Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Nesting på høyt nivå her i dag. Første dag i permisjon og jeg har hittil ryddet frem babymadrasser og tatt av trekk og overmadrasser som jeg har slengt i vask. Funnet frem sprinkelbeskyttere til bedside og vugge som er lagt frem til vask. Funnet frem vognbagen, støvsugd den, gitt den en liten vask, og lagt trekket på madrassen til vask. Funnet frem bilsetet, tatt av trekket for vask og konstatert at spedbarnsinnlegget er borte, etterfulgt av full panikk og intens googling. Funnet frem verdens søteste uro som skal henge over vuggen og brukt en time på å løsne opp alle knutene på trådene :ler: I tillegg har jeg pakket klær til bebbis og klær til meg i fødebagen. Resten av bagen må pakkes etter hvert, for enkelte av klærne jeg skal ha med + toalettsaker skal jeg bruke i mellomtiden.

Puh, blir helt sliten av meg selv, tror jammen jeg må hvile litt :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Diddles skrev:

Mensmurringer er vel et tegn på at kroppen forbereder seg..og det skal den jo gjøre!! Det trenger jo ikke å bety noe mer enn nettopp det, men det kan være greit å nevne det for de siden du likevel skal inn :Nikke: Jeg fikk ihvertfall beskjed av jordmor igår at hun syntes det var litt for tidlig at jeg hadde begynt å få murringer og ba meg om å roe enda litt mer ned! Sånn hadde jeg det sist også, masse mensmurringer fra uke 32-33, så gikk slimproppen i slutten av uke 35 og vannet 2 dager etter og hei fødsel i uke 36 :bond:Merker du forskjell, murrer det mer de dagene du har styrt litt på eller er det samesame? 

19 minutter siden, Emiliania skrev:

Det er nok kroppen som forbereder seg, men om det blir verre må du ringe, akkurat som da gutten deres var litt stille av seg. Og som Diddles skreiv, er det når du er mer aktiv enn normalt? Da er det kroppen sin måte å si: Roe ned nå! I går hadde jeg sovet lite, var overalt inne i huset og slappet ikke av. Kroppen min svarte med kynnere, magen strammet seg og det murret som besatt både foran og bak. Dette kom en periode, så litt annerledes enn det du hadde. Heldigvis hjalp det å dusje. Mannen sa at jeg er grusom, jeg er virkelig på det å rydde og styre og stelle i stand og at jeg må bli flinkere til spørre om hjelp, så jeg må virkelig sette meg ned mer. 

Enig med Emiliana og Diddles @LilleMy1989 :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow det må jeg si @Frøken Vims! Blir sliten bare av å lese det :P Deilig å lage til er det hvertfall! 

@Sjela hurra! Og gratulerer med gutt :nigo: Endelig kan du handle noe som ikke er nøytralt også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Emiliania skrev:

Så deilig og krysser også fingrene for at han holder seg på innsiden. :jepp: 

---

Vært hos jordmor i dag, gutten ligger med hodet ned i bekkenet, men siden dette er andre gangen kan det godt være at han snur seg enda (slappe livmor). Føttene ligger i skrivende stund og sparker mot leveren. :fnise: Så er nok hendene hans jeg tar på når jeg kjenner noe litt rart og klumpete. Har også vondere kynnere noen dager, spesielt når jeg er sliten. I går var det virkelig ille, var som mensmurringer. Nei, mini får vente litt. :jepp: Så, fått "streng" beskjed av jordmor at jeg må ta det med ro. Hvordan skal jeg greie det? 

Å ta det med ro en jammen enklere i teorien enn i praksis, spesielt når man har småttiser fra før. Min treåring har iallfall ikke spesielt stor forståelse for at mamma er sliten :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Emiliania og @Frøken Vims: Det er jo bare en gang og så gir det seg? Kommer når jeg er i ro faktisk, de verste gangene har vært på natten. Spent mage/kynnere har jeg hatt når jeg har gjort "mye" og har ikke vært vonde. Hvis jeg får menssmerter flere ganger etter hverandre eller det blir veldig vondt så ringer jeg selvsagt... Tør jo ikke la være :( Heldigvis beveger han seg mye idag så jeg er liksom ikke bekymret. 

Nedpress, er det når magen føles skikkelig full? Og slik at man må tisse når man reiser seg? Vet jo ikke hvordan noe skal kjennes :P Nooob! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel
1 time siden, Sjela skrev:

Da har jeg vært på kontroll og alt ser veldig bra ut. 0 i vekstavvik og baby veier ca 1770 gram. Og endelig så vi klart og tydelig hvem som befant seg der inne :babygutt::hjerte: 

Gratulerer med gutten!

Er det bare meg, eller er det en overvekt av gutter vi venter på?

Jeg fikk forresten babyshower i helgen, det var utrolig hyggelig! Nå mangler jeg i alle fall ikke bleier de første ukene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Wow det må jeg si @Frøken Vims! Blir sliten bare av å lese det :P Deilig å lage til er det hvertfall! 

@Sjela hurra! Og gratulerer med gutt :nigo: Endelig kan du handle noe som ikke er nøytralt også :P

Man skal ikke kimse av skippertaksmetoden altså. Det kan være uhyre effektivt å utsette ting til panikken tar en :hoho: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Å ta det med ro en jammen enklere i teorien enn i praksis, spesielt når man har småttiser fra før. Min treåring har iallfall ikke spesielt stor forståelse for at mamma er sliten :fnise: 

:fnise: Neeeei, sant det. De skjønner ikke helt at mamma blir sliten, spesielt med den store magen. :fnise: Her har Vesla kommet med: "Nei mamma, du er ikke sliten." når jeg knapt nok kan stå oppreist. I samme slengen ber hu meg sove når jeg sier jeg er trøtt. :fnise:

46 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

@Emiliania og @Frøken Vims: Det er jo bare en gang og så gir det seg? Kommer når jeg er i ro faktisk, de verste gangene har vært på natten. Spent mage/kynnere har jeg hatt når jeg har gjort "mye" og har ikke vært vonde. Hvis jeg får menssmerter flere ganger etter hverandre eller det blir veldig vondt så ringer jeg selvsagt... Tør jo ikke la være :( Heldigvis beveger han seg mye idag så jeg er liksom ikke bekymret. 

Nedpress, er det når magen føles skikkelig full? Og slik at man må tisse når man reiser seg? Vet jo ikke hvordan noe skal kjennes :P Nooob! 

Det høres normalt ut, vel med andre ord, jeg har også ubehagelige kynnere om natta. Må puste meg gjennom dem før jeg sovner igjen... :sjenert: Når jeg googler Braxton-Hicks ser jeg at det er normalt å ha dem om natta også, og de kan være ubehagelige. Men hvor lenge varer den murringen/smerten? If in doubt, ring sykehuset. Jeg spurte jordmor om dette i dag, og hu sa det var kroppens forberedelse og at kroppen signaliserer at den også er sliten, det er ikke akkurat småtteri vi bærer på. Vi går tross alt med en 2 kg tung baby, pluss ekstra vekt grunnet livmor og annet rart, så er jo ikke rart vi får dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Høres ut som maserier, modning, eller noe i den duren. At smertene setter seg i et belte rundt rygg og mage er veldig typisk for rier, og det er ikke uvanlig at man har litt maserier på slutten. Jeg ville hørt med sykehuset på torsdag, evt tatt en tlf til jordmor/føden hvis du er urolig før det, men er det en ting jeg har lært om svangerskap så er det at de fleste vondter og plager er "helt normalt" :eeeh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt nettopp og tenkte over det. Jeg surrer litt sånn med kynnere, maserier og alt det der. Hjelper ikke at nederlenderne kaller kynnere "harde buik", maserier "voorweeen" og rier "echte weeen". :fnise: Men de kan være ekle. Så, jeg skreiv feil, det er ikke snakk om kynnere, men heller maserier. Det er modning på gang, uansett. 

Endret av Emiliania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm blir jo nesten bekymra :P Får vel vite mer på torsdag da :) Tenker at det er naturlig og ingen fare så lenge det bare er en og annen gang. 

Fikk beskjed sist jeg var der (når de spurte om sammentrekninger) at jeg skulle si fra hvis jeg fikk sammentrekninger. Det betyr vel rier eller hva mener de egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LilleMy1989 skrev:

Hmmm blir jo nesten bekymra :P Får vel vite mer på torsdag da :) Tenker at det er naturlig og ingen fare så lenge det bare er en og annen gang. 

Fikk beskjed sist jeg var der (når de spurte om sammentrekninger) at jeg skulle si fra hvis jeg fikk sammentrekninger. Det betyr vel rier eller hva mener de egentlig?

Du trenger ikke å vente til torsdag om du er bekymra :kose: For å si det sånn, du er ikke i tvil når det er ekte rier det er snakk om - de er noe helt annet enn kynnere og maserier :Nikke: Men modning er jo bra da, du kan gå lenge med det forsåvidt..

Sammentrekninger er rier..regelmessige! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere enn meg som sliter med ødem/vann i kroppen? Beina mine føles som tømmerstokker i løpet av dagen og støttestrømper er ikke veldig ideelt tilbehør til kjoler og skjørt :fnise: Ubehagelig hvor trykkende det føles i leggene og det eneste som duger er å legge beina høyt :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vann i kroppen, da spesielt i føttene..det hjelper å drikke masse vann, sitte og ligge med beina høyere enn hjertet og å gå en liten tur innimellom! Og støttestrømper da, men det har jeg ikke klart å bruke nå når det har vært så varmt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Tro om det går an å sove med støttestrømper isteden? :klo:

Det høres ikke spesielt behagelig ut..men mine har såpass mye kompresjon i seg at om jeg sitter for lenge stille med de på så blir jeg kald på beina!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for min del hadde heller ikke dette hjulpet noe særlig. Det er jo gjerne utover dagen etter mye sitting/ståing at bena blir som tømmerstokker i skoa. Anbefaler forresten ikke Apotek1 sine egne kompresjonsstrømper. De er altfor løse. Gidder ikke bruke mer penger på dette nå, så jeg får bruke de jeg har når jeg har mulighet. Slike strømper er jo svindyrt. Disse kostet 199. Så får jeg bare sitte/ligge med bena høyt når jeg har mulighet :)

I går ettermiddag skulle jeg bare slappe av litt på sofaen. Husker ikke engang at jeg sovnet og var helt i ørska da jeg våknet. Jeg hadde sovnet utrolig dypt i 3 (!) timer. Jeg våknet varm og på en pute våt av sikkel :fnise: Note to self: på tide å vaske sofaputetrekk.

I natt sov jeg også ekstremt dypt og våknet av en lite trivelig drøm. Jeg drømte at jeg våknet naken i en fremmed manns seng og fikk helt panikk. Lette etter mannen min overalt og da jeg endelig fant han gikk han frem og tilbake i rommet og gråt med et stort ølglass i hånden. Jeg våknet av at jeg ropte på gråten "hva er det som skjer nå egentlig? Hva skjer?!" Inne i drømmen husket jeg ikke hva som hadde skjedd i løpet av den kvelden og hvordan jeg hadde havnet med denne andre mannen. I tillegg var jeg faktisk gravid inne i drømmen, så hvordan kunne jeg da ikke huske noe? :fnise: Noen som har sett Skam sa du? :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapsdrømmer altså, det er jammen underholdning :ler: Har drømt utrolig mye rart i svangerskapet selv, og fablet i stadiet mellom søvn og våken hvor jeg ikke har klart å skille på drøm og virkelighet. Ekkelt der og da, men litt morro i etterkant.

Jeg har aldri vært plaget med vann i kroppen, og har vel strengt talt ikke vært det i graviditeten heller med unntak av at føttene mine for noen dager siden så ut som hobbitføtter etter mange timer på bena i varmen, men jeg har sett på vekta at jeg har hatt vann i kroppen. La plutselig på meg 2,5 kg på bare en bitteliten uke, og da kjente jeg at jeg fikk litt noia. Heldigvis hadde en del forsvunnet i natt, og jeg håper mer forsvinner nå som varmen er mer moderat.

Ellers vil jeg tipse om salg på guttelus.no til dere som venter små :babygutt: Jeg har akkurat brukt uforskammet mye penger der på nusselige små gutteplagg :rodmer::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg helt klart vi har nok klær til den første tiden, en god del etter Vesla + at vi arvet et tonn med tøy av et vennepar. Er akkurat ferdig med å sortere alt i størrelser. Føler vi drukner i klær. Nå beholder vi ikke alt, men sender noe videre til en venninne av en venninne.

Vann i kroppen er jeg så langt spart for, selv etter 7 timer på beina (på mandagen) var jeg særdeles lite hoven i føttene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...