Gå til innhold

Vixen.no - en bløff?


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så fascinerende hvor liten bloggsfæren er i Norge. Det er jo rett og slett et yrke/en hobby som er veldig negativt ladet her til lands, selv om blogg ikke er synonymt med å dele totalt uinteressante ting fra hverdagen sin. Mange blogger jo om nyttige og viktige temaer. Synes det er trist at ikke flere ulike sjangre kommer seg frem i lyset, og lurer på om det rett og slett ikke er lesere nok for veldig nisjespesifikke bloggere? Leser hovedsakelig utenlandske bloggere, og aldri noen som deler om hverdagen sin, men som skriver om temaer jeg finner lærerike og interessante. Typ politikk, gründerskap, markedsføring, reise, hus og hjem, mat, trening. Synes det er svært lite fokus på slike blogger her i Norge. 

Blogget litt når jeg var på backpackingreise, og turte nesten ikke oppgi url hvis noen spurte. Jeg ble jo flau over å være en blogger. De jeg møtte fra andre land hadde derimot et veldig positivt inntrykk av det å blogge og skrive om noe man er interessert i. Etter noen samtaler kom det frem at de ikke har denne "rosablogg"-dyrkingen som vi ser i Norge. I alle fall ikke i like stor grad. 

Vixen kunne absolutt vært interessant dersom slike bloggere ble tatt med i prosessen, folk som legger tid og arbeid i å lage et ordentlig produkt som lærer leseren noe. DA kunne det vært stas. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, pelikanen skrev:

Det er mange. Mange skriver nyttige blogger. Det kan være økonomi, politikk, .jeg leser Stavrum sin blogg innimellom. Der er mye intr.

Det finnes mange nyttige blogger, men de befinner seg ikke øverst på listen. Jeg vet ikke,men inniller meg at det er unge jenter som leser de på topp? 

Når en ser på blogglisten, så nekter jeg å tro at det er voksne folk som bidrar til å holde de på toppen. De viser veien til et overfladisk liv. De ser " døde" ut i innpakningen av sminke osv.

Jeg ser på mat og kakeblogger. De tilfører da noe nyttig. Jeg har begynt å gå nederst på blogglisten. Mange av de kommer seg ikke opp, og ser det er flinke folk.

Hvorfor er folk mer intr i en verden av hår og sminke?en kunstig verden og reklame. 

De er såkalte voksne de som driver rosablogger, men det skal en ikke tro. Det blir som en 4 åring: se på meg...se på meg.. se på meg.. .så blir det sutring  om det ikke blir sånn

De har fått meg til å gjøre mer ut av hverdagsmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg synes mange av matbloggerne fortjener mer skryt og oppmerksomhet.

Helt enig! Tenk at det går an å blogge om noe saklig og fornuftig og positivt uten å utlevere andre og eksponere seg selv! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ultiva skrev:

Toppblogger Anna Rasmussen skriver i dette offerinnlegget at da får hun vel bare merke absolutt alt med reklame da, fordi den tre sider lange veiledningen fra FO er altfor vanskelig for henne å forstå :

https://imgur.com/ZYUHEH6

Direktelink inn på bloggen hennes:

http://mammatilmichelle.blogg.no/1510599619_jeg_risikerer_bot_p_100000_kr.html

 

Det er virkelig helt utrollig. Og folk betaler henne millioner i året for at hun skal selge produktene deres? :daane::overrasket: 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg minner bare om info i åpningsinnlegget. Vixen ER ikke et uavhengig nettmagasin som har påtatt seg å kåre Norges beste bloggere. De var på det tidspunktet tråden ble startet et magasin laget av et reklamebyrå. Byrået spesialiserte seg på å lage reklame som sklir inn i en publikasjon slik at man ikke skal gjenkjenne reklamen som reklame. Derfor laget de nettmagasinet Vixen som da altså er fullstappet med "artikler" som altså et laget utelukkende for å fremme produkter eller andre elementet som trenger publisitet. Etter en stund skilte de ut Vixen fra reklamebyrået, uten at det gjorde saken bedre, nå er det bare vanskeligere å se bindingene.

Troverdigheten som uhildet utdeler av pris er lik null.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg minner bare om info i åpningsinnlegget. Vixen ER ikke et uavhengig nettmagasin som har påtatt seg å kåre Norges beste bloggere. De var på det tidspunktet tråden ble startet et magasin laget av et reklamebyrå. Byrået spesialiserte seg på å lage reklame som sklir inn i en publikasjon slik at man ikke skal gjenkjenne reklamen som reklame. Derfor laget de nettmagasinet Vixen som da altså er fullstappet med "artikler" som altså et laget utelukkende for å fremme produkter eller andre elementet som trenger publisitet. Etter en stund skilte de ut Vixen fra reklamebyrået, uten at det gjorde saken bedre, nå er det bare vanskeligere å se bindingene.

Troverdigheten som uhildet utdeler av pris er lik null.

 

Enig. Og hvis de ikke tar konsekvensen av at samtlige av de største bloggerne ikke gidder/orker/evner/har lyst til å merke ordentlig, så har de gravd sin egen grav synes jeg. Tre år på rad har det vært påpekt massiv under- og feilmerking. Hvis de ikke sier tyydelig fra nå, er de jo bare en vits.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, mikrobe skrev:

Så det er pga FO at alle innlegg må merkes som reklame? Åsså jeg som trodde det var fordi alle innlegg er reklame. :klaske: 

😂👏🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg minner bare om info i åpningsinnlegget. Vixen ER ikke et uavhengig nettmagasin som har påtatt seg å kåre Norges beste bloggere. De var på det tidspunktet tråden ble startet et magasin laget av et reklamebyrå. Byrået spesialiserte seg på å lage reklame som sklir inn i en publikasjon slik at man ikke skal gjenkjenne reklamen som reklame. Derfor laget de nettmagasinet Vixen som da altså er fullstappet med "artikler" som altså et laget utelukkende for å fremme produkter eller andre elementet som trenger publisitet. Etter en stund skilte de ut Vixen fra reklamebyrået, uten at det gjorde saken bedre, nå er det bare vanskeligere å se bindingene.

Troverdigheten som uhildet utdeler av pris er lik null.

 

Egentlig er det latterlig og illeluktende og korrupt og totalt verdiløst. 

I begynnelsen hadde de i det minste med seg designere i juryen, nå er det innavl og kosemoseklubb for en liten krets selvhøytidelige folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, orfeus skrev:

Egentlig er det latterlig og illeluktende og korrupt og totalt verdiløst. 

I begynnelsen hadde de i det minste med seg designere i juryen, nå er det innavl og kosemoseklubb for en liten krets selvhøytidelige folk. 

Noen andre kunne overta. Men hvem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, pøbelsara said:

Det er virkelig helt utrollig. Og folk betaler henne millioner i året for at hun skal selge produktene deres? :daane::overrasket: 

De faste leserne framstår som ganske ukritiske. En drømmegruppe for annonsører som ikke er så opptatt av langsiktig tankegang eller etisk praksis. Det er nå ihvertfall min teori.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt siden startet oppfattet denne utdelingen som kunnskapsløs. Det er kun toppbloggere som vinner og flere ganger basert på helt feil grunnlag. Hvor blir det av de som ikke ligger på topp 20 MEN forsatt leverer bra innhold? Det er så mange bra blogger der ute men her er det kun penger som regjerer og hvem som klarer å skape mest støy. 

Nei, useriøs og veldig kunnskapsløs. Bare det at de har med pr kåte HP Hansen i juryen sier sitt. Klarer ikke den fyren. Tror han kan alt men tror forsatt han er rimelig kunnskapsløs og kun har peiling på overskriftene. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixen er laget for at bloggerne skal få en kveld der de føler de er like "viktige" som de tror de er. For å underbygge et allerede oppblåst ego. For å feire utlevering og eksponering. Hele greia er latterlig. Bloggere har gått hardt ut mot denne prisutdelingen, helt til de selv mottar en nominasjon eller to. Patetisk. Irriterer meg at dette irriterer meg, men fy faen for et I-lands problem... Med alt som skjer i verden så burde ikke Vixen eksistere engang. Ihvertfall ikke nå som de fleste forstår hvor korrupt det er og hvor mye som går på kjennskap og vennskap. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra:  https://www.facebook.com/groups/183381455078651/permalink/1523051067778343/?comment_id=1524189180997865&reply_comment_id=1524205054329611&comment_tracking={"tn"%3A"R9"}

"Jepp... Husker godt den der. Snakket lenge med journalisten i Dagbladet årsaken til hvorfor vi lot det passere, noe journalisten glatt valgte å ikke legge til i saken.  Poenget mitt var at dette var et unntak og ikke regelen, slik det hadde vært nærmest for mange året før.  Opplever vi systematisk "juks" med manglende merking, dårlig merking, brudd på åndsverksloven, osv, osv, blir man disket.". 

Jeg var den som sendte inn skjermbilder til Dagbladet, og visste derfor at det var omfattende mangler ved merkingen Dagbladet satt med. Jeg sendte derfor mail til journalisten Hans-Petter Nygård-Hansen hadde snakket med jfr. http://forum.kvinneguiden.no/topic/982099-vixenno-en-bløff/?page=13&tab=comments#comment-19207197 . Og fikk til svar:

" Hans-Petter ble forelagt flere eksempler fra flere av bloggerne, mer enn det vi totalt endte opp med å skrive i artikkelen. Det kan godt være at jeg kun sendte tre-fire, men presiserte overfor ham at det var flere lignende eksempler.",  jfr. http://imgur.com/a/CmrUT

I tillegg til det, burde Hans-Petter Nygård-Hansen vært klar over omfanget, siden han svarte inne på Stort og smått om sosiale medier i en tråd om det (@mamsi la ut dokumentasjon på omfanget): http://forum.kvinneguiden.no/topic/982099-vixenno-en-bløff/?page=9&tab=comments#comment-17560340

Hva er det Hans-Petter Nygård-Hansen styrer med? 

Litt historikk: https://imgur.com/a/4nezx

 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra  http://vixen.no/2017/10/20/nominer-til-vixen-influencer-awards-2017-her/

"Alle som influerer via sosiale medier eller andre kanaler kan nomineres enten det er blogg, podkast, Instagram, YouTube m.m. Med andre ord fortsetter kanaluavhengigheten vi innførte i fjor. Merk at influencere ikke vil bli vurdert på flyktige plattformer som Instagram Stories og Snapchat, hvor innholdet forsvinner etter 24 timer. Disse er umulig å overvåke og vurdere fra et 2017-perspektiv."

Er ikke dette litt rart? Vi vet nå at den skjulte reklamen har flyttet seg mer og mer over til Snapchat, og nå er det aller verst der, jfr. https://forbrukerombudet.no/skjult-reklame-sosiale-medier . Når Forbrukerombudet klarer å følge med og dokumentere, så forstår jeg ikke hvorfor det er umulig for Vixen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, visningsnamn skrev:

(Sitat HP fra SoMe-gruppa)

Jeg lurer på hvorfor han skriver juks i anførselstegn.

Et annet sted i tråden (på samme link som over) hevdet han det var direkte feil at bloggerne måtte merke egen reklame som nettopp reklame. Ikke så lenge etter rettet han på seg selv da han hadde vært i kontakt med FO og fått vite at reklame selvfølgelig skal merkes som reklame.

Hva kan man egentlig forvente av jurymedlemmer som skal luke ut kandidater som bryter pris-kriteriene de selv har satt, men som ikke engang har oversikt over hva som er brudd på markedsføringsloven eller hva som står i veiledninga fra FO (og dermed heller ikke vet hva som er brudd på sine egne kriterier for å faktisk være kvalifisert som nominert/vinner av en Vixen-pris)?

Nå som disse 18 bloggerne har fått tommel ned fra FO, så burde man kunne regne med at de bloggerne som har en del å rette opp i bloggen sin (= systematisk juks) automatisk er diskvalifisert. Man burde kunne stole på at han holder ord her.

Men det tror jeg ikke før jeg får ser det. (Det er vel ikke sikkert jeg tror det hvis jeg får se det engang.)

Leste dette etter jeg svarte.   Jeg er så enig med deg. Jeg undrer meg også over den manglende kunnskapen HP har vedr. merking, samtidig som han sitter i Vixen-juryen.

Ja, vi får vente å se... Jeg har lave forventinger ut fra historikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CecilieX skrev:

Jeg minner bare om info i åpningsinnlegget. Vixen ER ikke et uavhengig nettmagasin som har påtatt seg å kåre Norges beste bloggere. De var på det tidspunktet tråden ble startet et magasin laget av et reklamebyrå. Byrået spesialiserte seg på å lage reklame som sklir inn i en publikasjon slik at man ikke skal gjenkjenne reklamen som reklame. Derfor laget de nettmagasinet Vixen som da altså er fullstappet med "artikler" som altså et laget utelukkende for å fremme produkter eller andre elementet som trenger publisitet. Etter en stund skilte de ut Vixen fra reklamebyrået, uten at det gjorde saken bedre, nå er det bare vanskeligere å se bindingene.

Troverdigheten som uhildet utdeler av pris er lik null.

 

Dette er så viktig å huske på. 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Strengt tatl er det vel ingen av disse toppbloggerne som kan vinne en pris, om Vixen ikke skal gi pris til de som ikke bryter loven eller eksponerer barna sine.

Blir spennende å se hvordan de eventuelt forklarer (unnskylder) en vinner.

Helt enig med flere her som sier at de burde sett utenfor de typiske toppbloggerne, men som det også blir påpekt er dette bare en «reklamepris» hvor det som er viktig er hvem du kjenner (særlig med tanke på hvor mange priser som Camilla Phil har vunnet – ved å ha få så lesere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2017 den 23.02, Alanya skrev:

Kristin Gjelsvik! Kan virkelig ikke bli noen andre! 

Samme her  :) I år kun Kristin som får min stemme  ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2017 den 13.26, pøbelsara skrev:

Det blir jo helt latterlig å skulle gi pris til noen av de 18 som fikk påpakk av FO nå. 

Tror nesten jeg tørr og vedde en 1000 lapp på at minst en av de 18 vil få en form for pris.. Desverre

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...