AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #1 Del Skrevet 29. oktober 2015 Skal operere og er livredd for veneflon. Blir dårlig og kaldsvetter bare av en blodprøve. Emla(?) krem vil jeg droppe da jeg synes det er ekkelt. Vil bare bli fort ferdig med det, uten å få panikk. Hvor vondt er det på en skala fra 1-10? Tips til å holde meg rolig under det hele? Anonymkode: 5643e...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest incognita Skrevet 29. oktober 2015 #2 Del Skrevet 29. oktober 2015 Hva er problemet, selve stikket eller blir du uvel av hele opplevelsen? Særlig vondt er det jo ikke, og dersom smerten ved stikket er bekymringen din skjønner jeg ikke hvorfor du ikke vil ha Emla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #3 Del Skrevet 29. oktober 2015 Hele opplevelsen. Tanken på det er verre enn selve stikket tror jeg haha Anonymkode: 5643e...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 29. oktober 2015 #4 Del Skrevet 29. oktober 2015 Helt ærlig gjør det ikke vondt i det hele tatt Et lite stikk som ikke varer i et sekund engang og så ferdig. Når de tar den ut kjenner du ingenting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 29. oktober 2015 #5 Del Skrevet 29. oktober 2015 Hei TS!Skjønner godt at du gruer deg, og jeg var ikke spesielt høy i hatten selv når jeg lå i sykesenga og skjønte at jeg snart skulle få den "greia" stukket inn i meg...Men jeg lover deg at du blir fort vant til den. Husker jeg skvatt til litt når den ble satt, men det var over på et halvt sekund og jeg tenkte faktisk aldri mer over det - bortsett fra når jeg ville gå til feks TV-stua og trille meg med det dustestativet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest incognita Skrevet 29. oktober 2015 #6 Del Skrevet 29. oktober 2015 Hele opplevelsen. Tanken på det er verre enn selve stikket tror jeg hahaAnonymkode: 5643e...659Men blir du ør og uvel eller liker du ikke å bli stukket? Dersom det førstnevnte kan det ha med blodtrykk å gjøre, og et godt tips er å tenke på noe som gjør deg fly forbanna (ja, faktisk!). Dermed opprettholdes blodtrykket på tross av opplevelsen. Dette kan kreve noe øvelse, men det fungerer faktisk.Hvis det er sånn at du er redd for stikket i seg selv synes jeg du skal ta deg sammen litt. Si at du ønsker Emla og se bort når nålen går inn. Det hele er over på noen sekunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #7 Del Skrevet 29. oktober 2015 Men blir du ør og uvel eller liker du ikke å bli stukket? Dersom det førstnevnte kan det ha med blodtrykk å gjøre, og et godt tips er å tenke på noe som gjør deg fly forbanna (ja, faktisk!). Dermed opprettholdes blodtrykket på tross av opplevelsen. Dette kan kreve noe øvelse, men det fungerer faktisk.Hvis det er sånn at du er redd for stikket i seg selv synes jeg du skal ta deg sammen litt. Si at du ønsker Emla og se bort når nålen går inn. Det hele er over på noen sekunder.Blir ør, uvel og liker ikke stikket....ja, har nok med blodtrykket å gjøre, blir som et heftig blodtrykksfall. Takk for tips, skal absolutt forsøke å tenke på noe som gjør meg forbannet. Hehe. Anonymkode: 5643e...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2JZ Skrevet 29. oktober 2015 #8 Del Skrevet 29. oktober 2015 Helt ærlig så er det ganske ubehagelig. Det er vondere enn vanlig sprøyte, men også helt overkommelig. Kommer vel an på hva du skal ha inn i armen. Det svir når de sprøyter inn narkose, men man sovner før man rekker å telle til 5. Væske kjennes kaldt ut å få inn, selv om det ikke er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 29. oktober 2015 #9 Del Skrevet 29. oktober 2015 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 29. oktober 2015 #10 Del Skrevet 29. oktober 2015 Synes ikke det er vondt i det hele tatt. De gikk over til å sette veneflon i underarmen min pga dårlige blodårer i hendene. Tenk heller på at det bare tar noen få sekunder og nålen blir jo tatt ut igjen med en gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 29. oktober 2015 #11 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Synes ikke det er vondt i det hele tatt. De gikk over til å sette veneflon i underarmen min pga dårlige blodårer i hendene. Tenk heller på at det bare tar noen få sekunder og nålen blir jo tatt ut igjen med en gangblir den tatt ut med en gang? Hva er poenget da? edit: nålen er bare for å føre inn slangen og blir ikke liggende? Endret 29. oktober 2015 av mini-mio 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DobbelX Skrevet 29. oktober 2015 #12 Del Skrevet 29. oktober 2015 blir den tatt ut med en gang? Hva er poenget da?Nålen blir tatt ut, det er bare en tynntynntynn plastslange som sitter igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uhumskheter Skrevet 29. oktober 2015 #13 Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg syns den er småvond og ubehagelig, som å ta blodprøve, bare raskere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #14 Del Skrevet 29. oktober 2015 blir den tatt ut med en gang? Hva er poenget da? edit: nålen er bare for å føre inn slangen og blir ikke liggende?Ja, men veneflonrøret blir liggende Anonymkode: 967a8...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uhumskheter Skrevet 29. oktober 2015 #15 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Uhumskheter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 30. oktober 2015 #16 Del Skrevet 30. oktober 2015 Viktig at den som setter veneflonen er flink til det. Min erfaring er at det er stor forskjell på hvor flinke pleiere er. Hvis det er anestesi lege eller sykepleier som setter det går det sikkert bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shmohawk Skrevet 30. oktober 2015 #17 Del Skrevet 30. oktober 2015 Ikke noe å bekymre deg over om du skal operere. De som legger inn PVK i forkant av operasjoner er nesten uten unntak alltid anestesisykepleiere, og de er veldig dyktige. På sykehus ringer vi etter anestesisykepleiere om vi ikke får lagt inn nål selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #18 Del Skrevet 1. november 2015 Ikke vondt i det hele tatt, bare barnemat. Har blitt operert flere ganger og det er ikke noe farlig og ikke noe å grue seg til Anonymkode: 94a67...7b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #19 Del Skrevet 2. november 2015 Enig med sistemann, veniflon er barnemat Jeg har fått det flere ganger og det ser mye verre ut enn det er, det er på plass i løpet av et minutt. Jeg har derimot fått sentralt venekateter i en av de store blodårene i halsen engang, og det var litt mye av det gode.. 😝 Anonymkode: 98fd6...983 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 2. november 2015 #20 Del Skrevet 2. november 2015 Skjønner deg godt TS! Jeg er hysterisk for blodprøver og kan godt finne på å svime av. Hel ærlig skjønner jeg ikke hvorfor for det er jo strengt tatt ikke vondt engang. Jeg var også livredd for veneflon og gruet meg skikkelig, men det gikk veldig fint! Syntes det var mindre vondt å sette veneflonen enn en vanlig blodprøve! Når hysteria selv klarte det så klarer du det også Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå