Gå til innhold

Pensjonssparing

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Prøvebruker

Jeg har nettopp begynt i en ny jobb i et privat firma - har tidligere jobbet i det offentlige. Nå har jeg lært at de ikke trekker pensjon av lønnen min.

Hvordan gjør dere andre det med pensjon? Hvordan finner man ut av hvor man kan få tak i privat pensjonsforsikring, og hva ville skje dersom jeg ikke sparer i en privat pensjonskasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn som det ser ut mht til pensjon når vi blir gamle (ikke lyse utsikter), må vel de fleste tenke litt på å ta ansvar selv.

Etterhvert har det dukket opp flere alternativ, f.eks pensjonssparing og det å låne opp på hus. Mange eldre har stor formue i boligen, som ikke blir benyttet. En kan f.eks låne opp til 60% av boligens verdi, og få dette utbetalt over noen år. Dette er et helt mytt tilbud fra bankene, og jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer når det gjelder tilbakebetaling. Det er ihvertfall ment som et alternativ til pensjonssparing.

Ved pensjonssparing sparer du i fond, administrert av fondsmeglere. Dette er en nokså sikker måte å spare på, og med høyere utbytte enn banken gir. Det kommer selvfølgelig an på hvor stor risiko de enkelte fondene/fondsgruppene har, men risikoen trappes ned etterhvert som det nærmer seg utbetaling, for å si det enkelt.

Pensjonssparing kan du få hos alle banker og (de fleste) forsikringsselskap. Ta en titt på hjemmesidene til disse, der får du endel info.

Det som skjer hvis du ikke sparer, er at du kun vil få utbetaling fra Folketrygden, altså det du har krav på ut i fra opptjente pensjonspoeng. Det er ofte lite å klare seg på, og vi vet heller ikke hvordan pensjonsutbetalingene fra Folketrygden vil bli når vi blir eldre. Det har jo kommet sterke signaler på at Norge etterhvert ikke vil ha råd til å ha systemet slik det er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...