Gå til innhold

er 8 timer søvn for lite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det i det hele tatt mulig å våkne opp ferdig uthvilt om morningen? Med 8 timer søvn? Det har ikke skjedd ofte nok hos meg. Det er så tungt å stå opp at jeg gleder meg til å komme hjem å sove. De få gangene jeg har lagt meg tidligere så våkner jeg ferdig uthvilt etter 8 timer, men da våkner jeg kl 4 om natten.

Det er som om akkurat klokkeslettet mellom 6-7 er umulig å stå opp på uten å være trøtt.

Legger jeg meg kl 20.00 kan jeg våkne i 4tiden lys våken. Legger jeg meg i 22-23 tiden så må jeg dra meg lenge i sengen om jeg har alarmen på 06.30.

Så mange har samme problem. Legger seg sent og sover best om morningen. Det er lettere å snu døgnet om til å være våken om natten enn dagen, til tross for lyset ute. 

Anonymous poster hash: 0f94d...892
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det i det hele tatt mulig å våkne opp ferdig uthvilt om morningen? Med 8 timer søvn? Det har ikke skjedd ofte nok hos meg. Det er så tungt å stå opp at jeg gleder meg til å komme hjem å sove. De få gangene jeg har lagt meg tidligere så våkner jeg ferdig uthvilt etter 8 timer, men da våkner jeg kl 4 om natten.

Det er som om akkurat klokkeslettet mellom 6-7 er umulig å stå opp på uten å være trøtt.

Legger jeg meg kl 20.00 kan jeg våkne i 4tiden lys våken. Legger jeg meg i 22-23 tiden så må jeg dra meg lenge i sengen om jeg har alarmen på 06.30.

Så mange har samme problem. Legger seg sent og sover best om morningen. Det er lettere å snu døgnet om til å være våken om natten enn dagen, til tross for lyset ute.

Voksne mennesker trenger ikke mer en 6-7 timer maks.

Anonymous poster hash: 2d253...829

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare 6 timer? Jeg har lest fra 7 til hele 9 timer søvn.

Er det mulig å våkne uthvilt etter 6 timer med mindre man er veldig gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 7 timer er en god natts søvn, men klarer meg med 4-5. Ofte er jeg lykkelig om det blir såpass.

Anonymous poster hash: 78a0f...692
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen her er vel kvalitet fremfor kvantitet.

Hjelper feks lite med 8 timer søvn om man befinner seg i et lett søvnstadium i alle disse 8 timene

Anonymous poster hash: 09d9a...10e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare 6 timer? Jeg har lest fra 7 til hele 9 timer søvn.

Er det mulig å våkne uthvilt etter 6 timer med mindre man er veldig gammel?

Noen få trenger bare 6 timer, men de fleste voksne trenger 7-9. Det er nok vanlig at mange sover kortere enn de bør for at prosessene som gjøres i kroppen mens man sover skal bli ferdige.

Anonymous poster hash: 61c8a...a35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er hva man trenger, en annen ting er hva man får. Ikke alle får sove om natten selv om de trenger det, som kjent.

Anonymous poster hash: 78a0f...692
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

Jeg trenger 6-7 timer søvn. Når det blir over 8 timer får jeg vondt i hodet og blir i dårlig form. Men det er veldig individuelt - noen trenger mer søvn enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du våkner før alarmen ringer (som feks lysvåken i 4tiden som du nevner) så kan du jo stå opp da? Kroppen føler seg bedre når den våkner av seg selv, enn når en alarm vekker den. Så får du kanskje lagt deg tidlig og sovet godt den neste natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig voksen og har det best med 8-9 timers søvn.

Anonymous poster hash: ef9e9...76f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 og trenger mellom sju og åtte. Sju går veldig fint, seks går helt ok for et par dager. Mer enn åtte blir jeg bare mer trøtt av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnbehov er ulikt for alle mennesker uansett alder.

Du kan google deg frem til professor i søvn eller noe i den duren, og Bjørn Bjorvatn. Han har mye fornuftig å komme med mht. søvn og søvnbehov.

Anonymous poster hash: cfefb...652

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bør ha minst 8t søvn. 8,5 er perfekt. Over 9 er for mye. Under 7-7,5 er for lite. Det hender jeg sover under 6t. Det går for et par netter, men jeg får da ofte hodepine.

Anonymous poster hash: 16c11...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Det er 7-9. 

Anonymous poster hash: 642f9...20e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på foredrag med en søvnekspert. Kort fortalt: Det er ingenting som heter for mye søvn. Føler du at DU trenger 10 timer søvn, så gjør du det. Eller 12, eller 6, for den saks skyld. Sånn er det bare. Og at media eeelsker å lage teite saker om søvn, som at om du sover mer enn så og så mange timer, så dør du. Han sa det var som å si at om du vil bli rik, så bør du kjøpe deg en dyr og fin bil, for det har alle rike, så sammenhengen må jo være den? Det var nemlig snakk om folk som hadde økt søvnbehov grunnet sykdom, som feks. kreft, og derfor døde tidligere. Pga. sykdommen, ikke søvnen...Men det er det jo ikke noe gøy å lage sak av! Det hersker mye myter om søvn. Mitt behov varierer veldig. Da jeg var frisk sov jeg ofte bare 6 timer (men det var nok for lite, egentlig), nå som jeg er syk er det nærmere 10 timer som må til. Men våkner du opp på feil sted i syklusen (tror en syklus varer ca 1,5 t totalt?), så vil du være trøtt uansett. Det er verre å bli vekt fra den dype søvnen.

Anonymous poster hash: 00a41...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har som mål å klare 8 timer hver natt. Da føler jeg meg opplagt og får gjort mye i løpet av dagen. Kostholdet blir mye bedre når jeg har sovet godt også. 7 timer går helt fint, og det er vanligvis så lenge jeg sover, men 6 timer eller mindre synes jeg er slitsomt. Merker at alt blir tyngre og at jeg tenker mer negativt. Får ikke gjort de tingene jeg hadde planlagt, og spiser dårlig.

Jeg må opp 3-5 ganger hver natt (bare katt, ikke barn), og hadde store problemer med å sovne igjen tidligere, så det ble ofte bare 2-3 timer søvn hver natt. Prøver å ikke sove på dagen for nettopp å ha en god døgnrytme og å kunne sove lenge om natten, kanskje det endelig har fungert? (etter flere år, hø hø..)

Så 8 timer (inkludert oppvåkninger) er nok for meg på dette stadiet i livet. Er man syk, har en slitsom jobb, mangler vitaminer, dårlig kosthold, en stressende hverdag, problemer i familien osv. tror jeg søvnbehovet kan endre seg veldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...