  Litt uvel faktisk...haha..  Er det en test mini-mio? Betyr det noe? Er vi bare gærne? :D

nei, jeg ble bare så overrasket over at jeg fikk samme reaksjon på de bildene som jeg noen ganger har gjort av blod.

vi er ikke gærne :P men bildene minner kanskje om noen sykdommer eller fordervede ting som ur-menneske i oss skal reagere på...? Eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg ble bare så overrasket over at jeg fikk samme reaksjon på de bildene som jeg noen ganger har gjort av blod.

vi er ikke gærne :P men bildene minner kanskje om noen sykdommer eller fordervede ting som ur-menneske i oss skal reagere på...? Eller noe

:haar: Var ekkelt nok det der..  Ble litt sånn hat/elsk forhold til de bildene.. Måtte liksom inn igjen bare for å sjekke om det virkelig VAR så ille...haha.. Og det kan jeg bekrefte at det var...:laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:haar: Var ekkelt nok det der..  Ble litt sånn hat/elsk forhold til de bildene.. Måtte liksom inn igjen bare for å sjekke om det virkelig VAR så ille...haha.. Og det kan jeg bekrefte at det var...:laugh:

uff, jeg orker ikke se på de. Blir så kvalm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angst?

Anonymkode: bbd26...652

Hvorfor skal alt kalles angst i dag? Kjenner jeg er drittlei av at alt skal skyldes på angst. Vet du egentlig hva angst er? TS fikk en reaksjon på noe som var ubehagelig, det er da helt vanlig. Alle kan bli uvel en stund etter f.eks GU eller andre ubehagelige opplevelser. Man har ikke verken angst eller andre diagnoser for det. Alt skal sykeliggjøres i dag - helt utrolig.

Anonymkode: 4fc1d...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal alt kalles angst i dag? Kjenner jeg er drittlei av at alt skal skyldes på angst. Vet du egentlig hva angst er? TS fikk en reaksjon på noe som var ubehagelig, det er da helt vanlig. Alle kan bli uvel en stund etter f.eks GU eller andre ubehagelige opplevelser. Man har ikke verken angst eller andre diagnoser for det. Alt skal sykeliggjøres i dag - helt utrolig.

Anonymkode: 4fc1d...895

slapp av

Anonymkode: bbd26...652

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere! Gode teorier her, kan godt være noe stress fordi jeg mister kontrollen og sånt, angst er vel kanskje heller ikke usannsynlig. Takk og lov for at det ikke skjer så ofte hvertfall :)

Nei jeg får ikke samme følelsen, men jeg syns det er ubehagelig å se på dem. De var ganske ekle, hvertfall når de var satt sammen på den måte, blæ. :P

Anonymkode: 48a2f...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...