AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #1 Del Skrevet 25. oktober 2015 Har en kompis som har lite erfaring både fra jobb og skole. Da jeg ble kjent med han så begynte han på skole etter mitt initiativ i en alder av 25 år. Han fullførte første året, og kom ikke inn på andre året fordi han ikke har rett til å gå skole lenger (vgs). Han sa at han ble lei seg for dette, og jeg hjalp han med å få en plass likevel. Nå har han ikke vært på skolen på lenge, og han sier at han er fast bestemt på å slutte. Grunnen hans er at han ikke vil være en del av samfunnet. Jeg synes dette er utrolig dumt, og synes han ihvertfall burde fullføre dette året, så kan han ta lærlingtid eller påbygg senere. Jeg er nesten sikker på at han kommer til å angre og jeg vet at dette er hans siste sjanse på vanlig vgs.. Er bare så dumt å droppe ut nå, og jeg skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre/si... Han sier som sagt at han ikke vil være en del av samfunnet, og akkurat det er en helt annen diskusjon.. Han har veldig mange rare tanker, og han synes at det er resten av verden som er hjernevasket, og at han er den smarte.. Hva kan jeg gjøre? Ikke har han jobb heller, og ikke egen leilighet. Han gir så fullstendig opp livet sitt, og vil bare ha det gøy og bruker opp alle pengene sine på poker - noe han sier han vil leve av. Kan hende han er flink, men han har haugevis med ubetalte regninger, sperra telefon og spillesvhengiheten fører med seg ett enormt sinne og han mistet alt han har....Anonymous poster hash: 3f348...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #2 Del Skrevet 25. oktober 2015 Jeg ville sendt han til fastlegen som eventuelt kunne henvist han videre til f.eks. DPS... Han virker deprimert? Anonymous poster hash: a49f4...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 25. oktober 2015 #3 Del Skrevet 25. oktober 2015 (endret) Du kan ikke bare "sende" noen til fastlegen. Du har ingen beslutningsmyndighet over en kompis. Endret 25. oktober 2015 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #4 Del Skrevet 25. oktober 2015 Jeg syntes ikke du skal legge deg alt for mye borti hva en annen person vil gjøre med livet sitt. Det er faktisk ikke alle som fullfører vgs. En venninne av meg slet veldig og droppet ut flere ganger. Hun sto tilslutt uten vgs, og det var ikke før hun SELV ønsket en spesifikk jobb at hun satte igang. Da var hun på alder med kompisen din. Hun tok det privat og fikk god oppfølging og har i dag den jobben hun ønsket. Hun var litt rebelsk i tidlig 20 årene, men etterhvert åpnet hun øynene for at hun ikke er 20 for alltid. Hun jobber nå i barnevernet faktisk og gjør det veldig bra selv om det tok noen år ekstra. Ikke alle er bygd opp til å følge strømmen, og noen trenger kanskje å finne ut av dette selv. Han er en kompis og du burde som en venn være en støtte istedenfor å kreve at han skal gå på skole. Etterhvert vil han nok finne en Rimi jobb (altså en jobb som ikke krever utdanning) og da kanskje ønske noe mer, men det er opp til han. Det er godt at ikke alle fullfører, for vi trenger voksne mennesker på Rimi, på Peppes og alle andre steder også. Selv om det er din standar å gjør det på denne måten så er det han sitt liv å leve. Så lenge han holder seg unna dop og dårlige miljøer så ordner det seg sikkert for han også, for du nevner ikke noe om det i HI så antar at han ellers er en oppegående kar. Ikke legg deg borti hva han ønsker å gjøre med livet sitt så mye som du gjør. Du har allerede sagt din mening og fått han på skole, hvis han ikke ønsker dette så må du slutte å presse. Anonymous poster hash: e3d38...bd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #5 Del Skrevet 25. oktober 2015 Hvis ikke han vil være en del av samfunnet tar han vel heller ikke imot støtte fra Nav og sosialkontor? Anonymous poster hash: 5af84...9b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå