AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #81 Del Skrevet 22. oktober 2015 Hva gjør man når en person altid lager alt for lite mat når vedkommende har invitert på mat? Skal man til slutt si noe? En klubbvenninne lager så lite mat at jeg må spise før jeg kommer. Jeg har opplevd å reise rett fra jobb og måttet stoppe på bensinstasjonen for å kjøpe en baguett før jeg skulle i klubb, og der møtt på to klubbvenninner som gjorde det samme... Skal man si noe til vertinnen? Hun ser jo at det blir tomt, men i stedet for å tenke at kanskje det var litt lite, så er hun strålende fornøyd for det var jo perfekt beregnet så hun slapp rester.. Eh, nei, vi sitter igjen og er skrubbsulten? Verre er det når man er et sted på overnattingsbesøk, og skal være der i flere dager.. Da er det ikke lett å snike seg unna for å smugspise, og det er så kleint å spørre om man kan få en ekstra skive rett etter middag, synes jeg.. Og hva med når verten under måltidet sier at det blir jammen godt å spise restene til lunsj i morgen.. og så er man fremdeles sulten, men tør ikke forsyne seg, for da blir det jo ikke noe rester.. skal man ta likevel? Eller er det frekt, når man vet at vedkommende har tenkt å spise dette til lunsj? (men da burde vedkommende satt av en ekstra porsjon før hun satt maten på bordet..). Anonymous poster hash: 25cbd...854 Jeg tror du får anta at din veninne (veninner?) lager nok mat til seg, jeg. Og at vedkommende bare er småspist eller virkelig dårlig på å beregne opp mat fra 1-2 porsjon til flere. Når det gjelder enkeltstående invitasjoner til mat så står folk fritt: du vet jo at du neppe blir mett, så problemet løses enkelt og greit ved å ikke stille sulten. Om det er uformeldt (dvs ikke middag) så kan du godt ta med mat. Det er ikke mer feil å spise baguetten ved bordet hos din venninne enn på veien til henne. Om du er på besøk over flere dager så får du heller si fra. Om noen blir støtt av at du sier "jeg er fortsatt sulten, jeg, så jeg tar meg ei skive" og så forsyner deg så vil jeg si at vedkommende er ekstremt nærtakende. Flau, ja (det er jo dårlig folkeskikk å ikke gi folk nok mat) men neppe støtt. Du trenger ikke "vinkle" eller pakke inn. Din venninne er neppe verken dum eller 3 år gammel. Rett ut er slik en snakker til likeverdige mennesker. I det vi pakker inn ting så tenker vi "vedkommende er ikke i stand til å takle livet" og det å anta slikt om en venn er meget støtende. Anonymous poster hash: 539c0...e0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 22. oktober 2015 #82 Del Skrevet 22. oktober 2015 Hvor leser du at jeg vil bli stappmett? Anonymous poster hash: 25cbd...854 Du skriver konstant "skrubbsulten" i annenhvert innlegg, så hvorfor kan ikke jeg skrive "stappmett"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #83 Del Skrevet 22. oktober 2015 Du skriver konstant "skrubbsulten" i annenhvert innlegg, så hvorfor kan ikke jeg skrive "stappmett"? Det er da vitterlig stor forskjell på å være skrubbsulten, og det å ønske å bli stappmett. "Jeg er skrubbsulten, og ønsker å bli mett", er veldig ulikt "jeg er skrubbsulten og ønsker å bli stappmett". Anonymous poster hash: 1aba1...030 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 22. oktober 2015 #84 Del Skrevet 22. oktober 2015 Jeg har bommet på dette flere ganger når jeg har blitt invitert til middagsselskap. Jeg har kommet sulten, og har gledet meg til middagen, og har vært like sulten igjen etter sånn omtrent tjue minutter. Jeg syns dette ofte er pinlig og har tenkt at jeg må spise unormalt mye og at andre sikkert synes jeg er et matvrak... (Det er antageligvis ikke så langt unna sannheten, men dog...) Jeg er oppdratt til å være en god vertinne. En god vertinne passer på å lage nok mat til at alle gjestene blir mette. Jeg har feilberegnet noen ganger, og servert for lite, og det syns jeg er forferdelig ubehagelig. Enda mer ubehagelig hadde jeg syntes det hadde vært hvis jeg hadde fått vite at det at jeg er en dårlig vertinne har blitt en snakkis blant venninnene. Jeg tenker kanskje at den som står henne nærmest kan hinte litt om at porsjonene er litt snaue en dag ikke alle er der. Så slipper hun å "stå til rette" for hele selskapet, men får muligheten til å bedre seg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #85 Del Skrevet 22. oktober 2015 Hva slags klubb er dette her? Virker også merkelig å være så vanvittig sulten selv etter å ha fått en mindre porsjon mat. Vorspiel og byen varer jo også ofte i timevis (type 5-8 timer gjerne) uten at folk spiser noe bortsett fra snacks. Selv er jeg ofte med på fritidsarrangementer som tar hele dagen uten å nødvendigvis involvere mat. Folk er så glupske for tida.Anonymous poster hash: 1eb28...ed4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #86 Del Skrevet 22. oktober 2015 nei jeg syntes ikke du skal si noe. Anonymous poster hash: 02cb9...455 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 22. oktober 2015 #87 Del Skrevet 22. oktober 2015 Jeg trenger mat mellom hver annen og hver tredje time, og jeg klarer ikke spise så mye om gangen. Noen av oss er sånn, andre klarer seg fint på to digre måltider om dagen. Jeg tenker at jeg ville sagt noe om mitt eget personlige behov til venninnen min på tomannshånd, hatt med meg noe og satt i kjøleskapet til senere. Jeg trenger å spise jevnlig pga blodsukkeret og hypothyreosen, og har ikke noe problem med å si dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erazor Skrevet 22. oktober 2015 #88 Del Skrevet 22. oktober 2015 Hva slags klubb er dette her? Virker også merkelig å være så vanvittig sulten selv etter å ha fått en mindre porsjon mat. Vorspiel og byen varer jo også ofte i timevis (type 5-8 timer gjerne) uten at folk spiser noe bortsett fra snacks. Selv er jeg ofte med på fritidsarrangementer som tar hele dagen uten å nødvendigvis involvere mat. Folk er så glupske for tida.Anonymous poster hash: 1eb28...ed4 Når man går på vorspiel eller på byen har man vanligvis spist først. Om man er sulten og får en liten mengde mat, er det helt normalt å fortsatt være sulten, kanskje enda mer ettersom kroppen har gjort seg klar for å innta næring. Man er ikke glupsk fordi man ønsker å spise en normal porsjon mat. På den annen side er det jo mulig at det er nettopp slike vrangforestillinger vertinnen har, siden hun serverer miniporsjoner. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #89 Del Skrevet 22. oktober 2015 Vel, jeg hadde mye heller foretrukket lite, men noe veldig godt, fremfor noe "ferdigmat". Ja, men vet man at der blir det servert så lite, så kan man takke nei til invitasjonen, eller ta med seg noe mettende godt snacks til senere. Så kan du selv velge å servere mye når man selv inviterer. Synes verten må bestemme dette. Ja, for det er jo det eneste alternativet? Hva med å servere mat som er både er god og i tilstrekkelig mengde? Og ærlig talt, om noen hadde tatt med seg nøtter, sjokolade, frukt eller kjeks som har vært foreslått her, hadde jeg som vertinne virkelig blitt fornærmet. Men nå er ikke det at folk er sultne etter en middag hos meg fordi det er tomt for mat noe som noensinne har forekommet, da. Anonymous poster hash: 2c144...b84 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 22. oktober 2015 #90 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Ja, for det er jo det eneste alternativet? Hva med å servere mat som er både er god og i tilstrekkelig mengde? Og ærlig talt, om noen hadde tatt med seg nøtter, sjokolade, frukt eller kjeks som har vært foreslått her, hadde jeg som vertinne virkelig blitt fornærmet. Men nå er ikke det at folk er sultne etter en middag hos meg fordi det er tomt for mat noe som noensinne har forekommet, da. Anonymous poster hash: 2c144...b84 Jeg synes det skal være helt opp til den som inviterer om hva og hvor mye hun vil by gjestene. Hvis man forteller vertinnen når man kommer at man har tatt med snacks som alle kan kose seg litt med etter middag mens man koste seg med vin, så tror jeg bare vertinnen hadde blitt glad for det og satt pris på at du gjorde det. Synes det hadde vært veldig rart å bli fornærmet over en hyggelig gest. Hadde vært mer forståelig om verten hadde blitt fornærmet over å høre på gjester som syntes at hun burde servere større porsjoner/ gi mer mat. Endret 22. oktober 2015 av Berit 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_TSX80 Skrevet 22. oktober 2015 #91 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Hvis det er for lite mat til alle, kan dere jo si det på en pen måte. Kanskje hun får opp øynene da. Jeg synes heller de alle 3 bør avtale en type "samroping" av samme setning. Sånn f.eks. 10 minutter ut i det stusselige måltidet, så har de et kodeord eller noe, som alle forstår - og så på et stille 1-2-3, så roper alle helt likt: "DU LAGER ALLTID FOR LITE MAT, DIN SKRULLE - VI MÅ ALLTID SPISE BAGUETTER PÅ BENSINSTASJONEN FØR VI KOMMER, FOR Å BLI METTE - BARE FORDI DU IKKE KLARER Å KOKE 3 POTETER EKSTRA". Ingenting er bedre enn å si ifra skikkelig, når man først skal si ifra. Endret 22. oktober 2015 av Intruder 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NumberSix Skrevet 22. oktober 2015 #92 Del Skrevet 22. oktober 2015 Jeg er småspist, så heldigvis har jeg aldri slike problemer i selskap. Har også kun vært i selskap hvor det har vært mye mat, og alle blir fornøyde. Men, hvis folk må spise middag eller mye annen mat hver gang før de går i middagsselskap for å i det hele tatt bli mett, da er det rett og slett noe feil. Som vert skal man sørge for at det er nok mat til at alle blir mette, det er en del av kutymen for å være vertskap. Og ja, dere kan godt si noe. Eventuelt kan dere gå hjem etter at middagen er servert, og når vertinnen spør hvorfor dere går så tidlig så sier dere hvorfor. Å bli sittende i flere timer for å kose seg går jo ikke hvis man er sulten. Det går jo ut over humør og komfort. I tillegg drikker man alkohol, og man blir lettere dårlig dagen derpå hvis man ikke spiser godt/er mett før man drikker. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 22. oktober 2015 #93 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Jeg tenker hva i all verden er det så farlig med å være sulten en gang i blant? Forståelig hvis man har en sykdom som krever mat med jevne mellomrom, men ellers? Selv er jeg bare kjempe glad hvis det serveres lett og lite mat så jeg ikke føler meg mer enn mett. Jeg er en person som trenger mye mat (som i 1 kyllingfilet/fiskebit og minst 2 poteter). Jeg har høy forbrenning og er passelig aktiv i dagliglivet og spiser mye. Hvis jeg ikke får nok mat og dermed blir skrubbsulten får jeg vondt i magen, blir svimmel og irritabel og kan ende opp med å kaste opp på tom mage fordi jeg er så sulten. Og det kan gå fra ikke sulten til denne tilstanden på knappe 30 minutter. Ville du følt deg som en super vert hvis dette skjedde meg i ditt hjem fordi du personlig foretrekker lette retter? Edit; skrivefeil Endret 22. oktober 2015 av peppermyntete 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 22. oktober 2015 #94 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Jeg er en person som trenger mye mat (som i 1 kyllingfilet/fiskebit og minst 2 poteter). Jeg har høy forbrenning og er passelig aktiv i dagliglivet og spiser mye. Hvis jeg ikke får nok mat og dermed blir skrubbsulten får jeg vondt i magen, blir svimmel og irritabel og kan ende opp med å kaste opp på tom mage fordi jeg er så sulten. Og det kan gå fra ikke sulten til denne tilstanden på knappe 30 minutter. Ville du følt deg som en super vert hvis dette skjedde meg i ditt hjem fordi du personlig foretrekker lette retter? Først; lurer egentlig på hva ts mener er lite mat å få servert i middagsselskap? For jeg vil jo si at det du nevner om 1 kyllingfilet og minst 2 poteter bør man jo få. Det mener da jeg og. Det er vel normalt i middagsselskaper å ha litt dessert også, og noen ganger også en forrett. Nei, ville jo ikke følt det bra hvis en av gjestene ble dårlig og måtte kaste opp fordi hun var så sulten. Men ville jo da ha følt at gjesten burde si fra før det var gått så langt, at hun hadde bedt om noe hun kunne spise. Men tror neppe akkurat den situasjonen hadde oppstått hos meg. Tror jeg serverer nok. Dessuten har jeg alltid stående litt små godt mat på bordet til kaffen / vinen. Endret 22. oktober 2015 av Berit 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 22. oktober 2015 #95 Del Skrevet 22. oktober 2015 Først; lurer egentlig på hva ts mener er lite mat å få servert i middagsselskap? For jeg vil jo si at det du nevner om 1 kyllingfilet og minst 2 poteter bør man jo få. Det mener da jeg og. Det er vel normalt i middagsselskaper å ha litt dessert også, og noen ganger også en forrett. Nei, ville jo ikke følt det bra hvis en av gjestene ble dårlig og måtte kaste opp fordi hun var så sulten. Men ville jo da ha følt at gjesten burde si fra før det var gått så langt, at hun hadde bedt om noe hun kunne spise. Men tror neppe akkurat den situasjonen hadde oppstått hos meg. Tror jeg serverer nok. Dessuten har jeg alltid stående litt små godt mat på bordet til kaffen / vinen. Men da er du jo "normalspist" og ikke småspist som jeg synes du har gitt uttrykk for her. Jeg forventer faktisk å kunne spise meg mett og forsyne meg to ganger hvis jeg ønsker når jeg blir bedt på middag, så i TS sin situasjon hadde jeg faktisk sagt i fra. Spesielt siden de er gode venner, da får man tåle sånt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 22. oktober 2015 #96 Del Skrevet 22. oktober 2015 Poenget er vel at det er nokså uhøffelig å med vilje ikke lage nok mat til at gjestene blir mette, når man selv har invitert på middag.Anonymous poster hash: 27fea...45d Hvis en gjør med vilje ja,det er ihvertfall ikke særlig gjestfritt. Men syns det er mer uhøflig å si noe.Alle trenger jo ikke gå ned på nivå,for det er lavt nivå å si fra om sånt.Det er dannelse å la være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #97 Del Skrevet 22. oktober 2015 Du skriver konstant "skrubbsulten" i annenhvert innlegg, så hvorfor kan ikke jeg skrive "stappmett"? Det var det jeg som skrev i det 2 innlegg, ikke bland folka nå.. se på harsh koden Anonymous poster hash: 64781...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 22. oktober 2015 #98 Del Skrevet 22. oktober 2015 Først; lurer egentlig på hva ts mener er lite mat å få servert i middagsselskap? For jeg vil jo si at det du nevner om 1 kyllingfilet og minst 2 poteter bør man jo få. Det mener da jeg og. Det er vel normalt i middagsselskaper å ha litt dessert også, og noen ganger også en forrett. Jeg har faktisk opplevd at en kvinne stekte 2 kyllingfiléter, kokte en pakke carbonarasaus, og en halv pakke spagetti. Dette mente hun var nok til å mette 5 barn i alderen 8-11, og 3 voksne. Det er ikke alle som er like gode til å beregne mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #99 Del Skrevet 22. oktober 2015 Men da er du jo "normalspist" og ikke småspist som jeg synes du har gitt uttrykk for her. Jeg forventer faktisk å kunne spise meg mett og forsyne meg to ganger hvis jeg ønsker når jeg blir bedt på middag, så i TS sin situasjon hadde jeg faktisk sagt i fra. Spesielt siden de er gode venner, da får man tåle sånt. Jeg hadde også tatt en prat med henne, ikke selskapet, men en annen gang,bare oss 2 Anonymous poster hash: 64781...6d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 22. oktober 2015 #100 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Det var det jeg som skrev i det 2 innlegg, ikke bland folka nå.. se på harsh koden Anonymous poster hash: 64781...6d9 Koden som slutter på 854 startet tråden og har klaget over å være skrubbsulten i tre forskjellige innlegg. Så jeg vet ikke helt hva du blander sammen, men uansett hva det er vil jeg anbefale å slutte med det. Endret 22. oktober 2015 av Overrasket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå