Gå til innhold

oppkjøring - kontroll spørsmål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har oppkjøring snart. Skal møte kjørelæreren på Onsdag (fikk dato til oppkjøring i dag). Men lurer på en ting...

 

I starten av oppkjøringen så må jeg trekke et tall, også får jeg et sikkerhetsspørsmål. 

Hva skjer hvis jeg svarer/gjør feil på dette? Stryker jeg da?

 

Det jeg tenker og tror er viktigst er;

- Vikeplikt og høyreregler. Ikke ta sjanser i trafikken.

 

- Fart, ikke for fort. 5-10 km/t lavere hvis jeg er usikker og føler ting går alt for fort og ikke klarer å følge med. 

 

- Kjører jeg feil, eller ligger i feil fil; ikke få panikk. Sjekke speil og blindsone, så kan jeg legge meg i rett fil.
Kjører jeg feil, ikke få panikk, ikke bråbrems og ikke gjør noe halvveis. Altså i en rundkjøring eller kryss, gjennomføre det, ikke bråbrems og prøv å rette opp, fullfør utkjøring, filbytte osv. 

 

- Hold god avstand, ikke stress. Hvis jeg kjører i 50 km/t i 50 sone, ikke kjør fortere fordi han bak meg ligger oppi rumpa på meg og prøver å presse meg. 
Hold heller bilen godt til siden, og vær forberedt på at han kan komme til å kjøreforbi meg.
Kjører jeg på E6 så må jeg holde flyten i traffikken. Dersom de i høyrefil kjører i 70 km/t og det er mange biler på vegen, følg flyten og kjør i lik fart. Ikke kjør i 60 km/t og bli et hinder for andre (usikker på denne, spesielt det siste; tenker jeg rett?)

 

Er dette rett? Har jeg glemt noe? 



Anonymous poster hash: efad0...08a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje litt dumt, men jeg sitter å ser på "Car crash compilations" på youtube. For da ser jeg typiske feil som fører til ulykke. Store og små ulykker.  

Ser at vikeplikt er ekstremt viktig, og ikke gamble på gult lys. Det er den største feilen jeg har sett så langt. Og så klart, for stor fart, dårlig veg (vannplaning og is/snø) og rett og slett idioter som kjører alt for fort, kjører på rødt lys, og som sikkert har drukket alt for mye vodka (flest videoer fra Russland). 

 

ts



Anonymous poster hash: efad0...08a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker egentlig svært lite fra min oppkjøring sjølv om den var i mars. Men trooor at det viktigeste er at du ikkje setter noken i fare. Eg måtte kjøra på ein relativt smal veg over fjellet, trudde det gjekk supert, men fekk beskjed av sensor når eg var ferdig at "ALDRI kikka i speilene og ganske midt i veien" øve heile fjellet. Når det kom bil i mot så klarte eg kjapt å svinge inn på sidene så det ikkje var noko problem å passere kvarandre. Det første sensor sa når eg var ferdig var "Gratulerer, du har bestått, MEN....". Så er fullt mulig å bestå sjøl om du gjer ting feil, så lenge det ikkje er sikkerheten det står på. 

 

Og nei, du stryker ikkje sjølv om du svarer feil. 



Anonymous poster hash: 18bb2...688
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg å kjøre feil - med stil. Er du i feil fil, så løser du det enten ved å komme deg over i riktig fil på steder der det er lovlig å skifte fil. Får du ikke dette til, finner du et sted å snu og kommer deg inn i gjen på rett strekning dit du skal. Rundkjøringer er utmerket til å snu i.

Uansett trafikkflyt skal du aldri kjøre fortere enn fartsgrensen på stedet. (Da kan du bli tatt i radarkontroll.) Du skal heller ikke ligge

under fartsgrensen, det viser at du ikke mestrer kjøringen og

samhandling i trafikken.

Kontrollspørsmålet kan være alt fra å vise hvilke lys du kjører med som andre tekniske- teoretiske kunnskaper. Hvilken feil du gjør her teller med sammen med en totalvurdering av kjøringen din.

Husk, er du teoretisk sterk og forklarer underveis hvorfor du gjør som du gjør eller at du gjør en feilvurdering der og der når du gjør feilen så viser dette at du forstår dine feil og kan innrømme at du ikke kjører perfekt.

Lykke til. :blomst:

Blinklys er viktig.

Anonymous poster hash: d4dbf...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt dumt, men jeg sitter å ser på "Car crash compilations" på youtube. For da ser jeg typiske feil som fører til ulykke. Store og små ulykker.  Ser at vikeplikt er ekstremt viktig, og ikke gamble på gult lys. Det er den største feilen jeg har sett så langt. Og så klart, for stor fart, dårlig veg (vannplaning og is/snø) og rett og slett idioter som kjører alt for fort, kjører på rødt lys, og som sikkert har drukket alt for mye vodka (flest videoer fra

Russland).  ts Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

efad0f9fe1092cd1dfe7247c03baf08a"] efad0...08a [/

quote]

Bruk tiden din til å pugge alle regler i boka, fremfor å titte på skjermer.

Anonymous poster hash: d4dbf...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok bra, jeg sliter veldig med de sikkerhetsspørsmålene. Altså, jeg kan fint slå opp i ei bok også sjekke servostyringen og alt det der. Men det å gjøre det uten "jukselapp" er jeg redd for at går galt. Kommer til å få litt små panikk og bli helt blank i hodet. 

Spesielt når det kommer til ting under panseret :P 

Får jeg spørsmålet om skilt, så går det greit. For det er jo bare å gå utav bilen, sjekke skiltene om de er rene og synlige, også er du ferdig. Så satser på den! :P 

 

Ser også en annen ting i disse videoene. Mange tar sjanser i kryss. Ta et tofelt kryss. Når de til venstre for deg stopper, også kjører du i høyre rett frem.. også kommer det en fra venstre side og skal krysse kjørebanen, så kommer gjøken i høyrefelt og kjører de rett ned. For han på venstresiden blokkerer utsikten slik at du ser ikke bilen som krysser, og bilen som krysser vegen ser ikke deg. 

 

Så når du kjører med to felt i samme retning, når den på siden (og litt lengre fram enn deg) slakker ned farten så bør du (jeg) også gjøre det. 

For den bilen kan blokkere utsikten. Jeg gjør dette, uten å tenke meg om. Føler det er ekkelt å ikke klare å se inn i et kryss, når bilen (og busker, trær, gjerder og slikt) blokkerer utsikten. 
Men nå ser jeg hvor viktig det er. 

 

Kjørelæreren min sier alltid at det å gjøre feil er menneskelig. Men det er hva jeg gjør rett etterpå som er viktig. Altså, får jeg panikk og hiver meg inn i et felt uten å se meg for så blir det stryk. 

 

ts



Anonymous poster hash: efad0...08a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blinklys og speilbruk har jeg i boks. Det har blitt en vane og gjør det uten å tenke meg om. 

 

Men en ting. Når jeg kjører i 50 sone, og inn mot et gangfelt hvor det er et stort hus på høyreside og busker og trær på venstreside. Dette er da på vei ut fra sentrum, så ganske nært sentrum. 

Jeg har ekstrem liten sikt, men strak veg. 

Det jeg gjør er å slakke ned fart til 35-40 km/t, holder inn clutchen og foten klar på bremsen, og ruller forbi.

Er dette feil? Tror ikke kjørelæreren har lagt merke til bruken av clutchen. 

 

Jeg føler det er tryggere, føler jeg har mer kontroll. 

For hvis det da kommer en tulling på sykkel, så har jeg allerede clutchen inn og foten på bremsen. Så da er reaksjonstiden mye mindre, enn hvis jeg hviler clutch foten og kun har foten på bremsen (eller løfter foten fra gassen)... 

Er dette helt feil? For de gangene jeg har måttet bråbremse så føler jeg det tar en evighet å få foten over på clutch også brems. Vet at man ikke så tenke mye på clutchen når det er bråbrems. 

Men når det er en slik situasjon, så er jeg jo forberedt på at det kan komme en bråbrems. Når jeg har så dårlig sikt og er ganske nær sentrum, så er sjansen stor for at jeg må bremse eventuelt bråbremse. 

 

Gjør det samme i boligstrøk (30 sone). Jeg slakker ned og ruller forbi i 20-25 km/t ca (kommer an på sikt). Når jeg da passerer en vei som kommer ut mellom to hus og høye busker og trær, umulig å se noe som helst før jeg er 1/3 inn i "krysset". Da føler jeg det er tryggere å senk farten, hold inn clutchen og se 2-3 ganger inn i vegen i tilfelle noen kommer. Da er jeg forberedt på stopp, siden jeg allerede har clutchen inn og foten på bremsen. 

 

ts



Anonymous poster hash: efad0...08a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg tror det er slik at dersom eleven svarer noe feil på kontroll-spørsmålene.

 Så må man gjøre færre feil, for å unngå å stryke til oppkjøringen....



Anonymous poster hash: fd7a1...d47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tiden din til å pugge alle regler i boka, fremfor å titte på skjermer.

Anonymous poster hash: d4dbf...41f

Jeg har lest boka inn og ut flere ganger. 

Skal ta en kveld med pappa og gå over alle disse kontroll spørsmålene. Han skal vise meg alt, og jeg skal prøve ut alt.

 

Tre dager før oppkjøring skal jeg lese teori, så ut å kjør med pappa også les over det jeg gjorde feil eventuelt følte meg usikker på. 

Vi skal filme at jeg kjører (har kamera i bilen), også skal jeg se selv hva jeg gjorde rett og galt, hva jeg kan gjøre annerledes. 

Dette skal jeg gjøre 3 og 2 dager før oppkjøring. Dagen før skal jeg ha kjøretime med kjørelærer, Så skal jeg lese teori, også skal pappa hjelpe meg med sikkerhet og kontrollspørsmålene hvis jeg fortsatt er usikker. Dagen jeg har oppkjøring skal jeg gå over teori, det jeg er litt små usikker på, også skal jeg ha oppvarmingstime og så er det oppkjøring. 

 

Det er fortsatt et par uker før jeg har oppkjøring. Men jeg har alt klart!Dersom jeg står å lager middag også kommer jeg på at jeg er litt usikker på noe, så slår jeg det opp i boka. Tenker teori hele tiden. Når jeg dusjer, før jeg sovner, når jeg sitter på bussen, når jeg sitter i bil etc. Tenker teori hele tiden, og hvis jeg er usikker på om jeg svarer rett eller ei i hodet mitt, så sjekker jeg det opp i boken. 

 

Disse bilulykke videoene hjelper meg mye også. For jeg ser hva folk har gjort galt, og kan da enten slå det opp i boken, eller så vet jeg svaret. Altså at han som er skyldig i ulykken brøt vikeplikten, hadde for stor fart, beveget ikke blikket, fikk vannplaning og gjorde det og det galt etc. 

 

ts

Anonymous poster hash: efad0...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stryker ikke om du svarer feil på kontrollspørsmålet. Det teller ikke positivt, selvsagt, men du setter ikke sikkerheten i fare fordi du ikke vet hvor du finner kjølevæsken. 

 

 



Anonymous poster hash: ef568...82d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kontrollspørsmål som oftest med noe på bilen? Type åpen panser og peke på kjølevæske og vindusspyler, eller hvor stor dybde dekkene skal ha osv? Du stryker ikke om du ikke kan det, men har kjørt bra ellers;)

 

Men jeg kjenner meg igjen, jeg var DØDSNERVØS for akkurat det spørsmålet. Gikk velidg fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du stryker ikke om du svarer feil på kontrollspørsmålet. Det teller ikke positivt, selvsagt, men du setter ikke sikkerheten i fare fordi du ikke vet hvor du finner kjølevæsken. 

 

 

Anonymous poster hash: ef568...82d

 

 

 

Er ikke kontrollspørsmål som oftest med noe på bilen? Type åpen panser og peke på kjølevæske og vindusspyler, eller hvor stor dybde dekkene skal ha osv? Du stryker ikke om du ikke kan det, men har kjørt bra ellers;)

 

Men jeg kjenner meg igjen, jeg var DØDSNERVØS for akkurat det spørsmålet. Gikk velidg fint ;)

Det jeg tenker også. At det er en bonus bare. 

 

Jeg er sykt nervøs for det spørsmålet. Men prøver å tenke at hvis jeg er helt grønn, så får jeg slå an en liten spøk og håp på det beste. 

 

Første kjøretimen jeg hadde så spurte kjørelæreren meg om jeg kunne spyle bakruten. På forhånd sa jeg at jeg var dødsnervøs, jeg hadde ikke hatt noen prøvekjøring hjemme siden pappa hadde vært i en bilulykke like før så han turte ikke å kjøre med meg enda. 

Så da hun spurte meg så var jeg jo helt grønn, hvordan i svarte spyler du bakruten. Så jeg sa "Vent litt, må bare ringe pappa så kan han hjelpe meg". Kjørelæren tisset på seg av latter, bokstavelig talt. Neste gang så måtte jeg sette på vindusviskerne fordi det regnet, også noe jeg ikke kunnet, da tok hun opp telefonen sin, løftet den mot meg og sa "Ring pappan din, han må komme og sette på vindusviskerne for deg". 

Vær gang det var noe snakk om teknisk ting, som det å sjekke oljen, bytte dekk, flatt dekk etc så sa jeg alltid "Vet ikke jeg, ringer bare pappa jeg så gjør han det for meg". Så det ble en liten intern spøk, var det snakk om noe slikt så sa hun alltid "når du sjekker oljen.. nei vent litt, bare ring pappan din du, best det"  :fnise:

 

Så kommer nok til å si noe slikt under oppkjøring er jeg redd for. 

Vet ikke hvorfor, men når jeg blir nervøs og ikke helt vet hvordan jeg skal gjøre noe, så sier jeg automatisk "da ringer jeg bare pappa, så det går bra". 

Verste var da jeg sto på IKEA og skulle kjøpe lyspærer, også ble jeg så nervøs (sosial angst) også sa mannen at jeg måtte gjøre det og det for å komme frem til lyspæren for å skifte den (var et mongis skap som jeg endte opp med å gi vekk på finn i stedet for å skrifte lyspære). Så jeg sa "jaja, får bare ringe pappa, han som skifter lyspærene i nattlampen min også". 

Dagen før så hadde pappa kommet innom med lyspærer og skulle skifte spottene i taket (jeg når ikke opp), så han tok nattlampen i samme slengen. Jeg klarer faktisk å skifte den lyspæren helt selv altså, men det bare dukket opp i hode mitt for jeg fikk litt panikk.  :fnise:

 

ts

Anonymous poster hash: efad0...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen bekrefte at jeg tenker rett i hovedinnlegget? De punktene nederst? Hva tenker jeg feil? 

 

Det er ting jeg skal pugge hardt, vikeplikt ihvertfall.

 

Men på E6... man skal jo følge trafikken, men hvis alle ligger i 90 i 60 sone, da får jeg jo bot i en eventuelt fartskontroll... og hvis jeg da kjører i 60 så er jeg jo til hinder for de 20 andre som ligger i 90...

 

Og en ting til. Når det er kø, f.eks på E6 og det er så å si krypekjøring og stopp i begge filer (kun 2 der jeg nå tenker og kjører ofte). Kort forklart: Først er det rett frem i et på km, 2 filer i vær kjøreretning. Jeg passerer 2 avkjørsler (en fortsetter på E6, en annen en annen veg), også er det 4 eller 5 flettepunkt (folk kommer inn på E6). Mot slutten er det 2 veier videre, en til å komme deg av E6 og en for å fortsette på E6, den jeg kjører er for å komme deg av. Må holde høyrefelt hele vegen, da slipper jeg filbytte fra jeg kommer meg på E6 til jeg skal av. 

 

Det JEG gjør er å hold avstand, minst en billengde, så klart. Men, også når det er kø. For mange finner ut de siste meterne at de skal av E6 og må da inn i mitt fil. Du får da et overblikk over hele E6 bortover, noen ganger kan det være laaaaaang kø (her snakker vi 30 min til en time kø på en vei som tar maks 10 min), så mange ombestemmer seg og hiver seg inn i høyrefilen i siste liten. Så når jeg da holder en billengde i mellom så slipper de å tute og skvise seg inn. 

Jeg kryper hele vegen og stopper så å si aldri i køkjøring på den vegen. De fleste kjører så fort som mulig, så bråstopp. Slik gjør de hele vegen. Det jeg gjør er å krypekjøre hele vegen. De siste meterne er en svak nedover bakke, så jeg ruller bare ned, det er ofte tomt på avkjøringsrampen for det er ikke kø der vi skal inn. Er det veldig tett kø, så bruker jeg kun clutch, 1. gir og hold god avstand (en billengde eller en halv hvis noen har trengt seg inn foran meg). 

 

Er dette galt av meg?

Kjørelæreren har aldri sagt at det er negativt, eller positivt. 

 

Kjører jeg mot et lysregulert kryss og ser at det skifter til gult eller rødt så slakker jeg av. Jeg ruller da inn mot krysset i 2. gir (ca 30 km/t i 50 sone) også er det bare å kjøre igjennom i samme hastighet. Fordi det da skifter til grønt akkurat i det jeg kommer til krysset. Noen ganger feilberegner jeg og må slakke ned til 20-15 km/t men ruller fortsatt sakte imot. Ser de fleste kjører så fort som mulig, full stopp, vent 10-20 sekunder også kjører de. 

 

Får jeg stryk hvis jeg gjør det slik? 

Min reaksjon når jeg ser at det blir rødt er å slakke ned. Ikke forte meg frem også stopp. 

Ser jeg at det skifter til rødt like før så har jeg jo ganske lav fart (20-30 km/t) og blir da en myk stopp. 

Det JEG ser at andre gjør, er å gasse på for å forte seg, også blir det bråstopp eller så suser de igjennom krysset fordi de har for stor fart til å stoppe. 

 

Føler mange er stresset, og blir stresset selv. Jeg vil helst ta det rolig, og unngå fullstopp om mulig. 

Om jeg har 1-2 billengder foran meg så forandrer det ingenting. For jeg kommer meg ikke forter frem, ikke de bak meg heller. For inn i de fleste kryss så er det fult, slik at du blir stående midt i krysset og blokkerer for de som kjører rett igjennom. For det er kø kun rett frem, fri flyt tvers over. 

Føler folk prøver å presse meg til å ligge tett oppi den foran, når det ikke er nødvendig, og det kan fort oppstå bråbrems. Mange busser, mange fotgjengere som hopper ut i mellom bilene. Jeg føler meg komfortable med å ha minst 1 billengde i mellom, også under kø. Hvis det er flyt i køen, så følger jeg det så klart. Men vil fortsatt ha litt mellomrom. Kanskje en halv lengde, hvis det er grei flyt og ingen trafikkorker foran. Så lenge det er plass på andre siden av lyskrysse så kjører jeg, stopper ikke på grønt så klart. Men havner jeg midt i så må jeg jo stoppe, og da blir mange sur. For de ser grønt lys, men ser ikke at det er fult på andre siden... 

 

Får jeg stryk hvis jeg gjør det slik?

Jeg er jo ikke til hinder for noen. Og når det er kø og trafikkorker her og der, så kommer vi jo ikke forter frem... 

 

ts



Anonymous poster hash: efad0...08a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Link til kontrollspørsmålene :http://www.forerkortsentralen.no/wp-content/uploads/2014/08/Sikkerhetskontroll-klasse-B.pdf

Anonymous poster hash: d7075...cca

 

Tusen hjertelig takk! den linken er gull. Må lese den om å om igjen, for det er det jeg gruer meg ekstremt mye til. Har fått en ekstra kjøretime hvor jeg får spørre kjørelæreren om dumme ting :P

 

Vil så gjerne bestå på første forsøk! 

Må husk vikeplikt, og ikke stress, for da gjør jeg dumme feil.   :bond:

 

ts

Anonymous poster hash: efad0...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...