Gå til innhold

Overtramp eller overgrep?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en stund tenkt på det å legge ut dette her for innspill av utenforstående. Det er sikkert noe jeg kunne ha snakket om med vennene mine, men jeg synes egentlig det er litt - tja, flaut?

For mange år siden, da jeg var en 13-14 år, og chattesider var kult, så kom jeg i kontakt med en mann. Han var vel på den tiden rundt de 40, tenker jeg.

Vi skrev mye om løst og fast, og jeg slet med mitt, og syntes det var ålreit å ha en voksenperson helt utenom alt annet å snakke med.

Det gikk som det dessverre ofte gjør på slike sider, og samtalene dreide oftere og oftere innpå sex og sånne ting.

Som ung og veldig uerfaren syntes jeg på én måte at det var spennende, men på en annen måte var det litt ubehagelig. Det var vel borderline nettsex, og jeg skjønner jo allerede her at det han gjør ikke er riktig.

Uansett, han bodde i nabobyen, og var sjef eller direktør for kinoen de hadde der, noe jeg også syntes var "kult". Jeg mener å huske at jeg møtte han et par ganger, men kan ikke huske hva vi gjorde. Her kan det hende jeg husker feil, altså, bare så det er sagt. Jeg vet i alle fall at jeg ved et par anledninger fikk gratisbilletter til kinoen, men det kan ha skjedd ved at jeg hentet de i luka.

Men, én gang husker jeg i alle fall at jeg møtte ham, og fikk en liten omvisning i kinoen, og utenfor den ene salen stoppet han opp, og holdt rundt armene mine, og prøvde å kysse meg. Jeg husker at jeg frøs helt til, men snudde på hodet slik at han kysset meg på kinnet.

Etter dette kom jeg meg ganske raskt ut igjen.

Nå nærmer jeg meg 30, og dette er ikke noe som har gitt meg varige mén, såvidt jeg vet, men jeg leter fortsatt etter en definisjon på hva det var og hva som egentlig skjedde, hvis det finnes?

Jeg vil påpeke at jeg ikke under NOEN omstendigheter sammenligner dette med voldtekter og "ordentlige" overgrep, selv om han må ha krysset en god del grenser.

Var det mer alvorlig enn jeg tror, eller overdramatiserer jeg det i hodet mitt?

Er det noen som har noen fornuftige innspill å komme med, så setter jeg pris på det!

Anonymous poster hash: 846c1...75c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Nei, det var absolutt alvorlig. Han var i en maktposisjon ovenfor deg, og utnyttet dette. Det er klart en 40 år gammel mann ikke skal en gang snakke om sex med en 13-åring, eller i alle fall ikke på en sånn måte som jeg tror han gjorde. Hadde han fortalt på en fakta-måte liksom, det hadde vært noe annet. Og at han møtte deg og prøvde å kysse deg er over alle grenser. Godt du klarte å snu deg vekk, og kom deg unna. Hva tilsier at han hadde stoppet det der hvis du ikke klarte å avvise ham (ikke at du hadde blitt med fordi du ville, men fordi du var redd, og han var i en maktposisjon)? 

Kan det hende at dette kommer opp nå fordi du har fortrengt det i alle disse årene, og du nå er på et sted der det er okei å ta det opp igjen? Det er ikke sånn at ting må være overfallsvoldtekter eller incestuøst misbruk for at det gjør noe med oss. Du har lov å tenke tilbake og føle at dette var å bli utnyttet, og noe som ikke var greit, og som du skulle ønske ikke skjedde. 

Er dette noe du tenker mye på, og som plager deg i hverdagen, eller er det mer som en liten ettertanke, at du lurer på hva som egentlig skjedde?

Skrevet

Takk for et godt svar!

Jeg vil ikke påstå at det plager meg veldig i hverdagen, nei, og det er ikke noe jeg tenker spesielt mye på. Det hender det dukker opp nå og da, men jeg tror det kanskje er mest fordi jeg har savnet andres tanker rundt det, og kanskje også en bekreftelse på at dette faktisk ikke var greit.

Én ting jeg tenker på, som er gjeldende for meg nå, er at jeg ikke liker å bli tatt på. Jeg kjenner jeg ufrivillig stivner til hvis noen for eksempel tar tak i armen min eller noe sånt. Dette gjelder ikke de jeg ser på som mine nærmeste, men andre, både kjente og ukjente.

Jeg har ikke for vane å bli tatt mye på, altså, men jeg merker det jo de gangene det skjer.

Det kan absolutt hende at dette overhodet ikke er relatert til det som skjedde, men det er det som dukker opp når jeg tenker på hva som eventuelt kunne ha vært en slags reaksjon.

Skrevet

Ja det var et overtramp, ja han utnyttet posisjonen sin og deg.  Men vil ikke kalle det er overgrep.  Bra det stoppet der da og ikke gikk lengre. 

• Liker 1
Skrevet

Overgrep? Når skal man slutte å spy ut påstander om overgrep og voldtekter som overhodet ikke har funnet sted?

Og hvorfor dras dette opp nå? Du husker omtrent ingenting heller? Kom deg videre.

Skrevet

Overtramp, ikke overgrep.  Han tvang deg ikke til noe og presset ikke noe mer etter at du snodde deg vekk.

Anonymous poster hash: 4f420...2c1
Gjest supernova_87
Skrevet

Overgrep? Når skal man slutte å spy ut påstander om overgrep og voldtekter som overhodet ikke har funnet sted?

Og hvorfor dras dette opp nå? Du husker omtrent ingenting heller? Kom deg videre.

Kan du lese hva hun skriver? Hun sammenligner på ingen måte med voldtekt eller "ordentlige" overgrep.

Hvorfor det "dras opp" nå? Det svarer hun også på.

Selv om noe ikke er superille så må det være lov å be andre om innspill og tanker. Dårlig sammenligning, men det er ille nok å ha influensa selv om hjerneslag er myemye verre. Det at hun tenker på dette synes jeg er god nok grunn til å lufte tankene, uten å måtte bli angrepet for å spy ut påstander om voldtekt.

Skrevet

Ryddet for hets samt svar til dette.

- Avalon, mod

Skrevet

Overtramp, ikke overgrep. Han tvang deg ikke til noe og presset ikke noe mer etter at du snodde deg vekk.

Anonymous poster hash: 4f420...2c1

Du burde bare holde kjeft. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 31cc0...7e2

• Liker 1
Skrevet

Du burde bare holde kjeft. Enkelt og greit.

HELT feil! Den skulle til antonym over deg! 😑

Skrevet

Nei, det var absolutt alvorlig. Han var i en maktposisjon ovenfor deg, og utnyttet dette. Det er klart en 40 år gammel mann ikke skal en gang snakke om sex med en 13-åring, eller i alle fall ikke på en sånn måte som jeg tror han gjorde. Hadde han fortalt på en fakta-måte liksom, det hadde vært noe annet. Og at han møtte deg og prøvde å kysse deg er over alle grenser. Godt du klarte å snu deg vekk, og kom deg unna. Hva tilsier at han hadde stoppet det der hvis du ikke klarte å avvise ham (ikke at du hadde blitt med fordi du ville, men fordi du var redd, og han var i en maktposisjon)? 

Kan det hende at dette kommer opp nå fordi du har fortrengt det i alle disse årene, og du nå er på et sted der det er okei å ta det opp igjen? Det er ikke sånn at ting må være overfallsvoldtekter eller incestuøst misbruk for at det gjør noe med oss. Du har lov å tenke tilbake og føle at dette var å bli utnyttet, og noe som ikke var greit, og som du skulle ønske ikke skjedde. 

Er dette noe du tenker mye på, og som plager deg i hverdagen, eller er det mer som en liten ettertanke, at du lurer på hva som egentlig skjedde?

Enig. Har du fortalt noen om dette senere? (Beklager, har ikke lest alle svar her om du alt har skrevet det). Det burde du kanskje ha gjort, i så fall. Høres ut som en mann med modus som overgriper ift unge jenter som misbrukte sin makt overfor en ung jente- og som sannsynligvis vil gjøre det samme igjen. Jeg vet om lignende forhold på stedet jeg kommer fra, også knyttet til en mann ved kinoen (nord-østerdal). Ville bare nevne det,  i tilf du ikke har anmeldt- jo flere anmeldelser på en mann, jo større er sjansen for dom..

Anonymous poster hash: 0b0e1...4e8

Skrevet

Enig. Har du fortalt noen om dette senere? (Beklager, har ikke lest alle svar her om du alt har skrevet det). Det burde du kanskje ha gjort, i så fall. Høres ut som en mann med modus som overgriper ift unge jenter som misbrukte sin makt overfor en ung jente- og som sannsynligvis vil gjøre det samme igjen. Jeg vet om lignende forhold på stedet jeg kommer fra, også knyttet til en mann ved kinoen (nord-østerdal). Ville bare nevne det, i tilf du ikke har anmeldt- jo flere anmeldelser på en mann, jo større er sjansen for dom..

Nei, jeg har egentlig ikke fortalt det til noen, i alle fall ikke hele historien.

Han var på mange måter veldig snill ellers, og det kan ha vært en "glipp" fra hans side, selv om det aldri burde ha skjedd!

Og, nei, jeg beskytter ham absolutt ikke, jeg vil bare ikke skrike ut at han er en potensiell pedofil overgriper.

Noe av det som har plaget meg litt er at han i senere tid har jobbet med ungdommer, i skolesammenheng. Jeg har faktisk vært på nippet til å gi beskjed til skolen det gjelder, men har vært veldig, veldig usikker på om det er riktig å gjøre.

Og dette er på en annen kant av landet enn der du over her skriver om, så det er nok ikke samme mann! :-)

Skrevet

Nei, jeg har egentlig ikke fortalt det til noen, i alle fall ikke hele historien.

Han var på mange måter veldig snill ellers, og det kan ha vært en "glipp" fra hans side, selv om det aldri burde ha skjedd!

Og, nei, jeg beskytter ham absolutt ikke, jeg vil bare ikke skrike ut at han er en potensiell pedofil overgriper.

Noe av det som har plaget meg litt er at han i senere tid har jobbet med ungdommer, i skolesammenheng. Jeg har faktisk vært på nippet til å gi beskjed til skolen det gjelder, men har vært veldig, veldig usikker på om det er riktig å gjøre.

Og dette er på en annen kant av landet enn der du over her skriver om, så det er nok ikke samme mann! :-)

Å varsle skolen ville jeg absolutt gjort!! En voksen mann som kan få seg til å ha nettsex med ei jente på kun 14 år, har tydelig ingen skrupler. Hvem vet- kanskje sitter det ei annen jente, eller flere, der ute et sted og får meldinger fra den samme bedritne fyren akkurat nå. Og blir fanget inn i dette nettet av lojalitet overfor en person som har langt mere makt i kraft av alder og posisjon... Gjør det for andres del, tenker jeg... Jeg vill bedt om et møte ved denne skolen, med f.eks sosiallærer og forklart din historie og sagt at du er bekymret for hva en person som ham kan finne på med unge ungdomsskolejenter. Jeg er selv mor til ei jente på 13 år, og om noen kunne forhindret om en voksen mann som åpenbart tenner på småjenter fikk innpass i hennes læringsmiljø, ville jeg blitt veldig, veldig takknemlig.... 

Lykke til! Håper du kan få snakket med noen om det, og plassert det på "den knaggen" det hører hjemme..

Skrevet

Overgrep du liksom, herregud. Du er jo med på det og legger opp til det selv når du møter han når dere nesten har hatt nettsex??? Da må du jo nesten regne med at det er fare for at han kan prøve seg, uansett alder. Slutt og sleng rundt med sånne alvorlige påstander som overgrep!  :sjokkert:

Anonymous poster hash: 6a9af...500
  • Liker 1
Skrevet

HERREGUD, du må seriøst være hjernedød! Du har tenkt til å ødelegge livet hans/sette karrieren hans i fare når du ikke engang har peiling på hva du snakker om eller kjenner noe som helst til han? Hadde skjønt det hvis det var et overgrep, MEN DETTE ER LANGT IFRA..  Du var  med på det, for faen hold deg unna og kom deg videre i livet. For et svakt individ du er! Henger deg opp i ting som skjedde når du var 14 når du er 30!

• Liker 1
Skrevet

Overgrep du liksom, herregud. Du er jo med på det og legger opp til det selv når du møter han når dere nesten har hatt nettsex??? Da må du jo nesten regne med at det er fare for at han kan prøve seg, uansett alder. Slutt og sleng rundt med sånne alvorlige påstander som overgrep!  :sjokkert:

HERREGUD, du må seriøst være hjernedød! Du har tenkt til å ødelegge livet hans/sette karrieren hans i fare når du ikke engang har peiling på hva du snakker om eller kjenner noe som helst til han? Hadde skjønt det hvis det var et overgrep, MEN DETTE ER LANGT IFRA..  Du var  med på det, for faen hold deg unna og kom deg videre i livet. For et svakt individ du er! Henger deg opp i ting som skjedde når du var 14 når du er 30!

Liten innsikt i mellommenneskelige relasjoner og psykologi, ser jeg...

Hvis du har fått med deg noe av f.eks Øygard-saken så hadde du forstått hvordan unge jenter kan la seg bli dratt med/overtalt til å være med på noe de egentlig ikke vil. Det er utrolig den makten en voksen mann har over ei jente som så vidt er gått fra å være et barn.. Man lar seg kanskje sjarmere, samtidig som man føler et lite press eller forventning fra den voksne..Ingen beskyldte den unge jenta i øygard-saken for å "være med på det" og la skylda på henne, selv om de hadde et slags forhold over tid. Og det var helt rett. Det er den voksne ene og alene som har skyld i en slik situasjon. HAN skal si stopp eller slutte å sende slike drittmeldinger til barn. Det samme her- denne mannen har tråkket over en rekke grenser. Å varsle om det til skolen der han omgås ungdommer synes jeg derfor er helt betimelig. Han har vist at han har utflytende grenser for hva som er akseptabel atferd overfor et barn.

Skrevet

Hvis du har fått med deg noe av f.eks Øygard-saken så hadde du forstått hvordan unge jenter kan la seg bli dratt med/overtalt til å være med på noe de egentlig ikke vil. Det er utrolig den makten en voksen mann har over ei jente som så vidt er gått fra å være et barn.. Man lar seg kanskje sjarmere, samtidig som man føler et lite press eller forventning fra den voksne..Ingen beskyldte den unge jenta i øygard-saken for å "være med på det" og la skylda på henne, selv om de hadde et slags forhold over tid. Og det var helt rett. Det er den voksne ene og alene som har skyld i en slik situasjon. HAN skal si stopp eller slutte å sende slike drittmeldinger til barn. Det samme her- denne mannen har tråkket over en rekke grenser. Å varsle om det til skolen der han omgås ungdommer synes jeg derfor er helt betimelig. Han har vist at han har utflytende grenser for hva som er akseptabel atferd overfor et barn.

Jeg skjønner respekterer og skjønner hvordan du tenker. I Øygård saken så er det ingen tvil om hvem som er skyldig, det var Øygård som oppsøkte jenta. Men i dette tilfelle så var det jenta som oppsøkte mannen på et nettsted som hun innrømmer omhandler sex og da er det jo hun som oppsøker han! Og da kan hun ikke plutselig 15 år etterpå prøve å sette seg selv i en offerrolle for å rettferdiggjøre seg selv for at hun var ung og dum. Hun her er mer på leting etter en syndebukk.

Skrevet

Denne.

Anonymous poster hash: 6b58c...97d

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg skjønner respekterer og skjønner hvordan du tenker. I Øygård saken så er det ingen tvil om hvem som er skyldig, det var Øygård som oppsøkte jenta. Men i dette tilfelle så var det jenta som oppsøkte mannen på et nettsted som hun innrømmer omhandler sex og da er det jo hun som oppsøker han! Og da kan hun ikke plutselig 15 år etterpå prøve å sette seg selv i en offerrolle for å rettferdiggjøre seg selv for at hun var ung og dum. Hun her er mer på leting etter en syndebukk.

I alle dager. Hun sier da ingenting om å ha oppsøkt mannen, og at nettstedet omhandler sex er noe du har funnet på. Uavhengig av hva du måtte mene så er det ikke greit å bruke en debattretorikk der du prøver å få fram meningene dine ved å hetse andre brukere. Voksne kaller ikke hverandre hjernedød. 

Skrevet

Du ble krenket, du skammer deg og du har skyldfølelse? Det er slik jeg leser det.

Du var en ung nysgjerrig jente som møtte noen på nettet som var langt eldre enn deg. Jeg tipper det var vanskelig for deg å i det hele tatt forestille deg hvor mye eldre personen bak skriften var. Han hadde nok mindre vanskeligheter med å forestille seg hvor gammel du var.

Dere møttes. Han var snill, litt spennende og la ikke skjul på sine egne hensikter.

Du, 13-14 år gammel hadde mot nok til å si nei. Til å avvise en mann som kynisk hadde bygget opp til litt til deg. Det klarte du helt på egenhånd. Du er ikke jenta som lot seg lede med.

Du var en tenåring som sto opp for deg selv. Som sa nei. Du var skikkelig tøff!!

Anonymous poster hash: 79ef0...39f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...