Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Gjest Anubiel

Det hadde jeg helt glemt... jeg var forresten på kontroll igjen denne uken. Tidligere har jordmor fokusert veldig på vekten min. Men nå tror jeg hun har gitt meg opp. Jeg har gått opp 200 gram siden siste kontroll, fikk ingen kommentarer på det. Men hun understreket at selv om jeg ikke så ut som om jeg var bare 4 uker unna termin og ikke la på meg, så vokste babyen normalt. Så da regner jeg med at jeg ikke hører noe mer mas om vekt - puh! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 6/10/2016 at 13.59, Anubiel skrev:

Det hadde jeg helt glemt... jeg var forresten på kontroll igjen denne uken. Tidligere har jordmor fokusert veldig på vekten min. Men nå tror jeg hun har gitt meg opp. Jeg har gått opp 200 gram siden siste kontroll, fikk ingen kommentarer på det. Men hun understreket at selv om jeg ikke så ut som om jeg var bare 4 uker unna termin og ikke la på meg, så vokste babyen normalt. Så da regner jeg med at jeg ikke hører noe mer mas om vekt - puh! :fnise:

Godt å lese at hu ikke stresset noe mer over det. Tror ikke hu får gjort stort mer med vektoppgangen din egentlig. :fnise: Du kan prøve å stappe i deg, men går det ikke så går det ikke. Så lenge babyen vokser som den skal, er det det viktigste. :jepp:  Var på kontroll på tirsdag og fikk beskjed om å roe meg ned. Hu mente jeg var i overkant aktiv, siden hu så meg komme syklende til kontrollen. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne passer vel her inne nå vil jeg tro: 

Du vet du er høygravid når.....

• Det ikke lenger hjelper å "snike seg" forbi folk sidelengs fordi du er bredere sidelengs enn forfra....
  • Samboeren din knyter skolissene dine....
  • En først har bøyd seg ned for å plukke opp noe fra gulvet og sjekker om det er annet som å gjøres når en allikevel er der nede -før en reiser seg opp igjen.....
  • Man står opp om natta for å tisse, men når man først har satt seg på doskåla så vurderer man å bare sove videre der for det er jo bare 15 minutter til du skal dit på nytt ....
  • Det som befinner seg nedenfor lårhøyde blir ukjent terreng, og samboers problem...
  • Det å snu seg i senga om natta blir en fem-minutters lang operasjon...
  • Godteskåla får prioritet foran middagen...
  • Det kjennes ut som om babyen prøver å dytte ut slimproppen og grave seg ut hver gang du setter deg...
  • Magen er blitt et stødig, og veldig praktisk bord...
  • Ett ærend om dagen gjør at dagen er fullbooket...
  • Du må sjekke at ruten fra senga til toalettet er ryddet før du legger deg, slik at når du labber ut for å tisse om natta med øynene såvidt oppe, så er det bare å gå den faste ruta uten å snuble i noe...
  • Nå du begynner å grine fordi du ikke får på deg skoa dine selv, og nesten ler deg ihjel når du skjønner at du faktisk sitter og griner...
  • Man forbanner den tufsen som fant ut at urinprøveglass skal være så himla små iforhold til magen man ikke klarer å se nedenfor...
  • Man må bruke føne/hårtørker for å tørke seg på beina etter en dusj, fordi det er altfor vanskelig å bøye seg ned....
  • Du stiller deg med beina en meter fra hverandre for å forberede deg på å bøye deg ned...
  • Du hele tiden går og planlegger hva neste måltid skal bli...
  • Man gråter fordi man faktisk ikke har noe å ha på seg...
  • Du er nær ved å bli omskjært hver gang du skal barbere deg nedentil, og du ikke lenger ser tærne dine....
  • Man føler man har løpt 10 km etter å ha gått opp en trapp...
  • Man må tisse igjen så fort man har reist seg fra do og trodde man var ferdig....
  • De høyhelte skoene blir stående bak de fornuftige "kjerringskoa" i gangen...
  • Alt blir tungt...
  • Man tar av seg toppen om kvelden og oppdager at den har masse interessante flekker på, som man tydeligvis har gått med hele dagen uten å være klar over det...
  • Når livslang lærdom om hvilken vei strømpebuksa skal på må forkastes, og man sitter der med to sømmer foran...
  • Du har merker på magen fordi du ikke klarer å lukke igjen dører uten å treffe magen...
  • Du legger på deg 2 kilo på en uke og sier ja,ja..

:fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Kjenner igjen mye der ja! Jeg og mannen har måttet bytte side i senga, for at jeg skal få en rettest mulig linje ut av soverommet - tidligere kolliderte jeg alltid med klesskapet. :ler: og klær og sko får meg på gråten hver dag, selv om jeg har få problemer med det. Men jeg blir bare så... Sliten og oppgitt hver gang jeg må kle på meg og komme meg ut av huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mannen vasker og tørker bena mine (dusjer kun hvis han er her i tilfelle noe skulle skje - vi har badekar)

- Plukker ikke opp ting om jeg ikke må

- Kun et par sandaler + clogs som passer

- Barberer legger sittende på altanen, andre plassen når jeg ikke lenger...

- Tisser på engangsplastglass og fyller over ;) 

- Føltes ut som om baby prøvde å presse seg ut i natt. Intenst trykk i bekkenet, fra halebenet og frem i symfysen altså, og nedover samtidig. .. Det er vel dette som er nedpress. 

- Mye annet som stemmer også ;) 

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Haha, kjenner meg igjen i litt på den listen :) Har fortsatt ikke mulighet til å bruke magen som bord, da, det har jeg egentlig gledet meg til, så jeg slipper å lene meg fremover...

I dag er det nøyaktig en måned til termin :ohmy:. Himmel og hav... Jeg har siste arbeidsdag på jobb nå på fredag... Har begynt å rydde kontoret, avslutte saker osv. Begynner å nærme seg farlig fort dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var bare et par punkt på lista som jeg kjente meg igjen i, som dette med at ungen nærmest borer seg ut og at når man tror man er klar med å tisse, så er man visst ikke helt ferdig. Ellers er jeg veldig heldig.. :sjenert: Får fremdeles på meg skoene selv og får fremdeles bena over stanga på sykkelen til mannen. 

Fant ut at en av nabodamene her er litt lengre på vei enn det jeg er. Var nesten litt overrasket, siden magen hennes var mindre enn min. Artig med andre gravide damer i boligblokka. Er allerede to barn født, ei jente og ei gutt. Nå er det oss to igjen. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom liste, måtte humre litt her jeg satt med en tallerken på magen og leste :fnise:

I natt trodde jeg seriøst det var fødsel på gang! Våknet i firetiden av et skikkelig tak som satt i korsrygg og nedre mage, og hadde et par småtak etterpå samt menssmerter. Det gav seg etter jeg stod opp i dag tidlig da, så det er nok bare modning. Kjenner det er litt tidlig å begynne å vente allerede nå, jeg gikk jo 6 dager på overtid sist og holdt på å fly på veggen de siste dagene.

Men uansett så er det ikke lenge igjen nå, 38+2 i dag :tommel: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho:

Var til jordmor idag :) Hodet er helt festet ;) Juhu! Magen har også sunket.. SF-MÅLET var det samme som for 2 uker siden? :klo: noen som vet om det er normalt eller om det kanskje har noe med at han står nede i bekkenet å gjøre? 

Kan hvertfall avkrefte at festet hode stabiliserer bekkenet. Like vondt som alltid :P 

Har en rar følelse av at han kommer før og den blir bare sterkere.... Hmmm. 

Tror jeg fikk handlet det siste som må handles til bagen idag. Gikk for ammesingleter fra HM og Kappahl. De fra HM er større enn de fra Kappahl (XL vs  44/46).  Jeg gikk for store str pga jeg regner med puppene blir endel større etter fødsel ;) De er hvertfall skikkelig deilig å ha på seg, og ikke minst slippe bh :fnise: nå gjenstår det bare å pakke ferdig den bagen og sy litt mer så er jeg klar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så digg at hodet har festa seg!! U lucky girl!! De sier det har endel å si for hvordan fødselen blir..ikke vet jeg, for Liten festa seg aldri - lå høyt hele veien! Håper denne her har vett til å komme ned.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan hende. Vet jeg jo ikke noe om :P Men jeg er meget happy med det ;) Begynner å føle meg klar, rar følelse :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at hodet er festet @LilleMy1989. Her føles det enten som han dupper nedi bekkenet med hodet eller så sitter han godt plassert med ræva ned. Ved sist jordmortime lå han visst med hodet ned. Eneste kjipe med å være flergangs er at de kan duppe opp og ned helt frem til fødselen, hodet trenger nødvendigvis ikke feste seg. Oh well, 10 dager så vet vi det sikkert. :jepp: Da skal vi på UL for å se stillingen til mini. 

Har også en følelse at han her kommer tidligere enn storesøster, som kom 11 dager over termin (vi følger 40 uker, ikke den norske). Får se om følelsen stemmer. Jeg forventer ikke at han kommer nå i juni, selv om mannen og Vesla er utålmodige. Hadde stram mage i går, med en følelse av et belte rundt magen. Senere på kvelden hadde jeg murringer. Nå har jeg bare sure oppstøt igjen. :fnise: 

Endret av Emiliania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Det er min siste arbeidsdag i dag! :ohmy: Steike, nå føles det som om tiden har flydd. Kan ha hjulpet på at jeg har hatt masse å gjøre på jobb før jeg forsvinner. Det er ingen som overtar min stilling mens jeg er borte, så jeg har hatt fullt opp med å avslutte saker eller tilrettelegge og forberede for den stakkaren som må hoppe inn i mine ting ved behov.

Blir veldig rart å bare surre hjemme i mange måneder. Jeg har alltid hatt noe å gjøre siden jeg begynte på skolen. Enten skole, studie eller jobb. Har aldri bare vært hjemmeværende :fnise:. Frykter at hjernen kanskje visner litt..?!

Ellers så går det fortsatt greit med formen her. Bekkenet gjør litt mer vondt enn før, men fortsatt ingen problemer med å gå. Kan fortsatt se både tær og andre vitale deler, magen er egentlig ikke i veien. Lakkerte tærne i går! :laugh: Sover greit. Men kynnerne har blitt vondere og vondere i det siste. Kunne klart meg uten dem!

Tror ellers alt er ferdig nå. Mangler bare installasjon av bilstol, tenkte jeg skulle gjøre det i helgen. Så nå er det vel bare å gå rundt og ruge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anubiel skrev:

Blir veldig rart å bare surre hjemme i mange måneder. Jeg har alltid hatt noe å gjøre siden jeg begynte på skolen. Enten skole, studie eller jobb. Har aldri bare vært hjemmeværende :fnise:. Frykter at hjernen kanskje visner litt..?!

Æh..mulig du kommer til å bli tatt litt på senga av hvor lite avslappende det er å bare være hjemmeværende - med en baby :sjenert:  Du kommer til å ha plenty å gjøre foråsidetsånn :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Emiliania Sånne kynnere som gir menssmerter som et belte har jeg hatt flere av, senest i går kveld ;) Da er det bare å legge seg over på alle fire eller froskestilling :fnise:

@Anubiel Misunnelig! Jeg klarer nesten ikke ta på meg sokker selv lengre.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LilleMy1989 Har også hatt det en del, men i går fikk jeg ikke sove. Så lå med murringer og synes synd på meg selv. :fnise: Tidligere på kvelden måtte jeg henge over en av stolene i stua, siden ikke kunne sitte ned. Da var strammingen i magen såpass grusom. Jaja, det er normalt nå på slutten og heldigvis skulle han greie seg om han kommer nå. :jepp: 

Merker at det strekker i symfysen, akkurat som om det sklir litt fra hverandre (dårlig forklart, men er der jeg har vondt nå).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel
1 time siden, Diddles skrev:

Æh..mulig du kommer til å bli tatt litt på senga av hvor lite avslappende det er å bare være hjemmeværende - med en baby :sjenert:  Du kommer til å ha plenty å gjøre foråsidetsånn :hoho:

Hehe, er ikke sånn at jeg tror jeg blir arbeidsledig. Poenget er at jeg alltid har hatt noe å bruke hjernen på. Man kan si mye om bleieskift, amming og tørk av gulp, men intellektuelt stimulerende tror jeg neppe det er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
11 minutter siden, Anubiel skrev:

Hehe, er ikke sånn at jeg tror jeg blir arbeidsledig. Poenget er at jeg alltid har hatt noe å bruke hjernen på. Man kan si mye om bleieskift, amming og tørk av gulp, men intellektuelt stimulerende tror jeg neppe det er :P

Jeg syns det er så mye forskjellig informasjon, forskning og kunnskap om blant annet amming å sette seg inn i at jeg nesten synes det er mer krevende enn jobben (forskning) min for tiden.   :hoho: så hvorvidt det er intellektuelt stimulerende kommer vel an på hvor mye problemer man får og hvilken holdning man har til dem. :P så kan det jo hende at ammetåka slår så hardt til at alt oppleves som intellektuelt umulig? Blir spennende, umulig å forutse hvordan vi opplever dette! Jeg er mer redd for manglende sosial stimuli enn intellektuell stimuli, har en bunke med forskningsartikler som skal ligge og gi meg dårlig samvittighet om de ikke blir lest i permisjonen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...