Gå til innhold

Kan jeg sette foten ned?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Åhhh hvorfor er det så mye veike kvinner der ute??

Hva skjer med å opparbeide seg litt respekt, være streng og konsekvent. Ikke bare la seg konstant overkjøre av mann og familie.

Sett ned foten da vel, ta en skikkelig prat med mann og sønn og få det til å forstå at DET SKJER IKKE!

Ferdig med den saken

Det er ikke så lett når det ikke er ditt barn og begge foreldrene er enige.

Mitt barn hadde ALDRI fått lov.

Anonymous poster hash: 36d7d...f8a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så lett når det ikke er ditt barn og begge foreldrene er enige.

Mitt barn hadde ALDRI fått lov.

Men det er DITT hus, like mye som hans.

Derfor må du sette ned foten! Selv om du ikke er guttens forelder, så bor han altså i ditt hus og da har du jaggu noe du skulle ha sagt i forhold til hvordan han kan oppføre seg.

Ikke bare godta alt! Rett deg opp i ryggen og fortell at NOK ER NOK.

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Dette er altså din subjektive mening, for jeg har aldri noensinne sett at alkohol, i motsetning til våpen, skal oppbevares i eget, låst skap. ;)

Men du har sett alkoholloven?

Det står selvsagt ikke at alkohol må låses ned. Men det skal ikke så mye gangsyn til å forstå at man ikke lar alkohol være tilgjengelig når 16-åringen og hans venner tidligere har forsynt seg.

Det går andre å bruke hodet - selv for tenåringsforeldre.

TS: jeg synes det er direkte uansvarlig å reise vekk fra en 16-åring - uten at noen følger med og kan gripe inn om noe uønsket skjer.

Skrevet

Kan du forklare den nærmere?

TS, det er klart du kan sette foten ned. Jeg hadde rett og slett blitt lynfobanna om det ble stjålet alkohol hos meg når avkommet, det være seg eget eller stebarn, var alene hjemme.

Kan man ikke stole på en ungdom, så kan ikke ungdommen får de privilegiene han eller hun ønsker.

Jeg kan forklare litt, selv om jeg tviler på at man kan bli holdt strafferettslig ansvarlig for det andre gjør i sitt hus. Likevel, når man har omsorg for barn under 18 år så er man ansvarlig for å ta vare på dem. De risikerer at barnevernet kommer inn i bildet når de med viten og vilje tillater en 16-åring å være hjemme alene, holde fest og innta rusmidler ulovlig. Og siden rus er ulovlig under 18 år så kan politiet også bli innblandet.

For å si det sånn, det kan bli mye "styr".

Sett foten HARDT ned.

At tenåringer tester ut grenser og rus, ja det vil de, men foreldre må være foreldre og sette nødvendige grenser, ærlig talt.

Anonymous poster hash: f59fb...27a

• Liker 2
Gjest Marillia
Skrevet

Jeg hadde satt hardt mot hardt; enten blir du hjemme, eller stesønnen er hos mor. Jeg hadde ikke dratt fra et hus der jeg visste det ble fest for sekstenåringer.

Skrevet

Dette er allerede avtalt over hodet på meg, så har sagt at hvis det skjer noe denne gangen, skal ikke jeg løfte en finger eller betale noe, hvis det er grisete/ting blir borte/ødelagt.

Hvorfor spør du om du kan sette foten ned, siden det er avtalt over ditt hode?

Prøv å holde deg sterk når du ser at det er vasket for dårlig. Ring et rengjøringsbyrå. Ikke kast bort en kalori på å krangle. Ikke ta i en klut eller en mopp. Tenåringer bryr seg filla om noe er vasket godt nok. Du får han ikke til å se det med dine øyne uansett. Bestill vask og mannen betaler det.

Kanskje mannen snakker med deg først neste gang hvis han ser at du mener alvor.

Skrevet

Hvorfor spør du om du kan sette foten ned, siden det er avtalt over ditt hode?

Prøv å holde deg sterk når du ser at det er vasket for dårlig. Ring et rengjøringsbyrå. Ikke kast bort en kalori på å krangle. Ikke ta i en klut eller en mopp. Tenåringer bryr seg filla om noe er vasket godt nok. Du får han ikke til å se det med dine øyne uansett. Bestill vask og mannen betaler det.

Kanskje mannen snakker med deg først neste gang hvis han ser at du mener alvor.

Fordi jeg mener fremover, om jeg kan nekte hvis han ikke oppfører seg denne gangen heller.

Jeg kommer ikke til å løfte en finger, og jeg ringer hun som vasker hos oss for en ekstra vask om det ikke ser bra ut, og da skal jeg ikke betale. Har sagt i fra til far om dette også.

Skrevet

Jeg hadde satt hardt mot hardt; enten blir du hjemme, eller stesønnen er hos mor. Jeg hadde ikke dratt fra et hus der jeg visste det ble fest for sekstenåringer.

Jeg skal på reise i helgen, så jeg nekter å avbestille en reise pga dette. Det er ikke min sønn, min sønn måtte vært hos sin far om jeg skulle være borte en hel helg.

Skrevet

Jeg skal på reise i helgen, så jeg nekter å avbestille en reise pga dette. Det er ikke min sønn, min sønn måtte vært hos sin far om jeg skulle være borte en hel helg.

Sønnen burde vært hos mor mener jeg, men mor og far synes dette er ok.

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg hadde nok ikke avbestilt en tur jeg heller, men er barnslig nok til at jeg hadde suret meg gitt jeg hadde sagt fra til stesønnen at det ikke var greit han var der pga tidligere fester, og sagt klart fra til far til far og sønn at jeg eksploderer om det var likevel fest der.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke avbestilt en tur jeg heller, men er barnslig nok til at jeg hadde suret meg gitt jeg hadde sagt fra til stesønnen at det ikke var greit han var der pga tidligere fester, og sagt klart fra til far til far og sønn at jeg eksploderer om det var likevel fest der.

Jeg kan ikke tape 8000kr fordi stesønnen kanskje har fest, ved å droppe denne turen. Men i fremtiden blir det ikke noe av at han skal være hjemme alene, da kan jeg i verstefall planlegge slik at jeg er hjemme. Uansett så føler jeg ikke at det er mitt ansvar å passe på her, når foreldrene ikke skal det.

Skrevet

Du rissikerer i verste fall at dere kommer hjem til et nedbrent hus

Det hadde ikke vært greit for meg i det hele tatt at far ga sønnen lov til fest på denne måten!

Kan du ikke få en voksenperson som du stoler på til å være i huset?

En som kan sette sfg i respekt og avverge tull?

Om far kan låne bort hus kan vel du også?

Skrevet

Det hadde ikke vært greit for meg i det hele tatt at far ga sønnen lov til fest på denne måten!

Har bedt min far kjøre forbi her et par ganger i løpet av helgen. Gutten har lovet å ikke ha besøk utenom kjæresten sin, og at vi skal komme hjem til et like rent og ryddig hus som når vi dro.... Blir spennende på søndag ;)

Skrevet

Men du har sett alkoholloven?

Det står selvsagt ikke at alkohol må låses ned. Men det skal ikke så mye gangsyn til å forstå at man ikke lar alkohol være tilgjengelig når 16-åringen og hans venner tidligere har forsynt seg.

Det går andre å bruke hodet - selv for tenåringsforeldre.

TS: jeg synes det er direkte uansvarlig å reise vekk fra en 16-åring - uten at noen følger med og kan gripe inn om noe uønsket skjer.

Jeg har sett alkoholloven, ja, hvorfor spør du om det?

Det du kommer med er, uavhengig av alkoholloven, din subjektive mening, så stå for det, da!

Dessuten kan disse ungdommene helt fint ha med sin egen alkohol, hvilket ansvar har husier da, mener du?

Skrevet

Da synes jeg du bør gjøre det klinkende klart for mannen at han selv får ansvaret for å vaske og rydde opp ALT etter helga, at dersom alkohol eller annet forsvinner skal han erstatte det, og du kommer ikke til å løfte en finger for å rydde, vaske eller noe som helst. Og da er det selvsagt viktig at du står på dette selv om dere kommer hjem til et delvis bomba hus. Når han selv ser hvor mye arbeid det er å rydde og vaske etter sønnen sin er det ikke sikkert det er like fristende å låne ut huset igjen.

Jeg for min del hadde aldri lånt ut huset mitt til en 16-åring som allerede 2 ganger har vist at han gir faen i både dere, huset deres og eiendelene deres. Selvsagt kan du sette foten ned, det er like mye ditt hus som mannens. Du har gitt denne utakknemlige ungen lov til å bombardere huset ditt 2 ganger, hvorfor i all verden skal du finne deg i at han får gjøre det også en tredje gang..?

Hva mener du med å låne ut huset?

Det er guttens hjem....

Men jer forsåvidt enig i at han ikke trenger være alene hjemme en helg. Denne tilliten har han jo ødelagt selv.

Men han er tenåring, ikke nødvndigvis en utakknemig unge.

Skrevet

Igjen...Veldig distanserende at man låner bort hus til stebarna .

Skrevet

Hva mener du med å låne ut huset?

Det er guttens hjem....

Men jer forsåvidt enig i at han ikke trenger være alene hjemme en helg. Denne tilliten har han jo ødelagt selv.

Men han er tenåring, ikke nødvndigvis en utakknemig unge.

Det er TS og mannen som eier huset, ikke ungen. Jeg oppførte meg ikke sånn som det der da jeg var tenåring; hadde dødd av skam om foreldrene mine kom hjem til ei rønne etter at jeg hadde fått ha alene-hjemmefest. Og ikke minst hadde jeg hvertfall ikke fått ha flere sånne fester dersom det hadde skjedd. For meg vitner hele attituden om at man kan låne huset, ha fest og så kommer stemor hjem og rydder mens både ungen og faren sitter på ræva om at det er mer enn bare en person i den husholdningen som er utakknemlig og kanskje har det litt vel godt.. :)

Det er jo erketypisk at det er dama som sitter igjen med alt av opprydding (og dét selv etter unger som ikke er hennes, men likevel anses dette som helt legitimt og normalt i en del kretser, av en eller annen merkelig grunn), og at mannfolka tar det som den største selvfølge; i tillegg til at de gjerne vil ha middagen servert av dama også, sånn innimellom ryddinga og vaskinga hennes. Den største effekten i slike situasjoner får man av å gi blanke i rydding og vasking selv, så de kaaaaaanskje får øynene sine opp for hvor mye dama faktisk gjør for dem, og forhåpentligvis blir det mer takknemlighet og ikke minst litt bidrag i form av hjelp i fremtiden.

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg har sett alkoholloven, ja, hvorfor spør du om det?

Det du kommer med er, uavhengig av alkoholloven, din subjektive mening, så stå for det, da!

Dessuten kan disse ungdommene helt fint ha med sin egen alkohol, hvilket ansvar har husier da, mener du?

Enhver 'normal' mor og far tar ansvar for sine mindreårige barns omgang med alkohol. Dessverre så finnes det unntak - foreldre som ikke er sitt ansvar bevisst. Foreldre som tror det er kult å la barNa ha hjemme-alene fester med fri flyt av alkohol. Hvis man som foreldre gjør dette og noe skjer på festen, enten det er narkotika, døddrukne barn, voldtekt El og politiet are finner mindreårige hjemme så blir barnevernet koblet inn og man få problemer.

Du snakker om huseier - jeg snakker om foreldre.

Skrevet

Det er TS og mannen som eier huset, ikke ungen. Jeg oppførte meg ikke sånn som det der da jeg var tenåring; hadde dødd av skam om foreldrene mine kom hjem til ei rønne etter at jeg hadde fått ha alene-hjemmefest. Og ikke minst hadde jeg hvertfall ikke fått ha flere sånne fester dersom det hadde skjedd. For meg vitner hele attituden om at man kan låne huset, ha fest og så kommer stemor hjem og rydder mens både ungen og faren sitter på ræva om at det er mer enn bare en person i den husholdningen som er utakknemlig og kanskje har det litt vel godt.. :)

Det er jo erketypisk at det er dama som sitter igjen med alt av opprydding (og dét selv etter unger som ikke er hennes, men likevel anses dette som helt legitimt og normalt i en del kretser, av en eller annen merkelig grunn), og at mannfolka tar det som den største selvfølge; i tillegg til at de gjerne vil ha middagen servert av dama også, sånn innimellom ryddinga og vaskinga hennes. Den største effekten i slike situasjoner får man av å gi blanke i rydding og vasking selv, så de kaaaaaanskje får øynene sine opp for hvor mye dama faktisk gjør for dem, og forhåpentligvis blir det mer takknemlighet og ikke minst litt bidrag i form av hjelp i fremtiden.

Ingen barn eier huset de bor i. Du vet selv at det er irrelevant. Det er som å si at alle leietagere i landet er hjemløse.

Det er guttens hjem så lenge det er fars hjem.

Men, nei, jeg ville ikke tillatt hjemme alenehelg.

Jeg forstår ikke hvorfor TS er så veik

(Sorry, TS)

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke tape 8000kr fordi stesønnen kanskje har fest, ved å droppe denne turen. Men i fremtiden blir det ikke noe av at han skal være hjemme alene, da kan jeg i verstefall planlegge slik at jeg er hjemme. Uansett så føler jeg ikke at det er mitt ansvar å passe på her, når foreldrene ikke skal det.

Du er ikke redd for tingene dine? Du er ikke redd for at sofaen blir så tilgriset at den ikke blir ren igjen? Og at det ikke kommer på tale å kjøpe ny sofa, fordi "den er ikke sååååå skitten". Hva med dine personlige eiendeler? Ungdommer som har seg i din seng? Fjortiser som går på skattejakt i sminkeskuffene dine? Det er gjerne ikke ditt ansvar å passe på barnet, men det er ditt ansvar, eller din rett å passe på at huset DITT og DINE eiendeler, DITT HJEM ikke utsettes for uforsiktige ungdommer som ikke har lært seg å stoppe før de blir for fulle! Før de kaster opp på uerstattelige ting. Før de skryter over den kjempekule festen på Facebook!

Anonymous poster hash: f8fe8...46d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...