Gå til innhold

Vixen.no - en bløff?


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

«blant annet at han har fått innsyn i korrespondansen mellom bloggerne og Forbrukertilsynet, som han mener har vært såpass tvetydig at han er overbevist om at bloggerne har handlet i god tro.

- Jeg forstod ganske raskt at det forelå store muligheter til å misforstå det Forbrukertilsynet hadde skrevet, sier han.»

http://www.kampanje.com/medier/2018/01/vixen-awards-snur--utestengte-bloggere-far-likevel-delta-i-prisen/

Bare tull. Jeg har lest de brevene og har du mer enn ungdomsskolen, forstår du hva FO skriver og de er helt klare på hva bloggerne må gjøre for å merke riktig. 

Nb: Det er å skrive reklame eller annonse. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Hadde man ikke visst bedre, kunne man raskt trodd sirkuset var en såpeserie.

Såpeserie er en hederstittel i denne forbindelsen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem ryker da ut når to kommer inn? 

Blir flau på vegne av juryleder, og over de bloggerene som vet de har brutt loven i 2017, og enda synes de skal få en pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

For å svare på TS' spørsmål: Ja - Vixen er en bløff. Noe som er gjort ettertrykkelig klart i løpet av de siste 24 timene. 

Og det blir ikke bedre av at gemalen til dronninga av ettermerking er ute og laller i SoMe-gruppa på FB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Senil skrev:

Men hvem ryker da ut når to kommer inn? 

Blir flau på vegne av juryleder, og over de bloggerene som vet de har brutt loven i 2017, og enda synes de skal få en pris.

Enig. Vet ikke om jeg skal le eller grine 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anna Nas
17 timer siden, Asti skrev:

Jeg sender det heller til Nrk... Juryformannen har uttalt følgende - fra http://www.kampanje.com/medier/2018/01/bloggkjendiser-diskes-fra-vixen-awards/

"Forbrukertilsynet vet selv også at markedsføringsloven ikke er like svart-hvit som kritikerne fra Kvinneguiden gjerne vil tro at den er, derfor har heller ikke Forbrukertilsynet laget en regelbok om merking, men en veiledning."

klipp

Takk @Asti

United Influencers mener i motsetning til Vixen (Vitsen) at hovedprinsippet i lov og veiledning er ganske enkle å forstå:

"Markedsføringenloven gjelder for deg hvis du får betaling eller andre fordeler fra en kommersiell part for å teste, bruke eller fremme selskapets produkter eller tjenester i sosiale medier. Så enkelt er det."

(...) "Dersom du er i tvil om du er forpliktet til å merke en omtale, er svaret mest sannsynlig ja. Husk at formålet er å være transparent med følgerne dine."

http://blogg.unitedinfluencers.no/sponset-innhold-pa-sosiale-medier-hvilke-regler-gjelder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

For å svare på TS' spørsmål: Ja - Vixen er en bløff. Noe som er gjort ettertrykkelig klart i løpet av de siste 24 timene. 

Og det blir ikke bedre av at gemalen til dronninga av ettermerking er ute og laller i SoMe-gruppa på FB. 

Nei, skikkelig pinlig. «Feilvurdering» å ikke merke klokka hele fem dager! Ja, sikkert ingen som holder lyvekors når man fastholder sånt vissvass. 

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kollontaj skrev:

Nei, skikkelig pinlig. «Feilvurdering» å ikke merke klokka hele fem dager! Ja, sikkert ingen som holder lyvekors når man fastholder sånt vissvass. 

 

At CBE i det hele tatt er finalist med tanke på manglende merking av Freia reklamen (det er selvfølgelig ingen oppegående mennesker som tror på at de ikke visste det var reklame), og nok et brudd på loven om forbud mot alkoholreklame i 2017, sier jo alt om seriøsiteten i denne bransjen generelt og vixen spesielt. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engangstilfelle

Det føles nok både viktig og staselig å være juryformann i Vixen Influencer Awards, men H-P egner seg åpenbart ikke til den jobben. Synd han ikke ser det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ser sånn ut. Makan til offentlig karriere-selvmord har man sjelden sett, det skjønte han vel selv til slutt. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Så altså, loven om åndsverk er det viktig at bloggerne overholder, mens markedsføringsloven er ikke så viktig?

Siden tolkning er vesentlig i Vixensammenheng, så er min tolkning dermed at for Vixen er lover som beskytter næringsdrivende viktig mens lover som beskytter forbrukeren, vel de er ikke viktig.

Nei nå ble jeg overrasket gitt. Parallellene til hvordan mange bloggere drifter bloggen blir jo bare flere og flere.....

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En STOR bløff!

Så isteden for å diskvalifisere CBE, SE osv. Så slipper de heller Martine og Annijor inn i varmen igjen.. Selv etter alle bevisene på feil som kommer frem i denne tråden.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, CecilieX skrev:

Så altså, loven om åndsverk er det viktig at bloggerne overholder, mens markedsføringsloven er ikke så viktig?

Siden tolkning er vesentlig i Vixensammenheng, så er min tolkning dermed at for Vixen er lover som beskytter næringsdrivende viktig mens lover som beskytter forbrukeren, vel de er ikke viktig.

Nei nå ble jeg overrasket gitt. Parallellene til hvordan mange bloggere drifter bloggen blir jo bare flere og flere.....

Akkurat det jeg har tenkt også, du sier det veldig bra👍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pernille_1234 skrev:

At CBE ikke har rettet opp i feilmerkingen som Forbrukertilsynet sa fra om er intet annet enn løgn fra din side, @Asti

FO skrev at de forventet at samtlige reklameinnlegg f.o.m. august -17 som ikke var godt nok merket, endres eller fjernes innen 11.12.17, jfr. https://imgur.com/a/dMQ4y . 

Etter den fristen sjekket jeg blogg, instagram, facebook, twitter og Snapchat. Hvis du mener at absolutt alt jeg har dokumentert under er løgn, bør du tilbakevise det:

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest CecilieX

Og bare merk dere det; Bloggomtoppbloggerne bruker hovedsaklig faksimiler fra bloggerne, så det kan bare antas at det Vixen mener er brudd på åndsverkloven er bruken av bloggbilder. Det er altså bloggvennene sine Vixen vil beskytte. 

Jeg ville bedt BOTB undersøke dette med en jurist med spesialisering i opphavsrett (hehe). Ikke fordi de vil delta i Vixenkåringen, men fordi de bør ha sitt på det tørre når de nå har skaffet seg noen mektige fiender. Ekstra gøy hadde det jo vært å motbevise Mr Jegtolkerloveroverenlavsko Nygård-Hansen

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen

For noen må det være flaut, og skulle de bli vinnere,så må det være en pinlig affære og ta imot prisen. Nå vet vi på forhånd, at det er vel ressigert hvem som får pris. Folk som genererer penger. Bloggere som presterer svada. Levende reklameplakater. Innhold og kvalitet på bloggen, spiller ingen rolle. Så mange flotte bloggere som finnes, som leverer kvalitet. Ser kun to som er nominert, som fortjener en pris.

Bloggere som lyver, fusker og har et forvrengt bilde av verden, mat,kropp de premieres.  Bloggere er så blendet av seg selv, at jeg tror faktisk de mener at de fortjener dette pga de er så flotte bloggere for folk. Det er folk som leverer en suppe av en forvaklet livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper fotballfrue får sin første pris i år, siden de ilet ut og tok de to andre som var disket på dårligere grunnlag, inn i varmen igjen.

Kanskje både anna r, sophie e også vinner i år? Topplista i lesere, men ikke på toppen i det hele tatt når det gjelder ærlighet, troverdighet, bruk av barn, manglende merking etc.  

Klart vixen da må ta tilbake diskvalifikasjonen på noen som oppleves som mer ryddige enn de andre.

 

Pinlig.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, CecilieX skrev:

Og bare merk dere det; Bloggomtoppbloggerne bruker hovedsaklig faksimiler fra bloggerne, så det kan bare antas at det Vixen mener er brudd på åndsverkloven er bruken av bloggbilder. Det er altså bloggvennen sine Vixen vil beskytte? 

Jeg ville bedt BOTB undersøke dette med en jurist med spesialisering i opphavsrett (hehe). Ikke fordi de vil delta i Vixenkåringen, men fordi de bør ha sitt på det tørre når de nå har skaffet seg noen mektige fiender. Ekstra gøy hadde det jo vært å motbevise Mr Jegtolkerloveroverenlavsko Nygård. 

Dette er hentet fra Blogg.no 

http://info.blogg.no/1342093340_blogger_og_opphavsret.html

«Sitatretten

(ingen regel uten unntak)

Sitatretten gir rett til å sitere fra et verk som er opphavsrettslig beskyttet, uten å innhente samtykke fra rettighetshaver først. Et sitat skal være en mindre del av et åndsverk eller kunstnerisk prestasjon, gjengitt i en sammenheng.
Sitatet må settes inn i en sammenheng, og verket sitatet settes inn i må ha selvstendig verkshøyde for at sitatet skal være lovlig.

For deg som blogger betyr dette at du lovlig kan "låne" en liten bit av andres tekst så lenge du selv skriver en tekst rundt dette (sammenheng). Du skal også kreditere opphavsmannen. For sitater hentet fra andre blogger/nettsider vil kreditering som oftest bety en henvisning til personen og/eller link til det originale innlegget/artikkelen. Når det gjelder film er det mulig å benytte et kort klipp av en video dersom det krediteres til opphavsmannen.»

Nå har jo juryformannen blitt kjent for sin evne til å tolke, men denne gangen må han ha jobbet hardt for å finne en grunn til å diske BOTB, eller for å si det på en annen måte: Driti på leggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...