Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, det er jeg! Lever et forholdsvis aktivt liv, med sunt kosthold, sover mer enn nok (ofte 9-10 timer, med mindre jobben hindrer meg), og har i det hele tatt ingen grunn til å ikke føle meg frisk. Men jeg føler meg sliten, uopplagt og smådeppa. Kan sove helt enorme mengder; for eksempel sovner jeg kl 18 etter trening, kan jeg våkne neste morgen klokken 9!!! 

Har gitt beskjed til legen x antall ganger, og det har blitt tatt blodprøver, men ingenting er galt - tilsynelatende. 

Nekter å tro det, er det normalt for en snart 28-åring å sove opptil 12-13 timer enkelte dager? Har en jobb som jeg reiser mye og bytter tidssoner i, og jeg merker at det blir verre i de periodene jeg reiser en del, men det forklarer ikke alt. Nå har jeg vært i Norge i en måned i strekk, og jeg fungerer ikke bra. 

Går til et privat legesenter i Oslo. Vurderer å oppsøke en annen lege, men er det vits i det når blodprøvene er fine? Begynner nesten å lure på om jeg er hypokonder (aldri vært det før). 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som kreft

Skrevet

Har du faglige holdepunkter for å mene det? Vil ikke en eventuell betennelse/infeksjon i kroppen avdekkes når man tar blodprøver? Eller må jeg spørre spesifikt om at dette sjekkes nærmere? 

Skrevet

Har legen sjekket deg for vitamin og mineralmangel?

Skrevet (endret)

Vitaminmangel - ja, mineralmangel usikker. Inngår det i de vanlige blodprøvene? Ba henne kun sjekke vitaminer, og hun sa 'vi tar en grundig sjekk og krysser av for det meste, vi.' 

Endret av Annaleigh
Skrevet

Vitaminmangel - ja, mineralmangel usikker. Inngår det i de vanlige blodprøvene? Ba henne kun sjekke vitaminer, og hun sa 'vi tar en grundig sjekk og krysser av for det meste, vi.' 

Jeg ville spurt legen om hva det kan være, dersom legen ikke finner noe på prøvene, og jeg ville bedt om å bli utredet videre.

Eventuelt ville jeg forsøkt en annen lege.

Anonymkode: 8d97c...4bc

Skrevet

Ja, det er jeg! Lever et forholdsvis aktivt liv, med sunt kosthold, sover mer enn nok (ofte 9-10 timer, med mindre jobben hindrer meg), og har i det hele tatt ingen grunn til å ikke føle meg frisk. Men jeg føler meg sliten, uopplagt og smådeppa. Kan sove helt enorme mengder; for eksempel sovner jeg kl 18 etter trening, kan jeg våkne neste morgen klokken 9!!! 

Har gitt beskjed til legen x antall ganger, og det har blitt tatt blodprøver, men ingenting er galt - tilsynelatende. 

Nekter å tro det, er det normalt for en snart 28-åring å sove opptil 12-13 timer enkelte dager? Har en jobb som jeg reiser mye og bytter tidssoner i, og jeg merker at det blir verre i de periodene jeg reiser en del, men det forklarer ikke alt. Nå har jeg vært i Norge i en måned i strekk, og jeg fungerer ikke bra. 

Går til et privat legesenter i Oslo. Vurderer å oppsøke en annen lege, men er det vits i det når blodprøvene er fine? Begynner nesten å lure på om jeg er hypokonder (aldri vært det før). 

Ja det er absolutt vits i å oppsøke en annen lege. Blodprøver er ikke den eneste måten å utrede på, og blodprøvesvarene kan være fine, samtidig som man har en sykdom som ikke gir utslag på de blodprøvene som er tatt.

Skrevet

Det kan f.eks være lavt stoffskifte, for lite næringsinntak eller det at du rett og slett er deprimert, man kan bli ekstremt trøtt av det. 

Anonymkode: 5818f...3a3

• Liker 1
Skrevet

Ja det er absolutt vits i å oppsøke en annen lege. Blodprøver er ikke den eneste måten å utrede på, og blodprøvesvarene kan være fine, samtidig som man har en sykdom som ikke gir utslag på de blodprøvene som er tatt.

Takk, da skal jeg gjøre det! :) 

Skrevet

Jeg ville spurt legen om hva det kan være, dersom legen ikke finner noe på prøvene, og jeg ville bedt om å bli utredet videre.

Eventuelt ville jeg forsøkt en annen lege.

Spurte om det, hun sa bare 'Det er rart - kanskje du er mentalt sliten'. 

Skrevet

Jeg synts det høres vanlig ut. Fra man er rundt 26-30 år så går energinivået bare nedover og noen har anderledes behov enn andre. Men det skader ikke å få litt mer vitaminer og kosttilskudd i kroppen uansett :)

Anonymkode: e5a9d...7e1

Skrevet

Jod-mangel? Spiser du fisk og meieriprodukter?

Kan det være at du sover for mye? 

Anonymkode: 99578...784

• Liker 1
Skrevet

Vær obs på at legen kan si at prøvene er fine så lenge resultatene er innenfor gitte referanseområder. Du kan fortsatt ha lite av noe eller slite med noe selv om du er "innafor". Mange leger som opererer slik har jeg forstått, så alternativene kan være å prøve en annen lege, eller å få utskrift av prøvesvarene dine og la noen andre sjekke hvordan du ligger an.

• Liker 1
Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Søvn avler ofte søvn, det er en ting. En annen ting er hva LiKa1986 skriver, nemlig at det som er innenfor normalen slett ikke trenger og være normalt for deg. 

Vil råde deg til å finne deg en annen lege, og sjekke ut nøyere feks vitaminer/mineraler og stoffskifte.

Skrevet

Det kan være lavt stoffskifte. Jeg ble plutselig sånn at jeg sov 12 timer i strekk. Spesielt etter trening ble jeg utslått. Hvis du har mellomblødninger i tilegg så kan det være det. Man tar blodprøver for å sjekke det. Be om å få prøvesvarene. Hvis det eks er begynnende lavt stoffskifte så kan du ha mange symptomer for det..

Skrevet

Hei. Jeg kjenner meg ekstremt igjen i dette du skriver. Legene fant ingenting, og jeg BLE deprimert av tilstandene. Fant en løsning i endret livsstil og kosthold, helt tilfeldig da kona ville prøve et kostholdsprogram for å gå ned i vekt, og jeg kastet meg likegodt med. Nå sover jeg godt om nettene, har mindre søvnbehov og masse energi om dagene. I tillegg gikk jeg litt ned i vekt, som absolutt ikke var feil heller :) Har du prøvd på dette? Ta gjerne kontakt privat for mer utdypende info. (Føler ikke jeg trenger dele mer her..)

Skrevet

Hei! Jeg er ikke Ts, men takker for nyttig informasjon!

En lege jeg har snakket med mente at 4% av voksne har problemer pga biskjoldbrukskjertlene.

Anonymkode: dd80c...21a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...