Gå til innhold

Hvordan redusere blodtrykk, kolesterol og blodsukker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel det meste. Jeg tenker på tiltak i forhold til kosthold. Fysisk aktivitet og vektnedgang vet jeg allerede at er virkningsfullt.

Og hvordan er det med egg for tiden? Er det farlig for kolesterolet? Jeg ville satt veldig pris på om noen kan tipse meg om mat som er spesielt gunstig/ugunstig. Vet allerede at fett, sukker og salt ikke er bra. Hva med andre matvarer? Har tenkt å prøvd å endre noe selv før jeg ev. må begynne med medisiner,

Anonymous poster hash: 3d614...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå og få hjelp hos fastlegen din. 

Anonymous poster hash: 7b643...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over kolesterolboka for barn og unge mens jeg googlet litt ang høyt kolesterol, jeg syns faktisk den var veldig grei og informativ når det gjelder kosthold! Fikk svar på mye jeg lurte på som jeg ikke hadde funnet svar på andre steder. Den kan lastes ned i pdf-format her

Generelt er frukt og grønt veldig bra, grove kornsorter med mye fiber er bra, havregryn spesielt. Havrehjerter fra apoteket har påvist effekt på høyt kolesterol hvis man spiser en porsjon daglig, så det kan være et tips hvis du kan forsøke kosthold først :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Leste for noen dager siden ny forskning som indikerer at dersom man vanligvis drikker mye alkohol kan det å kjøre en hel måned uten alkohol hjelper på alt du nevner. Lavere blodtrykk, lavere kolesterol og kroppen håndterer insulin bedre. Jeg vil anta at man bør holde alkoholinntaket på et langsiktig lavt nivå for å opprettholde resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du mye ufiltrert kaffe, dvs espressobasert, kapselkaffe og sånn fancy-maskinkaffe, så får du med veldig kolesterol-forhøyende fett. Egg er vel frikjent når det gjelder kolesterol, men man skal ikke fråtse.

I tillegg til det som er nevnt er (fet) fisk også bra. Og trening for å senke blodtrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er så langt jeg vet 'frikjent' med ett unntak, nemlig dersom du har arvelig hyperkolesterolemi (arvelig høyt kolesterol).

Mere rene råvarer, grønnsaker, bær, grove kornprodukter, rent kjøtt og fisk som erstatning for farseprodukter.

Mindre salt er supergunstig for å redusere blodtrykk (og det samme er fysisk aktivitet). 

Mindre sukker i tradisjonell utgave. Prøv gjerne med sukrinvariantene og sjekk hvilken effekt de har på ditt blodsukker.

- og alt med måte.

Anonymkode: 32c19...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...