Gå til innhold

Når noen alltid lager lite mat når de inviterer på besøk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun tilfeldigvis møtte på de andre. 

Hun har ikke ansvar for å mate dem mett. Disse er godtvoksne mennesker som kan ta godt vare på seg selv. 

Herlighet. Det handler da ikke om at de inviterte ikke klarer å ta vare på seg selv. Når man inviterer til et middagsselskap skal da gjestene kunne forvente å bli mette av det man serverer. Ikke stappmette, men slik at de hvertfall ikke kjenner på sultfølelsen lenger. Dersom man ikke oppfyller dette er man i mine øyne ikke et særlig godt vertskap. Dersom dette skjer gjentatte ganger er man heller ikke særlig sosialt kompetent. 

Når hun har bedt til middagsselskap står hun da klart ansvarlig for å mette gjestenes. Ærlig talt. 

Anonymous poster hash: c4d7c...151

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjestvest

Herlighet. Det handler da ikke om at de inviterte ikke klarer å ta vare på seg selv. Når man inviterer til et middagsselskap skal da gjestene kunne forvente å bli mette av det man serverer. Ikke stappmette, men slik at de hvertfall ikke kjenner på sultfølelsen lenger. Dersom man ikke oppfyller dette er man i mine øyne ikke et særlig godt vertskap. Dersom dette skjer gjentatte ganger er man heller ikke særlig sosialt kompetent. 

Når hun har bedt til middagsselskap står hun da klart ansvarlig for å mette gjestenes. Ærlig talt. 

Denne vertinnen liker å servere mindre gode porsjoner. Dette gjør ikke henne dermed til en dårlig vert. Men en annen type vert. Det er den type vertinne hun ønsker å være. Å kritisere henne er som å kritisere en annen for større porsjoner. Hvilken rett har disse til frata henne det hun ønsker å være. 

Å kalle noen som er annerledes for sosial inkompetent vitner om kunnskapløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen jeg, hvor har det blitt av normal folkeskikk når man ikke engang skjønner at om man inviterer til middag må man gå inn for å servere nok mat til at gjestene blir mette? Og her snakker jeg ikke bare om venninnen til TS, men om mange av dere som har svart her i tråden. 

Jeg gremmes. 

Anonymous poster hash: 28721...2db
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vertinnen liker å servere mindre gode porsjoner. Dette gjør ikke henne dermed til en dårlig vert. Men en annen type vert. Det er den type vertinne hun ønsker å være. Å kritisere henne er som å kritisere en annen for større porsjoner. Hvilken rett har disse til frata henne det hun ønsker å være. 

Vertinnen skryter av at hun lager perfekt mengde mat og at hun skal spise restene til lunsj dagen etter. Dette vitner om at hun ikke fanger opp sosiale signaler. 

Dersom vertinnen liker å servere mindre porsjoner slik at gjestene ikke blir mette bør hun da ikke invitere til et middagsselskap. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man når en person altid lager alt for lite mat når vedkommende har invitert på mat? Skal man til slutt si noe? En klubbvenninne lager så lite mat at jeg må spise før jeg kommer. Jeg har opplevd å reise rett fra jobb og måttet stoppe på bensinstasjonen for å kjøpe en baguett før jeg skulle i klubb, og der møtt på to klubbvenninner som gjorde det samme... Skal man si noe til vertinnen? Hun ser jo at det blir tomt, men i stedet for å tenke at kanskje det var litt lite, så er hun strålende fornøyd for det var jo perfekt beregnet så hun slapp rester.. Eh, nei, vi sitter igjen og er skrubbsulten? Verre er det når man er et sted på overnattingsbesøk, og skal være der i flere dager.. Da er det ikke lett å snike seg unna for å smugspise, og det er så kleint å spørre om man kan få en ekstra skive rett etter middag, synes jeg.. Og hva med når verten under måltidet sier at det blir jammen godt å spise restene til lunsj i morgen.. og så er man fremdeles sulten, men tør ikke forsyne seg, for da blir det jo ikke noe rester.. skal man ta likevel? Eller er det frekt, når man vet at vedkommende har tenkt å spise dette til lunsj? (men da burde vedkommende satt av en ekstra porsjon før hun satt maten på bordet..).  Anonymous poster hash: 25cbd...854

I det siste tilfellet der ville jeg spøkt litt og sagt "ja, det spørs om det blir igjen noe da! Jeg må ha litt til, jeg." Og så slengt på en strofe om hvor godt det smakte. Om ingen opplyser om at det er for lite mat kommer hun jo aldri til å gjøre noe med det heller. En løsning er å ta med litt ekstra mat som påfyll til overnattingsbesøk. Ta med noe som ikke er vanlig å ha liggende, enten om du har bakt noe spesielt eller tar med et godt pålegg. Noe frukt "til dessert" eller ekstra kake til kaffen. Eller har en kjekspakke liggende i veska.

Er man på overnattingsbesøk over flere dager tenker jeg man deler på utgifter til mat, så jeg hadde tilbydd meg å handle inn. Da tar jeg meg også friheten til å ta meg en brødskive om jeg er sulten. Og samtidig spurt om det er andre som trenger en brødbit. Er det flere som stemmer i blir verten mer obs. Jeg har vært veldig dårlig på å tenke på andres matbehov tidligere, rett og slett fordi jeg er mett selv. Jeg mener ikke å være egoistisk, jeg er bare ikke opplært i å tenke på andre. I familien jeg er vokst opp hadde vi sjelden fellesmåltider. Alle ordnet seg selv. Jeg har tatt det som en selvfølge at folk ber om mer eller gir uttrykk for hva de ønsker. Dette mått eJeg læres opp i som voksen.

Anonymous poster hash: 81b5d...91b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv når majoritet mener det?

Anonymous poster hash: 64781...6d9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt uenig. Det ligger faktisk en viss sosial føring i det å invitere til middag, og ikke fest med kanapeer etc. Enten du skjønner det eller ikke. 

Dette er ikke rakettforskning: Har man ikke lyst til å servere nok til at gjestene blir mette inviterer man ikke til middag.

Anonymous poster hash: 28721...2db

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg går i samme klubb som TS. Jeg har dog aldri møtt noen på en bensinstasjon før klubben...

Vi er fire i klubben og hun som alltid lager for lite mat har prestert å bestille en liten pizza fra pizzabakeren til 4 voksne personer.

Anonymous poster hash: d6508...50c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg går i samme klubb som TS. Jeg har dog aldri møtt noen på en bensinstasjon før klubben...

Vi er fire i klubben og hun som alltid lager for lite mat har prestert å bestille en liten pizza fra pizzabakeren til 4 voksne personer.

Anonymous poster hash: d6508...50c

I TS sin klubb er de vel 7. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det skal være helt opp til den som inviterer om hva og hvor mye hun vil by gjestene. 

Hvis man forteller vertinnen når man kommer at man har tatt med snacks som alle kan kose seg litt med etter middag mens man koste seg med vin, så tror jeg bare vertinnen hadde blitt glad for det og satt pris på at du gjorde det. Synes det hadde vært veldig rart å bli fornærmet over en hyggelig gest. Hadde vært mer forståelig om verten hadde blitt fornærmet over å høre på gjester som syntes at hun burde servere større porsjoner/ gi mer mat.

Man bestemmer jo hva man skal invitere til, men da må man jo også si fra om det i invitasjonen. Om jeg blir invitert på vorspiel spiser jeg jo middag først, og forventer ingenting av verten. Om jeg blir inviter til middag så spiser jeg ikke før jeg kommer, og forventer at det skal serveres en normal middagsporsjon. Det er vel ikke urimelig?

Jeg har faktisk opplevd det motsatte, at vertinnen bare hadde invitert på "besøk", så jeg spiste før jeg kom. Hun hadde laget de deiligste retter, og jeg var ikke det minste sulten.

Anonymous poster hash: d7b0c...889

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bestemmer jo hva man skal invitere til, men da må man jo også si fra om det i invitasjonen. Om jeg blir invitert på vorspiel spiser jeg jo middag først, og forventer ingenting av verten. Om jeg blir inviter til middag så spiser jeg ikke før jeg kommer, og forventer at det skal serveres en normal middagsporsjon. Det er vel ikke urimelig?

Jeg har faktisk opplevd det motsatte, at vertinnen bare hadde invitert på "besøk", så jeg spiste før jeg kom. Hun hadde laget de deiligste retter, og jeg var ikke det minste sulten.

Anonymous poster hash: d7b0c...889

Jeg mener uansett at man ikke skal be en vert lage større porsjoner eller be om å få mer servert. Dere andre kan servere det de selv vil. De går sikkert bare noen ganger til denne vertinnen, og så ma de akseptere hvordan hun vil ha det hos seg.

Jeg har og opplevd det du sier i andre avsnitt. Synes det er hyggelig om de som inviterer sier noe om det vil bli servert noe. Har også opplevd at de ikke sier noe, men jeg har tippet at det blir servert noe, og dermed ikke spist på forhånd. Så har de ikke servert annet en bitte litt snakcks. Ja, ja, en sjelden gang gjør jo egentlig ikke det noe stort. Men er nå finest å vite om det på forhånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener uansett at man ikke skal be en vert lage større porsjoner eller be om å få mer servert. Dere andre kan servere det de selv vil. De går sikkert bare noen ganger til denne vertinnen, og så ma de akseptere hvordan hun vil ha det hos seg.

Jeg har og opplevd det du sier i andre avsnitt. Synes det er hyggelig om de som inviterer sier noe om det vil bli servert noe. Har også opplevd at de ikke sier noe, men jeg har tippet at det blir servert noe, og dermed ikke spist på forhånd. Så har de ikke servert annet en bitte litt snakcks. Ja, ja, en sjelden gang gjør jo egentlig ikke det noe stort. Men er nå finest å vite om det på forhånd.

Men i allverden, skjønner du virkelig ikke at det er forskjell på det og på å eksplisitt invitere til et middagsselskap?!? :murvegg:

Anonymous poster hash: 2c144...b84

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i allverden, skjønner du virkelig ikke at det er forskjell på det og på å eksplisitt invitere til et middagsselskap?!? :murvegg:

Anonymous poster hash: 2c144...b84

Ha, ha, jo, burde absolutt forstått det. Men så er det det at noen ganger får man en invitasjon uten at det står noe, og så får man servert deilig middag med dessert. Da er det jo faktisk litt synd å ha spist middag på forhånd.

Det beste synes jeg er å melde om det blir servert noe mat. Så det gjør jeg selv. Aksepterer og kritiserer ikke andre som ikke gjør det. Synes andre får avgjøre hva de vil, så kan jeg gjøre det jeg mener passer seg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha, ha, jo, burde absolutt forstått det. Men så er det det at noen ganger får man en invitasjon uten at det står noe, og så får man servert deilig middag med dessert. Da er det jo faktisk litt synd å ha spist middag på forhånd.

Det beste synes jeg er å melde om det blir servert noe mat. Så det gjør jeg selv. Aksepterer og kritiserer ikke andre som ikke gjør det. Synes andre får avgjøre hva de vil, så kan jeg gjøre det jeg mener passer seg :)

Poenget er vel at i dette tilfelle ble de invitert til et middagsselskap. Da er det rimelig å forvente å bli servert slik at en blir mett i besøket. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at i dette tilfelle ble de invitert til et middagsselskap. Da er det rimelig å forvente å bli servert slik at en blir mett i besøket. 

Enig, og det virker majoriteten (værfall her på KG) er enig i det.

Så enten må man velge å følge de sosiale kodene/normene eller eventuelt bli Viggo Venneløs.

Jeg hadde ikke gått i MIDDAGselskap hos noen,som ikke klarer å ta til seg en liten tilbakemelding om å servere litt mer mat.

Anonymous poster hash: 64781...6d9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klart hvis det står middagsselskap er det jo innlysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...