Gå til innhold

Kamille og Maison, Camilla Pihl og Slettvoll


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å skrive litt om en sak jeg stusset veldig på tidligere i høst. Interiørbladet Maison hadde stor reportasje fra Camilla Pihls hjem og på forsiden av bladet, som er innredet med masse fra Slettvoll. Knappe 1 mnd etterpå så er Camilla Pihl på forsiden av Kamille og reportasjen er interiøret, akkurat samme tekst, bilder etc.  Merkelig. To norske blader, så tett på hverandre har samme artikkel og dame på forsiden. Så etter en stund så fikk jeg Slettvolls siste interiørkatalog av en venninne og der er jammen meg Camilla Pihl og bilder fra hjemmet hennes. Nesten like som i Maison/Kamille, men ikke helt likt.

Dette lukter skjult reklame så det holder.  Jeg har tidligere abbonert på Kamille og i grunn tenkt at hele bladet virker som en produktkatalog for alle mulige firmaer som vil selge noe her til lands i målgruppen til Kamille. ps! De skrev også i rosende ordelag en liten greie om den Natural cycles eller hva det het som Caroline Berg Eriksen fikk så mye kjeft for.

Noen er lei av bloggere, jeg tror ukeblad/Magasinbransjen er like så råtten faktisk. Bare mine tanker da, noen andre som har tenkt noe eller har en mening om dette?

Maison cover fra bloggen hennes her: http://www.camillapihl.no/2015/08/03/my-home-is-on-the-cover/

Slettvoll katalogen her, bla frem til siden 57 http://view.digipage.net/go/slettvoll_kolleksjon_2016/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig enig på deg og reagerte på det samme.

Camilla Pihl er åpenbart gjennomsponset av bl.a. Slettvoll, som også har brukt leiligheten hennes som kulisse for siste katalog.

I tillegg ble badet til Pihl omtalt i Maison, og for to uker siden kom dette innlegget http://www.camillapihl.no/2015/10/16/my-own-personal-spa/ screenshot: http://oi67.tinypic.com/2r3l5wz.jpg http://oi65.tinypic.com/26128ee.jpg

Inlegget er merket, men i artikkelen i Maison ble firmaet nevnt uten at det ble opplyst om at Pihl/Peters hadde fått rabatt. Slettvoll ble også rimelig hefitg namedroppet gjennom hele artikkelen uten at det blir gjort klart at det er et samarbeid mellom Pihl/Peters og Slettvoll.

Inlegg for Slettvoll på bloggen: http://www.camillapihl.no/2015/09/03/hosten-hos-slettvoll/ // http://oi65.tinypic.com/347zixg.jpg

http://www.camillapihl.no/2015/09/20/our-home-styled-by-slettvoll  // http://oi68.tinypic.com/2j0y39e.jpg

Badias fremstilling: http://oi66.tinypic.com/55klfc.jpg
http://oi64.tinypic.com/id6lis.jpg
http://oi64.tinypic.com/mcf7t0.jpg

Endret av troikaen
Lagt til screenshots.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du syntes at en av artikklene skulle vært uten interiør? At de burde vært mer forskjellige for at det ikke skulle vært skjult reklame (hvis det er skjult reklame)? eller er det at det kan være venninnen hennes? i såfall hvordan vet du at det er en venninne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du syntes at en av artikklene skulle vært uten interiør? At de burde vært mer forskjellige for at det ikke skulle vært skjult reklame (hvis det er skjult reklame)? eller er det at det kan være venninnen hennes? i såfall hvordan vet du at det er en venninne?

Poenget er vel at artikkelen burde vært merket som reklame. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at artikkelen burde vært merket som reklame. 

ja. ok. nei. jeg har ikke lest noen av dem. så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg tror du har helt rett, det er mye som skjer i magasinbransjen som man burde få belyst. Vi diskuterte det i tråden som omhandler PFU klagen mot Det Nye. I hvor stor grad hadde Det Nye en rolle i markedsføringen av veskekolleksjonen til CBE? Det sies med direkte ord at PR byråer gjør en stor jobb og har mange kontakter blant moteredaktører. Vips så får de plassert kilentens produkt. Vi kan aldri stole på at det som presenteres er redaksjonens frie journalistikk. 

Når det gjelder interiørbladene så har jeg i det siste blitt oppmerksom på hvor mye produsenter også her påvirker redaksjonene. Legg for eksempel merke til Iittala sin glassserie med dråper på. I hvor mange interiørblader har du sett disse presentert? Det er ikke få. Hvordan blir det sånn? At alle kollektivt fant ut på samme tid at dette var trendy har jeg vondt for å tro. 

Når du ser sesongens nyheter kan du ofte se at samme butikk går igjen. Dette skal liksom være redaksjonelt, men det blir underlig når samme butikk går igjen også når stylister styler boligreportasjene. Neste utgave er det en annen butikk som blir forfordelt med henvisninger. Det er ikke tilfeldig. 

Alle slike magasiner er i realiteten reklame for et produkt, en produsent eller for en butikk. Og vi blir inspirert og kjøper i vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du har helt rett, det er mye som skjer i magasinbransjen som man burde få belyst. Vi diskuterte det i tråden som omhandler PFU klagen mot Det Nye. I hvor stor grad hadde Det Nye en rolle i markedsføringen av veskekolleksjonen til CBE? Det sies med direkte ord at PR byråer gjør en stor jobb og har mange kontakter blant moteredaktører. Vips så får de plassert kilentens produkt. Vi kan aldri stole på at det som presenteres er redaksjonens frie journalistikk. 

Når det gjelder interiørbladene så har jeg i det siste blitt oppmerksom på hvor mye produsenter også her påvirker redaksjonene. Legg for eksempel merke til Iittala sin glassserie med dråper på. I hvor mange interiørblader har du sett disse presentert? Det er ikke få. Hvordan blir det sånn? At alle kollektivt fant ut på samme tid at dette var trendy har jeg vondt for å tro. 

Når du ser sesongens nyheter kan du ofte se at samme butikk går igjen. Dette skal liksom være redaksjonelt, men det blir underlig når samme butikk går igjen også når stylister styler boligreportasjene. Neste utgave er det en annen butikk som blir forfordelt med henvisninger. Det er ikke tilfeldig. 

Alle slike magasiner er i realiteten reklame for et produkt, en produsent eller for en butikk. Og vi blir inspirert og kjøper i vei. 

Jeg er så glad for det du skriver. Jeg tror at ved å diskutere og belyse slike ting så blir vi kanskje litt mer oppmerksomme på slikt alle sammen? 
At vi følger nesten litt halvblindt for eks interiørbloggere (de store) og så ser vi de i glossy magasiner og så plutselig må vi andre bare ha alt dette som pumpes ut på oss i alle kanaler. Vi lar oss lede og forlede. Bare se på hvordan matvarebransjen produktplasserer ting.
I Kamille heter det seg at når man ser denne P med ring rundt så er varen produktplassert, og Kamille promotorer seg som om de skal være din venninne... venninnene mine pusher ikke på meg masse produkter hver gang vi snakkes i hvert fall. 
Det er trist synes jeg.
Jeg har faktisk mistet sansen for de etter denne Camilla Pihl saken både i Maison, Kamille og produktkatalogen til Slettvoll. Det  var da jeg virkelig fikk mine øyne opp for noe jeg hadde mistenkt lenge.
Hvor er PFU forresten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig på deg og reagerte på det samme.

Camilla Pihl er åpenbart gjennomsponset av bl.a. Slettvoll, som også har brukt leiligheten hennes som kulisse for siste katalog.

I tillegg ble badet til Pihl omtalt i Maison, og for to uker siden kom dette innlegget http://www.camillapihl.no/2015/10/16/my-own-personal-spa/ screenshot: http://oi67.tinypic.com/2r3l5wz.jpg http://oi65.tinypic.com/26128ee.jpg

Inlegget er merket, men i artikkelen i Maison ble firmaet nevnt uten at det ble opplyst om at Pihl/Peters hadde fått rabatt. Slettvoll ble også rimelig hefitg namedroppet gjennom hele artikkelen uten at det blir gjort klart at det er et samarbeid mellom Pihl/Peters og Slettvoll.

Inlegg for Slettvoll på bloggen: http://www.camillapihl.no/2015/09/03/hosten-hos-slettvoll/ // http://oi65.tinypic.com/347zixg.jpg

http://www.camillapihl.no/2015/09/20/our-home-styled-by-slettvoll  // http://oi68.tinypic.com/2j0y39e.jpg

Badias fremstilling: http://oi66.tinypic.com/55klfc.jpg
http://oi64.tinypic.com/id6lis.jpg
http://oi64.tinypic.com/mcf7t0.jpg

Så bra skrevet. Takk for at du svarte og at det ikke bare er meg som hadde tenkt det haha ;) 
Jeg ser at Camilla Pihl fremstår som veldig seriøs og merker alt veldig nøye, men det skurrer likevel synes jeg.

Kamille som blad har jeg helt mistet sansen for og Slettvoll gjør som de gjør. Synd at de går i grumsete vann her alle sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du syntes at en av artikklene skulle vært uten interiør? At de burde vært mer forskjellige for at det ikke skulle vært skjult reklame (hvis det er skjult reklame)? eller er det at det kan være venninnen hennes? i såfall hvordan vet du at det er en venninne?

Jeg stusset på at artiklene var klin like, med klin like bilder i to forskjellige norske blader med knapt en måneds mellomrom i mellom utgivelsene. Pluss at det kom ganske like bilder i Slettvolls produktkatalog også. 
Venninne skjønner jeg ikke hvor du får fra?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset på at artiklene var klin like, med klin like bilder i to forskjellige norske blader med knapt en måneds mellomrom i mellom utgivelsene. Pluss at det kom ganske like bilder i Slettvolls produktkatalog også. Venninne skjønner jeg ikke hvor du får fra?  :)

I såfall så er jo det litt rart. man kan kanskje føle seg litt lurt når man kjøper et av bladene.

 

ang. det med venninne. jeg leste feil. gikk litt fort i svingene her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg er så glad for det du skriver. Jeg tror at ved å diskutere og belyse slike ting så blir vi kanskje litt mer oppmerksomme på slikt alle sammen? At vi følger nesten litt halvblindt for eks interiørbloggere (de store) og så ser vi de i glossy magasiner og så plutselig må vi andre bare ha alt dette som pumpes ut på oss i alle kanaler. Vi lar oss lede og forlede. Bare se på hvordan matvarebransjen produktplasserer ting.
I Kamille heter det seg at når man ser denne P med ring rundt så er varen produktplassert, og Kamille promotorer seg som om de skal være din venninne... venninnene mine pusher ikke på meg masse produkter hver gang vi snakkes i hvert fall. 
Det er trist synes jeg.
Jeg har faktisk mistet sansen for de etter denne Camilla Pihl saken både i Maison, Kamille og produktkatalogen til Slettvoll. Det  var da jeg virkelig fikk mine øyne opp for noe jeg hadde mistenkt lenge.
Hvor er PFU forresten???

PFU har sitt svare strev med å finne ut hvor grensa går mellom innholdsmarkedsføring og redaksjonelt stoff. Flere av damebladene har blitt felt for forhold som du beskriver, blant annet Costume der de ble flelt for å sammenblande roller, og bruke eget magasin til å promotere venninnes leilighetssalg og kleskolleksjon. Interiørbladene er derimot ikke ikke representert med særlig mye, når det gjelder klager til PFU. Egentlig et spørsmål man bør stille seg, om hvorfor det er sånn, all den tid de også blander reklame og redaksjonelt stoff til en eneste stor suppe. 

http://forum.kvinneguiden.no/topic/973849-jeg-er-så-lei-av-bloggverden-at-jeg-vil-spy33

 og tråden som heter kjerringer med mye fritid ut mot PFU 

er å anbefale deg hvis du ikke har vært innom. Der har vi skikkelig bra teamwork, mye som går på medier og snusk. 

Når det gjelder Camilla Pihl, er det bare å minne om at hun er deleier i Friendly, som blant annet bistår CBE som medierådgiver.  Det finnes flere tråder der man kommer innom Camilla Pihl også, blant annet er det verdt å merke seg at hun ofte vinner priser for sin blogg. Mange har spurt seg hvordan hun alltid havner i slike kåringer, når bloggen egentlig er ganske liten. Hvis du tar en titt på nettverket til Friendly, som de så fint kaller venner og partnere, så vil du overraskes av hvor mange medieaktører som de har på sin venneliste. Resten kan man egentlig regne seg frem til selv.

 

Sorry, skulle gjerne lagt ved lenker til relevante sider, men får ikke det til å funke i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PFU har sitt svare strev med å finne ut hvor grensa går mellom innholdsmarkedsføring og redaksjonelt stoff. Flere av damebladene har blitt felt for forhold som du beskriver, blant annet Costume der de ble flelt for å sammenblande roller, og bruke eget magasin til å promotere venninnes leilighetssalg og kleskolleksjon. Interiørbladene er derimot ikke ikke representert med særlig mye, når det gjelder klager til PFU. Egentlig et spørsmål man bør stille seg, om hvorfor det er sånn, all den tid de også blander reklame og redaksjonelt stoff til en eneste stor suppe. 

http://forum.kvinneguiden.no/topic/973849-jeg-er-så-lei-av-bloggverden-at-jeg-vil-spy33

 og tråden som heter kjerringer med mye fritid ut mot PFU 

er å anbefale deg hvis du ikke har vært innom. Der har vi skikkelig bra teamwork, mye som går på medier og snusk. 

Når det gjelder Camilla Pihl, er det bare å minne om at hun er deleier i Friendly, som blant annet bistår CBE som medierådgiver.  Det finnes flere tråder der man kommer innom Camilla Pihl også, blant annet er det verdt å merke seg at hun ofte vinner priser for sin blogg. Mange har spurt seg hvordan hun alltid havner i slike kåringer, når bloggen egentlig er ganske liten. Hvis du tar en titt på nettverket til Friendly, som de så fint kaller venner og partnere, så vil du overraskes av hvor mange medieaktører som de har på sin venneliste. Resten kan man egentlig regne seg frem til selv.

 

Sorry, skulle gjerne lagt ved lenker til relevante sider, men får ikke det til å funke i dag. 

Takk for fint innspill og link til andre diskusjonsfora, disse skal jeg sjekke ut :)
Veldig artig å finne diskusjonsforum som dette synes jeg.
Jeg må si med en gang at jeg er ikke ute etter å ta personen Camilla Pihl, hun er sikkert veldig flink og hyggelig, men det er dette rundt hele greia jeg reagerer på.
Angående bloggpriser etc så ser jeg på det som totalt useriøst, Vixen bloggawards for eks. Hvor i all verden er de fra liksom? Aldri hørt om Vixen, utenom når det plutselig er blogawards.

CBE og CP fikk vel litt pepper i fjor en gang for et innlegg med masse alkoholreklamebilder på veggen i forbindelse med en greie på en konsert? jeg synes det er flott at så mange blogglesere er årvåkne og faktisk sier i fra!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall så er jo det litt rart. man kan kanskje føle seg litt lurt når man kjøper et av bladene.

 

ang. det med venninne. jeg leste feil. gikk litt fort i svingene her. :)

Ja det er jo litt rart, det var derfor jeg reagerte. Jeg ble faktisk veldig provosert av Kamille og det var i grunn derfor jeg ikke ville fortsette mitt abbonement når det gikk ut. Jeg har lenge sittet og hatt følelsen av at Kamille kun er et promotion ukeblad for produkter av diverse slag.
Og de bruker hverandre... CP reklamerte jo for Kamille abbonement i et innlegg for ikke lenge siden

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Takk for fint innspill og link til andre diskusjonsfora, disse skal jeg sjekke ut :)
Veldig artig å finne diskusjonsforum som dette synes jeg.
Jeg må si med en gang at jeg er ikke ute etter å ta personen Camilla Pihl, hun er sikkert veldig flink og hyggelig, men det er dette rundt hele greia jeg reagerer på.
Angående bloggpriser etc så ser jeg på det som totalt useriøst, Vixen bloggawards for eks. Hvor i all verden er de fra liksom? Aldri hørt om Vixen, utenom når det plutselig er blogawards.

CBE og CP fikk vel litt pepper i fjor en gang for et innlegg med masse alkoholreklamebilder på veggen i forbindelse med en greie på en konsert? jeg synes det er flott at så mange blogglesere er årvåkne og faktisk sier i fra!
 

Vixen, ja. Vet du hvem som er ansvarlig utgiver? Det er et byrå som driver med content marketing. De heter Chilii Publications. De skriver selv at de er et content marketing byrå. Content marketing eller innholdsmarkedsføring som det heter på norsk handler om å forkle reklame slik at det ser ut som journalistikk. Jeg tror etter å ha studert det litt at Vixen er et produkt som kun har som hensikt å promotere kundene til Chilli publications. Chilli skriver selv at de ofte bruker bloggere som markedsføringskanal for sine kunder. Hva er vel bedre enn å fremsnakke bloggerer da. Akkurat mens jeg skriver dette så kom keg  til å tenke på om jeg burde sjekke om Vixen er underlagt Vær Varsom Plakaten. Hvis de ikke har søkt om dette, så er det en sterk bekreftelse på at de ikke er et journalistisk  medium. Skal sende redaktøren en mail og sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixen, ja. Vet du hvem som er ansvarlig utgiver? Det er et byrå som driver med content marketing. De heter

. De skriver selv at de er et content marketing byrå. Content marketing eller innholdsmarkedsføring som det heter på norsk handler om å forkle reklame slik at det ser ut som journalistikk. Jeg tror etter å ha studert det litt at Vixen er et produkt som kun har som hensikt å promotere kundene til Chilli publications. Chilli skriver selv at de ofte bruker bloggere som markedsføringskanal for sine kunder. Hva er vel bedre enn å fremsnakke bloggerer da. Akkurat mens jeg skriver dette så kom keg  til å tenke på om jeg burde sjekke om Vixen er underlagt Vær Varsom Plakaten. Hvis de ikke har søkt om dette, så er det en sterk bekreftelse på at de ikke er et journalistisk  medium. Skal sende redaktøren en mail og sjekke.

Hah! 
Det må jeg si!
Takk for info...

hvorfor ble jeg ikke forundret nå?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Atheena

Vixen, ja. Vet du hvem som er ansvarlig utgiver? Det er et byrå som driver med content marketing. De heter Chilii Publications. De skriver selv at de er et content marketing byrå. Content marketing eller innholdsmarkedsføring som det heter på norsk handler om å forkle reklame slik at det ser ut som journalistikk. Jeg tror etter å ha studert det litt at Vixen er et produkt som kun har som hensikt å promotere kundene til Chilli publications. Chilli skriver selv at de ofte bruker bloggere som markedsføringskanal for sine kunder. Hva er vel bedre enn å fremsnakke bloggerer da. Akkurat mens jeg skriver dette så kom keg  til å tenke på om jeg burde sjekke om Vixen er underlagt Vær Varsom Plakaten. Hvis de ikke har søkt om dette, så er det en sterk bekreftelse på at de ikke er et journalistisk  medium. Skal sende redaktøren en mail og sjekke.

CP har hele 5 Vixen priser og det selv uten å ha særlig mange lesere. Her handler det mye om å ha et nettverk og bli kjent som blogger på bakgrunn av de kontaktene man har. For Friendly har helt klart et kontaktnettverks som har gitt CP mange fordeler, både som modell (eget design) for David Andersen og Bianco og ekstremt mange forsider på blader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

CP har hele 5 Vixen priser og det selv uten å ha særlig mange lesere. Her handler det mye om å ha et nettverk og bli kjent som blogger på bakgrunn av de kontaktene man har. For Friendly har helt klart et kontaktnettverks som har gitt CP mange fordeler, både som modell (eget design) for David Andersen og Bianco og ekstremt mange forsider på blader. 

Oh, yes!

http://friendly.no/#/partners

Husker ikke hvem som delte denne først, men man blir sittende og gape. Verdt å merke seg at NRK står på listen. Friendly er dyktige. De jobber jo for blant annet Madcon. Noen i Friendly gjorde en meget god jobb når Madcon fikk pauseunderholdningen da Eurovision ble arrangert i Norge. Jeg håper at det er den eneste grunnen til at NRK blir betegnet som partner. 

Og så kan man jo også la seg forundre over Camilla Pihl bloggens inntjening. Sett i sammenheng med antall lesere, så får hun mange kroner ut av hver leser for å si det sånn. Antar Slettvollsamarbeidet er noe Friendly har fremforhandlet. Og vips Kamille og Maison er på banen, som publiseres av Egmont som også betegnes som en partner. 

Endret av CecilieX
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oh, yes!

http://friendly.no/#/partners

Husker ikke hvem som delte denne først, men man blir sittende og gape. Verdt å merke seg at NRK står på listen. Friendly er dyktige. De jobber jo for blant annet Madcon. Noen i Friendly gjorde en meget god jobb når Madcon fikk pauseunderholdningen da Eurovision ble arrangert i Norge. Jeg håper at det er den eneste grunnen til at NRK blir betegnet som partner. 

Og så kan man jo også la seg forundre over Camilla Pihl bloggens inntjening. Sett i sammenheng med antall lesere, så får hun mange kroner ut av hver leser for å si det sånn. Antar Slettvollsamarbeidet er noe Friendly har fremforhandlet. Og vips Kamille og Maison er på banen, som publiseres av Egmont som også betegnes som en partner. 

Madcon er Norges mest slitsomme plagsomme band

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...