Gå til innhold

Rykter om sjefen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Tillitsvalgt

På jobben min går det rykter om at sjefen har et forhold til styrelederen. Har hørt det fra flere hold, og uansett om det er sant eller ikke så ser det ut som om ryktene svirrer såpass mye i hele organisasjonen at det neppe kan være bra.

Hva kan jeg som tillitsvalgt gjøre med dette? Synes det er vanskelig å ta det opp med sjefen direkte, og heller ikke i møte sammen med ledergruppa og tillitsvalgte som vi har jevnlig. Vi er to tillitsvalgte i bedriften.

Noen som har råd om hvordan man bør gå fram? Føler at man bør ta det på alvor og prøve å ta problemet ved roten. Vet at ryktene har svirret siden før styrelederen ble styreleder, da var det jo egentlig mye mer ukomplissert. Men nå som begge to sitter i ledelsen så er det jo mye mer alvorlig.

Bør jeg gå sammen med den andre tillitsvalgte og ta det opp med sjefen selv? Forhøre meg med personalsjefen? Føler det er lettere å snakke med de to andre i ledelsen akkurat om denne saken, men er ikke det egentlig bare å spre ryktene videre?

Håper noen har noen gode råd til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke så mange fornuftige råd å komme med men ville det ikke være best å konfrotere han med det personlig først? Ville tro det er bedre enn å ta det opp med han med mange andre personer tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tillitsvalgt
Jeg har ikke så mange fornuftige råd å komme med men ville det ikke være best å konfrotere han med det personlig først? Ville tro det er bedre enn å ta det opp med han med mange andre personer tilstede.

Jo, det hadde nok det. Men det er jo det jeg kvier meg litt til da... Men det er sikkert det som er det beste når det gjelder rykter, konfrontere den/de det gjelder. Men hvordan si det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg mener også at du som tillitsvalgt bør konfrontere sjefen personlig. Hva med å si at du ønsker å prate med vedkommende, og åpne med at "Det går mye rykter på huset som jeg gjerne vil at du/ledelsen skal avkrefte eller i det minste ta opp i plenum. Ryktene sier at du og XX har et forhold. Det sprer misnøye og mistillit til dere begge, og folk føler at det kan gjøre dere inhabile og partiske i ulike saker. Uansett er det jo ikke hyggelig med rykter, og jeg føler meg veldig ukomfortabel med å sitte her og "beskylde" deg for ting jeg ikke vet er sant - men jeg synes det er viktig at du vet om det og kan ta action."

Det hadde i hvert fall jeg satt pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at du bør ta det direkte med sjefen, selv om det kan virke vanskelig.

Men det trenger vel ikke være vanskelig, for det trenger ikke være å være ubehagelig?

Du tar ett møte med ham, og forteller ham at du vet det går rykter om ett forhold mellom ham og styreleder, dette ryktet skaper mye unødvendig spekulering og misnøye og du synes det er viktig at han får muligheten til å gjøre noe med dette.

Du skal jo ikke dømme ham, eller føre ryktet videre, du skal gi ham informasjon om det som skjer, slik at han kan velge hva han vil gjøre med det videre selv.

Er det regler på arbeidsplassen deres mot å ha ett forhold til kollegaer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tillitsvalgt

Er det regler på arbeidsplassen deres mot å ha ett forhold til kollegaer?

Vi har ikke noen regel om dette, men siden det er daglig leder og styreleder det er snakk om så er det jo helt klart svært uheldig. De er f.eks. de som står økonomisk ansvarlige, og godkjenner hverandres regninger. I tillegg så er de jo begge to gift og mange kjenner ektefellene godt, så det gjør det jo vanskelig for folk å vite hvordan de skal forholde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

uheldig situasjon ja.

Ta det opp direkte med sjefen du, så kan de rydde opp i det selv, det er vel den rette måten å ta det på i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke finnes regler mot forhold på arbeidsplassen så synes jeg i utgangspunktet at ingen kolleger og tillitsvalgte har noe med et eventuelt forhold dem imellom å gjøre. Den tillitsvalgte bør kanskje se det som sin oppgave å ikke selv delta i samtaler av "ryktekarakter", og pent og stille oppfordre de andre til heller ikke å diskutere saken bare for interessens skyld. Jeg synes det ville være underlig og lite naturlig om noen av dem gikk ut og kommenterte dette i plenum, selv om jeg nok mener et slikt forhold burde vært pleiet på en så diskret måte at rykter ikke oppsto, eller døde snarlig av seg selv.

Hvis det er grunn til å tro at et slikt forhold direkte fører til at regninger o.l, blir fulgt opp på en slepphendt eller ureglementert måte så må denne praksisen angripes, fordi rot i slike papirer er alvorlig for bedriften og kan få følger for hele virksomheten.

At begge er gift er deres og ektefellenes problem. Ikke bedriftens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det direkte og kvikt opp med de det gjelder. Så kan de avkrefte/bekrefte foran de andre på et fellesmøte.

Så slipper dere å ha mer drama i korridorene. Dersom ryktene er usanne, kan jo ledelsen oppfordre de ansatte til å få seg et liv utenom jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Dersom ryktene er usanne' date=' kan jo ledelsen oppfordre de ansatte til å få seg et liv utenom jobben.[/quote']

Godt sagt!

Og husk også at du som tillitsvalgt kan gi samme beskjed til dine medlemmer. Du kan være med på å stoppe ryktespredning ved å ta det opp med dine medlemmer på et generelt grunnlag.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det direkte og kvikt opp med de det gjelder. Så kan de avkrefte/bekrefte foran de andre på et fellesmøte.

Så slipper dere å ha mer drama i korridorene. Dersom ryktene er usanne, kan jo ledelsen oppfordre de ansatte til å få seg et liv utenom jobben.

Kunne ikke vært mer enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...