Gå til innhold

Veid og funnet for tung...


Gretro

Anbefalte innlegg

I går gikk jeg på vekta for første gang på 6-7 år.

Resultatet var mildt sagt deprimerende. Så ille var det faktisk, at jeg umiddelbart snudde meg rundt og brakk meg. Jeg ble rett og slett kvalm av meg selv og min egen kropp.

Vekten stoppet på 150,8 kilo.

:o

Jeg har visst lenge at jeg måtte ta tak i dette, at jeg er nødt til å slanke meg, at jeg kommer til dø hvis jeg ikke gjør noe med det. Men jeg har fortsatt å skyve det foran meg. Utsatt til i morgen den treningsturen eller den sunne middagen og heller kost meg i sofaen med en sjokolade.

Og nå har det kommet så langt at jeg blir kvalm av meg selv. Så i dag begynner et nytt liv for min del. Halve meg skal slankes bort..... Jeg har et langsiktig mål om å veie 75 kilo, men foreløpig mål er å gå ned minst 10 kilo fram til jul. Klarer jeg det, er jeg på rett vei.

Jeg kommer til å trenge støtte og motivasjon og oppbacking, derfor har jeg valgt å starte en dagbok her inne. Kon gjerne med gode råd eller egne erfaringer eller reaksjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk forresten på vekta i dag tidlig også, jeg tror jeg skal veie meg hver dag sånn i begynnelsen. Da stoppet den på 148,9. Så da kan jeg konstantere at jeg fikk en pangstart med nesten -2 kilo på en dag.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit! :)

Jeg ønsker deg lykke, lykke til! Du har tatt det største og vanskeligste steget på veien mot et lettere liv - nemlig det første!

Framover blir MOTIVASJON alfa og omega, uten den kommer man ingen vei!

Holder på å slanke meg sjøl for tiden, og har planer om å gå ned 8 kg til jul. Har gått ned 13 kg hittil i år og skal ned ytterlige 12 før jeg anser meg som fornøyd. Om motivasjonen fortsatt er på topp da, skal jeg ned enda 10 kg! :wink:

Det kommer til å bli gøy å slanke seg i begynnelsen - kiloene er lettere å miste da! Gled deg til å se nedgangen på vekta - den hjelper utrolig mye på motivasjonen og viljestyrken!

Som sagt - jeg ønsker deg lykke, lykke til! :)

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei GreteRoede!

Så innmari bra at du har funnet motivasjonen.

Ønsker deg virkelig lykke til på veien! Som Kverula sier så er allerede et stort skritt tatt, så nå kan du jo bare fortsette å gå :-)

Skal i allefall følge med deg og se hvordan det går med deg.

Heier på deg! :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, og gratulerer med dagbok! Så bra at du har funnet motivasjon, da er en stor del av jobben gjort! Mitt tips er å ikke begynne for hardt, ingen ekstreme dietter, men varige endringer som du kan leve med! Tren ner, men begynn i det små, starter du for hardt mister du lett motivasjonen igjen. Unn deg selv noe godt en gang i blandt, snop hører med i et naturlig kosthold og total avholdenhet vil nok lettere føre til en sprekk.

Lykke til, dette skal du klare fint! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du veier deg hver dag risikerer du å gå på en smell, for vekten varierer ofte litt. Prøv med 1 gang i uka. Du kan sikkert få masse gode tips hos legen din, siden du er såpass stor. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var koselig å komme inn her og se at noen har lagt igjen hilsen!

Og takk for gode råd. Jeg kommer til å trenge støtte og råd hele veien.

Har spist lunsj - to grove brødskiver med leverpostei og slangeagurk. Må innrømme at jeg ikke er noen salatperson. Er ikke veldig glad i salat og grønnsaker, men noe av det liker jeg. Tror det blir kylling med wokede grønnsaker til middag, da kan mannen spise kylling med ris og saus.

Jeg tenker mye i dag, og gjorde også i går. Det er så mange slags tanker som kverner, og som har gjort det i noen år også. Selv om jeg er på slankekur, vil jeg ikke lage helt spesiell mat for meg, da tror jeg det blir vanskeligere å leve med denne omleggingen resten av livet. Jeg trenger å spise litt mindre og litt oftere, og kutte ned på godteri og sånne ting.

Selv om jeg veier så mye som jeg gjør, så sitter jeg ikke i sofaen og spiser hele dagen. Jeg har en ok jobb, er aktiv sosialt og er med på det meste. Jeg synes ikke selv at jeg spiser så voldsomt mye heller, men vet at det jeg spiser er feil. Og så må jeg bevege meg mer.

Så enkelt og så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som hjalp meg godt i gang var faktisk inspirasjonen fra nettsidene til www.greteroede.no og at jeg noen dager i strekk talte kalorier på alt jeg spiste nedført i dagbok.

På denne måten fikk jeg en aha-opplevelse.

For jeg fikk i meg enorme mengder kalorier selv om jeg følte at jeg ikke spiste så mye.

Fikk balansert dette og gikk godt ned i vekt, jevnt og trutt.

Og som kjent må jo kaloriinntaket stå i forhold til forbruket. En spasertur hver dag gjør mye, det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt - og så vanskelig! Der har du det! :wink:

Men - heldigvis er det ikke så store endringer som skal til i de fleste tilfeller.

Hvis du går en tur hver dag, og kutter ut det meste av sukker og fett, spiser lite og ofte og drikker masse vann så har du kommet godt på vei! :)

Og som Poirot sier - prøv å ikke veie deg hver dag - man blir så fryktelig fokusert på vekt - og man mister utrolig mye motivasjon de dagene vekta ikke har flytta seg.

Prøv å veie deg 1-2 ganger pr uke!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet godt tips er å gå til legen nå å få målt kolesterol, blodtrykk osv. For det kan også fungere motivasjonsmessig, hvis det daler i takt med vekten (om det er høyt). Maner til ekstra innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!

Jeg var hos legen i april for en grundig sjekk. Da var alle mine verdier helt normale, blodtrykket lå litt over midten av det som var innenfor det normale. Så legen var fornøyd og sa selv at jeg var frisk som en fisk. Hun sa selvfølgelig også at med en sånn overvekt over lengre tid ville jeg stå i faresonen for å få helseproblemer, og det vet jeg jo.

I begynnelsen tror jeg at jeg ønsker å veie meg hver dag. Men kanskje ikke lenger enn de første tre-fire ukene, da kan jeg gå ned til 1-2 ganger i uka sånn som dere sier. Jeg trenger å følges opp hver eneste dag, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Grete

Jeg vil bare anbefale deg å lese om Anne Lystad som gikk ned 26 kilo på 5 måneder ved å følge Fedon Lindberg`s anbefalinger.

Selv har jeg kjøpt og lest boken til Anne fordi jeg selv har fulgt dette kostholdet i over 2 år nå. Jeg har ikke vært like restrektiv som Anne Lystad, men allikevel har jeg gått ned over 20 kilo på 2 år.

Anbefalte nettsteder er:

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/09/13/408129.html

http://www.jentemat.no

og

http://www.drlindbergs.no/page/index.php?s...id=-1&joinid=-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du kan veie deg hver dag om du føler at du trenger det! Men uansett hva du gjør, så ikke tillegg vektoppgang den største oppmerksomheten - kroppsvekta varierer en del i løpet av ei uke, og at du ikke har gått ned noe en dag behøver ikke å bety noe som helst!

Vet at det er vanskelig å la være å veie seg - og jeg må innrømme at jeg er på vekta nesten hver dag sjøl - selvom det bare er veiinga på en bestemt ukedag som teller, resultatmessig.

Prøver å jobbe med å bli flinkere til å ikke fokusere på vekta, men heller på alt det jeg gjør for meg selv ved å spise sunnere og trimme!

:)

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28. september:

147,9 tilsammen)

Merkelig vekt vi har, de fire første gangene jeg veide meg i dag tidlig viste den forskjellig. Til slutt stabiliserte den seg på 147,9, fikk det de fire siste gangene jeg veide meg.

Det betyr -1 kilo til. Må jo bare være fornøyd med det?

Prøvde å skrive ned alt jeg spiste i går, synes det må være en ok måte å følge med på meg selv på. Skriver ned klokkeslett også, så ser jeg om jeg må spise oftere eller hva.

09.00: Et grovt rundstykke uten pålegg

10.30: Et mellomgrovt rundstykke, halve med gulost, halve med skinke.

13.30: To grove brødskiver med leverpostei og agurk, 1,5 glass iste med fersken

16.00: Et eple

18.00: To knekkebrød med gulost og kaviar.

20.00: 1,5 kyllingfilet og ris

21.30: 1 yoghurt, 1 eple

I tillegg drakk jeg ca to liter med vann.

Hva tror dere??

Gikk til og fra jobben i går, det er en times tur til sammen. Hadde planer om å sykle en halvtime på trimsykkelen, men gjorde husarbeid i steden.

Motivasjonen er ganske god. Vet at jeg trenger enda mer trim enn den jeg får nå, men det kommer etterhvert. Slet med godtesuget i sekstiden i går, da visste jeg at det ikke ble middag før klokka åtte, og var ganske sulten. Spiste to knekkebrød og det knakk suget ganske godt. Bedre med knekkebrød enn å gå bananas med godis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Jeg er bare innom for å ønske deg lykke til!

Jeg trenger også og gå ned noen kilo, men har problemer med å finne motivasjonen til å begynne.

Kanskje jeg finner den her?

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :wink:

Det ser helt greit ut, det løpet du har lagt opp til her. Ser du spiser ris og kyllingfilet kl. 20.00, kanskje litt sent å spise middag da... kan du legge det opp til tidligere på dagen og heller spise frukt på den tiden.? Forbrennningen går ned på kvelden, da sitter man mer i ro, bare en tanke jeg har..., men ellers så er du på rett vei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring og gode råd!!

Jeg løper på do i tide og utide, har drukket to liter vann til nå i dag, så det er kanskje ikke så rart.... :wink: Tror jeg var oppe 3-4 ganger i natt også, heldigvis er det liten leilighet og ikke så langt ut på do.

Joda, jeg vet at middagen er sein klokka 20.00, men noen dager må det bare bli sånn hjemme hos oss. Har en aktiv mann og er aktiv selv, så middag klokka fire kan vi bare glemme. Men litt tidligere skal jeg prøve på!! Er seks bedre enn åtte, tro?

I dag har jeg spist en bedre lunsj på grunn av et møte, men tror ikke den var så voldsomt usunn: paninibrød med skinke og mozzarellaost pluss tomat og salat. Drakk Cola Light ved siden av. Nå skal jeg ta meg et eple og så skal jeg spasere hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er skikkelig flink, jeg :-)

Høres ut som du virkelig er motivert. Og det at du klarer både å spise mange små måltider og komme deg i bevegelse er kjempebra. Fortsett slik.

Må jo være motiverende å se et så stort vekttap på så kort tid!

Bra!

Etterhvert vil det kanskje ikke gå så fort, men da er du også bedre forankret i vanene. (bare ment som en forhåndstrøst :-) for kroppen verken klarer eller har godt av et sånt tempo over langen. Men nyt det så lenge det varer!!) Dette skal nok gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...