Gå til innhold

Vixen.no - en bløff?


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest CecilieX

Vixen ønsker lesere av sitt nettmagasin selvfølgelig. Dette er styrende for alt de foretar seg rundt Vixen Awards. Dersom alle toppbloggerne diskvalifiseres betyr det a) at de går glipp av potensielle vixenlesere som ledes til Vixen for å stemme fra bloggere med mange lesere og b)  potensielle lesere som genereres i tiden rundt finalen. 

De KAN rett og slett ikke diskvalifisere bloggere som kan generere nye lesere. 

Det er derfor godeste juryformann fremstår som så lite troverdig. Han prøver å forklare noe som rett og slett ikke kan forklares. Skulle han vært ærlig så ville han jo måtte forklare at Vixens hovedmålsetning ikke er å være en nøytral utdeler, men et magasin som bare er ute etter å tjene penger og forkle det som noe annet. Akkurat som bloggerne. Fellesnevneren er åpenbar, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, CecilieX skrev:

Vixen ønsker lesere av sitt nettmagasin selvfølgelig. Dette er styrende for alt de foretar seg rundt Vixen Awards. Dersom alle toppbloggerne diskvalifiseres betyr det a) at de går glipp av potensielle vixenlesere som ledes til Vixen for å stemme fra bloggere med mange lesere og b)  potensielle lesere som genereres i tiden rundt finalen. 

De KAN rett og slett ikke diskvalifisere bloggere som kan generere nye lesere. 

Det er derfor godeste juryformann fremstår som så lite troverdig. Han prøver å forklare noe som rett og slett ikke kan forklares. Skulle han vært ærlig så ville han jo måtte forklare at Vixens hovedmålsetning ikke er å være en nøytral utdeler, men et magasin som bare er ute etter å tjene penger og forkle det som noe annet. Akkurat som bloggerne. Fellesnevneren er åpenbar, ikke sant?

@CecilieX jeg tenker du har helt rett. 

:blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, bibbis skrev:

I tråden på Facebook gjør han akkurat det samme med Helene Drage. Det koster han visstnok ikke en kalori å finne eksempler på de han debatterer mot, men å finne eksempler på de nominerte er visst for vanskelig. 

Nå har jeg lest innlegget på BOTB også, og jammen slår han ikke til med det samme stuntet der også. 

Skjønner ikke helt uviljen mot diskvalifiseringen her jeg. Gang på gang blir han presentert med dokumentasjon og gode argumenter, men det vil seg liksom ikke. Hvilke fordeler får han av dette som gjør at det er så viktig å være så steil?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
11 minutter siden, bibbis skrev:

Nå har jeg lest innlegget på BOTB også, og jammen slår han ikke til med det samme stuntet der også. 

Skjønner ikke helt uviljen mot diskvalifiseringen her jeg. Gang på gang blir han presentert med dokumentasjon og gode argumenter, men det vil seg liksom ikke. Hvilke fordeler får han av dette som gjør at det er så viktig å være så steil?

Toppbloggerne genererer lesere til Vixen så lenge de er med i kåringen. Hva slags artikler de skriver nå vet jeg ikke, men da jeg gikk dem nærmere etter sømmene i forbindelse med oppstarten av denne tråden så var alle artikler forkledde reklameinnlegg. De skrøt feks av nye kolleksjoner, når de i virkeligheten fikk betalt for å promotere samme kolleksjon. Ta gjerne en titt på hovedinnlegget i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Asti skrev:

Spørsmålet er hvorfor de fjernet Annijor og Martine Lunde, og ikke noen av de andre? 

Eksempelvis har CBE en historikk vedr. dårlig merking helt tilbake til 2010: https://imgur.com/a/vzxmh . Og hun har heller ikke rettet opp i feilene som FO viste til i brevet + hun har fortsatt med dårlig merking i ettertid:

+

Dokumentasjon på manglende merking januar - august 2017:

Om Caroline Berg Eriksen og reklamemerking: https://imgur.com/a/tN2zG

Tilføyelse:

Glemte.. 

Alkoholholdig drikke i reklameinnlegg: https://imgur.com/a/HTHXz (brudd på alkoholloven)

Bloggerbarna: https://imgur.com/a/AWoLv  (brudd på barnekonvensjonen).

Jeg har nå sendt mail til journalisten i NRK, der noe av dette er tatt med, så får vi se om de har tid til å gå gjennom alt.

Oppdatert: Har fått svar om at journalisten har tatt helg, men at dette er noe de vil se på fremover...

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, morsomt at HP Nygård Hansen mener brudd på markedsføringsloven ikke er så svart/hvitt som KG mener.  Newsflash - KG er ikke en personHan vet INGENTING om hvem som skriver på KGi og hvilken juridisk kompetanse de/v.i har. Det er litt trist at HPHansen som er en størrelse innenfor content marketing/sosiale medier og ikke skjønner hva en veileder til en lov er. Til den loven som faktisk regulerer akkurat det han lever av, faktisk. Han burde være litt mer ydmyk. OG han burde huske at markedsføringslovgivingen er til får å beskytte forbrukerne.

 

Forøvrig vil jeg si til HPHansen at et innlegg som merkes 5 dager senere, er et KLART brudd på reglene. Etter fem dager er det nesten ingen som leser innleggene lenger. - da har de aller fleste av en bloggers faste lesere, lest et umerket innlegg som de aldri får vite at egentlig var reklame.

 Og hvorfor skal man tro på at folk som lever av å selge reklame/pusje produkter gang på gang på gang glemmer å merke reklameinnlegg? De VET jo at de får betalt. Jeg nekter å tro at alle bloggere har tidlig demens. Jeg synes juryen i VIxen burde være strenge og sette seg inn i hva lovverket betyr. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, CecilieX skrev:

Toppbloggerne genererer lesere til Vixen så lenge de er med i kåringen. Hva slags artikler de skriver nå vet jeg ikke, men da jeg gikk dem nærmere etter sømmene i forbindelse med oppstarten av denne tråden så var alle artikler forkledde reklameinnlegg. De skrøt feks av nye kolleksjoner, når de i virkeligheten fikk betalt for å promotere samme kolleksjon. Ta gjerne en titt på hovedinnlegget i tråden. 

Jeg leste innlegget ditt først etter jeg la ut mitt, forøvrig veldig enig i det du skriver. Ser jeg ikke fikk helg frem det jeg mente.

Tenker mer på hvorfor han ønsker å fremstille seg på den måten han gjør akkurat nå. Før nominasjonene var ferdig-stemt så skrev han et innlegg om merking og konsekvenser, at vixen liksom var det eneste 'konsekvens-organet' for bloggerne. 

Når de så får kritikk for sine finalister (konsekvenser my ass), så sauses det hele sammen i dårlige argumenter og whataboutism. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk vil fremstille seg så innmari dobbeltmoralsk og evneveik, i mangel av bedre ord.

Endret av bibbis
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, pøbelsara skrev:

Haha, morsomt at HP Nygård Hansen mener brudd på markedsføringsloven ikke er så svart/hvitt som KG mener.  Newsflash - KG er ikke en personHan vet INGENTING om hvem som skriver på KGi og hvilken juridisk kompetanse de/v.i har. Det er litt trist at HPHansen som er en størrelse innenfor content marketing/sosiale medier og ikke skjønner hva en veileder til en lov er. Til den loven som faktisk regulerer akkurat det han lever av, faktisk. Han burde være litt mer ydmyk. OG han burde huske at markedsføringslovgivingen er til får å beskytte forbrukerne.

 

Forøvrig vil jeg si til HPHansen at et innlegg som merkes 5 dager senere, er et KLART brudd på reglene. Etter fem dager er det nesten ingen som leser innleggene lenger. - da har de aller fleste av en bloggers faste lesere, lest et umerket innlegg som de aldri får vite at egentlig var reklame.

 Og hvorfor skal man tro på at folk som lever av å selge reklame/pusje produkter gang på gang på gang glemmer å merke reklameinnlegg? De VET jo at de får betalt. Jeg nekter å tro at alle bloggere har tidlig demens. Jeg synes juryen i VIxen burde være strenge og sette seg inn i hva lovverket betyr. 

Det rant jo inn med kommentarer om hva som skjedde, derfor særdeles merkverdig om bloggeren skulle anta at hun hadde merket innlegget.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, pøbelsara skrev:

Hm. Hans Petter Nygård-Hansen er ikke jurist. https://hanspetter.info/om/ Det er ikke jeg heller. Men jeg må si at hans forståelse av juss og hvordan den praktiseres og hvordan man bruker en veileder, ikke er helt i tråd med hvordan dette vanligvis gjøres. Greit at han ikke er enig med forbrukerombudet/forbrukertilsynet om hvordan kommersielt innhold skal merkes. Men relativt kjepphøyt å mene at man har mer rett en juristene som jobber med dette hele tiden. Det er også viktig å huske på at lovverket er til for å beskytte forbrukerne. Ikke bloggerne eller influencere som tjener millioner nettopp på å lage uklare grenser mellom redaksjonelt innhold og markedsføring hele tiden - og å finne gråsoner som kan utnyttes.

 

Klart VIxen er en vits. Synd at Hans Petter Nygård Hansen ikke skjønner hverken markedsføringsloven eller betydningen av å være redelig. Det er ikke bare KG som er kritisk mot bransjen lenger. Her hadde han som juryformann en ypperlig mulighet til å vise at VIxen er en seriøs aktør i medie-Norge - men han velger å la være. 

 

 

Dette altså. Applaus. Jeg er skikkelig skuffet over HPNH

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eidsbergingen
14 minutter siden, elisaday skrev:

https://www.nrk.no/kultur/bloggkjendiser-kastet-ut-av-vixen-awards-1.13885516

HELT latterlig. Spesielt med tanke på svaret jeg fikk fra Hans Petter Nygård Hansen. Fy faen for en tåpelig måte å "styre" ting på. At Vixen er en vits har aldri vært mer tydelig enn nå.

Neinei, men han var jo hyggelig i tonen :):ironi: 

(Beklager avsporing:smilyblomst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martine Lunde skrev et innlegg på bloggen om at hun irriterte seg over bloggere som ikke gadd å merke reklame. Like etterpå er hun disket!! Helt på trynet. Hun er god til å merke all reklame. Hvorfor i helvete kan de ikke heller diske Sophie Elise?!! Somer dårlig til å merke reklame? 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Galaxy X

Denne juryformannen får hele denne greia til å virke som et svært PR-stunt. Med slikt språk, en slik måte å snakke til lesere på, og å bastant si i mot seg selv, altså... selvinnsikt er en fin bil. :lillesky2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/kultur/bloggkjendiser-kastet-ut-av-vixen-awards-1.13885516

Siste del av innlegget jeg linker til: Til slutt oppfordrer Hans-Petter Nygård-Hansen Linnéa Myhre og andre som ser at finalister i kåringen bryter regelverket for markedsføring, samt alkoholloven eller åndsverkloven, om å gi juryen konkrete eksempler.

– Vi står fortsatt ved at eventuelle finalister som har brutt markedsføringsloven ikke skal vinne priser. Det er ikke for sent å diske noen, sier han.

Jeg følger ikke med på reklamemerking, men det er det jo andre som gjør her. Send inn bevis da vel, så må hele Vixen avlyses :fnise:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...