Gå til innhold

Økonomi og faktura


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg å finne ut av dette?

 

Jeg prøver å finne ut hva noen har prøvd å gjøre.

 

Vedkommende har påstått til et firma at han ble syk, og havnet plutselig på sykehus. Dette stemmer derimot ikke. Han var ikke syk. Havnet heller ikke på sykehus.

At han kunne derfor ikke betale sin faktura på ca 15.000 til firma.

Han betalte noen måneder etter. Altså januar neste år.



Anonymous poster hash: 116ad...fdd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det økonomisk kriminalitet inn i bildet eller hva er dette? Når han venter til neste år med å betale.



Anonymous poster hash: 116ad...fdd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan noen hjelpe meg å finne ut av dette?

 

Jeg prøver å finne ut hva noen har prøvd å gjøre.

 

Vedkommende har påstått til et firma at han ble syk, og havnet plutselig på sykehus. Dette stemmer derimot ikke. Han var ikke syk. Havnet heller ikke på sykehus.

At han kunne derfor ikke betale sin faktura på ca 15.000 til firma.

Han betalte noen måneder etter. Altså januar neste år.

Anonymous poster hash: 116ad...fdd

 

 

Hva mener firmaet om saken? Er det greit for dem, så er det vel greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke problemet her jeg. du må forklare litt nermere



Anonymous poster hash: e8516...523
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ser ikke problemet her jeg. du må forklare litt nermere

Anonymous poster hash: e8516...523

 

 

Vedkommende kjøpte noe for noen fra firma. Som mellomledd. Dette fikk han betalt for av den som skulle ha dette for å betale firma. Han skulle betale firma for varen.

Han hentet dette for personen. Da det kom til betaling sa han plutselig til firma at han ble syk og havnet på sykehus. Dette er usant. Han ble ikke syk, og havnet heller ikke på sykehus. 

 

Han betalte ikke faktura før flere måneder etter. Altså før januar året etter.

 

Både jeg og firma synes dette var rart.

 

Mitt spørsmål er som følger:

Hvorfor løy han om sykdom og sykehusopphold da han hadde pengene fra kjøper å betale for dette.

Kan noe som dette ha med økonomisk kriminalitet å gjøre. Om ja, hvordan?

 

 

Anonymous poster hash: 116ad...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje han brukte pengene til noe annet der og da, og først fikk tilgang til nye midler i januar?



Anonymous poster hash: 0d2b3...ac0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomleddpersonen også er et firma. 



Anonymous poster hash: 116ad...fdd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vedkommende kjøpte noe for noen fra firma. Som mellomledd. Dette fikk han betalt for av den som skulle ha dette for å betale firma. Han skulle betale firma for varen.

Han hentet dette for personen. Da det kom til betaling sa han plutselig til firma at han ble syk og havnet på sykehus. Dette er usant. Han ble ikke syk, og havnet heller ikke på sykehus. 

 

Han betalte ikke faktura før flere måneder etter. Altså før januar året etter.

 

Både jeg og firma synes dette var rart.

 

Mitt spørsmål er som følger:

Hvorfor løy han om sykdom og sykehusopphold da han hadde pengene fra kjøper å betale for dette.

Kan noe som dette ha med økonomisk kriminalitet å gjøre. Om ja, hvordan?

 

 

Anonymous poster hash: 116ad...fdd

 

 

Han ble vel fristet til å tuske til seg disse pengene han fikk for å gjøre opp, og beholdt dem selv. Kanskje han hadde noe presserende regninger liggende som måtte betales, kanskje han lider av spillegalskap og spilte dem bort, hvem vet. Uansett, så beholdt han pengene, løy om hvorfor det ikke ble betalt for det firmaet, og tenkte at han "kan alltids betale tilbake senere".

 

Det var i aller høyeste grad uærlig og på grensen til tyveri. At han betalte tilbake så sent uten at det fikk følger, er jo bare flaks. Han burde vært anmeldt!

 

Jeg har jobbet med kredittkort, og da var man ofte borti folk som hadde fått sperret kortet sitt pga for sen eller manglende betaling. Det var en utrolig vanlig bortforklaring og unnskyldning blant folk å si at "Jeg havnet på sykehus" og "Jeg har ligget på sykehus i tre uker og var ute av stand til å betale". Javel. Hvilke uker var dette? Jaha. Lånte du bort kortet ditt mens du lå syk da? "Nei". Neivel, men kortet er flittig brukt nesten daglig i den perioden du lå på sykehus, kjøp belastet med pin-kode, så her virker du veldig frisk for meg....

Trodde ikke mye på den bortforklaringa etterhvert, nei, når jeg kunne se bevegelser og transaksjoner på kortet hele perioden de påsto at de var sykehusinnlagte og ute av stand til å gjøre opp for seg. Er folk helt dumme? Skjønner de ikke at kortfirmaer SER transaksjonene listet opp med klokkeslett og dato på alle kort? Å lyve når bevisene ligger rett foran motparten er liksom så utrolig bak mål.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble vel fristet til å tuske til seg disse pengene han fikk for å gjøre opp, og beholdt dem selv. Kanskje han hadde noe presserende regninger liggende som måtte betales, kanskje han lider av spillegalskap og spilte dem bort, hvem vet. Uansett, så beholdt han pengene, løy om hvorfor det ikke ble betalt for det firmaet, og tenkte at han "kan alltids betale tilbake senere".

 

Det var i aller høyeste grad uærlig og på grensen til tyveri. At han betalte tilbake så sent uten at det fikk følger, er jo bare flaks. Han burde vært anmeldt!

 

Jeg har jobbet med kredittkort, og da var man ofte borti folk som hadde fått sperret kortet sitt pga for sen eller manglende betaling. Det var en utrolig vanlig bortforklaring og unnskyldning blant folk å si at "Jeg havnet på sykehus" og "Jeg har ligget på sykehus i tre uker og var ute av stand til å betale". Javel. Hvilke uker var dette? Jaha. Lånte du bort kortet ditt mens du lå syk da? "Nei". Neivel, men kortet er flittig brukt nesten daglig i den perioden du lå på sykehus, kjøp belastet med pin-kode, så her virker du veldig frisk for meg....

Trodde ikke mye på den bortforklaringa etterhvert, nei, når jeg kunne se bevegelser og transaksjoner på kortet hele perioden de påsto at de var sykehusinnlagte og ute av stand til å gjøre opp for seg. Er folk helt dumme? Skjønner de ikke at kortfirmaer SER transaksjonene listet opp med klokkeslett og dato på alle kort? Å lyve når bevisene ligger rett foran motparten er liksom så utrolig bak mål.

 

Ja, det er noe som ikke stemmer her. For jeg har jo selv sett mannen oppe og gå gjennom hele perioden.

Anonymous poster hash: 116ad...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er enda ikke for sent å sende renteregning på dette. Hvorfor han løy kan bare han svare på, men det er nærliggende å tro at han fant noe gøyalt å bruke pengene på istedenfor det de var tiltenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det personen har gjort er galt, men er det egentlig mer å hente her? Måtte man ikke sendt purrevarsel? 

 

Kan man på noen måte tenke seg at disse pengene tok turen innom "vanlig drift av firmaet" og ble hengende fast der, slik som noen foreslår? Vil det være unormalt (bortsett fra at det antyder at firmaet ikke har helt frisk økonomi).

Forelå det noen kontrakt på hva som skulle gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...