Gå til innhold

Hvorfor vil menn ta æren for alt?

Melissa Gioberti

Anbefalte innlegg

De menn jeg har møtt på i profesjonell sammenheng ser ut til å ville fremheve seg og sin person mest mulig samt ta æren for filleting som de blåser opp til store.

Slikt irriterer meg. Hva er poenget med det?

Selv jobber jeg med det formål å tenke saker og få til resultatene- da blåser jeg i å fremheve meg som person-dersom det bare gjelder småting. Jeg har liksom ikke det behovet for å bli applaudert for små støvkorn i kosmos. Derimot er det snakk om noe stort som jeg virkelig har gjort en innsats for, flott.

Folk som ønsker å dominere maks. og fremheve seg selv ved alle anledninger i jobbsammenheng: fikk de ikke nok oppmerksomhet som små barn?

Forstår de ikke selv at det kan oppfattes patetisk når de skal innbille andre at de gjør en stor innsats for verden: når mye av det i virkeligheten kun er tulle-ting?

Min erfaring er som sagt at det dreier seg mest om menn dette. Folk som skal styre og ordne bare for å gjøre det, ikke fordi det er hensiktsmessig.

Noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Har gått på skole og jobber nå med bare mannfolk. De er av og til helt rå på å stjele en god ide og kalle det sin egen, gjelder kun de under 30... Irritert meg mange ganger. Stjal min en gang, da sa jeg klart ifra hvem som var hjernen bak!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melissa Gioberti utl.
Har gått på skole og jobber nå med bare mannfolk. De er av og til helt rå på å stjele en god ide og kalle det sin egen' date=' gjelder kun de under 30... Irritert meg mange ganger. Stjal min en gang, da sa jeg klart ifra hvem som var hjernen bak!![/quote']

Ja, det å stjele andres ideèr demonstrerer mangel på egen kreativitet og latskap.

Greit nok at man må dominere for å bli leder. Men vi snakker nyanser her. De som dominerer utelukkende for å dominere: uten at det ligger et snev av fornuft i dominansen får null respekt (fra meg hvertfall).

Dersom jeg skal bli leder, skal det jammen være fordi jeg har noe fornuftig og gjennomtenkt å komme med. Ikke fordi jeg har et behov for å vise meg frem i tråd av et kvalmt ego.

Hvorfor så mange godtar mennesker som har null budskap men masse ego: det forstår ikke jeg.

Noen ganger virker det som om livet består i en krig mot slike folk :evil: Men selvfølgelig: man må slå de med deres egne regler i deres eget spill :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet dreier seg om å dominere. Grå mus registreres ikke' date=' forblir grå mus og kommer seg aldri fram.[/quote']

Så det finnes bare enten veldig dominerende mennesker som dominerer utelukkende for å dominere eller grå mus?

Jeg savner altså flere som er en slags mellomting: at de evner å være mangfoldige med integritet. Folk som tenker ut ting selv, har egne idèer (stjeler ikke andres) og som klatrer opp karrierestigen med et tenkende hode.

Folk som faktisk respekteres av sine ansatte fordi lederne er kloke mennesker.

En intelligent leder får de "grå musene" til å føle seg som blomster: selv i et tøft selskap. Da går driften best og målene oppnås. Mange mennesker overser dette og fokuserer på egen dominans i steden.

Andre tror at et lederkurs fra Forsvaret eller BI automatisk kvalifiserer dem til gode ledere. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En intelligent leder får de "grå musene" til å føle seg som blomster: selv i et tøft selskap. Da går driften best og målene oppnås. Mange mennesker overser dette og fokuserer på egen dominans i steden.

Ønsker disse grå musene å bli ledere, så bør det komme fra dem, og ikke utelukkende fra deres leder.

Andre tror at et lederkurs fra Forsvaret eller BI automatisk kvalifiserer dem til gode ledere.

Disse når aldri langt, så la dem tro det da. Andre går jo rundt og er bitre og sure, men tror de er saklig. Ingen grunn til å la dem tro annet heller. Livsløgner, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du har hatt uflaks Melissa' date= eller dårlig arbeidsmiljø, kanskje.

Nei da...egentlig ikke. Men forstår at det kan høres slik ut.

Jeg tar opp ulike ting noen ganger selv om jeg ikke nødvendigvis har problemer med det personlig. Av og til tar jeg bare en subjektiv temperatur på enkelte deler av samfunnet. :)

For å se an hva andre mener om det også.

Jeg har det i grunnen bra, både med menn og kolleger. Men av og til deiser man bort i folk som faktisk har opplevd dette. Og for dem er det jo et problem.

Ang. "grå mus": mange "grå mus" er jo nettopp det fordi de ikke ønsker noen blest om seg selv. Men en god leder vet å respektere og verdsette de grå musene dersom de innehar kunnskap som lederen selv ikke har. Det handler ikke akkurat om å gjøre de grå musene til ledere...det må de selvfølgelig sørge for selv. Det handler om å gjøre det beste ut av de so mde grå musene de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg tror det er mye sant i denne:

Sånn blir menn ledere :wink:

Jenter generelt er mer redde for å tråkke på tær og virke brautete, overlegne og skrytete - men det er dessverre sånn man blir lagt merke til og får vist seg fram. Grå mus gjør ikke inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mye sant i denne:

Jenter generelt er mer redde for å tråkke på tær og virke brautete, overlegne og skrytete - men det er dessverre sånn man blir lagt merke til og får vist seg fram. Grå mus gjør ikke inntrykk.

Men dersom kvinner bruker samme metode: blir de ikke desto mer mislikt fordi de nettopp bruker testosteron-metoden til topps?

Eksempel: Kristin Krohn Devold (aggressiv, perfeksjonistisk, redd for å feile, typisk kopi av "mannsmåte-lederstil" / versus Johan Jørgen Holst (sympatisk, rolig, balansert ledertype- til og med med humor).

Noen går over lik. Andre har det også gøy langs veien. Jeg tror det er mulig å nå toppen på flere måter enn bare den Valhalla henviste til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
jeg skal fortelle deg en ting lille pike. Menn tar æren for langt mindre enn det de faktisk kunne tatt æren for

Noen av oss kaller det skylda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel: Kristin Krohn Devold (aggressiv, perfeksjonistisk, redd for å feile, typisk kopi av "mannsmåte-lederstil"

Personlig liker jeg Krohn Devold veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom kvinner bruker samme metode: blir de ikke desto mer mislikt fordi de nettopp bruker testosteron-metoden til topps?

Ikke tvil om det. Eksempler finnes overalt, og her på KG(Skråblikk) i tråden om kvinnelig befal. Enkelte klarer ikke å slå seg til ro med at kvinner faktisk er i stand til å komme seg like høyt opp som menn. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Livet dreier seg om å dominere. Grå mus registreres ikke' date=' forblir grå mus og kommer seg aldri fram.[/quote']

Ja, dette er maskulinitet. Til og med min grå kollega, den gråeste mann i dress du kan tenke deg, har fått høyere stilling enn jeg. Sånt er sjokkerende. Menn lærer språket i barnehagen. Og de tas mer på alvor fordi det er det vi har lært. Menn med dress og pen hårsveis er seriøse og kan alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg Krohn Devold veldig godt.

Ikke jeg. Hun klarer ikke å svare ordentlig på spørsmål hun får. Hun blir aggressiv og sint i blikket for å se passe morsk ut slik hun tror man bør som kvinne i Forsvaret. Erna Solberg er bedre, fordi hun snakker alltid sak: man kan ikke ta Erna for feil, fordi hun kjører safe ved å kunne leksene sine godt. Da behøver man ikke kurs i debatteknikk engang..

Det finnes omtrent ingen Johan Jørgen Holst'er igjen i Norge? Synd.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal fortelle deg en ting lille pike. Menn tar æren for langt mindre enn det de faktisk kunne tatt æren for

Ja, det finnes nok noen slike menn også. Men her snakket jeg om typiske menn som vil "opp og fram".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...