AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #61 Del Skrevet 21. oktober 2015 En venninne av meg skulle på hyttetur med en venninne, søsteren og foreldrene hennes. Søsteren hadde med seg 4 venninner (de skulle feire bursdag), så ble jeg også spurt om å være med, så vi var familien + 6 andre. De serverte ikke eller tilbø oss frokost. Til lunsj var alle sultne, men ingen spurte. (Jeg var vel rundt 16 da, mens søsteren som hadde bursdag og venninnene var 14), så ingen turte å spørre sånn med det første. Etterhvert var det en god venn av bursdasbarnet som sa "er det mulig å få litt brød?". Alle bare "ja, gjerne!". Bursdagsbarnet og familien skjønte ikke helt hvordan vi kunne være sultne, men pekte på brødboksen. Alle kastet seg over, og smørte kjukt på med pålegg. Var en skive til hver. Til middag fikk vi en halv porsjon pasta hver. Ikke spesielt godt, men alle heiv i seg. Husket jeg gledet meg til å komme hjem til kjøleskapet mitt. Har også vært i selskaper hvor det er beregnet en potet til hver. Noen tar 2-3, og de siste som skal forsyne seg får rett og slett ikke mye mat, eller mangler masse tilbehør. Syns det er veldig dumt, og hadde vært kjempeflau hvis jeg var vertinne! Anonymous poster hash: 1e4cf...83d 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #62 Del Skrevet 21. oktober 2015 Jeg tenker hva i all verden er det så farlig med å være sulten en gang i blant? Forståelig hvis man har en sykdom som krever mat med jevne mellomrom, men ellers? Selv er jeg bare kjempe glad hvis det serveres lett og lite mat så jeg ikke føler meg mer enn mett. Ikke meningen å oppfattes aggressiv. Synes bare det er så utrolig at gjester som er invitert i et selskap hvor verten har stelt i stand noe kritiserer at det ikke serveres nok mat. Kunne aldri falt meg inn å gjøre. Snakket sist med noen i et damebesøk om at det lett ble til at man satte krav til seg selv å servere fin mat og stelle i stand så mye når man hadde besøk. At noen følte at det ble stress å invitere for at de følte at de måtte stelle i stand like godt som hva de andre gjorde. Akkurat som om noen følte at den ene overgikk den andre. Hvor avslappende og "lettere" det var å både invitere og være gjest hvis man ikke stilte krav, og heller serverte noe enkelt lite, men godt. Men det viktigste var jo at den som inviterte måtte få avgjøre hva hun ville servere. Noen liker å stelle i stand mye, pynte og gjøre store forberedelser. Mens andre liker bedre å ikke bruke så mye tid på det. Noen liker å lage mat, andre ikke. Det synes jeg vi må akseptere og bare være glad for at noen vil invitere. Forskjell på å sette høye krav om perfeksjonisme til hverandre når det gjelder retten, og å rett å slett ikke bli mett i en middag! Jeg synes ikke man skal sulte når man er invitert i middag. At du synes det er supert at det blir lettere å opprettholde din diett eller hva det er fordi andre serverer deg lite mat er noe annet. Anonymous poster hash: 08f65...71f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caterina Skrevet 21. oktober 2015 #63 Del Skrevet 21. oktober 2015 Har jeg aldri opplevd, hvilke mennesker er det dere besøker? Kanskje dere kan si noe i gata 'Nydelig mat - men litt lite for en middag?' Ikke vet jeg. Selv hadde jeg nok ikke sagt noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erazor Skrevet 21. oktober 2015 #64 Del Skrevet 21. oktober 2015 Jeg trener såpass mye og seriøst at det hadde vært uaktuelt å spise for lite på regelmessig basis. Om dette var en situasjon jeg havnet i gjentatte ganger, hadde jeg først sagt noe i retning av at det var godt, men at jeg fortsatt var sulten og hadde behov for mer mat etter trening, og deretter bestilt noe takeaway. Hvis ikke vertskapet videre ønsket å lage større porsjoner, hadde jeg begynt tatt med egen mat for å dekke næringsbehovet mitt. Jeg har ikke problemer med at noen lager små porsjoner all den tid de ikke har problemer med at jeg tar med ekstra mat til meg selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_frisk Skrevet 21. oktober 2015 #65 Del Skrevet 21. oktober 2015 Jeg hadde ikke sagt noe. Jeg synes å ha lest at dere er sju stykker i klubben som inviterer på rundgang? Hvis vi tar utgangspunkt i at dere treffes en gang i uka (som er oftere enn hva de fleste slike "syforeninger" rekker å møtes, etter min erfaring) så er det altså snakk om å være sulten én kveld hver sjuende uke. Dette holder man ut for "husfredens" skyld. Du får servert noe, og du har jo spist tidligere på dagen så du lider ingen nød. Du er rett og slett bare sulten, en naturlig følelse som kroppen tåler å oppleve. Jeg hadde prioritert trivselen og selvfølelsen til verten og holdt tankene for meg selv. Klart det er ubehagelig når magen rumler, men det er helt ufarlig og i mine øyne mye mindre viktig enn å beholde trivselen innad i gruppa. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 22. oktober 2015 #66 Del Skrevet 22. oktober 2015 Ville aldri i verden sagt noe! Det er da ingen krise om en ikke blir stapp mett noen timer?! Ta med kake,potetchips eller annet til kos etter maten,verre er det da ikke? Blir litt matt over hva en klager over når det er så lett å gjøre noe med. Om en er der en helg,så kjøp inn mat og tilberede selv eller sammen,og DA kan du feks si:Jeg må nok ha mer mat enn deg,du er så småspist du. På en hyggelig måte. En klager virkelig ikke over disse kveldene hver annen måned(?).Hvis dere er syv,så har dere hver deres gang å ha klubb? Nei,du får ta med deg noe mettende "desert"neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 22. oktober 2015 #67 Del Skrevet 22. oktober 2015 Jeg villel ikke sagt noe, men som vertinne vil jeg heller lage for mye enn for lite. Blir der for mye kan det deles eller jeg kan ha det til lunsj neste dag. Om det deles kommer an på hvor mye det er og om det kan deles retterdig på antall gjester. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonderbitch Skrevet 22. oktober 2015 #68 Del Skrevet 22. oktober 2015 Kanskje du kan si noe sånt som "mmm, utrolig godt, jeg tar gjerne en porsjon til?" Når det er tomt, og når hun svarer at det ikke er mer igjen kan du si "åh, jeg trodde det var mer på kjøkkenet. Da skulle jeg spist saktere haha" Berit- det er jo greit at du liker å spise lite og lett for å holde vekten eller hva det er, men når man inviterer på middag er det jo meningen at man skal kunne spise seg mett! Så kan heller de som vil spise lite bare la være å forsyne seg så mye. Jeg synes ikke det er utakknemlig i det hele tatt, man inviterer jo på middag for å- spise! Ellers kunne man bare invitert til en hyggelig kveld uten mat, evt med litt frukt eller snacks om man synes det gjør det hyggeligere. I mine øyne blir det som å invitere til et parti med sjakk, men ikke spille ferdig eller ikke spille i det hele tatt. Fordi samværet er viktigere enn aktiviteten. Men da burde det spesifiseres på forhånd mener jeg. Noe ala "jeg inviterer dere til en hyggelig vennekveld uten mat, så dere bør spise på forhånd. Sannsynligvis lager jeg noe å tygge på, men det blir ikke noe måltid altså." 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #69 Del Skrevet 22. oktober 2015 Det følger ikke noe plikt om å gjøre folk stappmette av å invitere til et måltid. Synes nesten du er litt smålig og lite raus (i oppførsel og væremåte) som føler deg berettiget til en bestemt mengde mat. Trenger du mer mat får du gjøre akkurat som du skrev, spise mer selv før eller etterpå – og dra for å nyte selskapet og en godbit, ikke for å få en overfull mage gratis. Hvor leser du at jeg vil bli stappmett? Jeg vil slippe å sitte der med romlende mage. Det er ubehagelig å være sulten i mange timer, når jeg i tillegg skal være sosial og blid. Jeg forlanger over hodet ikke å bli servert til jeg sprekker. Men jeg forventer faktisk å kunne spise til jeg i det minste ikke lenger er sulten, når folk inviterer på middagsbesøk. DET mener jeg ikke er smålig.. Synes du virkelig det er ok å invitere 7 voksne mennesker på middag, og så servere dem ett stk langpannepizza på deling? Og det er denslags besøk hvor man spiser kl 18-19, og så forventes det at man sitter og drikker vin og skravler til godt over midnatt? Er det da smålig å synes det er litt lite? Anonymous poster hash: 25cbd...854 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #70 Del Skrevet 22. oktober 2015 Litt sjokkerende å lese hva mange skriver her. Har aldri opplevd det problemet, heller motsatt, at verter lager for mye og at det er for lett å spise seg mer enn mett når man er på besøk. Synes det er bedre at verten ikke lager til så mye. Og hvis man blir invitert på helgetur, synes jeg gjestene kan være såpass glade for det og selv tilby og ta med og gjøre istand noe mat. I hvertfall dele på det. Skulle bare mangle. Hadde aldri sagt ifra om noen ikke serverte nok. Man sulter da ikke? Så får man spise heller et lett måltid der, og evt spise noe mer når man kommer hjem. Er det ikke for det sosiale at man går på besøk og inviterer hverandre? Veldig hyggelig med litt god mat og drikke, men det er da virkelig det å treffes og ha det hyggelig som teller aller mest. Jo, jeg skriver jo at jeg faktisk er skrubbsulten... Når man inviterer på middag, så inviterer man både for at folk skal spise god mat og bli mette, og for å være sosiale. Man inviterer ikke folk på middag, med den hensikt at de fremdeles skal være sultne når de går fra bordet. Når man så forventer at de skal bli sittende til over midnatt. Det er ikke farlig å være sulten, men det er ubehagelig, spesielt når det varer i timesvis, og man i tillegg skal være blid og glad. Det er, tro det eller ei, veldig mange av oss som sliter litt med humøret om vi må gå sultne i flere timer. Anonymous poster hash: 25cbd...854 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #71 Del Skrevet 22. oktober 2015 Inviterer man først på mat så bør hovedprioritering være at gjestene blir mette. Ellers er det ikke noe vits i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 27fea...45d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bud Skrevet 22. oktober 2015 #72 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) I-landsproblem Endret 22. oktober 2015 av Bud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #73 Del Skrevet 22. oktober 2015 Ville aldri i verden sagt noe! Det er da ingen krise om en ikke blir stapp mett noen timer?! Ta med kake,potetchips eller annet til kos etter maten,verre er det da ikke? Blir litt matt over hva en klager over når det er så lett å gjøre noe med. Om en er der en helg,så kjøp inn mat og tilberede selv eller sammen,og DA kan du feks si:Jeg må nok ha mer mat enn deg,du er så småspist du. På en hyggelig måte. En klager virkelig ikke over disse kveldene hver annen måned(?).Hvis dere er syv,så har dere hver deres gang å ha klubb? Nei,du får ta med deg noe mettende "desert"neste gang. Poenget er vel at det er nokså uhøffelig å med vilje ikke lage nok mat til at gjestene blir mette, når man selv har invitert på middag.Anonymous poster hash: 27fea...45d 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 22. oktober 2015 #74 Del Skrevet 22. oktober 2015 Jo, jeg skriver jo at jeg faktisk er skrubbsulten... Når man inviterer på middag, så inviterer man både for at folk skal spise god mat og bli mette, og for å være sosiale. Man inviterer ikke folk på middag, med den hensikt at de fremdeles skal være sultne når de går fra bordet. Når man så forventer at de skal bli sittende til over midnatt. Det er ikke farlig å være sulten, men det er ubehagelig, spesielt når det varer i timesvis, og man i tillegg skal være blid og glad. Det er, tro det eller ei, veldig mange av oss som sliter litt med humøret om vi må gå sultne i flere timer. Anonymous poster hash: 25cbd...854 Ok, jeg forstår. Det er bare så ukjent for meg å føle meg sulten etter et middagsbesøk. Men forstår at det er ubehagelig å virkelig føle seg sulten. Men likevel tror jeg aldri jeg ville sagt ifra til verten eller stilt krav/forventning om at hun skulle sørge for t jeg ble mett. Da tror jeg heller jeg ville valgt å si nei takk tilinvitasjonen og la være å komme hvis jeg visste at jeg ble uvel og sulten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 22. oktober 2015 #75 Del Skrevet 22. oktober 2015 Forskjell på å sette høye krav om perfeksjonisme til hverandre når det gjelder retten, og å rett å slett ikke bli mett i en middag! Jeg synes ikke man skal sulte når man er invitert i middag. At du synes det er supert at det blir lettere å opprettholde din diett eller hva det er fordi andre serverer deg lite mat er noe annet. Anonymous poster hash: 08f65...71f Nei, jeg har ingen diett. Men synes ofte det er lett å forsyne seg mer enn man gjerne har godt av fordi det smaker så godt, og det er gjerne mye mange ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Centaine Skrevet 22. oktober 2015 #76 Del Skrevet 22. oktober 2015 Dersom det er alkohol eller sene kvelder involvert så ville jeg nok bare gått for festvarianten; tatt med en pose snacks og et par grandiosaer og sagt "jeg blir alltid så sulten når jeg drikker vin, fint om jeg kan få steke opp de grandiosaene her om et par timer" og så dumpet litt snacks midt på bordet i tillegg. Litt "harry" men jeg har aldri sett noen reagere på det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 22. oktober 2015 #77 Del Skrevet 22. oktober 2015 Men er virkelig et selskap hvor målet er å kose seg stedet for å sitte og kjenne på sulten gnage i magen? Man behøver ikke være syk for å synes det er ubehaglig. Slike anledninger innebærer ofte også vin, jeg blir uvel og kvalm av å drikke alkohol på om jeg ikke har fått i meg nok mat. Det sier jo også sitt når omtrent samtlige i selskapet stopper for å kjøpe mat før selskapet setter i gang, fordi de vet at de kommer til å bli ubehaglig sultne. Om du ikke vil føle deg mer enn lett mett er det da bare å ikke spise opp alt/ikke forsyne seg for mye. Nei, det er selvfølgelig ikke koselig å sitte å føle at sulten gmager i en. Er bare helt ukjent for meg etter at jeg har spist middag i et besøk, selvom mengden er liten. Men vi er jo forskjellige. Tror jeg da ville ha tatt med meg snacks, gjerne nøtter som er mettende og både protein- og fettrike som vi kunne hatt på bordet senere. Det er godt å spise til drikke også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #78 Del Skrevet 22. oktober 2015 Vi blir invitert til et familemedlem fast en gang i året. De samme menneskene hvert år og nøyaktig den samme maten. Og hver eneste gang er det for lite mat. Ikke nok poteter og ikke nok av det andre. Men de siste årene har vi jo blitt oppmerksomme på det når vi forsyner oss og deler broderlig mellom oss, men ingen er i nærheten av å være mette. I fjor sa faktisk mannen min at vi måtte spise før vi dro og det viste seg å være lurt , så det kommer vi til å gjøre i år også. Anonymous poster hash: 61553...b12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 22. oktober 2015 #79 Del Skrevet 22. oktober 2015 Vi blir invitert til et familemedlem fast en gang i året. De samme menneskene hvert år og nøyaktig den samme maten. Og hver eneste gang er det for lite mat. Ikke nok poteter og ikke nok av det andre. Men de siste årene har vi jo blitt oppmerksomme på det når vi forsyner oss og deler broderlig mellom oss, men ingen er i nærheten av å være mette. I fjor sa faktisk mannen min at vi måtte spise før vi dro og det viste seg å være lurt , så det kommer vi til å gjøre i år også.Anonymous poster hash: 61553...b12 Ja, det er jo en fin løsning å gjøre det slik. Tror det er litt vanskelig for noen som er småspist og egentlig forestille seg at andre liker å spise så mye mer enn de selv. Kanskje jeg er litt sånn selv egentlig. Liker da virkelig å servere rikelig, men tror kanskje det sitter litt i meg at man ikke trenger å spise seg mer enn mett og at det bare er ubehagelig og ikke bra for en. Synes ofte på fine gourmet restauranter får man servert lite på tallerkenen, men oftest delikat og veldig godt. Da blir man ofte pase mett og veldig fornøyd. Ville mye mye heller foretrekke det fremfor en stor porsjon med frossenpizza eller lignende og føle seg stappmett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 22. oktober 2015 #80 Del Skrevet 22. oktober 2015 Enig i dette, men hvis man virkelig ikke liker å lage mat og stelle i stand synes jeg svaret bør være å gjøre det enkelt ved å lage noe mindre komplisert (i verste fall steke en ferdigpizza), ikke ved å lage mindre mengde. Klarer iallefall ikke å se at forbentningspresset skulle bli noe mindre av å steke 4 kyllingfileter i stedet for 6, for å ta et eksempel. Eller kan man ikke invitere i det hele tatt, hvis det føles anstrengende å invitere og ordne til. Og det er heller ingen (eller iallefall veldig få) som tar sin død av å være litt sulten et par timer, men for min del antar jeg alltid at jeg kommer til å bli mett når jeg blir invitert på et måltid, det er liksom litt av poenget med måltidet. Ellers får man spesifisere at det er et lett måltid eller bare snacks.Anonymous poster hash: 00eba...86e Vel, jeg hadde mye heller foretrukket lite, men noe veldig godt, fremfor noe "ferdigmat". Ja, men vet man at der blir det servert så lite, så kan man takke nei til invitasjonen, eller ta med seg noe mettende godt snacks til senere. Så kan du selv velge å servere mye når man selv inviterer. Synes verten må bestemme dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå