Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Gjest Anubiel
12 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg syns det er så mye forskjellig informasjon, forskning og kunnskap om blant annet amming å sette seg inn i at jeg nesten synes det er mer krevende enn jobben (forskning) min for tiden.   :hoho: så hvorvidt det er intellektuelt stimulerende kommer vel an på hvor mye problemer man får og hvilken holdning man har til dem. :P så kan det jo hende at ammetåka slår så hardt til at alt oppleves som intellektuelt umulig? Blir spennende, umulig å forutse hvordan vi opplever dette! Jeg er mer redd for manglende sosial stimuli enn intellektuell stimuli, har en bunke med forskningsartikler som skal ligge og gi meg dårlig samvittighet om de ikke blir lest i permisjonen... 

Hmm, det var en ny måte å se det på. Kanskje jeg skal se på det som forskning innen et nytt felt! Jeg er jurist, men tror ikke det er mye babyjuss å sette seg inn i som vil være nyttig den første tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, Anubiel skrev:

Hehe, er ikke sånn at jeg tror jeg blir arbeidsledig. Poenget er at jeg alltid har hatt noe å bruke hjernen på. Man kan si mye om bleieskift, amming og tørk av gulp, men intellektuelt stimulerende tror jeg neppe det er :P

Jeg har kjørt på med matte denne gangen, for å holde det ved like. Sist gang tok jeg miljøfysikk ved UiO og gikk gjennom notater i kjemisk oseanografi, siden jeg etterhvert skulle ta mastergraden i sistnevnte. :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres deilig ut å sløve ned hjernen med litt babyboble, jeg ;) Har ikke tenkt å studere noe annet enn strikke-, bikkje- og babybøker det neste året, mens jeg lurer på hva i all verden den lille bylten prøver å si meg når hun vræler ;) 

Håper det blir greit med sosial stimuli, da, ellers kommer jeg til å gå på veggen. Men det er fordelen med å bo i en større by, det er mange muligheter til aktiviteter hvis jeg bare vil! Og det er ekstrem babyboom i bekjentskapskretsen, så jeg skal nok klare å få med meg noen andre damer på noe sosialt. Tenker at hvis det ikke skjer av seg selv så må jeg gjøre en innsats selv, for jeg blir sprø av å bare være hjemme hos meg selv :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
3 timer siden, Anubiel skrev:

Hmm, det var en ny måte å se det på. Kanskje jeg skal se på det som forskning innen et nytt felt! Jeg er jurist, men tror ikke det er mye babyjuss å sette seg inn i som vil være nyttig den første tiden :P

Babyjuss ja, da kan du hvertfall legge godt grunnlag for å bli en vrang mor som alltid skal "stå på krava". :P

Jeg er helt klart blant dem som ser frem til å sløve hjernen litt, tror den trenger det, for nå fungerer den knapt. Bor også i by, så håper jeg får vært med på litt sosiale ting. Babyyoga er jeg mest nysgjerrig på. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for at hodet har festet seg @LilleMy1989! Enda en milepæl som er nådd! :tommel: Jeg leste forøvrig en tråd her inne for noen år siden om morsomme hendelser fra fødsel, hvor det var en historie om en far som hadde svimt av når de hadde kommet inn på føden med vannavgang, og jordmor fortalte at hodet ikke var festet. Han hadde trodd at hodet ikke var festet til nakken :hoho: 

Ellers så kan jeg iallfall for min del bekrefte at hjernen visner litt, men det går over etter hvert som man begynner å sove mer sammenhengende igjen og når man begynner å jobbe. Selv om jeg nok aldri kom helt tilbake til pre-barn før jeg ble gravid igjen :ler: 

Jeg gleder meg forøvrig til å fordype meg i babymat, søvnrutiner og barselgruppesnakk. Jeg storkoste meg i permisjon sist, og dette blir mest sannsynlig siste barnet vårt. Så jeg skal nyte denne pausen fra det ordinære livet, jeg har jo resten av karrieren til å fokusere på jobb og fag.

Ellers har det vært litt action her i det siste! Har jo som jeg har skrevet her tidligere hatt litt sammentrekninger om natta, og i natt nådde det nye høyder med sammentrekninger med menssmerter med 2-4 min mellomrom i to timer. Sammentrekningene varte ca 1 min og var veldig regelmessige. De var ikke veldig vonde, men som menssmerter, og jeg kjente de igjen som rier fra sist fødsel. For å si det sånn så var jeg så sikker på at det var fødsel på gang at jeg stod opp og pakket toalettsakene mine ;) Meeeen, et eller annet sted under veis i rieregistreringen duppet jeg av, og når jeg våknet igjen i halv fem tiden var det over. SKUUUUUFFA!! Følte toalettmappe stod å hånet meg på badet når jeg stod opp i dag :( 

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Frøken Vims Det husker jeg fra sist, da hadde jeg det rimelig regelmessig fra rundt 38 uker til Vesla kom på utsiden 3,5 uke senere, og jeg hadde det også for en uke siden. Var bombesikker på at ting var på gang (noe for tidlig egentlig), stod under dusjen for å roe ned den verste smerten. De jævla modningsriene.. Forhåpentligvis tar det seg opp snart for din del og den lille kommer på utsiden. :jepp: 

Edit: Tror ikke jeg skal skrive om modningsrier, for det startet opp et par minutter etter at jeg skrev her. :fnise: 

Endret av Emiliania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Emiliania skrev:

@Frøken Vims Det husker jeg fra sist, da hadde jeg det rimelig regelmessig fra rundt 38 uker til Vesla kom på utsiden 3,5 uke senere, og jeg hadde det også for en uke siden. Var bombesikker på at ting var på gang (noe for tidlig egentlig), stod under dusjen for å roe ned den verste smerten. De jævla modningsriene.. Forhåpentligvis tar det seg opp snart for din del og den lille kommer på utsiden. :jepp: 

Jeg trøster meg med at det sannsynligvis er midningsrier, og at de øker sannsynligheten for at ting går raskere enn sist når det starter på alvor. Sist hadde jeg så og si ingen tegn på fødsel før vannet fikk 6 dager på overtid, og det tok et døgn før storebror til slutt ble tatt ut med vakum. Jeg er ikke spesielt gira på å gjenta den fødselen, så all modning er bra! 

Jeg tror også at takene på natten gir effekt, for de føles ganske anderledes enn kynnere som jeg har hatt massevis av siden uke 20. Jeg har også hatt diverse vondter i underetasjen de siste dagene, så noe er på gang. Men det er jo ikke så rart, jeg er jo 38+5, så om ikke alt for lenge så skal det jo liksom skje noe :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Frøken Vims skrev:

Jeg trøster meg med at det sannsynligvis er midningsrier, og at de øker sannsynligheten for at ting går raskere enn sist når det starter på alvor. Sist hadde jeg så og si ingen tegn på fødsel før vannet fikk 6 dager på overtid, og det tok et døgn før storebror til slutt ble tatt ut med vakum. Jeg er ikke spesielt gira på å gjenta den fødselen, så all modning er bra! 

Jeg tror også at takene på natten gir effekt, for de føles ganske anderledes enn kynnere som jeg har hatt massevis av siden uke 20. Jeg har også hatt diverse vondter i underetasjen de siste dagene, så noe er på gang. Men det er jo ikke så rart, jeg er jo 38+5, så om ikke alt for lenge så skal det jo liksom skje noe :ler: 

Det høres jo slik ut, og veldig likt det jeg hadde forrige gang. Og ja, jeg var utrolig skuffet hver gang jeg våknet opp og jeg var like gravid. :fnise: Tror ikke modningen gjorde stort på å stimulere åpningen, var heller livmoren som fikk all treninga. Strippet tre ganger og når riene endelig startet satt riene feil, åpnet meg ikke en døyt, satt fast på 3 cm fra sist gang jeg ble strippet til jeg fikk rier. Så de tok vannet. Jeg var heldig med fødselen, selv om det var intenst. Tok bare 4 timer i den aktive fasen, så Vesla fløy ut. Pressriene var kraftige (og deilige). Håper jo til en viss grad at jeg får samme type fødsel, men ja. Hadde vært greit om livmorhalsen skjønner at den må åpne seg og at livmoren ikke tviholder på ungen.

Ja, det skal skje en fødsel der snart! Jeg håper også de modningsriene hjelper og at fødselen blir bedre denne gangen, for din del! Vakuum høres virkelig ikke så deilig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Emiliania skrev:

Det høres jo slik ut, og veldig likt det jeg hadde forrige gang. Og ja, jeg var utrolig skuffet hver gang jeg våknet opp og jeg var like gravid. :fnise: Tror ikke modningen gjorde stort på å stimulere åpningen, var heller livmoren som fikk all treninga. Strippet tre ganger og når riene endelig startet satt riene feil, åpnet meg ikke en døyt, satt fast på 3 cm fra sist gang jeg ble strippet til jeg fikk rier. Så de tok vannet. Jeg var heldig med fødselen, selv om det var intenst. Tok bare 4 timer i den aktive fasen, så Vesla fløy ut. Pressriene var kraftige (og deilige). Håper jo til en viss grad at jeg får samme type fødsel, men ja. Hadde vært greit om livmorhalsen skjønner at den må åpne seg og at livmoren ikke tviholder på ungen.

Ja, det skal skje en fødsel der snart! Jeg håper også de modningsriene hjelper og at fødselen blir bedre denne gangen, for din del! Vakuum høres virkelig ikke så deilig ut.

Jeg velger å være naiv og positiv til det motsatte er bevist! Denne fødselen skal være en drømmefødsel, dermed basta! (Jeg ignorerer derfor glatt at du hadde modningsrier i 3 uker sist :fnise: )

Hvor mange uker er du nå?

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Jeg velger å være naiv og positiv til det motsatte er bevist! Denne fødselen skal være en drømmefødsel, dermed basta! (Jeg ignorerer derfor glatt at du hadde modningsrier i 3 uker sist :fnise: )

Hvor mange uker er du nå?

Kan godt være du er mer heldig enn det jeg var, og at du ikke har det i tre uker. :fnise: 

Jeg er nå 35 uker, så forventer ikke akkurat at det er noen baby på en stund, selv om det er snakk om en del modning her. Tror nok mini kommer før termin, men forventer det jo ikke. Ikke med storesøster som forbilde. Hadde jo vært litt morsomt om mini kom dagen etter bestefars og dagen før pappaens bursdag, men det er i slutten av juni og kanskje litt vel tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Frøken Vims skrev:

Hurra for at hodet har festet seg @LilleMy1989! Enda en milepæl som er nådd! :tommel: Jeg leste forøvrig en tråd her inne for noen år siden om morsomme hendelser fra fødsel, hvor det var en historie om en far som hadde svimt av når de hadde kommet inn på føden med vannavgang, og jordmor fortalte at hodet ikke var festet. Han hadde trodd at hodet ikke var festet til nakken :hoho: 

Ellers så kan jeg iallfall for min del bekrefte at hjernen visner litt, men det går over etter hvert som man begynner å sove mer sammenhengende igjen og når man begynner å jobbe. Selv om jeg nok aldri kom helt tilbake til pre-barn før jeg ble gravid igjen :ler: 

Jeg gleder meg forøvrig til å fordype meg i babymat, søvnrutiner og barselgruppesnakk. Jeg storkoste meg i permisjon sist, og dette blir mest sannsynlig siste barnet vårt. Så jeg skal nyte denne pausen fra det ordinære livet, jeg har jo resten av karrieren til å fokusere på jobb og fag.

Ellers har det vært litt action her i det siste! Har jo som jeg har skrevet her tidligere hatt litt sammentrekninger om natta, og i natt nådde det nye høyder med sammentrekninger med menssmerter med 2-4 min mellomrom i to timer. Sammentrekningene varte ca 1 min og var veldig regelmessige. De var ikke veldig vonde, men som menssmerter, og jeg kjente de igjen som rier fra sist fødsel. For å si det sånn så var jeg så sikker på at det var fødsel på gang at jeg stod opp og pakket toalettsakene mine ;) Meeeen, et eller annet sted under veis i rieregistreringen duppet jeg av, og når jeg våknet igjen i halv fem tiden var det over. SKUUUUUFFA!! Følte toalettmappe stod å hånet meg på badet når jeg stod opp i dag :( 

Oi! Da kan jeg tenke meg du var skuffa ja!!! :( Håper de hjelper litt ihvertfall og at noe skjer "der" ;) 

Jeg har hatt mensmurringer i hele går og i hele dag. Ikke slike tak eller kynnere men mer konstant ømhet med noen "pauser". Håper dere forstår hva jeg mener :P Eneste kynner med menssmerter var i går kveld. Dog kjenner jeg på en rar rastløshet i kroppen og følte et plutselig behov for å ha klar fødebagen (som nå er ordnet). Uansett ekkelt å gå med vondt hele dagen i tillegg til bekkensmertene og myyye nedpress (ja! jeg har endelig skjønt hva det er...). 

Nå nærmer det seg jo for ganske mange her inne! Dette blir spennende :popcorn: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så mye vondt jeg har i vente :ohmy: er i uke 32 her, å leser nå at mine kynnere som jeg klager over ikke er noe med det jeg har i vente :bond:

ser hele tiden at kynnere ikke skal være vondt, men de sammentrekkningene jeg får noen ganger er smertefulle! er sikkert ikke snakk om kynnere det da?  Legen mente det kunne være urinveisinfeksjon som gjorde at jeg fikk disse stålingene? har noe hatt uvi å hatt smertefulle sammentrekninger ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra vettu ;) Ikke sikkert det er likt for deg! 

Jeg har også lest at kynnere ikke skal gjøre vondt men hører andre erfaringer i tillegg til at lege og jordmor sier at de kan være det. Er vel kanskje tidligere i graviditeten at det ikke skal gjøre vondt? :klo: 

Har heldigvis ikke hatt noe uvi :) Men kan tenke meg at det kan gi smerter undr kynnere iom at det sitter i ryggen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, nytid skrev:

Oi, så mye vondt jeg har i vente :ohmy: er i uke 32 her, å leser nå at mine kynnere som jeg klager over ikke er noe med det jeg har i vente :bond:

ser hele tiden at kynnere ikke skal være vondt, men de sammentrekkningene jeg får noen ganger er smertefulle! er sikkert ikke snakk om kynnere det da?  Legen mente det kunne være urinveisinfeksjon som gjorde at jeg fikk disse stålingene? har noe hatt uvi å hatt smertefulle sammentrekninger ? 

Jeg er 37 uker i dag, og mine kynnere gjør ikke vondt :) Det er mange av dem, men de er bare stramme og ikke vonde. Så jeg tror det er individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, nytid skrev:

Vi er alle forskjellige, noen har mye vondt mens andre slipper unna. Jeg er i tillegg andregangs og da kan ting komme tidligere enn det gjorde første gangen. Har hatt et par ubehagelige kynnere, men disse sammentrekkingene jeg har nå er mer maserier.  De er vondere. Det er mer rytmisk og jeg får mensmurringer som da tar seg opp og roer seg ned. Slik var det før fødsel til eldste, så kjenner de igjen fra tidligere.

Har selv ikke hatt UVI og sammentrekninger, heldigvis. :jepp: 

---

Mini ligger dypt nede i bekkenet merker jeg, i går hadde jeg så mye nedpress at jeg trodde jeg skulle bli gal. Han traff også de "rette" nervene der nede. Akkurat det har jeg ikke savnet fra Vesla....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her @Emiliania! Våknet i dagtidlig og lå å kjente på at det kom og gikk.  Ikke like smertefullt som kynnere med skikkelig menssmerter. Disse her sitter helt nederst i, og under, magen og korsryggen og blir sterkere og sterkere før de slipper. Disse kommer med nedpress i tillegg til hard livmor. Helt uregelmessig selvfølgelig ;) og jeg sovnet igjen. 

Er vel dette som er maserier?  Har ikke skjønt det før nå men har nok hatt de siden torsdag senest! Har også mye mensmurringer, som er nesten konstante, på samme plass. Nedpress hele tiden... Føler at ting nærmer seg her :jepp: men så blir jeg så demotivert når jeg leser at det kan være sånn i ukesvis??? Er det mulig? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Et øyeblikk siden, LilleMy1989 skrev:

Samme her @Emiliania! Våknet i dagtidlig og lå å kjente på at det kom og gikk.  Ikke like smertefullt som kynnere med skikkelig menssmerter. Disse her sitter helt nederst i, og under, magen og korsryggen og blir sterkere og sterkere før de slipper. Disse kommer med nedpress i tillegg til hard livmor. Helt uregelmessig selvfølgelig ;) og jeg sovnet igjen. 

Er vel dette som er maserier?  Har ikke skjønt det før nå men har nok hatt de siden torsdag senest! Har også mye mensmurringer, som er nesten konstante, på samme plass. Nedpress hele tiden... Føler at ting nærmer seg her :jepp: men så blir jeg så demotivert når jeg leser at det kan være sånn i ukesvis??? Er det mulig? ?

Det er det jeg har, og det er snakk om modningsrier. Det tar seg jo ikke opp, det er en sånn peak og så roer det seg ned. De er uregelmessig, for så å dø ut. Er gjerne om kvelden/natten disse kommer. Deretter sovner man som regel. 

Desverre er det mulig, og det er så irriterende. Det er noen som er heldige og får de kort tid før fødsel, mens jeg har vært uheldig og hatt det et par uker i forveien. Søkte på nettet nå og så det også har vært slik for andre. Trenger nødvendigvis ikke være slik for dere. Nå er jeg også andregangs, så kan godt hende jeg sitter lenge med det, igjen....... Heldigvis er det ikke hver dag, men når det kommer er det ubehagelig. Sist var jo fredag, rett etter at jeg svarte Frøken Vims.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var der jeg trodde det var ;) Heldigvis kan de jo ha en funksjon og faktisk modne slik at man går i fødsel etterhvert ;) Satser på det blir slik for oss. Jeg har de ikke bare på natten altså. Nederste avsnittet i forrige innlegg er ting som skjer på dagtid... Så her er det hver dag og hver natt siden minimum torsdag... 

Tenkte å nevne det på kontroll på tirsdag, noen som kan tenke seg hva som skjer da eller om de sier noe i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Ja var der jeg trodde det var ;) Heldigvis kan de jo ha en funksjon og faktisk modne slik at man går i fødsel etterhvert ;) Satser på det blir slik for oss. Jeg har de ikke bare på natten altså. Nederste avsnittet i forrige innlegg er ting som skjer på dagtid... Så her er det hver dag og hver natt siden minimum torsdag... 

Tenkte å nevne det på kontroll på tirsdag, noen som kan tenke seg hva som skjer da eller om de sier noe i det hele tatt? 

Det kan være de murringene også har med forberedelse til fødsel (eller irritert livmor). Tror nok du burde ta det opp, men kan godt hende de bare sier at det er normalt. Et standardsvar egentlig. Du er også rimelig langt på vei, så kan godt hende det bare er snakk om forberedelser nedi der. Noen følger liksom boka på forberedelser, mens andre har mer diffuse plager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Høres ut som maserier/modning. Hvor langt er du på vei nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...