Gå til innhold

Kjøpe leilighet for utleie i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe en leilighet 75-80m2 i Oslo, for utleie til 4 studenter.

 

Hadde satt kjempepris på om noen av dere som enten driver med utleie selv, eller som er studenter og kjenner hvordan studenter tenker tok dere tid til å svare.

 

1. Hvor i Olso ville det vært lurt å se etter leilighet? Hvor vil studenter bo?

 

2. Er det viktig at det er gangavstand til en av skolene / universitet eller er det OK så lenge leiligheten ligger sentralt i forbindelse til bane/buss/trikk etc.

 

3. Er det greit å ha en bolig sammen med 3 andre i studieperioden, hvor man har sitt eget rom eks. ca. 15m2 - og så har man felles kjøkken, bad og tv-del?



Anonymous poster hash: 5cb40...6ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Dette avhenger jo totalt av ditt budsjett. Så lenge det er sentralt, vil du få napp hos studenter.

 

2. De fleste er vant med å ta trikk el.l. Om leiligheten ligger på Bislett med gangavstand til HiO er det selvsagt et pluss, men generelt sett er det vanlig å måtte spasere litt eller ta trikken. Veldig få bor med universitetet som nabo.

 

3. Ja, mange vil si ja til det. Men du må antakelig ha separate kontrakter for at det skal fungere, og det blir litt jobb for din del.



Anonymous poster hash: 214a5...5fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1. Dette avhenger jo totalt av ditt budsjett. Så lenge det er sentralt, vil du få napp hos studenter.

 

2. De fleste er vant med å ta trikk el.l. Om leiligheten ligger på Bislett med gangavstand til HiO er det selvsagt et pluss, men generelt sett er det vanlig å måtte spasere litt eller ta trikken. Veldig få bor med universitetet som nabo.

 

3. Ja, mange vil si ja til det. Men du må antakelig ha separate kontrakter for at det skal fungere, og det blir litt jobb for din del.

Anonymous poster hash: 214a5...5fe

 

Tusen takk for svar.

Budsjettet er ca. 5 mill. Men da inkluderer jeg ca. 200k til omgjøring / rominndeling / oppgradering.

 

Ref: "Så lenge det er sentralt, vil jeg få napp hos studenter"

 

Er det vanlig at folk bor i bokollektiv som jeg beskriver i HL,  etter at de er ferdig med studietiden?

For min del høres det helt sinnsvakt ut å bo 4 "fremmede" i samme leilighet, hvis leietakerne har vokst fra studietiden. Men igjen, det kan godt hende dette er vanlig i Oslo for alt jeg vet.

 

Anonymous poster hash: 5cb40...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å bo i kollektiv også etter studietiden. Ikke alle har råd til å bo alene og ikke alle har en kjæreste å flytte inn med. Jeg må nok bo i kollektiv når jeg får meg jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å bo i kollektiv også etter studietiden. Ikke alle har råd til å bo alene og ikke alle har en kjæreste å flytte inn med. Jeg må nok bo i kollektiv når jeg får meg jobb.

Ok - det visste jeg faktisk ikke. Og beklager selvsagt om jeg tråkket noen på tærne med "sinnsvakt"-utsagnet mitt. Gjemmer meg heldigvis bak at hvis det er vanlig, så er det jeg som er teit og ikke vet bedre - og ikke at folk som deg er sinnsvake Florence :)

 

Men uansett vil det jo telle positivt fra en utleiers perspektiv, ettersom etterspørselen da vil være enda høyere enn først antatt.

Anonymous poster hash: 5cb40...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok - det visste jeg faktisk ikke. Og beklager selvsagt om jeg tråkket noen på tærne med "sinnsvakt"-utsagnet mitt. Gjemmer meg heldigvis bak at hvis det er vanlig, så er det jeg som er teit og ikke vet bedre - og ikke at folk som deg er sinnsvake Florence :)

 

Men uansett vil det jo telle positivt fra en utleiers perspektiv, ettersom etterspørselen da vil være enda høyere enn først antatt.

Anonymous poster hash: 5cb40...6ee

 

Haha, la ikke merke til at du skrev sinnssvakt engang så det går helt fint. Ja, etterspørselen er høy den så du vil ikke ha noe problem med å leie ut. Send meg en PM når du har kjøpt så kan jeg komme og bo der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vanlig at folk bor i bokollektiv som jeg beskriver i HL,  etter at de er ferdig med studietiden?

For min del høres det helt sinnsvakt ut å bo 4 "fremmede" i samme leilighet, hvis leietakerne har vokst fra studietiden. Men igjen, det kan godt hende dette er vanlig i Oslo for alt jeg vet.

 

Anonymous poster hash: 5cb40...6ee

 

Jepp, for oss som f.eks ikke har samboer og sparer opp til EK så er det uaktuelt å betale minimum 8000 kr for en liten 1-roms, så da blir det kollektiv. Jeg er 28 år og må nok bo 1-2 år til i kollektiv.

 

Studentene vil gjerne bo på St.Hanshaugen, Grünerløkka eller Bislett. Men så lenge leiligheten er innenfor Ring 2 tror jeg du vil ha null problemer med å få leid den ut. Spesielt hvis den har god standard. Hvis du uansett skal pusse opp vil jeg råde deg til å isolere rommene godt, og gjerne ha lydtett dør. Det kan du skrive i annonsen og det tror jeg vil gjøre leiligheten attraktiv for mange. 

I forhold til planløsning kan det være fint at rommene også er litt "spredd" i leiligheten, så får man mer privatliv.

Anonymous poster hash: ce3fc...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jepp, for oss som f.eks ikke har samboer og sparer opp til EK så er det uaktuelt å betale minimum 8000 kr for en liten 1-roms, så da blir det kollektiv. Jeg er 28 år og må nok bo 1-2 år til i kollektiv.

 

Studentene vil gjerne bo på St.Hanshaugen, Grünerløkka eller Bislett. Men så lenge leiligheten er innenfor Ring 2 tror jeg du vil ha null problemer med å få leid den ut. Spesielt hvis den har god standard. Hvis du uansett skal pusse opp vil jeg råde deg til å isolere rommene godt, og gjerne ha lydtett dør. Det kan du skrive i annonsen og det tror jeg vil gjøre leiligheten attraktiv for mange. 

I forhold til planløsning kan det være fint at rommene også er litt "spredd" i leiligheten, så får man mer privatliv.

Anonymous poster hash: ce3fc...cad

 

Enig i alt dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tusen takk for svar.

Budsjettet er ca. 5 mill. Men da inkluderer jeg ca. 200k til omgjøring / rominndeling / oppgradering.

 

Er det vanlig at folk bor i bokollektiv som jeg beskriver i HL,  etter at de er ferdig med studietiden?

For min del høres det helt sinnsvakt ut å bo 4 "fremmede" i samme leilighet, hvis leietakerne har vokst fra studietiden. Men igjen, det kan godt hende dette er vanlig i Oslo for alt jeg vet.

 

Anonymous poster hash: 5cb40...6ee

 

 

Jeg er født og oppvokst i Oslo og jeg kjenner ingen som bor i kollektiv etter endt studietid - men det betyr jo ikke at det ikke skjer. Hva statistikken er på dette vet jeg ikke, jeg tror ikke det er noe du kan finne en komplett oversikt over. Faren min har leid ut ulike boliger over noen tiår og hans erfaring er at kollektiv primært er aktuelt for studenter. Om noen fortsetter etter endt studietid er det da ofte midlertidig. Jeg vil anta at flertallet som er ute etter kollektiv er studenter. Men folk er jo studenter mye lenger i disse dager enn de pleide være.

 

Husk at prislappen på omgjøring kan komme over 200K, gode snekkere tar seg betalt i Oslo. Når leiligheter når en viss størrelse er de ofte lagt opp som familieleiligheter og det må ganske mye justering til. Jeg har en leil på 75 kvm på Frogner og betaler en del for riving og oppsetting av vegger - og selv her ville jeg ikke fått til en god løsning for utleie for 4 personer.

Anonymous poster hash: 214a5...5fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenter og unge som vil spare penger (mange svensker) vil være interessert i å bo i kollektiv. Når jeg så på annonser var det mange som skrev at det bodde folk som jobbet der. Mange av mine venner har bodd i kollektiv etter studietiden for å spare til EK. Det er ikke det at folk vil det, men sånn er tiden ;) 

 

 

Som de andre her sier, alt innenfor ring 2 vil nok gå fint å leie ut. Før du kjøper bør du sjekke finn.no for ditt område og se at du faktisk kommer til å få tatt den leia du må for at du skal gå i pluss. Det kommer alltids litt ekstrautgifter som nye hvitevarer osv. 4 selvstendige mennesker bruker opp en komfyr raskere enn en familie på 4 for eksempel (4 middager om dagen vs. 1 middag om dagen). 

 

Når jeg bodde i kollektiv som student var pris langt viktigere enn standard for meg, mens andre vil heller ut med en tusenlapp ekstra i mnd for god standard. Der jeg bodde flasset malingen, kjøkkenet var minst 20 år og det var sprekker i taket. Men det var billig! 

 

Romstørrelse var heller ikke så viktig, var viktigere at det var stue og det er det for veldig mange. Når det kommer til soverom bør det være plass til 120 cm seng, klesskap, pult og liten bokhylle. Er det såpass vil folk ha det. For mitt rom var det ca 8 kvm. 

 

Huseieren min lagde en genial løsning for seg selv: kun en av oss hadde kontrakt og betalte hele leiesummen. Det var da den som hadde kontrakten som måtte sørge for at de andre betalte leie hver måned og depositum. Den som flyttet ut måtte finne ny leietaker i samråd med de gjenværende. Den ene kan da ha kontrakter mot de andre. 

 

Du bør prioritere et godt forhold med leietakerne, du vil tjene på det i lengden fordi det blir mindre jobb med å finne nye. Med godt forhold mener jeg fiks ting som blir ødelagt og ikke krev erstatning for små riper i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseieren min lagde en genial løsning for seg selv: kun en av oss hadde kontrakt og betalte hele leiesummen. Det var da den som hadde kontrakten som måtte sørge for at de andre betalte leie hver måned og depositum. Den som flyttet ut måtte finne ny leietaker i samråd med de gjenværende. Den ene kan da ha kontrakter mot de andre. 

 

 

Hvorvidt dette er en god løsning varierer jo litt. Det er selvsagt greit og ryddig å ha en kontrakt fremfor fire, men om det blir trøbbel mellom studentene blir det i neste runde trøbbel for utleier og - selv om man har lovverket på sin side. Det er bare slik det er med utleie. Folk blir uvenner, får kjæreste og skal flytte inn med dem, vil finne nye leietakere selv som utleier uansett må godkjenne og mister litt kontrollen over. Det er mer jobb med fire separate kontrakter, men da har man oversikt. Og slipper å få 3/4 leie fordi en ikke har betalt og de andre sier "jammen atte" fordi det ikke er deres feil.

Det er langt mer jobb å leie ut til kollektiv enn det er til f.eks. ett enkelt par. Og slitasjen på boligen er verre, samt risiko for brudd på sameiets husordensregler, bråk osv. Virker kanskje dømmende, men hey - dette vet vi alle. I såpass grad at jeg selv av erfaring heller har mottatt noe mindre leie for å leie ut til ett par med god råd, fremfor flere studenter. Inntekten er stabil, slitasjen er liten. Og det er ved skader og/eller ubetalt leie pengene virkelig renner ut.

 

Dette blir jo et regnestykke for TS, men så lenge hun er forberedt på at dette blir en jobb hun må sette av en del tid til, går det greit.

Endret av Marie90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut en bolig i nærheten av BI Nydalen og det var mange studenter der som tok kontakt.

Anonymous poster hash: 5a3b6...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt dette er en god løsning varierer jo litt. Det er selvsagt greit og ryddig å ha en kontrakt fremfor fire, men om det blir trøbbel mellom studentene blir det i neste runde trøbbel for utleier og - selv om man har lovverket på sin side. Det er bare slik det er med utleie. Folk blir uvenner, får kjæreste og skal flytte inn med dem, vil finne nye leietakere selv som utleier uansett må godkjenne og mister litt kontrollen over. Det er mer jobb med fire separate kontrakter, men da har man oversikt. Og slipper å få 3/4 leie fordi en ikke har betalt og de andre sier "jammen atte" fordi det ikke er deres feil.

Det er langt mer jobb å leie ut til kollektiv enn det er til f.eks. ett enkelt par. Og slitasjen på boligen er verre, samt risiko for brudd på sameiets husordensregler, bråk osv. Virker kanskje dømmende, men hey - dette vet vi alle. I såpass grad at jeg selv av erfaring heller har mottatt noe mindre leie for å leie ut til ett par med god råd, fremfor flere studenter. Inntekten er stabil, slitasjen er liten. Og det er ved skader og/eller ubetalt leie pengene virkelig renner ut.

 

Dette blir jo et regnestykke for TS, men så lenge hun er forberedt på at dette blir en jobb hun må sette av en del tid til, går det greit.

 

Ja man skal kanskje ha litt flaks for at det skal funke, og et presset leiemarked, som de jo ikke er nå. Hadde fungert fint for min huseier i mange år hvertfall. Men er jo skikkelig dritt gjort mot leietakerene som fort havner i en dårlig posisjon. 

 

Et tips når du velger leietakere: Be de som bor der fra før være med når du har visning, da kan de velge noen de går bra sammen med og sannsynligheten for at de selv flytter pga miss match er lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg bodde i en leilighet med to andre over et år. jeg jobbet og de studerte. vi brydde oss ikke med hverandres liv så sånn sett funket det bra å bo sammen :) ingen var festmennesker heller. 

vi bodde på ensjø hvor det var 500 m til t-banen og ca 7-10 min inn til sentrum å det var perfekt :) 

vi hadde felles stue, kjøkken og bad. vi fant veldig fort rytmen på hvordan vi skulle funke sammen når alle skulle lage mat eller lignende. det er sånn de fleste finner ut av selv :)



Anonymous poster hash: f1a14...3c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med så mange gode og ikke minst seriøse svar! Det satt jeg kjempepris på.

Tusen takk alle sammen :)

 

TS



Anonymous poster hash: 5cb40...6ee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg planlegger å kjøpe en leilighet 75-80m2 i Oslo, for utleie til 4 studenter.

 

Hadde satt kjempepris på om noen av dere som enten driver med utleie selv, eller som er studenter og kjenner hvordan studenter tenker tok dere tid til å svare.

 

1. Hvor i Olso ville det vært lurt å se etter leilighet? Hvor vil studenter bo?

 

2. Er det viktig at det er gangavstand til en av skolene / universitet eller er det OK så lenge leiligheten ligger sentralt i forbindelse til bane/buss/trikk etc.

 

3. Er det greit å ha en bolig sammen med 3 andre i studieperioden, hvor man har sitt eget rom eks. ca. 15m2 - og så har man felles kjøkken, bad og tv-del?

Anonymous poster hash: 5cb40...6ee

 

sentralt er viktig. Ville satset på de billigere sentrale delene av Oslo. Folk betaler mer for å bo på Frogner, men ikke så mye mer att det rettferdiggjør prisen. Til 5 mill burde du absolutt kunne finne noe, tror ikke du trenger så mye heller. Ja studenter bor gjerne slik, jeg har leid ut til flere.

 

Smell opp en vegg i stua, det koster ikke all verdens. http://www.finn.no/finn/realestate/homes/viewimagewide?finnkode=66051520&searchclickthrough=true&reference=2015/10/vertical-2/20/0/660/515/20_958776788.jpg

 

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=64165031&searchclickthrough=true

Endret av Zereta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...