Gå til innhold

Vixen.no - en bløff?


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Det er ganske ufattelig at noen av disse folka får priser i det hele tatt. De har jo ingen ekstraordinære talenter annet enn at de er gode på (besatt av) å ta selfies. De fleste har funnet 1-2 vinkler av trynet sitt de er spesielt glad i, og så har de 7 tusen bilder i samme positur i forskjellige situasjoner. Og så skriver de noen få setninger på bloggen sin som i varierende grad beriker leserne med nyttig kunnskap. Håper ikke han som vant årets "influencer" inspirerer andre til å stryke på teorien til førerkortet ørten ganger på rad...

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Emmy_H skrev:

Spør du meg er det mer enn nok i en alder av 18? Det har vært så mange triste skjebner og mange liv som kunne vært spart, hvis man hadde sett på transpersoner slik man gjør idag. Bare se på Bruce Jenner som måtte vente i 60? År før han kunne vise hvem han var.  

Ja vel. Hvis du mener det er nok til å få en pris, da venter jeg i spenning på min pris. Det er faktisk mulig å være engajsert i større saker enn highlighter og mascara selv om man «bare» er 18 år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Vixen får kritikk fra flere hold.

"Juryleder Valen-Utvik på sin side ser ikke på det som et problem for Vixen at finalistene merker feil.  

– Hvis det viser seg at det er noen som har merket dårlig eller drevet med skjult reklame av finalistene, kan det få noen konsekvenser i år? – Med de finalistene vi har i år, opplever ikke jeg at det er en problemstilling vi trenger å ta høyde for, sier Valen-Utvik. Rådgiver Pernilla Forsman mener det er et godt tegn at Vixen sier de skal ta reklamemerking på alvor, men at det er viktig at dette blir fulgt opp. – Til syvende og sist handler det om Vixens troverdighet, sier hun. "

 

https://www.minmote.no/#!/artikkel/24540359/vixen-finalister-med-daarlig-reklamemerking-juryen-mener-det-ikke-er-en-problemstilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tranedatter skrev:

Vixen får kritikk fra flere hold.

"Juryleder Valen-Utvik på sin side ser ikke på det som et problem for Vixen at finalistene merker feil.  

– Hvis det viser seg at det er noen som har merket dårlig eller drevet med skjult reklame av finalistene, kan det få noen konsekvenser i år? – Med de finalistene vi har i år, opplever ikke jeg at det er en problemstilling vi trenger å ta høyde for, sier Valen-Utvik. Rådgiver Pernilla Forsman mener det er et godt tegn at Vixen sier de skal ta reklamemerking på alvor, men at det er viktig at dette blir fulgt opp. Til syvende og sist handler det om Vixens troverdighet, sier hun. "

 

https://www.minmote.no/#!/artikkel/24540359/vixen-finalister-med-daarlig-reklamemerking-juryen-mener-det-ikke-er-en-problemstilling

Hvilken troverdighet? Det lille de hadde av troverdighet har nå forsvunnet helt!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tranedatter skrev:

Vixen får kritikk fra flere hold.

"Juryleder Valen-Utvik på sin side ser ikke på det som et problem for Vixen at finalistene merker feil.  

– Hvis det viser seg at det er noen som har merket dårlig eller drevet med skjult reklame av finalistene, kan det få noen konsekvenser i år? – Med de finalistene vi har i år, opplever ikke jeg at det er en problemstilling vi trenger å ta høyde for, sier Valen-Utvik. Rådgiver Pernilla Forsman mener det er et godt tegn at Vixen sier de skal ta reklamemerking på alvor, men at det er viktig at dette blir fulgt opp. – Til syvende og sist handler det om Vixens troverdighet, sier hun. "

 

https://www.minmote.no/#!/artikkel/24540359/vixen-finalister-med-daarlig-reklamemerking-juryen-mener-det-ikke-er-en-problemstilling

Hvem bryr seg egentlig om de bloggerne merker feriene sine som reklamer? Er det så folk ikke skal bli misunnelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Hvem bryr seg egentlig om de bloggerne merker feriene sine som reklamer? Er det så folk ikke skal bli misunnelige?

...nei, det er fordi noen betaler influensere for å fronte et produkt, slik at de når ut tiø flere og selger mer av det produktet. Det er for at forbrukere ikke skal bli lurt til å tro at dette er noe influenserene gjør av eget initiativ, men at noen har engasjert dem og det i så måte er lønnet arbeid. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Marriet skrev:

...nei, det er fordi noen betaler influensere for å fronte et produkt, slik at de når ut tiø flere og selger mer av det produktet. Det er for at forbrukere ikke skal bli lurt til å tro at dette er noe influenserene gjør av eget initiativ, men at noen har engasjert dem og det i så måte er lønnet arbeid. 

Jeg synes uansett at det er en fjasete lov som bærer preg av misunnelse fremfor rettferdighet på noe vis. Om jeg ser noen ha på seg et klesplagg som jeg får lyst på, så driter jeg da langt i om vedkommende betalte for det av egen lomme. Fra lovens side burde de kun være opptatt av at skatt og moms ble betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Jeg synes uansett at det er en fjasete lov som bærer preg av misunnelse fremfor rettferdighet på noe vis. Om jeg ser noen ha på seg et klesplagg som jeg får lyst på, så driter jeg da langt i om vedkommende betalte for det av egen lomme. Fra lovens side burde de kun være opptatt av at skatt og moms ble betalt.

Synes du da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Hvem bryr seg egentlig om de bloggerne merker feriene sine som reklamer? Er det så folk ikke skal bli misunnelige?

Lovverket er meget klar på dette med merking av reklame. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Jeg synes uansett at det er en fjasete lov som bærer preg av misunnelse fremfor rettferdighet på noe vis. Om jeg ser noen ha på seg et klesplagg som jeg får lyst på, så driter jeg da langt i om vedkommende betalte for det av egen lomme. Fra lovens side burde de kun være opptatt av at skatt og moms ble betalt.

Men det er jo ikke det det handler om. Når noen betaler noen for å få markedsføre sine produkter via andre er det rett og rimelig at det opplyses om. Det gjelder jo ikke bare influensere. Men for eksempel tv kanaler også. Når alle deltagerne i 71grader nord går med Bergansklær må tv Norge varsle om produktplassering. Dette er fordi det er penger i sving. Helt rett og rimelig.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marriet skrev:

Men det er jo ikke det det handler om. Når noen betaler noen for å få markedsføre sine produkter via andre er det rett og rimelig at det opplyses om. Det gjelder jo ikke bare influensere. Men for eksempel tv kanaler også. Når alle deltagerne i 71grader nord går med Bergansklær må tv Norge varsle om produktplassering. Dette er fordi det er penger i sving. Helt rett og rimelig.

Er det virkelig noen som ikke skjønner at 71 grader nord er sponset av Bergans? Men ok, loven er loven. Men på akkurat dét punktet så gir i hvertfall jeg blaffen i om noen merker slikt eller ikke, hva angår "moral".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Jeg synes uansett at det er en fjasete lov som bærer preg av misunnelse fremfor rettferdighet på noe vis. Om jeg ser noen ha på seg et klesplagg som jeg får lyst på, så driter jeg da langt i om vedkommende betalte for det av egen lomme. Fra lovens side burde de kun være opptatt av at skatt og moms ble betalt.

Jeg synes det er veldig greit å vite om personen har fått betalt for å skryte av en vare eller tjeneste, eller om det er en ærlig menig.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Er det virkelig noen som ikke skjønner at 71 grader nord er sponset av Bergans? Men ok, loven er loven. Men på akkurat dét punktet så gir i hvertfall jeg blaffen i om noen merker slikt eller ikke, hva angår "moral".

Denne tråden handler ikke om 71 grader nord og tydelig merking av sponsoren Bergans. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ellenn skrev:

Jeg synes det er veldig greit å vite om personen har fått betalt for å skryte av en vare eller tjeneste, eller om det er en ærlig menig.

Jeg lar meg kanskje ikke påvirke nok til å bry meg 😛 . Vil jeg ha noe, så tar jeg det. Vil jeg ikke, så tar jeg det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Jeg lar meg kanskje ikke påvirke nok til å bry meg 😛 . Vil jeg ha noe, så tar jeg det. Vil jeg ikke, så tar jeg det ikke.

Jeg tror de fleste blir mer påvirket enn man tror selv. Skal man f.eks prøve en ny ansiktskrem og står mellom to stykker tror jeg de fleste ville ta den de har hørt noe positivt om, uten at man engang kanskje tenker over hvor man har det fra.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Ellenn skrev:

Jeg tror de fleste blir mer påvirket enn man tror selv. Skal man f.eks prøve en ny ansiktskrem og står mellom to stykker tror jeg de fleste ville ta den de har hørt noe positivt om, uten at man engang kanskje tenker over hvor man har det fra.

Det stemmer! Vi blir alle påvirket av reklame .

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Jeg lar meg kanskje ikke påvirke nok til å bry meg 😛 . Vil jeg ha noe, så tar jeg det. Vil jeg ikke, så tar jeg det ikke.

Veldig bra for deg at du ikke blir påvirket av reklame og snikreklame, men så var det det med å løfte nesa litt og innse at verden ikke bare er deg. Du er kanskje heller ikke i hovedmålgruppen til mange av influencere? Der finner vi nemlig usikre tenåringer og unge voksne som ikke har fått nok verdenserfaring til å tenke at de er gode nok uten luksusturer, dyre klær og et fake utseende det tar masser av tid og penger å opprettholde som fremstilles som det normale og perfekte. Disse ungdommene er under et enormt press som influencere bare bygger oppunder. Vi har aldri hatt flere unge som sliter med stress, og når unge jenter tygger paracet daglig i håp om at det skal få dem til å slappe av, så sier det seg at noe må gjøres! 

Vi må lære denne nye generasjonen om hvordan de på et sunt og fornuftig vis kan forholde seg til denne forholdsvis nye formen for reklame de blir bombardert med, og et steg i riktig retning der er å sørge for at den i det minste er merket. 

 

 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Marimba skrev:

Veldig bra for deg at du ikke blir påvirket av reklame og snikreklame, men så var det det med å løfte nesa litt og innse at verden ikke bare er deg. Du er kanskje heller ikke i hovedmålgruppen til mange av influencere? Der finner vi nemlig usikre tenåringer og unge voksne som ikke har fått nok verdenserfaring til å tenke at de er gode nok uten luksusturer, dyre klær og et fake utseende det tar masser av tid og penger å opprettholde som fremstilles som det normale og perfekte. Disse ungdommene er under et enormt press som influencere bare bygger oppunder. Vi har aldri hatt flere unge som sliter med stress, og når unge jenter tygger paracet daglig i håp om at det skal få dem til å slappe av, så sier det seg at noe må gjøres! 

Vi må lære denne nye generasjonen om hvordan de på et sunt og fornuftig vis kan forholde seg til denne forholdsvis nye formen for reklame de blir bombardert med, og et steg i riktig retning der er å sørge for at den i det minste er merket. 

 

 

Det er et godt poeng. Kanskje man også bør slutte å hylle disse "influencerne" med daglig spalteplass i alle aviser og med diverse prisutdeinger? Dessuten tas meningene til disse bloggerne altfor alvorlig, også av profesjonelle voksne som burde visst bedre. Hva med denne som er "født i feil kropp"? Det er ganske sykt at barn som ikke vet stort om livet skal tas dønn alvorlig og bli satt på hormoner tidlig i tenårene pga. slike ideer. At legestanden stiller seg bak det er hårreisende. Jeg er jammen glad jeg slapp å vokse opp før sosiale medier og påtvunget vranglære. Men jeg synes det er rart at såpass mange voksne folk også følger disse selvopptatte folka, som stort sett aldri er i besittelse av utdannelse etter videregående skole. Beskytt heller barna deres ved å boikotte "influencerne".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...